Gå til innhold

Hva er passende reaksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 17,5. Hun har ikke moped-lappen, men får lov av sin far å kjøre moped. Han har en scooter hun får disponere. Selvfølgelig synes jeg ikke dette er greit. Men hun bor annenhver uke hos meg og han, og jeg får ikke styrt det når hun er der. Jeg vet allikevel at det skjer, og tenker at hun bør få en reaksjon. Vurderer reduksjon i månedspenger eller lignende. Hva tenker dere?

Anonymkode: 4fdc0...d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nok straff når hun blir tatt og får utsettelse på førerkortet.

Anonymkode: 85ed0...800

Skrevet

Så mor skal straffe for noe som har skjedd hos far??

Anonymkode: ea748...d03

Skrevet

Synes ikke du skal gi noen reaksjon på det hun gjør hos pappa .

Si hva du mener, det er ikke lov, det er ikke greit, og om hun kommer i en ulykke gjelder ingen forsikring pluss at hun kan bli stoppet av politiet og få utsettelse på lappen.

Det er konsekvensene, hun er snart 18 år og tar dette valget sammen med far når hun er der. 

Anonymkode: acdcb...102

Skrevet

Du har advart. Det holder. Hun skjønner hvorfor den dagen hun blir tatt, og får to års utsettelse på førerkortet. 

Anonymkode: 4918b...987

Skrevet

Be far bli med på å betale førerkortet på moped? Eller bil. Med førerkort på bil, så kan hun kjøre begge deler, både bil og moped

Anonymkode: b827f...5e1

Skrevet

Hun driver og tar førerkort for bil. Har så klart snakket om hva som skjer om hun blir tatt. Problemet er at far ikke set noe galt i at hun kjører. Jeg hater hans ansvarsløshet - den gjeldet på mange områder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hun driver og tar førerkort for bil. Har så klart snakket om hva som skjer om hun blir tatt. Problemet er at far ikke set noe galt i at hun kjører. Jeg hater hans ansvarsløshet - den gjeldet på mange områder. 

Er hun klar over at ingen forsikringer vil gjelde om hun blir innblandet i en ulykke? Er det hennes skyld blir hun erstatningsansvarlig , kanskje for en bil i millionklassen. Er hun villig til å bli gjeldsslave før hun er ferdig på vgs?

Anonymkode: 39b6c...b31

Skrevet

Her ville jeg gitt far og datter beskjed om at jeg vil ringe politiet hvis ikke dette stopper umiddelbart . Klarer ikke far ta ansvar så hadde jeg gjort det. 

Skrevet

Jeg ville gått lenger enn noen her, for så lenge jenta ikke er myndig må foreldrene tørre ta ansvar.

Siden jenta ikke hører på deg ville jeg sagt til jenta at du som mor ikke kan akseptere dette. Ikke bare fordi det er ulovlig, men fordi det er hun selv som må ta ev. følger hvis hun skulle være så uheldig å forårsake en ulykke. Utsettelse av billappen og en bot er bagateller av følger. Langt verre er det om hun bli ansvarlig for å betale millioner i erstatning fordi hun har vært ansvarlig for personskade. Det er en gjeld hun da starter sitt voksenliv med, og som vil følge henne hele veien, gjennom studier og jobb, som vil gjøre at hun ikke får lån til eget sted å bo. En slik alvorlig hendelse kan også gjøre at hun ikke kan ta alle studier hun ev. måtte ønske, eller få de jobbene hun ellers ville fått. Det å kjøre uten lappen nå er så uansvarlig at det kan ødelegge resten av livet hennes før det knapt har startet.

Jeg ville faktisk ringt politiet og bedt om råd hva du bør gjøre når far driter i lovverket og driter i å ta ansvar for jenta. Selv om det kan føre til at jenta både blir tatt for kjøring og får utsettelse av billappen og bot så vil det være en liten pris å betale for å hindre henne fra å ødelegge resten av livet sitt.

Hennes venner vet jo garantert også at hun kjører uten mopedlappen, og hun kan bli meldt av andre også.

Anonymkode: 89887...a99

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Be far bli med på å betale førerkortet på moped? Eller bil. Med førerkort på bil, så kan hun kjøre begge deler, både bil og moped

Hun skal belønnes for å kjøre ulovlig med at foreldrene betaler lappen for henne? Hjelpes… begrepet curlingforeldre nådde plutselig en helt ny dimensjon.

Anonymkode: 7c332...46e

Skrevet

Ta deg en tur til far og plukk av deler på mopeden, så den ikke er kjør bar.

Anonymkode: e7778...66c

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hun skal belønnes for å kjøre ulovlig med at foreldrene betaler lappen for henne? Hjelpes… begrepet curlingforeldre nådde plutselig en helt ny dimensjon.

Anonymkode: 7c332...46e

Da kjører hun i alle fall lovlig

• Admin låste denne emne
  • Admin gjenåpnet denne emne
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Admin

Skrevet

Jeg hadde ringt politiet. Det hun driver med er ikke lov. Konsekvensen da er at politiet sørger for at hun må vente til hun er 20 for å få lappen på bil. Samme om det er hos far eller hva som helst. Hun er snart myndig og må ta konsekvensene av å bryte loven

Anonymkode: 8ad9a...13f

Skrevet

‘Hun har ikke moped-lappen, men får lov av sin far å kjøre moped’

Du skal straffe henne for noe far har gitt henne lov til?? Hva med å heller straffe far? Med for eksempel å kontakte politiet og opplyse om at han tillater at en uten førerkort kjører. Da kan politiet ta en bekymringssamtale med far og datter

Anonymkode: 6c303...7f2

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke ringt politiet og angitt min egen datter, bare fordi far er en dust. Hun er ikke fyllt 18 enda, så barnevernet blir automatisk koblet inn. Det bør du være klar over. Jeg ville tatt en alvors-prat med begge og tatt opp det samme som alle andre over her skriver. Andre kan også anmelde dem, men jeg som mor ville ikke gjort det selv.

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (43 minutter siden):

Jeg hadde ikke ringt politiet og angitt min egen datter, bare fordi far er en dust. Hun er ikke fyllt 18 enda, så barnevernet blir automatisk koblet inn. Det bør du være klar over. Jeg ville tatt en alvors-prat med begge og tatt opp det samme som alle andre over her skriver. Andre kan også anmelde dem, men jeg som mor ville ikke gjort det selv.

Ja, huff, er jo verre om barnevernet blir kalt inn enn å beskytte eget barn...

Datteren er over kriminell lavalder, at hun ev. får bot og utsettelse på lappen er det minste problemet. At hun risikerer å sette seg i milliongjeld for resten av livet, det er langt mer alvorlig. En annen ting er at hvis hun skulle bli utsatt for en ulykke selv vil hun få avkortet erstatning (om noen) fordi hun kjørte uten lappen.

Mor har ikke noe å frykte fra bv her. Det er ikke en gang sikkert at politiet ville meldt det, eller at bv ville tatt saken selv om politiet meldte til bv. Ved anmeldelse sendes automatisk melding fra politiet til bv, men det er ikke nødvendigvis automatikk i det når politiet jobber forebyggende, som vil være saken her. Mest trolig vil politiet kalle inn jenta og foreldrene til samtaler, og om de etter det følger loven så får det ikke videre følger. Om jenta blir tatt for kjøring uten lappen, da stiller situasjonen seg helt annerledes...

Skrevet

Hadde klikket i vinkel. Hva skjer om hun skader seg selv eller noen andre? 
Jeg hadde tatt kontakt med politiet asap.

Anonymkode: 9a1e1...18c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, huff, er jo verre om barnevernet blir kalt inn enn å beskytte eget barn...

Datteren er over kriminell lavalder, at hun ev. får bot og utsettelse på lappen er det minste problemet. At hun risikerer å sette seg i milliongjeld for resten av livet, det er langt mer alvorlig. En annen ting er at hvis hun skulle bli utsatt for en ulykke selv vil hun få avkortet erstatning (om noen) fordi hun kjørte uten lappen.

Mor har ikke noe å frykte fra bv her. Det er ikke en gang sikkert at politiet ville meldt det, eller at bv ville tatt saken selv om politiet meldte til bv. Ved anmeldelse sendes automatisk melding fra politiet til bv, men det er ikke nødvendigvis automatikk i det når politiet jobber forebyggende, som vil være saken her. Mest trolig vil politiet kalle inn jenta og foreldrene til samtaler, og om de etter det følger loven så får det ikke videre følger. Om jenta blir tatt for kjøring uten lappen, da stiller situasjonen seg helt annerledes...

Som sagt, jeg ville ikke ha anmeldt mitt eget kjøtt og blod. Hva andre velger å gjøre er jo helt opp til dem. Jeg nekter å tro at så mange faktisk ville ringt politiet om det var snakk om sitt eget barn....

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden):

Som sagt, jeg ville ikke ha anmeldt mitt eget kjøtt og blod. Hva andre velger å gjøre er jo helt opp til dem. Jeg nekter å tro at så mange faktisk ville ringt politiet om det var snakk om sitt eget barn....

Hva om en ungdom har foreldre som tenker som deg skader en av dine barn, dine barn får ikke erstatning, ulykken og handikap i etterkant kunne vært unngått om den andre ungdommens foreldre tok ansvar... Men det er vel greit det også, for du slapp jo stoppe ditt eget barn fra å bryte loven...

Ikke rart ungdommen sklir ut når foreldre godtar at ungene deres bryter loven - og ikke nok med det, de setter andre i fare, og risikerer å ødelegge eget liv før det en gang knapt er begynt.

Men alt for å slippe å ta ansvar...

Skrevet

Hi, sett deg inn i § 15 i Straffeloven.

Iflg. denne kan far og du også risikere straff om datteren deres blir tatt for å kjøre uten lappen. Far for aktivt å legge forholdene tilrette for lovbruddet hun har begått, du for passivt å ha godtatt det ved å ikke gjøre det du kan for å forhindre det.

Hvis datteren deres skulle være uheldig og skade noen og få erstatningskrav mot seg, så vil du og far også risikere å få samme straff som henne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva om en ungdom har foreldre som tenker som deg skader en av dine barn, dine barn får ikke erstatning, ulykken og handikap i etterkant kunne vært unngått om den andre ungdommens foreldre tok ansvar... Men det er vel greit det også, for du slapp jo stoppe ditt eget barn fra å bryte loven...

Ikke rart ungdommen sklir ut når foreldre godtar at ungene deres bryter loven - og ikke nok med det, de setter andre i fare, og risikerer å ødelegge eget liv før det en gang knapt er begynt.

Men alt for å slippe å ta ansvar...

Jeg synes du overdramatiserer noe veldig. Jenta kjører en skuter som går i maks 45-50km i timen. Nei hun skal ikke kjøre uten lappen, men jeg ville heller tatt en skikkelig alvorsprat med både henne og far. Ikke tatt det med politiet som første valg. Det er jo det som er saken her. Kommunikasjon og konsekvens-realisering med de det gjelder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hi, sett deg inn i § 15 i Straffeloven.

Iflg. denne kan far og du også risikere straff om datteren deres blir tatt for å kjøre uten lappen. Far for aktivt å legge forholdene tilrette for lovbruddet hun har begått, du for passivt å ha godtatt det ved å ikke gjøre det du kan for å forhindre det.

Hvis datteren deres skulle være uheldig og skade noen og få erstatningskrav mot seg, så vil du og far også risikere å få samme straff som henne.

Så du mener at om du ringer politiet så unngår du dette? Har du opplevd dette selv? 

Anonymkode: afbc1...511

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Så du mener at om du ringer politiet så unngår du dette? Har du opplevd dette selv? 

Anonymkode: afbc1...511

Da får du dokumentert at du har gjort det du kan for å stoppe den ulovlige kjøringen, og det blir politiets ansvar videre. Har du varslet vil du ikke kunne dømmes til medvirkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...