MTF Skrevet 30. april 2021 #26 Skrevet 30. april 2021 Jeg har faktisk prøvd meg på begge deler😅 Jeg begynte på sykepleien og trivdes i starten. Jeg syns de teoretiske fagene var veldig spennende, men likte meg ikke i det hele tatt da praksisen begynte. Jeg fant ut da at jeg definitivt ikke var sykepleietypen og sluttet etter påske første året. Har aldri angret på det, for jeg kunne virkelig ikke se meg selv jobbe som sykepleier i det hele tatt da jeg fikk forsøkt meg i praksis. Jeg søkte meg etter det inn på juss og begynte på det etter sommeren. Det var jo noe helt annet og jeg trivdes til tross for at det er et tungt studie å komme seg gjennom. Jeg er en teoretisk person - hvis man kan kalle seg det - og jeg trivdes med den «tørre» jussen. Jeg begynte på juss da det fremdeles var en cand.mag. grad og gikk over til master siste året i stede for 4. avdeling (vi kunne velge) og angrer ikke på det. Jussen er lagt opp på en mye bedre måte nå enn tidligere (i Bergen i hvert fall). Jeg kom meg veldig greit gjennom utdanningen og var veldig stilt da jeg endelig kunne kalle meg jurist. Jeg har jobbet i politiet siden og stortrives. Definitivt en bedre jurist enn jeg hadde vært sykepleier☺️ Fordelen med å studere juss er jo at man blir som poteten, kan brukes til veldig mye forskjellig. Fordelen med sykepleie må vel være at man er ettertraktet på arbeidsmarkedet og det alltid vil være behov for helsefagarbeidere - men det er jo negativt med turnusarbeid og mye deltidsansettelser. Man må jo nesten tenke på hvilken «type» man er, hva er vil passe til, for det er to veldig ulike retninger å gå.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #27 Skrevet 30. april 2021 Jus - ingenting å tenke på engang! I forhold til utdanning, jobbmuligheter, lønn og andre ordninger, er sykepleie virkelig ingenting!! Anonymkode: 577ae...3d9
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #28 Skrevet 30. april 2021 Ville valgt juss. Jeg er sykepleier, og elsker i utgangspunktet jobben min. Men turnus, stress, dårlig arbeidsvilkår og nedskjæringer ødelegger. Anonymkode: 963a7...420
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #29 Skrevet 1. mai 2021 Tusen tusen takk for mange gode svar! Jeg ble ikke noe smartere 😅😅 Men jeg ser jo at de som ikke angrer på valget har det godt med valget som ble hatt, men at de som kunne valgt igjen ville valgt anderledes. jeg er 35 år, gift og har to barn på 5 og 8. Når jeg er ferdig utdannet er jeg enten 38 eller 40. Så jeg føler jo at det er nå eller aldri. Jeg er ikke så fremmed for turnus. Men jeg har -i hele mitt liv- vekslet mellom disse to. Utrolig nok. Det er nok derfor jeg ikke har begynt før. Jeg har måttet finne ut av hvem jeg er, er jeg sykepleier emne eller jurist emne? Og enda så vet jeg ikke, annet enn at jeg heller like mye mot dem begge. Jeg tok en utdannelse som helsesekretær for noen år siden. Interessant det, men jeg har ikke jobbet som det etter jeg ble ferdig utdannet. Men har hatt lyst. Jeg ble sittende med min daværende trygge fulle jobb (backoffice kundesenter) isteden. Frem til nå. så jeg vet sannelig ikke. i dag er søknaden min hos so sykepleie på 1. plass og juss på 2. plass. Men det er ikke låst helt enda. søren altså 😅 jeg er så redd for å velge feil 😶 Anonymkode: da4e2...07c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #30 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 30.4.2021 den 11.56): En bachelorgrad som kan gjennomføres av alle du gikk på skolen med og anså som middels, mot et legestudium? Ikke lat som, da. Vi trenger dem begge, men ikke lat som de er intellektuelt likeverdige. Anonymkode: