Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått oss verdens skjønneste hund. Hatt han nå siden midten av februar og er så utrolig glad i ham. Min datter har de siste ukene klaget over kløe u øyne og jeg er nå livredd for at hun kan være allergisk. Vi har bestilt time hos legen men her sitter jeg nå og grubler🙈.

Vet noen om allergien bryter ut med en gang eller kan det gå en stund? Burde hun ha merket noe før hvis det er hunden?

Anonymkode: 25624...d16

Fortsetter under...

Skrevet

Hva med å sjekke bjørk og salix i tillegg til hund? Her jeg bor er det kraftig spredning. Her i huset er bare jeg allergisk,men alle her nyser og klør i øynene. Jeg vedder på at det er pollen hun reagerer på. Men med en kjapp test hos legen, så vet du svaret. 😊

Anonymkode: f657f...c93

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å sjekke bjørk og salix i tillegg til hund? Her jeg bor er det kraftig spredning. Her i huset er bare jeg allergisk,men alle her nyser og klør i øynene. Jeg vedder på at det er pollen hun reagerer på. Men med en kjapp test hos legen, så vet du svaret. 😊

Håper det er det. Men kan det komme plutselig, uten at man har hatt det tidligere. Hun er 12 år. 

Skrevet

Jeg utviklet gresspollenallergi i tolvårsalderen

Anonymkode: 7281d...ea0

Skrevet

Det er jo en sjanse for at det er hunden, men det er også sjanse for at det er andre tilstander. Det er jo nå vår og det er mye man kan reagere på. Vil tro man kan få allergier i puberteten. I tillegger er man mer sårbare for lignende tilstander i puberteten: "Hormonelle rhinitter som skyldes hormonelle forandringer i forbindelse med pubertet, svangerskap og overgangsalder. Det gir ofte de samme reaksjoner som pollenallergi (allergisk rhinitt), men har ikke noe med det å gjøre. Det går ofte over av seg selv." Jeg hadde derfor ikke tatt sorgene på forhånd selv om jeg hadde forberedt meg litt mentalt på at det kan være hunden. 

Anonymkode: c6ff9...572

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Håper det er det. Men kan det komme plutselig, uten at man har hatt det tidligere. Hun er 12 år. 

Har flere i familien som aldri har merket noe til pollen, men som reagere fra år til år. Har en voksen søster som aldri har reagert, men som plutselig ble kjempedårlig én vår pga ekstremt mye pollen. 

Jeg var rundt 12 år da jeg plutselig ble kjempeallergisk, og har vært det siden. Hadde alltid tålt gress, høy, epler, hester osv, men kom hjem fra en bondegårdtur med klassen, kjemperøde øyne og hoven. Så det bare kom ut av det blå. 

Jeg hadde tatt en utfyllende test, ikke bare hund. Lykke til. Håper dere finner ut da det. 😊Siden hun plutselig reagere nå, så kan det linegjerne være bjørka. Jeg svir i øynene nå, klør veldig. Jeg pleier sjeldent å gjøre det. Det er mange ting jeg ikke tåler, men hunder tåler jeg. 😁 Så det er håp. 🤞

Annonse

Skrevet

Om det er hunden hun er allergisk mot så finnes det vaksiner. 

Sønnen min var ekstremt allergisk mot hund og katt. Tok vaksiner og vi har nå hatt katt i 6 år. Om han sitter og gnir ansiktet ned i katten må han ta allergimedisin men ikke ellers. 

Anonymkode: e2120...252

Skrevet

Hvis hunden er valp, så kan det gi reaksjoner selv om man vanligvis tåler hunder. Valper, og kattunger, avgir mange ganger så mange allergener som voksne dyr. Vi kjøpte allergivennlig valp selv om tre i husstanden vår er allergisk mot hund, etter å ha lånt en hund fra samme rase i noen uker uten at noen reagerte. I starten med valpen fikk to av tre milde allergiske reaksjoner etter kos med valpen, men da da valpen bikket 5-6 mnd gikk det over. Nå er hunden 5 år og alle de allergiske kan ha nesen helt nedi pelsen uten å reagere i det hele tatt. 

