Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Hei☺️ Jeg jobber på et lite tettsted. Fikk jobb rett etter jeg var ferdigutdannet i denne bedriften. Forholdene på jobb er små og er ingen skille mellom tillitsvalgt, eier(e) og daglig leder. Jeg har et problem med daglig leder. Problemet er at han snakket så ufint til meg. Jeg er den på kontoret med høyest utdanning og som tar oppgaver de andre på kontoret nekter å gjøre (pr.i dag). Dette kan f.eks være å holde møter eller lære meg nye programmer. Det første året jeg jobbet på kontoret satt daglig leder meg til å gjøre oppgave unga mine kunne gjort. Etter at jeg sa fra fikk jeg noen få andre oppgaver. Så ansatte han to nye og nå plutselig skulle jeg kunne alt uten å ha fått opplæring. Problemet er at når jeg spør om ting jeg ikke har gjort før så er han så ufin. Blir helt satt ut, av at voksne folk kan snakke slik til andre voksne mennesker. F.eks kan han si høyt utover hele kontoret «bruk hue ditt, start opp kverna nå» eller «jeg får gjøre med deg som jeg gjør med unga, tvinge de til å tenke sjøl» mens han lager sirkler med fingeren rundt øret/hodet (som små barn gjør når de synes noen er idiot). Han har også hengt meg ut som dum fordi jeg etterspør kurs (internt eller eksternt) for å lære et pc-program ingen kan å bruke ordentlig (men ingen tør å si ifra). Da gjorde han et stort nummer av det i lunsjen og sa at jeg var den eeeenste som følte jeg trengte det, aaalle andre hadde greid å lære seg dette programmet uten hjelp. Så det måtte jo være noe med meg. Dette er bare en dråpe i havet av hvordan han prater til meg. Jeg kjenner jeg har ingen respekt igjen for han. Jeg liker han ikke. Nå studerer jeg i tillegg fordi daglig leder vil jeg skal få autorisasjon, i tillegg har jeg jobbet mellom 10-16 timer om dagen. Men jeg får ikke fulgt undervisning og har nesten ikke hatt tid å lese. Jeg er utslitt og føler meg så sykt lei jobben. Det værste er at sjefen lesser meg ned i jobb selv om han vet at jeg tar fag han vil jeg skal ta ved siden av jobb, lange arbeidsdager og 3 barn. Jeg er kommet dit at jeg mistrives på jobb, men synes det er for galt å ikke prøve å gjøre noe med det. Noen tips? Vil bare si at jeg er på leting etter annen jobb, men er ikke enkelt i disse corona-tider😅 iaf ikke på en slik lukket og liten plass... håper på noen gode tips fra noen flotte folk❤️ Anonymkode: 82b52...51b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Har du forsøkt dnakke skikkelig med ham? Anonymkode: 8d603...61c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har du forsøkt dnakke skikkelig med ham? Anonymkode: 8d603...61c Prøvde en gang han begynte med å «skulle oppdra meg» som sine barn. Spurte han om han syntes måten han snakket til meg var slik han ønsket å ha det på kontoret, og om han syntes måten han pratet på var vanlig høflighet. Så sa jeg at jeg ikke kom til å finne meg i å bli pratet sånn til, at jeg syntes det rett og slett var utidig. Han ble bare helt rød i ansiktet, sa ingenting og sprang fra kontoret mitt. Han sluttet en liten stund før han begynte på igjen som før. Så er vel den eneste måten jeg har prøvd på.. og det ser jeg ikke behøver å være den riktige fremgangsmetoden. For å være ærlig kvier jeg meg litt, men det har mest med at jeg sliter litt med ptsd (sjefen vet ikke at jeg har det) og er redd jeg skal få et anfall som kan bli utløst av stresset 🙈 Så jeg er nok litt feig sånn. Men har tenkt tanken om jeg skulle ha tatt det opp på en medarbeidersamtale f.eks i tillegg? Som kan være en situasjon der vi kan snakke om det uten at vi er «oppi» situasjonen. Anonymkode: 82b52...51b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Problemet er at han snakket så ufint til meg. Jeg er den på kontoret med høyest utdanning og som tar oppgaver de andre på kontoret nekter å gjøre (pr.i dag). Dette kan f.eks være å holde møter eller lære meg nye programmer. Det første året jeg jobbet på kontoret satt daglig leder meg til å gjøre oppgave unga mine kunne gjort. Etter at jeg sa fra fikk jeg noen få andre oppgaver. Så ansatte han to nye og nå plutselig skulle jeg kunne alt uten å ha fått opplæring. Problemet er at når jeg spør om ting jeg ikke har gjort før så er han så ufin. Blir helt satt ut, av at voksne folk kan snakke slik til andre voksne mennesker. F.eks kan han si høyt utover hele kontoret «bruk hue ditt, start opp kverna nå» eller «jeg får gjøre med deg som jeg gjør med unga, tvinge de til å tenke sjøl» mens han lager sirkler med fingeren rundt øret/hodet (som små barn gjør når de synes noen er idiot). Han har også hengt meg ut som dum fordi jeg etterspør kurs (internt eller eksternt) for å lære et pc-program ingen kan å bruke ordentlig (men ingen tør å si ifra). Da gjorde han et stort nummer av det i lunsjen og sa at jeg var den eeeenste som følte jeg trengte det, aaalle andre hadde greid å lære seg dette programmet uten hjelp. Så det måtte jo være noe med meg. Dette er bare en dråpe i havet av hvordan han prater til meg. Anonymkode: 82b52...51b Problemene tror jeg dessverre ikke du unnslipper før du har byttet jobb. En taktikk for å holde ut er å tenke hver eneste dag at du nå er nærmere en ny jobb. Og hver gang han oppfører seg uakseptabelt og idiotisk, så tenker du at der fikk du enda en bekreftelse på at det er riktig å søke andre jobber - og så minne deg på at du nå er enda en dag nærmere en ny jobb, uansett hvor lang tid det tar. Er du ikke organisert ville jeg organisert meg i morgen! Og så ville jeg faktisk forsøkt å f.eks. sette mobilen på opptak før et møte, enten det er bare du og han eller dere er flere tilstede. Slike ting som de over - er du tøff kan du forsøke følgende. Ang. at du liksom er den eneste som etterspør opplæring på et program, og han sier det i plenum - da ville jeg sagt saklig "Både Kari, Kristian, Odd og Lise har alle vært tydelige til meg på at de også sliter med det programmet - har dere ikke? (henvendt til de andre) Slik jeg ser det vil det være langt bedre for bedriften og de ansattes effektivitet, at vi faktisk har fått opplæring i verktøyene vi må bruke for å gjøre jobben vår - er dere ikke enige? (igjen henvendt til de andre)" Enten så bekrefter de da at de er enige med deg, eller de feiger ut og sier ikke noe. Om de ikke sier noe, da kan du jo si noe slikt som "fint, hvis Kari og Odd mener dere har full kontroll på dette programmet, kan ikke dere da ta ansvar for internopplæring for alle oss andre - la oss si at vi begynner neste uke?" Blir sjefen helt umulig går det an å si at deres effektivitet er helt avhengig av at dere får riktig opplæring i verktøybruk, men om leder ikke vil sørge for dette, da velger leder også mindre effektivitet, selv om dette er helt unødvendig. Men helt ærlig - leder er psykopat, det er tvilsomt om noe som helst vil fungere eller være lurt mtp. det å "konfrontere" ham. Jeg ville gått mest for å sørge for å få beviser for hans adferd, da med å ta opp samtaler med ham, uten at han eller andre vet om det. Ville kjøpt en ordentlig opptaker, om den kan ta opp lenger enn en mobil. Og når jeg hadde bevis ville jeg koblet på fagforening. Leder kommer ikke til å endre seg. Spørsmålet er hvordan du skal holde ut (minne deg selv på at det inntil du får ny jobb er hensiktsmessig for deg å holde ut der og gjøre en god jobb, og minne deg selv på at du er en dag nærmere siste dag), og også hvordan du kan skaffe bevis og få fagforeningshjelp. Jeg antar at både det å gi deg oppgaver du er ekstremt overkvalifisert til og det å forsøke å dumme deg ut ellers er en av hans hersketeknikker, hvor han forsøker å knekke deg fordi du står over ham i utdanning og kunnskap. Psykopatiske ledere takler ikke slikt. Les deg også opp på psykopatiske ledere. Om du ikke er fagorganisert, organiser deg. Og er du det, ta kontakt med dem i morgen og diskuter saken med dem. Anonymkode: 021b8...18b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Jeg tror dette er veldig enkelt, sjefen er ikke psykopat, han lider av usikkerhet og dårlig selvtillit og hevder seg selv på samme måte han har gjort siden han gikk i barnehagen, ved å rakke på andre for da føler han seg så mye bedre.... Du, en ung kvinne med bedre utdannelse enn han selv, føler han at stiller han i et dårlig lys, om han ikke presser deg ned litt, på eneste måten han kan. Jeg tror ikke du kan endre han. Du må enten finne måter å overleve på, eller bytte jobb. Jeg tror et standardsvar du kan komme med hver eneste gang han er ufin er lurt, da står du opp for deg selv, men du må være klar over at han nok vil føler seg mindre og mindre for hver gang det skjer, og derfor kommer til å trappe opp sin ufinhet, for han kjenner ikke til noen annen måte. "Se der ja, der er du nedlatende og ufin mot meg igjen, du må da kunne snakke til meg som et voksent menneske selv om du ikke alltid er enig med meg" Anonymkode: 59d2b...64a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Problemene tror jeg dessverre ikke du unnslipper før du har byttet jobb. En taktikk for å holde ut er å tenke hver eneste dag at du nå er nærmere en ny jobb. Og hver gang han oppfører seg uakseptabelt og idiotisk, så tenker du at der fikk du enda en bekreftelse på at det er riktig å søke andre jobber - og så minne deg på at du nå er enda en dag nærmere en ny jobb, uansett hvor lang tid det tar. Er du ikke organisert ville jeg organisert meg i morgen! Og så ville jeg faktisk forsøkt å f.eks. sette mobilen på opptak før et møte, enten det er bare du og han eller dere er flere tilstede. Slike ting som de over - er du tøff kan du forsøke følgende. Ang. at du liksom er den eneste som etterspør opplæring på et program, og han sier det i plenum - da ville jeg sagt saklig "Både Kari, Kristian, Odd og Lise har alle vært tydelige til meg på at de også sliter med det programmet - har dere ikke? (henvendt til de andre) Slik jeg ser det vil det være langt bedre for bedriften og de ansattes effektivitet, at vi faktisk har fått opplæring i verktøyene vi må bruke for å gjøre jobben vår - er dere ikke enige? (igjen henvendt til de andre)" Enten så bekrefter de da at de er enige med deg, eller de feiger ut og sier ikke noe. Om de ikke sier noe, da kan du jo si noe slikt som "fint, hvis Kari og Odd mener dere har full kontroll på dette programmet, kan ikke dere da ta ansvar for internopplæring for alle oss andre - la oss si at vi begynner neste uke?" Blir sjefen helt umulig går det an å si at deres effektivitet er helt avhengig av at dere får riktig opplæring i verktøybruk, men om leder ikke vil sørge for dette, da velger leder også mindre effektivitet, selv om dette er helt unødvendig. Men helt ærlig - leder er psykopat, det er tvilsomt om noe som helst vil fungere eller være lurt mtp. det å "konfrontere" ham. Jeg ville gått mest for å sørge for å få beviser for hans adferd, da med å ta opp samtaler med ham, uten at han eller andre vet om det. Ville kjøpt en ordentlig opptaker, om den kan ta opp lenger enn en mobil. Og når jeg hadde bevis ville jeg koblet på fagforening. Leder kommer ikke til å endre seg. Spørsmålet er hvordan du skal holde ut (minne deg selv på at det inntil du får ny jobb er hensiktsmessig for deg å holde ut der og gjøre en god jobb, og minne deg selv på at du er en dag nærmere siste dag), og også hvordan du kan skaffe bevis og få fagforeningshjelp. Jeg antar at både det å gi deg oppgaver du er ekstremt overkvalifisert til og det å forsøke å dumme deg ut ellers er en av hans hersketeknikker, hvor han forsøker å knekke deg fordi du står over ham i utdanning og kunnskap. Psykopatiske ledere takler ikke slikt. Les deg også opp på psykopatiske ledere. Om du ikke er fagorganisert, organiser deg. Og er du det, ta kontakt med dem i morgen og diskuter saken med dem. Anonymkode: 021b8...18b Takk for et langt og fint svar. Er fagorganisert. Tror jeg bør kontakte dem.. For slik det er nå så påvirker det effektiviteten min. For selv om jeg ser ned på en sånn væremåte og derfor sjefen min, så er det nedbrytende og ydmykende å bli pratet slik til og i alle fall foran mine kollegaer. Jeg bør nok, som du foreslår, finne meg noen taktikker for å «overleve» inntil jeg finner meg ny jobb❤️🤗 Anonymkode: 82b52...51b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror dette er veldig enkelt, sjefen er ikke psykopat, han lider av usikkerhet og dårlig selvtillit og hevder seg selv på samme måte han har gjort siden han gikk i barnehagen, ved å rakke på andre for da føler han seg så mye bedre.... Du, en ung kvinne med bedre utdannelse enn han selv, føler han at stiller han i et dårlig lys, om han ikke presser deg ned litt, på eneste måten han kan. Jeg tror ikke du kan endre han. Du må enten finne måter å overleve på, eller bytte jobb. Jeg tror et standardsvar du kan komme med hver eneste gang han er ufin er lurt, da står du opp for deg selv, men du må være klar over at han nok vil føler seg mindre og mindre for hver gang det skjer, og derfor kommer til å trappe opp sin ufinhet, for han kjenner ikke til noen annen måte. "Se der ja, der er du nedlatende og ufin mot meg igjen, du må da kunne snakke til meg som et voksent menneske selv om du ikke alltid er enig med meg" Anonymkode: 59d2b...64a Jeg er helt enig i at jeg bør ha et standardsvar klart. I tillegg prøver å unngå å spør sjefen om hjelp/til råds i den grad jeg kan. Trasig for bedriften, for samarbeidet og kvaliteten på jobben. Jeg er iaf daglig på utkikk etter ny jobb 😊 Anonymkode: 82b52...51b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Takk for et langt og fint svar. Er fagorganisert. Tror jeg bør kontakte dem.. For slik det er nå så påvirker det effektiviteten min. For selv om jeg ser ned på en sånn væremåte og derfor sjefen min, så er det nedbrytende og ydmykende å bli pratet slik til og i alle fall foran mine kollegaer. Jeg bør nok, som du foreslår, finne meg noen taktikker for å «overleve» inntil jeg finner meg ny jobb❤️🤗 Anonymkode: 82b52...51b Så bra du er organisert - ta kontakt med dem du, bare det å ha en støtte kan være godt i en slik situasjon, da føler du deg litt mindre alene med det. Jeg krysser fingrene og sender noen gode tanker om at du snart får en annen jobb du vil trives godt i ❤️ Lykke til Anonymkode: 021b8...18b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Forstår ikke hvorfor du jobber så lange dager? Gå hjem når dine 8 timer er over er min mening. Du har ikke lov til å jobbe så mye uten at arbeidstilsynet kan kobles inn. Anonymkode: db15f...605
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 Du må få ny jobb. Du må bare late som om det han sier ikke affiserer deg. Med mobbing må man bare gi minst mulig reaksjon Anonymkode: c38bd...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå