Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #1 Skrevet 29. april 2021 Ja, jeg vet. Tittelen sier sitt om meg og hvor todelt jeg er. Jeg syntes begge høres veldig spennende ut og jeg har like mye lyst til å utdanne meg innen jus som jeg har lyst til å utdanne meg til å bli sykepleier. Nå har jeg lyst til å høre fra dere som er utdannet jurister og sykepleiere. Kan dere kort fortelle litt om hva dere syntes er best og hva dere kanskje ikke syntes er så bra med studiene, samt med yrkene deres? Anonymkode: da4e2...07c
Optatium Skrevet 29. april 2021 #2 Skrevet 29. april 2021 Her er det vesentlige forskjeller i både lånn og arbeidstider som hadde blitt avgjørende for meg. ☺️
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #3 Skrevet 29. april 2021 Hadde valgt jus. Bedre lønn, bedre arbeidstider. Enkelt og greit. Anonymkode: f3d16...73c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #4 Skrevet 29. april 2021 Jeg er jurist (advokat), og klarer nesten ikke å forstå at en person som har lyst til å studere jus også har lyst til å studere sykepleie - og omvendt. Dette er for meg to totalt ulike personlighetstyper. Jeg ville heller jobbet på McDonalds enn å vært sykepleier! Det jeg liker med jobben min er at den er interessant, aldri kjedelig, fleksibel og god lønn. Det jeg misliker er at jeg har ekstremt mye ansvar og jobber veldig mye mer enn alle vennene mine - definitivt mye mer enn de som er helsearbeidere. Studiet var forøvrig langt og hardt og med stort karakterjag, jeg led meg gjennom store deler. Dersom du ikke får gode karakterer kan du se langt etter gode jobber. ...men man kan jo også bruke utdannelsen til å være jurist i staten for eksempel. Da er ansvaret, arbeidstidene og lønnen deretter, og man trenger ikke veldig bra karakterer heller. Anonymkode: e5376...fd9
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #5 Skrevet 29. april 2021 Jeg hadde valgt juss. Er sykepleier. Turnus er hardt for kroppen og høyt stressnivå store deler av tiden man er på jobb. Anonymkode: b74fa...a92
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #6 Skrevet 29. april 2021 De juristene jeg kjenner er enten advokater, som jobber MYE til alle døgnets tider, eller byråkrater som jobber med saksbehandling hos f.eks. fylkesmannen. Det ene er et stort press på privatlivet, som krever langt over 100% stilling, det andre virker ganske kjedelig. Men de har bedre økonomi enn sykepleiere. Som sykepleier har man store valgmuligheter, felt mm. Man kan velge turnus eller dagtid, somatikk eller psykiatri, kontorjobb eller arbeid med mennesker osv. Har man «råd» til å leve på sykepleie-lønn hadde jeg valgt det. Men jeg er jo partisk, som selv jobber i psykiatrien, og har mange flotte sykepleiere ansatt i min avdeling. Jeg er klinisk sosionom, og kunne nok ikke tenkt meg den delen av sykepleie som handler om sårstell, håndtering av oppkast og avføring, og kroppsstell av sengeliggende pasienter. Men man får heldigvis blitt kjent med mange ulike retninger i løpet av utdanningen, og kan søke jobb i den retningen som tiltaler en. Anonymkode: 7a43f...8d1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #7 Skrevet 29. april 2021 Jeg er sykepleier og hadde valgt juss. Ikke verdt å slite seg ut på den måten vi gjør for den lønnen. Som jurist får du mulighet til å hjelpe folk og godt betalt samtidig, i tillegg til at du kan (ofte) styre din egen arbeidstid og ikke minst fritid. Anonymkode: d559a...3e5
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #8 Skrevet 29. april 2021 Jeg er sykepleier og hadde aldri kunnet velge jussen. Jeg ER sykepleier, det er identitet og ryggrad og noe jeg er såå stolt av å kunne være. Som sykepleier har du utrolig travle dager, jækla mye ansvar og en tøff jobb. Du har et utall valgmuligheter når du har grunnutdanning i boks, og du har mulighet til å stadig videreutdanne deg og videreutvikle deg som menneske og sykepleier. Jeg jobber med palliasjon og pasienter i siste fase av livet og det gir meg enormt mye. Men jeg kunne like gjerne vært jordmor og vært i den andre enden av livet. Eller jeg kunne brukt meg selv som lærer på høyskolen, eller jobbet administrativt. Det eneste men, det er travelt, det er aldri nok folk, det kan være tungt med turnus som g lønna er ikke akkurat til å juble av. Anonymkode: 6c0ad...81a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #9 Skrevet 29. april 2021 Jeg er intensivsykepleier. Jeg elsker jobben min! Men skulle jeg valgt på nytt (og hadde hatt hode og interesse for det) hadde jeg valgt juss. Pga lønn og arbeidsforhold. Anonymkode: d5cec...c23