Anonymkode: 0ba80...fad

Skrevet

Jeg har vært allergisk mot katt hele livet, men jeg har fortsatt hatt katt i 9 år. Det finnes medisiner mot allergi 😊

Anonymkode: 805d9...85c

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hvis hunden er valp, så kan det gi reaksjoner selv om man vanligvis tåler hunder. Valper, og kattunger, avgir mange ganger så mange allergener som voksne dyr. Vi kjøpte allergivennlig valp selv om tre i husstanden vår er allergisk mot hund, etter å ha lånt en hund fra samme rase i noen uker uten at noen reagerte. I starten med valpen fikk to av tre milde allergiske reaksjoner etter kos med valpen, men da da valpen bikket 5-6 mnd gikk det over. Nå er hunden 5 år og alle de allergiske kan ha nesen helt nedi pelsen uten å reagere i det hele tatt. 

Kan jeg spørre hvilke rase det er? Og min datter har ingen reaksjoner når hun koser med ham og ha ham i nærheten av øynene. Den kløen kan komme inimellom uten at hun nødvendigvis er nær ham. 

Skrevet

Om det bare er de siste ukene, ville jeg tenkt pollen istede. Selv er jeg ikke allergisk, men følte meg skikkelig blæææ i kroppen i flere dager, det samme gjorde ene datter. Så husket jeg en kunde klaget over at pollensesongen hadde eksplodert ute. Så jeg ba min datter ta en allergitablett for å se om det hadde noen virkning. I løpet av kvelden kom formen sakte tilbake på henne. Hun tok dette noen dager og nå tar hun ikke mer igjen. Når jeg tenker etter har dette skjedd før og hver gang det skjer så er det for sent å teste seg for allergi, skal testes når det ikke err pollensesong fikk jeg beskjed om. Så glemmer vi det resten av året, for det er bare en kort tid. 
Selv myser jeg av noen blomster blomstebutikken får, som har åpen vegg inn til min jobb. Går ofte en dag og myser konstant, på dag to går det gradvis bort. 

Hadde en samboer som var allergisk for alt som kunne produsere pollen, men ikke katt. Men i pollensesongen så kunne han ikke kose like mye med kattene for de hadde det i pelsen. Vi la inn vanen med å rufse i pelsen dere før vi slapp de inn og de dusjet flere ganger. Den ene katten likte å dusje, den andre tror jeg skjønte det ikke var noen vei utenom så den godtok det den også. Merket på samboer at den dusjen hjalp for allergien, mindre som kom inn i huset. 
Så det trenger ikke være hunden hun er allrgisk for selv om hun reagerer i nørheten av den. Prøv å børst den skikkelig ute hver gang den har vært ute, slik at mye av det som har kommet i pelsen forblir ute. De kommer borti pollen på bukser og blomster, ruller seg i gresset osv. 

Anonymkode: b4e73...6dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilke rase det er? Og min datter har ingen reaksjoner når hun koser med ham og ha ham i nærheten av øynene. Den kløen kan komme inimellom uten at hun nødvendigvis er nær ham. 

Vi har Australian Cobberdog, med fleecepels (strengt tatt hår).

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Vi har fått oss verdens skjønneste hund. Hatt han nå siden midten av februar og er så utrolig glad i ham. Min datter har de siste ukene klaget over kløe u øyne og jeg er nå livredd for at hun kan være allergisk. Vi har bestilt time hos legen men her sitter jeg nå og grubler🙈.

Vet noen om allergien bryter ut med en gang eller kan det gå en stund? Burde hun ha merket noe før hvis det er hunden?

jeg tåler ikke hund,men tar allergitabletter hver morgen ,det hjelper

Anonymkode: 9ec44...703

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...