Gå til innhold

Lettelser for fullvaksinerte

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke frarøvelse av noe du har hatt. Har du aldri hatt førerkort er det ikke en straff at du ikke har det. 
Er du vant til å gå på kino er det en straff å bli nektet adgang. 

Anonymkode: c00c9...cd3

Du gar musforstått hva en straff er, men jeg har forståelde for at det fæles surt og uretferdig.

Anonymkode: 94d78...56a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må du vente tol 2023 mår resten av Norge får tilbudet i sommer?

Vi får lite vaksiner her i kommunen og at alle over 18år får tilbud i sommer kommer ikke til å skje 

Selvfølgelig. Men alle kan ta førerkort i Norge. Det er ikke slik at kun de over 67 år eller de med underliggende sykdommer får tatt det i 2021. 

Anonymkode: 3efac...520

Mener du at ingenting skal starte opp igjen før alle er vaksinert? Sånn i følge deg i 2023?

Hvorfor må du vente tol 2023 mår resten av Norge får tilbudet i sommer?

Og det er fortsatt noen som tror på dette eventyret... Sommeren er om en måned, og vi har fortsatt kun 28 prosent av befolkningen som er vaksinert. Hvis man ikke bor i Oslo, skal man se lenge etter tilbud om en vaksine. Vaksinen er heller ikke testet på barn, så barna blir ikke vaksinert i år mest sannsynlig. De første av vaksinerte fikk vaksine i desember. Immuniteten er ca 6 måneder, det vil si at den går ut i juni. Da må de som ble vaksinert i desember, vaksineres på nytt. 

Selvfølgelig. Men alle kan ta førerkort i Norge. Det er ikke slik at kun de over 67 år eller de med underliggende sykdommer får tatt det i 2021. 

Hvis du er blind, hvis du hsr epilepsi, hvis fu er under 18 osv kan du ikke ta førerkort.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi har vært hjemme for å beskytte de i risiko og vi skal fortsatt holde oss hjemme mens de i risiko, som vi har hatt såkalt dugnad rundt, skal få farte rundt. Og i tillegg er det sinnsvakt skjev fordeling på vaksinene og Oslo forventer nå å få alt. Hører jeg ordene ‘dugnad’ og ‘reising’ flere ganger klikker jeg! 

I Oslo er drøyt 5% av befolkningen fullvaksinert, mot drøyt 27% i Utsira. Oslo har levd med vanvittig strenge restriksjoner i snart et halvt år. Vi bor i Viken, og har fått kjenne på noe av det samme, men mildere og mer kortvarig. Jeg håper byrådet for helse får ønsket sitt oppfylt. Én ukes forsinkelse vil ikke gjøre mye på steder med lite smitte, men vil gjøre en enorm forskjell i Oslo. 

Anonymkode: 229cc...287

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Norge er font og du kan kle på deg lott om du fryser, men det kan hende det blir litt problemer med feriereiser i Norge. Hverken hoteller eller andre reidelivsbedrifter får inn sesongarbeiderene sine og står uten kokker, stuepiker, skiinstruktører osv. Det er et mye støre poblem i å enn i fjor.

Du er inne på noe der. Jeg rister litt på hodet over alle artiklene hvor Australia og New Z dras frem «her lever de tilnærmet normalt» og folk hiver seg på. Nå må vi stenge grensene, blablabla. Forstår de ikke at vi er helt avhengig av import av både arbeidskraft og varer? Blir ikke noe kaffe, hytte på fjellet, ut å spise uten import. For ikke å snakke om arbeidskraft innen helsesektoren (her er det noe unntak fra innreiseforbud). Savner mer langsiktig tanke her, mange prosjekter står på vent nå pga stengt grense. At ikke vi fikk på plass et system for dette, et forutsigbart hvor bedriftseiere kan tilpasse prosjekt med pålagt innreisekarantene. I stedet er det enten pip åpent med karantene basert på tillit eller helt stans i innreise. 

Det var en digresjon. Norge er fantastisk fint, ta gjerne turen til Østlandet. I fjor var det 30 grader nesten hele juni, vi var nødt til å kjøpe aircondition for å sove om natten 🌞

Anonymkode: 12c94...155

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Mener du at ingenting skal starte opp igjen før alle er vaksinert? Sånn i følge deg i 2023?

Ingenting kan starte opp igjen for de uvaksinerte. Og når de som ble vaksinert i desember, mister immuniteten i juni, må de vaksineres på nytt. Nakstad har allerede snakket masse om behov for tredje vaksinedose. Det ender vel med at vi skal alle sammen samles som kveg for månedlig sprøyte. 

Du gar musforstått hva en straff er, men jeg har forståelde for at det fæles surt og uretferdig.

Straff er en reaksjon på en uønsket handling. Jeg har ikke begått en uønsket handling, men blir likevel straffet med fratagelse av goder jeg har hatt 

Hvis du er blind, hvis du hsr epilepsi, hvis fu er under 18 osv kan du ikke ta førerkort.

Selvfølgelig. Men du har offentlig transport som alternativ. Hva er alternativet til å delta i et samfunn?

Straff er en reaksjon på en uønsket handling. Jeg har ikke begått en uønsket handling, men blir likevel straffet med fratagelse av goder jeg har hatt 

Og slik straff er imot Grunnloven.

Ingenting kan starte opp igjen for de uvaksinerte. Og når de som ble vaksinert i desember, mister immuniteten i juni, må de vaksineres på nytt. Nakstad har allerede snakket masse om behov for tredje vaksinedose. Det ender vel med at vi skal alle sammen samles som kveg for månedlig sprøyte. 

Akkurat ... vi er der..

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at når mange nok er vaksinert kan vi åpne opp for alle. Slik blandt annet Texas har gjort 

Annonse

Du er inne på noe der. Jeg rister litt på hodet over alle artiklene hvor Australia og New Z dras frem «her lever de tilnærmet normalt» og folk hiver seg på. Nå må vi stenge grensene, blablabla. Forstår de ikke at vi er helt avhengig av import av både arbeidskraft og varer? Blir ikke noe kaffe, hytte på fjellet, ut å spise uten import. For ikke å snakke om arbeidskraft innen helsesektoren (her er det noe unntak fra innreiseforbud). Savner mer langsiktig tanke her, mange prosjekter står på vent nå pga stengt grense. At ikke vi fikk på plass et system for dette, et forutsigbart hvor bedriftseiere kan tilpasse prosjekt med pålagt innreisekarantene. I stedet er det enten pip åpent med karantene basert på tillit eller helt stans i innreise. 

Det var en digresjon. Norge er fantastisk fint, ta gjerne turen til Østlandet. I fjor var det 30 grader nesten hele juni, vi var nødt til å kjøpe aircondition for å sove om natten 🌞

Men hvis alle samles på Østlandet, må de jo stenge ned hele landsdelen. 

Og når man slipper opp for argumenter, begynner hersketeknikkene å hagle. 

Når du drar inn kveg i diskusjonen så mister jeg helt evnen til å ta deg seriøst. 

Det nytter ikke å tale for døve ører. Når slagordene blir motsagt, begynner hersketeknikker. 

Reising, vaksine og straff er fokus. Mens New Zealand har åpnet og der var fokus empati, samhold og raushet. Og de lyktes best av alle😊

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis alle samles på Østlandet, må de jo stenge ned hele landsdelen. 

Burde være mulig å gjennomføre hvis folk bruker hodet, de fleste steder her kan fint benyttes uten å menge seg med folk. Gikk tur ut på svaberget her om dagen, var helt alene 👌🏻 Så er det studier som viser at smitte utgjør liten risiko utendørs og i større/godt ventilerte bygg. 

Det nytter ikke å tale for døve ører. Når slagordene blir motsagt, begynner hersketeknikker. 

Det hjelper jo ikke hva folk sier. Man tar ikke knekken på et virus ved å føle seg urettferdig behandlet og ønske seg et samfunn uten virus og behov for vaksine. Ingen ønsker at det skal være nødvendig å ta denne vaksinen, men de fleste ser at det er nødvendig allikevel. Ingen ønsker strenge og langvarige restriksjoner, men vi ser at det trengs. Jo flere som viser hensyn, jo raskere kan vi gi hverandre en klem igjen. 

Vil være en smule karma i en mutert versjon som setter oss tilbake til start, vi tjener enorme summer via Oljefondet etter å ha investert 150 milliarder i 7 vaksiner. Patenten blir ikke delt, i stedet sender vi noen ventilatorer til India, som utgjør omtrent samme forskjell som en fis på klimaendringer. India, som produserer vaksiner til oss. Før noen roper om at patenten ikke kan deles grunnet økonomi, vi er allerede forpliktet til avtaler og ingen av vaksinegigantene har tapt penger. 

Kapitalens krokodiller. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vil være en smule karma i en mutert versjon som setter oss tilbake til start, vi tjener enorme summer via Oljefondet etter å ha investert 150 milliarder i 7 vaksiner. Patenten blir ikke delt, i stedet sender vi noen ventilatorer til India, som utgjør omtrent samme forskjell som en fis på klimaendringer. India, som produserer vaksiner til oss. Før noen roper om at patenten ikke kan deles grunnet økonomi, vi er allerede forpliktet til avtaler og ingen av vaksinegigantene har tapt penger. 

Kapitalens krokodiller. 

AZ-vaksinen skulle vel distribueres til kostpris. Synd den hadde så alvorlige bivirkninger, men i land som India og Brasil vil kanskje nytten veie opp for faren. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Burde være mulig å gjennomføre hvis folk bruker hodet, de fleste steder her kan fint benyttes uten å menge seg med folk. Gikk tur ut på svaberget her om dagen, var helt alene 👌🏻 Så er det studier som viser at smitte utgjør liten risiko utendørs og i større/godt ventilerte bygg. 

Gå turer har vi gjort hver dag i over ett år nå. Ferie med unger blir veldig kjedelig hvis den bare består av å gå turer.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det hjelper jo ikke hva folk sier. Man tar ikke knekken på et virus ved å føle seg urettferdig behandlet og ønske seg et samfunn uten virus og behov for vaksine. Ingen ønsker at det skal være nødvendig å ta denne vaksinen, men de fleste ser at det er nødvendig allikevel. Ingen ønsker strenge og langvarige restriksjoner, men vi ser at det trengs. Jo flere som viser hensyn, jo raskere kan vi gi hverandre en klem igjen. 

Jeg har nå gitt klem til både mine foreldre, barna og samboer hele veien. 

• Opprett ny...