c2382...666 Apropos "intellektuelt likeverdige"; du fremstår som en fullverdig høne. Anonymkode: 8dcbe...04a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #31 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Tusen tusen takk for mange gode svar! Jeg ble ikke noe smartere 😅😅 Men jeg ser jo at de som ikke angrer på valget har det godt med valget som ble hatt, men at de som kunne valgt igjen ville valgt anderledes. jeg er 35 år, gift og har to barn på 5 og 8. Når jeg er ferdig utdannet er jeg enten 38 eller 40. Så jeg føler jo at det er nå eller aldri. Jeg er ikke så fremmed for turnus. Men jeg har -i hele mitt liv- vekslet mellom disse to. Utrolig nok. Det er nok derfor jeg ikke har begynt før. Jeg har måttet finne ut av hvem jeg er, er jeg sykepleier emne eller jurist emne? Og enda så vet jeg ikke, annet enn at jeg heller like mye mot dem begge. Jeg tok en utdannelse som helsesekretær for noen år siden. Interessant det, men jeg har ikke jobbet som det etter jeg ble ferdig utdannet. Men har hatt lyst. Jeg ble sittende med min daværende trygge fulle jobb (backoffice kundesenter) isteden. Frem til nå. så jeg vet sannelig ikke. i dag er søknaden min hos so sykepleie på 1. plass og juss på 2. plass. Men det er ikke låst helt enda. søren altså 😅 jeg er så redd for å velge feil 😶 Anonymkode: da4e2...07c Men vil du virkelig ha bare turnusliv de neste 20 årene? Hvis du tror begge deler er ok fag så er det jo andre ting som vil spille inn. Jeg hadde ikke valgt sykepleien igjen, og ikke nå når man ser hva som fremtiden bringer av turnuskrav. Elsker jobben min men hater helg, kveld og helligdager. jeg ville prøvd juss først og om det ikke passer så kan du jo søke på nytt neste år? Anonymkode: ee0db...4b0
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #32 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 30.4.2021 den 5.46): Jeg er sykepleier,og hvis jeg hadde valget mellom sykepleie og jus i dag så ville jeg ikke valgt sykepleie. Ikke fordi lønna er ræva eller turnus, men rett og slett fordi det jobber alt for mange kjerringer i helse og arbeidsmiljøet blir deretter. Jeg så det ikke da jeg jobbet som sykepleier, men jeg så det så tydelig da jeg byttet yrke og arbeidsmiljøet var ca 50/50 kvinner og menn. Et helt annet arbeidsmiljø, og mye bedre arbeidsdager uten kakling og sladder og baksnakking og omkamper. Å herre Gud for noen omkamper i arbeidsmiljø med bare damer. Ingen vil være sjef,men alle vil ombestemme det som blir bestemt. HELE FØKKINGS TIDEN!! Anonymkode: 3f61a...d2c Dette. Hvis arbeidsmiljøet er viktig for deg; velg juss. Sykepleiermiljø er ofte fullt av folk med høy evne til sutring, og null gjennomføringsvilje for å gjøre noe med det. Som ung og entusiastisk blir du brutt ned av kjerringene. Du blir fortalt fra første dag hvor grusomt det er å være sykepleier, og prøver du å legge inn en ekstra innsats blir du uglesett. Anonymkode: a4052...f45
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #33 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Apropos "intellektuelt likeverdige"; du fremstår som en fullverdig høne. Anonymkode: 8dcbe...04a Oj så støtt. Øm tå der, ja, Anonymkode: c2382...666
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #34 Skrevet 1. mai 2021 MTF skrev (På 30.4.2021 den 14.25): Jeg har faktisk prøvd meg på begge deler😅 Jeg begynte på sykepleien og trivdes i starten. Jeg syns de teoretiske fagene var veldig spennende, men likte meg ikke i det hele tatt da praksisen begynte. Jeg fant ut da at jeg definitivt ikke var sykepleietypen og sluttet etter påske første året. Har aldri angret på det, for jeg kunne virkelig ikke se meg selv jobbe som sykepleier i det hele tatt da jeg fikk forsøkt meg i praksis. Jeg søkte meg etter det inn på juss og begynte på det etter sommeren. Det var jo noe helt annet og jeg trivdes til tross for at det er et tungt studie å komme seg gjennom. Jeg er en teoretisk person - hvis man kan kalle seg det - og jeg trivdes med den «tørre» jussen. Jeg begynte på juss da det fremdeles var en cand.mag. grad og gikk over til master siste året i stede for 4. avdeling (vi kunne velge) og angrer ikke på det. Jussen er lagt opp på en mye bedre måte nå enn tidligere (i Bergen i hvert fall). Jeg kom meg veldig greit gjennom utdanningen og var veldig stilt da jeg endelig kunne kalle meg jurist. Jeg har jobbet i politiet siden og stortrives. Definitivt en bedre jurist enn jeg hadde vært sykepleier☺️ Fordelen med å studere juss er jo at man blir som poteten, kan brukes til veldig mye forskjellig. Fordelen med sykepleie må vel være at man er ettertraktet på arbeidsmarkedet og det alltid vil være behov for helsefagarbeidere - men det er jo negativt med turnusarbeid og mye deltidsansettelser. Man må jo nesten tenke på hvilken «type» man er, hva er vil passe til, for det er to veldig ulike retninger å gå. Du som har erfaring fra begge deler, vet du om det er mulig å kombinere de, på en måte? F.eks ta enkeltemner juss samtidig som jeg tar en bachelor sykepleie? Tenker hovedsakelig på helserett og andre relaterte enkeltemner.. Vil jo da ikke utdanne meg til jurist, men sykepleier med enkelte emner jus.. om dette gav mening (?) -Hi Anonymkode: da4e2...07c
Banderas Skrevet 1. mai 2021 #35 Skrevet 1. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du som har erfaring fra begge deler, vet du om det er mulig å kombinere de, på en måte? F.eks ta enkeltemner juss samtidig som jeg tar en bachelor sykepleie? Tenker hovedsakelig på helserett og andre relaterte enkeltemner.. Vil jo da ikke utdanne meg til jurist, men sykepleier med enkelte emner jus.. om dette gav mening (?) -Hi Anonymkode: da4e2...07c Du kan fint ta enkeltemner samtidig som du tar en bachelor, videreutdanning, eller gjør andre ting. Både helserett og forvaltningsrett pleier å være tilgjengelige som enkeltemner ved UiO i alle fall. Men du bør ha en god del kapasitet altså.
Banderas Skrevet 1. mai 2021 #36 Skrevet 1. mai 2021 Du kan også jobbe som saksbehandler som sykepleier, og da er slike tilleggsemner fine å ha, men det er viktig å være klar over at det er få tilgjengelige stillinger, mange om benet, og du vil nok stille svakt som nyutdannet.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #37 Skrevet 1. mai 2021 Hvis du leser svarene en gang til, vil du se at de fleste sykepleierne ville valgt annerledes. Jeg elsker jobben som sykepleier, men ikke forholdene rundt. Derfor ville jeg blitt noe annet om jeg skulle velge igjen. Anonymkode: d559a...3e5
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #38 Skrevet 1. mai 2021 Det er vel bare en som har svart at hun ville blitt sykepleier, resten vilel valgt jus. Det er en grunn til det ts. Keg er sykepleier selv. Velg juss. Anonymkode: b74fa...a92
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #39 Skrevet 1. mai 2021 Ville også tenkt litt på at disse jobbene er forskjellige med tanke på hva du gir av deg selv. Er det viktig for deg å føle at du gjør en håndfast forskjell for noen? At du utøver en profesjonell rolle i kontakt med mennesker, og at du kan hjelpe unge og gamle gjennom arbeidsdagen? Som sykepleier vil du ha tøffe dager men også gi mye av deg selv. Det vil være viktig for andre at du er der den dagen, du vil oppleve mye mening. Som jurist bør du trives veldig godt med å sitte noe lenger fra menneskene og at den merverdien du skaper er mer på systemnivå, i form av verdiskaping i selskapet, tolkning og gjennomføring av nasjonale lover og regler i rettssystemet eller i forvaltningen. Jeg er ikke jurist, men har en utdanning mer i den gaten. Savner noen ganger den meningsfylte menneskelige kontakten i jobben (altså i en annen forstand enn kontakten med kollegaer) - men alt i alt er jeg nok på rett hylle. Vet du forresten om du vil komme inn på begge deler? Anonymkode: 2153f...e1c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #40 Skrevet 1. mai 2021 Har en venninne som tok sykepleien i omtrent samme alder som du er nå, litt eldre barn. Jobbet som sykepleier i 1-2 år og jobber nå innen helseforsikring. Taklet/likte ikke overgangen til turnus i voksen alder. Anonymkode: 538ea...170
Nyttårs barn Skrevet 1. mai 2021 #41 Skrevet 1. mai 2021 Det er egentlig utrolig at du er i tvil med disse to yrkene, for de er vidt forskjellige. Sykepleien er et mye mer praktisk og håndfast yrke, du må være tålmodig og like å være med mennesker. Som jurist jobber du mer på kontor, teoretisk og det viktigste er at det du gjør er i tråd med gjeldende rett. det er ikke uten grunn at det finnes et lass med advokatvitser, for jurister er ikke kjent for sin sprudlende personlighet selv om det nok finnes alle slagsen der og. Vil du jobbe turnus i et kvinnedominert miljø og med lavere topplønn eller vil du jobbe på kontor og utarbeide papirer med noe høyere lønn. De juristene som er "middels" og ikke vil jobbe seg ihjel ender ofte opp i kommunen, eller på offentlige kontorer og tjener ikke alltid fantastisk. Jeg tenker også mitt når du sier du er utdannet helsesekretær og har jobbet på callsenter, er ikke sikkert du er den neste Elden for å si det slik..
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2021 #42 Skrevet 1. mai 2021 Jeg er jurist og elsket studiet. Men jeg er veldig glad i å lese og jobbe selvstendig (alene). Med gode karakterer har man alle muligheter åpne. Jeg valgte trygge saksbehandlerjobber i staten da barna var små, 80 prosent stilling i mange år og likevel helt grei lønn. Nå er jeg advokat i det offentlige og tjener veldig bra, uten å jobbe meg i hjel. Juss er utrolig spennende og variert. Anonymkode: 76ec6...736
MTF Skrevet 2. mai 2021 #43 Skrevet 2. mai 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Du som har erfaring fra begge deler, vet du om det er mulig å kombinere de, på en måte? F.eks ta enkeltemner juss samtidig som jeg tar en bachelor sykepleie? Tenker hovedsakelig på helserett og andre relaterte enkeltemner.. Vil jo da ikke utdanne meg til jurist, men sykepleier med enkelte emner jus.. om dette gav mening (?) -Hi Anonymkode: da4e2...07c Det vet jeg ikke. Godt mulig siden jusstudiet er en rennmastergrad nå. Jeg studerte jo for en liten evighet siden😅så mye kan ha endret seg siden det var en can.mag-grad. Mulig man kunne gjøre det den gang da også, men jeg satt meg aldri inn i det siden det aldri var et alternativ for meg. Jeg vil jo tro at det finnes fag på jusstudiet man kan ta som går i den retningen da. En venninne av meg jobber i Helseklage og det er det selvsagt et pluss om man har bakgrunn fra helse. Hun er utdannet jurist da, så muligens det blir litt annerledes
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2021 #44 Skrevet 2. mai 2021 Jeg har en venninne som begynte på jusstudiet, men byttet til sykepleie. Hun jobber nå som sykepleier og trives godt med det. Har små barn, men hadde ikke barn under studiene. Anonymkode: 556db...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå