Gå til innhold

Lønningsdag i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få min 1 lønn den 1 Mai, i morgen. Burde ha kommet i dag? Fikk lønnslipp og der stod det utbetales 3 Mai. Er det lov?

Anonymkode: 7eddd...b93

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal få min 1 lønn den 1 Mai, i morgen. Burde ha kommet i dag? Fikk lønnslipp og der stod det utbetales 3 Mai. Er det lov?

Om du har så lite penger at du ikke overlever pga lønnen kommer to dager senare,så burde du ikke fått lov å hatt barn!!

Anonymkode: eced6...81d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Om du har så lite penger at du ikke overlever pga lønnen kommer to dager senare,så burde du ikke fått lov å hatt barn!!

😂 pms eller?

Anonymkode: 8d662...22a

Skrevet

Hovedregel er at den skal utbetales siste virkedag før hvis utbetaling treffer i en helg eller rød dag. Men det gjelder utbetaling, arbeidsgiver kan ikke stå ansvarlig for cut-off i egen vs din bank. Bankene opererer med forskjellig cut-off, det kan variere med et helt døgn fra en bank til en annen. Hvis banken til arbeidsgiver kjører overføringen kl 14.30, mens din bank kjører den siste kl 14.00, så vil lønnen din være på din konto dagen etter uansett (eller neste arbeidsdag hvis det treffer i helgen eller rød dag)

En problemstilling her er at din lønn som utbetales 1. mai skal etter kontantprinsippet innrapporteres i mai. Hvis den utbetales i dag, forskyves den en mnd. 

Anonymkode: 4fe9b...677

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

😂 pms eller?

Nei

Skrevet

Jeg har aldri vært borti at lønn ikke kommer før utbetalingsdagen når det er en rød dag.

Men det er nok riktig som hun over her skriver, at så lenge arbeidsgiver har sendt utbetalingene til banken før den 1. så har de ikke gjort noe ulovlig selv om det tar noen dager før du har den på konto.

Anonymkode: 72599...8e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Barn?????

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Barn?????

Ehh ja. Dette er ett forum for foreldre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Å gi deg da.

Anonymkode: 0e95e...f22

Skrevet

Lønna skulle vært på konto i dag. Det er hovedregelen.

Anonymkode: 24725...052

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Lønna skulle vært på konto i dag. Det er hovedregelen.

Hovedregelen er også at mor har råd til mat til barnet,selv om lønnen kommer to dager senare.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hovedregelen er også at mor har råd til mat til barnet,selv om lønnen kommer to dager senare.

Jeg jobber med lønn og jeg skal begynne å sitere deg istedenfor å utbetale lønn til rett tid heretter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun skriver jo faktisk ikke at hun ikke har nok penger, bare at hun ikke har mottatt lønnen sin. Jeg tenker at folk som ikke kan lese kanskje ikke burde hatt barn!

Anonymkode: 42325...9e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun skriver jo faktisk ikke at hun ikke har nok penger, bare at hun ikke har mottatt lønnen sin. Jeg tenker at folk som ikke kan lese kanskje ikke burde hatt barn!

Anonymkode: 42325...9e1

🙏 Amen 

Skrevet

Har barn, men hun er 17 og tjener penger selv. Så lider ingen nød. Er ikke blakk jeg heller. Stilte bare ett spørsmål 

Skrevet

Har dette ⬆️ noe som helst med dette ⬇️å gjøre? Tenker at du må jobbe en del med leseforståelsen. 🙈

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Anonymkode: 25b0e...7b5

Skrevet

Rull inn'a.

Skrevet

Lønnen SKAL  være på konto på lønningsdagen, og er lønningsdag på en lørdag eller helligdag, skal lønnen være inne dagen før. Det har ingenting med når arbeidsgivers- og arbeidstager tar i mot og sender eller hva nå enkelte mener. Det har heller ikke noe med at man ha igjen penger til å klare seg når man får lønn. Ikke alle har det, og alle har i alle fall  nok til å betale lån / husleie eller andre ting som veldig ofte går på lønningsdag, i alle fall når man har lønningsdag 30. i måneden. 

Nei, det er ikke lov å plutselig bestemme at lønnen kommer den 3.mai når den skal komme den 1. 

Anonymkode: 266bb...9cb

Skrevet

Jeg har aldri opplevd å få lønn etter lønningsdato. De arbeidsgiverne jeg har og har hatt kjører lønn dagen før eller på lønningsdato. Hvis det er rød dag eller helg kjører de nest siste eller siste virkedag. 

Høres rart ut at det står på lønnsslipp 3. mai, det er i hvert fall ikke vanlig praksis. 

Anonymkode: e02de...fc7

Skrevet

Mannen min har utbetalingsdato den siste i mnd, har fått lønnsslipp med riktig dato på, men ingen lønn har kommet på konto.

Det er vel egentlig ikke lov, men det er jo fint lite å gjøre med det.

Anonymkode: b2b19...482

Skrevet

Lønnen SKAL  være på konto på lønningsdagen, og er lønningsdag på en lørdag eller helligdag, skal lønnen være inne dagen før. Det har ingenting med når arbeidsgivers- og arbeidstager tar i mot og sender eller hva nå enkelte mener. Det har heller ikke noe med at man ha igjen penger til å klare seg når man får lønn. Ikke alle har det, og alle har i alle fall  nok til å betale lån / husleie eller andre ting som veldig ofte går på lønningsdag, i alle fall når man har lønningsdag 30. i måneden. 

Nei, det er ikke lov å plutselig bestemme at lønnen kommer den 3.mai når den skal komme den 1. 

Anonymkode: 266bb...9cb

Joda, en standard arbeidskontrakt henviser til utbetalingstidspunkt. Når dere snakker om at lønnen skal stå på konto den dagen, er vi inne i en egen bestemmelse i hovedtariffavtalen i staten. 

Anonymkode: 4fe9b...677

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva er det for et svar ? Du kan vel strengt tatt feie for egen dør

Anonymkode: 2fcad...4c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hva er det for et svar ? Du kan vel strengt tatt feie for egen dør

Anonymkode: 2fcad...4c2

Svaret mitt var fornuftig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Svaret mitt var fornuftig.

Fornuftig?? Du er jo steingal. Håper ikke du har barn!

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Fornuftig?? Du er jo steingal. Håper ikke du har barn!

Jeg har fem barn,takk for omtanken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...