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #10 Skrevet 29. april 2021 Dette at vi liksom skal ha så god lønn er ikke riktig. Jeg tjener rundt 1 mill, men jobber 60 timers uker. Vedder på en intensivsykepleier har bedre timelønn enn meg. Anonymkode: e5376...fd9
Anonym bruker Skrevet 29. april 2021 #11 Skrevet 29. april 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Dette at vi liksom skal ha så god lønn er ikke riktig. Jeg tjener rundt 1 mill, men jobber 60 timers uker. Vedder på en intensivsykepleier har bedre timelønn enn meg. Anonymkode: e5376...fd9 Ja, det var poenget mitt også. Selv om noen jurister tjener mer penger så gir de bort mange timer av livet sitt i bytte, og for meg hadde det ikke vært aktuelt at jobben tok opp så mye av tiden min. En sykepleier i turnus (der jeg jobber, i kommunen) jobber 35,5 timers uke og har i overkant av 520k i grunnlønn, og ca 630k inkludert tilleggene. Det kan være veldig travelt de timene man er på jobb, men man har i liten grad jobben med seg hjem. Selv jeg med lederansvar avspaserer de timene jeg innimellom må legge inn utenfor vanlig arbeidstid, så jeg jobber ikke over 100%. Jeg er gift med en som tjener langt over dobbelt så mye som meg i året, men lønn pr time er nok ganske lik som min. Jeg ville aldri valgt å jobbe så mye som mannen min gjør. Til det verdsetter jeg familie, venner, fritid og egentid alt for høyt. Men det er kanskje lett å si når vår samlede inntekt gjør at vi lever svært romslig. Hadde jeg hatt en mann som var ufør, eller ingen mann i det hele tatt ville jeg kanskje ønsket en utdanning som sikret meg en høyere inntekt enn jeg har i dag, som er i underkant av 650k. Anonymkode: 7a43f...8d1
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #12 Skrevet 30. april 2021 Jeg er sykepleier,og hvis jeg hadde valget mellom sykepleie og jus i dag så ville jeg ikke valgt sykepleie. Ikke fordi lønna er ræva eller turnus, men rett og slett fordi det jobber alt for mange kjerringer i helse og arbeidsmiljøet blir deretter. Jeg så det ikke da jeg jobbet som sykepleier, men jeg så det så tydelig da jeg byttet yrke og arbeidsmiljøet var ca 50/50 kvinner og menn. Et helt annet arbeidsmiljø, og mye bedre arbeidsdager uten kakling og sladder og baksnakking og omkamper. Å herre Gud for noen omkamper i arbeidsmiljø med bare damer. Ingen vil være sjef,men alle vil ombestemme det som blir bestemt. HELE FØKKINGS TIDEN!! Anonymkode: 3f61a...d2c
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #13 Skrevet 30. april 2021 Jeg er gift med en jurist som har en skikkelig kremjobb. Han jobber helt vanlige dager, kan ta fri om han har gjort alt arbeidet og tjener nesten 1,3 mill. Han har veldig gode karakterer. Om man ikke har det, har jeg skjønt at en fort ender i jobber der en tjener mer gjennomsnittlig og ofte er overkvalifisert. Om du er ung og uten forpliktelser slik at du kan fokusere på studiet; juss Om du eren wünderkid som trolig vil få gode karakterer uten ekstraordinær innsats; juss. Om det er viktig for deg med dagjobb; juss Hvis ikke... sykepleie. Anonymkode: f042e...63a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #14 Skrevet 30. april 2021 Hvis du har hode og karakterer til juss så bør du heller sammenligne med lege. Sykepleier er et hakk ned. Anonymkode: c2382...666
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #15 Skrevet 30. april 2021 Juss. Jeg hadde valgt annerledes i dag enn for 13 år siden. Jeg har mann ig tre barn. Jobber turnus og det sliter på kroppen. Dette i tillegg til vond kropp pga fysisk tung jobb, høyt arbeidspress og dårlig lønn. Jobber alle røde dager også. Hilsen sykepleier. Anonymkode: 3981a...25b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #16 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Juss. Jeg hadde valgt annerledes i dag enn for 13 år siden. Jeg har mann ig tre barn. Jobber turnus og det sliter på kroppen. Dette i tillegg til vond kropp pga fysisk tung jobb, høyt arbeidspress og dårlig lønn. Jobber alle røde dager også. Hilsen sykepleier. Anonymkode: 3981a...25b Jeg er forresten på vei ut av min sykepleierkarriere. Det siste året har tatt knekken på meg. Å jeg var lei før covid. Anonymkode: 3981a...25b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #17 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvis du har hode og karakterer til juss så bør du heller sammenligne med lege. Sykepleier er et hakk ned. Anonymkode: c2382...666 Nei, sykepleier er ikke et hakk ned. Det er en helt annen jobb som krever helt andre ting av deg både som fagperson og som menneske. Anonymkode: 6c0ad...81a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #18 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Nei, sykepleier er ikke et hakk ned. Det er en helt annen jobb som krever helt andre ting av deg både som fagperson og som menneske. Anonymkode: 6c0ad...81a Ja, mindre utdannelse og lavere karakterer. Anonymkode: c2382...666
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #19 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, mindre utdannelse og lavere karakterer. Anonymkode: c2382...666 Ikke nødvendigvis mindre utdanning, det velger du selv. Lavere karaktersnitt på inntak, ja, men karakterene sier ikke så veldig mye om hvem du er og hvilken profesjonell du blir. Ikke alle sykepleiere kan bli leger og ikke alle leger kan bli sykepleiere. Det er to helt forskjellige yrker i samme felt. Anonymkode: 6c0ad...81a
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #20 Skrevet 30. april 2021 Sykepleie. Enkel jobb med tilstrekkelig lønn. Lavere utdannelse og mindre studielån. Anonymkode: ac5bf...a73
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #21 Skrevet 30. april 2021 ALDRI sykepleie! Fy faen for en grusom jobb! Anonymkode: ac101...44f
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #22 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Ikke nødvendigvis mindre utdanning, det velger du selv. Lavere karaktersnitt på inntak, ja, men karakterene sier ikke så veldig mye om hvem du er og hvilken profesjonell du blir. Ikke alle sykepleiere kan bli leger og ikke alle leger kan bli sykepleiere. Det er to helt forskjellige yrker i samme felt. Anonymkode: 6c0ad...81a En bachelorgrad som kan gjennomføres av alle du gikk på skolen med og anså som middels, mot et legestudium? Ikke lat som, da. Vi trenger dem begge, men ikke lat som de er intellektuelt likeverdige. Anonymkode: c2382...666
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #23 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En bachelorgrad som kan gjennomføres av alle du gikk på skolen med og anså som middels, mot et legestudium? Ikke lat som, da. Vi trenger dem begge, men ikke lat som de er intellektuelt likeverdige. Anonymkode: c2382...666 Legestudium 😂 Anonymkode: ac101...44f
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #24 Skrevet 30. april 2021 Tror du at du ville trives med turnusarbeid? Både nå som ung og når du får familie og blir eldre. De fleste sykepleiere jobber i en eller annen form for turnusjobb. Så du bør være innstilt på det. I tillegg er maks grunnlønn for sykepleiere 505 000 (i staten), når du har 10 års ansiennitet vil du aldri få høyere lønn på grunn av ansiennitet uansett om du står i arbeid i 30 år etter du har jobbet de ti første årene. Så dersom en god lønn er viktig for deg er ikke sykepleie et yrke jeg ville valgt. Søsteren min er jurist, jobber dagtid 8-16 og har i overkant av 700 000 i lønn. Anonymkode: 3b67a...dd5
Anonym bruker Skrevet 30. april 2021 #25 Skrevet 30. april 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): En bachelorgrad som kan gjennomføres av alle du gikk på skolen med og anså som middels, mot et legestudium? Ikke lat som, da. Vi trenger dem begge, men ikke lat som de er intellektuelt likeverdige. Anonymkode: c2382...666 Av de jeg gikk " på skolen" med, om det er inntak og karakterer fra vgs du regner, er det ikke gitt at de med høyest snitt er best. Ikke intellektuelt, engang. Du må enten være veldig ung eller ha liten innsikt. Mitt poeng var hele tiden at dette er to helt forskjellige utdannelser. Ønsker du å bli sykepleier er ikke lege det du vil bli. Anonymkode: 6c0ad...81a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå