Gå til innhold

Vi skal være så glade for at vi er i Norge.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er enig med det jeg leste i en avis; det er et privilegium å ha nok boareal til å holde avstand, å ha rent vann til håndvask, å ha penger til å kjøpe håndsprit, og å ha mulighet til å jobbe hjemmefra eller ha en skjermet arbeidshverdag med mulighet til smittevern. Dette er en sykdom som i utgangspunktet ble spredt av oss i rike land, men som rammer de fattige hardere. 

Anonymkode: f493b...761

Det viser hvor stor forskjell det fremdeles er. 100 utviklingsland har bedt om at patentene frigjøres. Flaskehalsen nå er å produsere nok, de som har utviklet vaksinene går definitivt ikke i underskudd. 

EU sier nei, så vi sender litt nødhjelp i stedet. Ja, jeg er glad jeg vant i verdenslotteriet å bli født i et land med privilegiet å være trygg, men jeg er virkelig ikke stolt av det. 

Anonymkode: 770f7...f6f

Norge tjener seg søkkrike i og med at Oljefondet er den åttende største eieren i Pfizer. Vi tjente mer 1. kvartal enn hele koronakrisen har kostet oss. Tenk om vi kunne brukt litt innflytelse og fått delt patentet slik at vaksinen kunne blitt distribuert til de fattige landene. Men neida. 

Anonymkode: c9c9b...05b

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det viser hvor stor forskjell det fremdeles er. 100 utviklingsland har bedt om at patentene frigjøres. Flaskehalsen nå er å produsere nok, de som har utviklet vaksinene går definitivt ikke i underskudd. 

EU sier nei, så vi sender litt nødhjelp i stedet. Ja, jeg er glad jeg vant i verdenslotteriet å bli født i et land med privilegiet å være trygg, men jeg er virkelig ikke stolt av det. 

Jeg forstår ikke at det skal være lov i det hele tatt å tjene penger på pandemien. Det burde være pålagt at produsentene delte sine patenter slik at hele verden kan produsere vaksiner. Da hadde vi ikke hatt noen problemer med å skaffe nok doser til alle. Når Norge spyr ut pengene til koronatiltak, kunne de og andre rike land ha betalt produsentene for å kjøpe patentet fra dem og dele med hele verden. Hele greia er kynisk. Verden er stengt ned, men det er tillatt at produsentene sitter og knuger på patentene sine. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Norge tjener seg søkkrike i og med at Oljefondet er den åttende største eieren i Pfizer. Vi tjente mer 1. kvartal enn hele koronakrisen har kostet oss. Tenk om vi kunne brukt litt innflytelse og fått delt patentet slik at vaksinen kunne blitt distribuert til de fattige landene. Men neida. 

Anonymkode: c9c9b...05b

I tillegg er det mange herrer i høye posisjoner som har store aksjeposter i selskap som produserer munnbind, desinfiseringsutstyr, antibac osv. Usmakelig som faen. Og nå skal Nakstad gi ut bok om seg selv - tjene mer penger på pandemien. Koselig.

Annonse

Milfy Way skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår ikke at det skal være lov i det hele tatt å tjene penger på pandemien. Det burde være pålagt at produsentene delte sine patenter slik at hele verden kan produsere vaksiner. Da hadde vi ikke hatt noen problemer med å skaffe nok doser til alle. Når Norge spyr ut pengene til koronatiltak, kunne de og andre rike land ha betalt produsentene for å kjøpe patentet fra dem og dele med hele verden. Hele greia er kynisk. Verden er stengt ned, men det er tillatt at produsentene sitter og knuger på patentene sine. 

Kjenner på en bismak rundt vaksinen og vår privilegerte hverdag. Pfizer har en relativt spenstig historie når det kommer til eksperimentell testing av vaksiner i blant annet Nigeria, lobbyvirksomhet, søksmål grunnet markedsføring og skatteposisjonering. De ble avslørt i Wikileaks, men det er glemt i jaget etter å bli vaksinert. De virkelig kriminelle finner man i dress, med et team av advokater som manøvrere de gjennom ethvert smutthull og sine quid pro quo. 

Milfy Way skrev (52 minutter siden):

Det bøir ikke enkelt å lage et godt system der det bare skal være lovlig å tjene penger på unyttige luksusprodukter. Hvem ville ønske å satse på vaksineproduksjon, matproduksjon ol hvis det skulle være umoralsk og ulovlig å tjene penger på det, men at det var helt greit å tjene seg søkkrik på kosmetikk og luksusreiser?

Anonymkode: b9c6a...cd7

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det bøir ikke enkelt å lage et godt system der det bare skal være lovlig å tjene penger på unyttige luksusprodukter. Hvem ville ønske å satse på vaksineproduksjon, matproduksjon ol hvis det skulle være umoralsk og ulovlig å tjene penger på det, men at det var helt greit å tjene seg søkkrik på kosmetikk og luksusreiser?

Anonymkode: b9c6a...cd7

Vaksine distribueres gjennom vaksineprogram, godkjenning og store avtaler  med myndigheter. Ingen av de som har inngått disse avtalene har tapt penger, de tjener godt. Veldig godt, selv ved å dele patent. Sjekk regnskapene, så ser du selv. Som påpekt, Oljefondet tjener stort på å investere i disse. 

Milfy Way skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke uten grunn at de sier at de rike vil bli enda rikere og de fattigere bli enda fattigere av at koronaviruset herjer, forskjellene vil bli enda større enn før.

Anonymkode: f41fa...c6a

• Opprett ny...