Gå til innhold

Kjenner du virkeligheten noen under 50, som har blitt alvorlige sjuke av korona?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke hørt om dette før. Er det galt at jeg spør? Tvinger ingen til å svare liksom... 

Anonymkode: cf7e6...b9f

Jeg bare lurte, jeg også. Det har jo vært ganske mye omsnakket i media så det kan umulig være helt ukjent?

Endret av amandine

Fortsetter under...

amandine skrev (Akkurat nå):

Jeg bare lurte, jeg også.

Syns det var en god anledning til å lære... Men ikke svar om det er vondt eller du ikke vil eller noe annet. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, ingen over heller. Jeg er ikke overbevist. Det er en masse mas i mediene, men ingen rundt her jeg bor som har hatt det eller fått det.

Anonymkode: 732f3...faf

Hva sier du? Tror du folk over her juger? Hvorfor skulle de juge? 🤷‍♂️ 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier du? Tror du folk over her juger? Hvorfor skulle de juge? 🤷‍♂️ 

Oppmerksomhet. For å få medfølelse, sympati.

Annonse

Jeg kjenner mange som har hatt korona, ingen som ble alvorlig syke eller har senvirkninger. De fleste unge ellers friske mennesker tåler heldigvis sykdommen bra. Og jeg vet også om flere eldre som har hatt korona og ikke ble mer syk enn som av en influensa. 

Anonymkode: b2080...f11

En i førtiåra som var tre uker på respirator. Et halvt år etter kan han ikke gå til postkassa uten å hvile i timer etterpå. En i tredveåra er langtidsinnlagt på sykehus i utlandet og vi vet ikke hvordan det går.

Anonymkode: bd6c2...901

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg  kjenner ingen som har hatt korona

Anonymkode: 300e5...ef1

Ikke jeg heller, men kjenner noen, som kjenner noen. 😉

Anonymkode: 99259...fc0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Syns det var en god anledning til å lære... Men ikke svar om det er vondt eller du ikke vil eller noe annet. 

Jeg kjenner flere ungdommer også som har vært ganske dårlige over lang tid. Ikke så dårlige at de har vært innlagt, men så dårlige at de er langt fra der de var før med tanke på trening og skole og sånt. Jeg mener dette er en utrolig skummel, uforutsigbar og farlig sykdom, og jeg tror ikke vi enda ser rekkevidden av den.

amandine skrev (21 minutter siden):

Jeg kjenner flere ungdommer også som har vært ganske dårlige over lang tid. Ikke så dårlige at de har vært innlagt, men så dårlige at de er langt fra der de var før med tanke på trening og skole og sånt. Jeg mener dette er en utrolig skummel, uforutsigbar og farlig sykdom, og jeg tror ikke vi enda ser rekkevidden av den.

Nesten like skummelt som mononukleose. 

Anonymkode: 683cb...5a1

Annonse

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Kjenner ei i slutten av 20 åra som ble smittet i desember. Fortsatt ikke tilbake i jobb. Sliter med utmattelse, hjertebank, tungpusthet og svimmelhet. 

Anonymkode: 62f07...e96

Eller lat, som vi sier på godt norsk.

amandine skrev (23 minutter siden):

Å ha vondt i viljen er vel ikke så uvanlig blant norske ungdommer. Det er en grunn til at jordbærene råtnet i fjord da bøndene ikke kunne ta inn polakker, estere, og vietnamesere. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Eller lat, som vi sier på godt norsk.

Å ha vondt i viljen er vel ikke så uvanlig blant norske ungdommer. Det er en grunn til at jordbærene råtnet i fjord da bøndene ikke kunne ta inn polakker, estere, og vietnamesere. 

Å være dum i hodet er du forhåpentligvis alene om

Anonymkode: 300e5...ef1

Kjente en i utgangspunktet frisk dame i førtiårene som døde ja... og kjenner til flere som har slitt lenge med pust etterpå, så mye som et halvår etter selve sykdommen... 

Anonymkode: d592a...b1b

amandine skrev (3 timer siden):

Friske i utgangspunktet og under 50? Ja, jeg kjenner to som ble alvorlig syke og som fremdeles har plager. Og jeg vet om to som døde.  

Det er ingen unge, friske mennesker som har dødd av corona i Norge.

Jøss!!! Her har det vært fest i natt ser jeg... til hi ; i Norge kjenner jeg en som ble alvorlig syk. Vedkommende var straks over 50. I Sverige kjente jeg ei dame i 30 årene . Hun døde. I Italia døde 2 i vår utvidende familie . De var i 40 årene. 

Bør vi være redde nå?
– Jeg synes ikke det er grunn til å være redd.

Burde man ta generell influensa-vaksine? Den hjelper vel ikke mot viruset?
– Nei, det beskytter bare mot influensa.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2020/02/04/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger/

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bør vi være redde nå?
– Jeg synes ikke det er grunn til å være redd.

Burde man ta generell influensa-vaksine? Den hjelper vel ikke mot viruset?
– Nei, det beskytter bare mot influensa.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/navn-i-nyhetene/2020/02/04/lege-wasim-zahid-om-wuhan-viruset-innen-midten-av-mars-snakker-vi-nok-ikke-om-dette-lenger/

Nei, vi burde ikke være redd. 

Vi har hatt svært få tilfeller korona på det lille stedet jeg bor, heldigvis, men jeg kjenner en person på 24 år som var syk rundt juletider og som enda er helt utslått. Mistet smak- og luktesans, metallsmak i munnen, totalt utmattet og har måtte pause studiene. Det samme med samboeren som i tillegg var innlagt i to uker. Begge unge og helt uten andre sykdommer. 

Jeg syns det blir feil å kun se på dødstallene så lenge såpass mange får alvorlige ettervirkninger av sykdommen. Det er ikke alltid døden er det verste utfallet. 

Anonymkode: 2800d...ef1

Ja, jeg kjenner dessverre flere, og vet om langt flere enn det igjen. 

Noen er selvsagt mildt rammet; slik som meg. Jeg var smådårlig i noen uker. Ingen senvirkninger som jeg kjenner til - foreløpig i hvert fall. Flertallet er heldigvis som meg, men så har jeg også sett med egne øyne at det kan gå langt verre. Det er skremmende når unge og friske mennesker blir alvorlig syke, eller når de i verste fall mister livet. 

Av alvorlig syke under 50, kjenner jeg fire stykker. Alle ved god helse før de ble syke, tre av dem også svært godt trent. En av dem sykelig overvektig, men ingen helseutfordringer utover det. De jeg kjenner som ble alvorlige syke er mellom 33-42 år gamle. En av dem er det usikkert om kommer til å overleve. Han har vært koblet til respirator og ECMO siden starten av mars i år. 

Den ene jeg kjenner er min egen samboer. Han ble smittet i mars 2020. Det så lenge mørkt ut, men heldigvis snudde det. Han var innlagt i fem måneder før han fikk komme hjem. Etter det har han vært innlagt og intubert ved to anledninger til, senest i skrivende stund (dvs. innlagt nå, ikke intubert). Hvorvidt det er snakk om permanente skader eller ikke, kan ingen svare på. Røntgenundersøkelser viser friskt lungevev, noe som i seg selv er ganske utrolig når han har vært tilkoblet ECMO-maskin ved en anledning og respirator opptil flere ganger, men det er ikke det samme som at lungene ikke er svært svekket. Det må de jo være, når det ikke skal noe til før han trenger pustehjelp. Ved siden av det har han svært nedsatt energinivå. Han har alltid vært særdeles aktiv, mens han nå, før han ble innlagt for tredje gang, måtte begrense seg til korte gåturer i svært rolig tempo. Ellers har han senvirkninger som generelt lavt energinivå, konsentrasjonsvansker, svekket hukommelse, en god del hodepine og hoste. 

Jeg tenker at det ikke er noen garanti for hvordan den enkelte vil komme til å rammes av covid-19 ved smitte, så det bør i aller høyeste grad tas på alvor. 

• Opprett ny...