Gå til innhold

Hva er passende reaksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (22 minutter siden):

Jeg synes du overdramatiserer noe veldig. Jenta kjører en skuter som går i maks 45-50km i timen. Nei hun skal ikke kjøre uten lappen, men jeg ville heller tatt en skikkelig alvorsprat med både henne og far. Ikke tatt det med politiet som første valg. Det er jo det som er saken her. Kommunikasjon og konsekvens-realisering med de det gjelder.

Hi har tatt alvorsprat med datteren og faren, det har ikke endret noenting, hun fortsetter å kjøre ulovlig.

Hvis du tar et slikt valg som du skrev over, så håper jeg du også er klar til å ta følgene du kan måtte ta iflg. straffelovens § 15. Det var det med å ta konsekvensene av egne valg - det gjelder også foreldre.

Anonymkode: 89887...a99

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da får du dokumentert at du har gjort det du kan for å stoppe den ulovlige kjøringen, og det blir politiets ansvar videre. Har du varslet vil du ikke kunne dømmes til medvirkning.

Og hvordan vil du dokumentere det? Vanligvis er jo dette noe som skal kunne løses mellom mor og far. Om mor velger å kontakte politiet, så vitner det om at mye er galt i samarbeidet mellom foreldrene. Her blir nok barnevernet også koblet inn. Derfor synes jeg HI bør tenke seg om før hun gjør noe sånt. 

Anonymkode: afbc1...511

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi har tatt alvorsprat med datteren og faren, det har ikke endret noenting, hun fortsetter å kjøre ulovlig.

Hvis du tar et slikt valg som du skrev over, så håper jeg du også er klar til å ta følgene du kan måtte ta iflg. straffelovens § 15. Det var det med å ta konsekvensene av egne valg - det gjelder også foreldre.

De kan uansett ikke straffe mor her. Det bør du ikke skremme hovedinnlegger med. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (15 timer siden):

De kan uansett ikke straffe mor her. Det bør du ikke skremme hovedinnlegger med. 

Det er ikke skremming, jeg viser bare til loven. Den åpner også for at man kan straffes for passiv medvirkning, dvs. at man vet lovbrudd skjer, skal skje, er planlagt, uten å gjøre nok for å stoppe det. Trolig vil både datter og far bli straffet, men det er en risiko for at også mor i et slikt tilfelle kan straffes, siden hun erfarte at det å snakke med datteren og hennes far ikke stoppet ulovlighetene, og at hun etter det bare lot det skje, uten å melde fra videre til politiet, som har muligheter til å stoppe det på en måte som er best for datteren i det lange løp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Og hvordan vil du dokumentere det? Vanligvis er jo dette noe som skal kunne løses mellom mor og far. Om mor velger å kontakte politiet, så vitner det om at mye er galt i samarbeidet mellom foreldrene. Her blir nok barnevernet også koblet inn. Derfor synes jeg HI bør tenke seg om før hun gjør noe sånt. 

Anonymkode: afbc1...511

Hvordan det blir dokumentert? Altså, hvis mor ringer politiet, forklarer situasjonen, at hun har forsøkt å snakke både med datteren og faren, men at faren fortsetter å tillate datteren å kjøre ulovlig når hun er hos ham, da vil politiet dokumentere det.

Trolig blir ikke barnevernet koblet inn automatisk ved en slik henvendelse, men at politiet først vil forsøke med forebyggende enhet først. Men hva så om det viser at mye er galt i samarbeidet mellom foreldrene og bv ev. ble koblet inn? Er ikke det en liten pris å betale for å beskytte datteren mot å potensielt kunne ødelegge livet sitt?

Siden HI har forsøkt å snakke både med datteren og faren bør hun tenke seg vel om hvis hun velger å ikke varsle dette til politiet, for følgene kan bli langt, langt større for dem alle, mest av alt datteren, om hun enten blir utsatt for en ulykke på mopeden, eller forårsaker en ulykke når hun ikke har mopedlappen.

Skrevet

Hi her. Ok, ser at det tillegges meg mange handlinger, mangel på handlinger mm her. 

Jeg har så klart snakket med min datter om dette. Om jeg ser/hører at det skjer flere ganger, kommer jeg til å ta en prat med far også. Jeg har ikke «bare latt det skje», det har jeg aldri skrevet. Hun bor hos far annenhver uke. Når hun bor hos meg kjører hun ikke. Hadde det skjedd hadde jeg tatt nøkkelen, eller sørget for at mopeden ikke hadde startet.   
Når hun er hos far får jeg ikke uten videre stoppet det om hun gjerne vil kjøre. Og hun kommer nok i såfall ikke til å fortelle til meg om hun kjører. Om jeg får nyss om at det fortsetter, må jeg vurdere om jeg kontakter politiet.

Noen oppklaringer: 

Har ikke straffet henne.

Hun hater meg ikke  

Har ikke kontaktet politiet

Synes tråden godt kan stoppe nå  

Anonymkode: 4fdc0...d13

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hi her. Ok, ser at det tillegges meg mange handlinger, mangel på handlinger mm her. 

Jeg har så klart snakket med min datter om dette. Om jeg ser/hører at det skjer flere ganger, kommer jeg til å ta en prat med far også. Jeg har ikke «bare latt det skje», det har jeg aldri skrevet. Hun bor hos far annenhver uke. Når hun bor hos meg kjører hun ikke. Hadde det skjedd hadde jeg tatt nøkkelen, eller sørget for at mopeden ikke hadde startet.   
Når hun er hos far får jeg ikke uten videre stoppet det om hun gjerne vil kjøre. Og hun kommer nok i såfall ikke til å fortelle til meg om hun kjører. Om jeg får nyss om at det fortsetter, må jeg vurdere om jeg kontakter politiet.

Noen oppklaringer: 

Har ikke straffet henne.

Hun hater meg ikke  

Har ikke kontaktet politiet

Synes tråden godt kan stoppe nå  

Siden flere har blitt ganske irriterte på meg for å være så tydelig på at det vurderes å kontakte politiet, så vil jeg bare klargjøre noe, Hi.

Jeg har oppfattet deg som fornuftig og ansvarlig hele tiden. Du har sett et problem, du har snakket med datteren din, du ser at det fortsetter og du ber om råd. Det er fornuftig og ansvarlig - noe du også viser her ved å fortelle hva du ville gjort selv om moped var hos deg og hun kjørte når hun var hos deg.

Jeg har hatt god erfaring med forebyggende enhet hos politiet et par ganger. De er også der for at man kan be om råd.

Det beste hadde jo vært om du og far hadde vært enige, men her er far tydeligvis veldig ansvarsløs og tenker ikke på konsekvensene dette kan få for datteren.

Håper dere finner en god løsning som stopper hennes ulovlige kjøring.

Skrevet
On 5/1/2021 at 1:35 PM, Anonym bruker said:

Jeg har en datter på 17,5. Hun har ikke moped-lappen, men får lov av sin far å kjøre moped. Han har en scooter hun får disponere. Selvfølgelig synes jeg ikke dette er greit. Men hun bor annenhver uke hos meg og han, og jeg får ikke styrt det når hun er der. Jeg vet allikevel at det skjer, og tenker at hun bør få en reaksjon. Vurderer reduksjon i månedspenger eller lignende. Hva tenker dere?

her bør jo far gi straff

Anonymkode: a4784...f22

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

her bør jo far gi straff

Anonymkode: a4784...f22

Men det er jo far som lar henne kjøre. Ham synes det er greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...