Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #1 Skrevet 27. april 2021 Vi er en familie med mine og dine barn. Har bodd sammen en stund nå og jeg skal kjøpe meg inn 50% i hans bolig. Jeg overtar nå en hytte fra foreldrene mine, det er et vanlig salg og ikke forskudd på arv men det blir likevel noe lavere pris enn antatt takst. Vi bruker hytta masse og vil begge bruke penger på å pusse den opp. Min samboer lurer derfor på om vi kan eie både hus og hytte 50% hver, noe jeg skjønner godt siden han også kommer til å bruke penger på hytta. Vi har da snakket om at vi må få tatt en ordinær takst på den og at han da betaler halvparten. Så i praksis vil hytta koste han mer enn den vil koste meg. Jeg tenker på hva vi må være obs på hvis en av oss faller fra eller ved brudd. Vi har begge begunstiget hverandre i livsforsikringer. Jeg ønsker at mine barn skal ha mulighet til å ta over hytten hvis de vil når de er voksne, det er som sagt en familiehytte vi har stor tilknytning til. Samtidig oppleves det kanskje litt rart for min samboer å eie halve og at mine barn skal ha førsteretten på å overta den om dere skjønner.. Han har ikke sagt noe om det, annet enn at han er innforstått med at jeg overtar hele hytten om det skulle bli brudd. Men vi blir da isåfall nødt til å ta en ny takst å det vil bli dyrere enn den prisen jeg har fått av mine foreldre. Det beste er selvfølgelig at vi eier alt sammen, lever sammen til vi blir gamle og at den av våre barn som er mest interessert i å overta hytten får mulighet til det. Noen som har noen tanker om hvordan dette kan løses best for å ivareta alle sine interesser? Anonymkode: 3e804...3d0
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #2 Skrevet 27. april 2021 Det enkleste for neste generasjon vil nok være at du eier den alene Anonymkode: d39d0...72f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #3 Skrevet 27. april 2021 Det er jo ikke uvanlig at foreldre ønsker seg en fordeling mellom barna, dette også når alle er helsøsken. Jeg vet om en familie som ønsket at ene barnet skulle få overta hytten. Det ble da kommunisert til de andre tidlig slik at det var opp og avgjort og de andre kunne legge planer der etter (som å kjøpe egen hytte). Det at det ene barnet fikk overta hytten betydde ikke at det fikk hytten. Barnet måtte betale ut søsken, men skulle ha førsterett på hytten. Det ble også lagt inn en klausul om at søsken hadde førsterett på kjøp om den som hadde fått hytten skulle ønske å selge senere. Jeg hadde nok gjort noe tilsvarende; laget et testamentet f.eks. der det fikk frem at dine barn hadde førsterett på hytten (gjerne også hvilket barn om det er et som etterhvert utmerker seg med å bruke og vedlikeholde den mer). Dette må dere si til barna når de er gammel nok slik at de vet om dette i "fredstid". Da blir det mindre krangel når én av dere faller fra. I tillegg kan barna selv bestemme hvor mye de vil bidra med vedlikehold. Man kan bli ganske skuffet om man har lagt sjelen sin ned i hytten og så er det noen andre som har førsterett på arven. Kanskje har mannen din noe fra sin slekt som han ønsker at barna hans skal ha førsterett på. Greit å skrive ned alt slik. Jo ryddigere og mer rettferdig ting er fordelt/tenkt på/kommunisert før én av dere faller fra jo større sjanse er det for at arveoppgjøret går fint for seg og barna beholder vennskapet. Anonymkode: 8fbb9...8d6
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #4 Skrevet 27. april 2021 Ikke del noe utover huset. Eie alene og holde på det som er din families er det eneste vettuge. Forholdet ryker kjapt og det er ungene dine som taper. Anonymkode: eb639...f30
Nyttårs barn Skrevet 27. april 2021 #5 Skrevet 27. april 2021 Jeg ville eid hytta alene. Men også da vært forberedt på å betale selv for all oppgradering. Om du lar samboeren din kjøpe seg inn så vil han eie halvparten og dine barn må kjøpe ut hans del når de skal arve deg. Dine barn arver ikke din samboer, det gjør hans egne barn. Hytteprisene i Norge øker og det er grunn til å tro at det bare blir mer attraktivt med hytte i eget land, tenker på covid osv Det vil være lettere for dine barn å kunne overta om de allerede eier halve hytta, nå vt jeg ikke hvor mange du har men la meg si to. Da vil den som skal ha hytten kun måtte kjøpe ut sitt søsken, ikke 75% av hyttas verdi. Eller om du ser for deg at barna eier den i fellesskap. Du bør og tenke på at om du dør før samboeren din så er det ikke sikkert at begge barna dine er i stand til å betale ut samboeren din. Kanskje det ene har god råd mens den andre er i en annen situasjon.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #6 Skrevet 27. april 2021 Han eier hus du eier hytte. Anonymkode: 8a5cd...9ca
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #7 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Han eier hus du eier hytte. Anonymkode: 8a5cd...9ca Hytta ligger på et sted der vi ikke forventer så stor prisvekst, langt fra vei og uten strøm og vann. Huset hans ligger et sted der prisveksten er stor, så d ville vært lite lurt av meg økonomisk tror jeg. Og jeg vil ikke være leietager hos han.. Men ellers et ryddig forslag. Anonymkode: 3e804...3d0
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #8 Skrevet 27. april 2021 Nyttårs barn skrev (1 time siden): Jeg ville eid hytta alene. Men også da vært forberedt på å betale selv for all oppgradering. Om du lar samboeren din kjøpe seg inn så vil han eie halvparten og dine barn må kjøpe ut hans del når de skal arve deg. Dine barn arver ikke din samboer, det gjør hans egne barn. Hytteprisene i Norge øker og det er grunn til å tro at det bare blir mer attraktivt med hytte i eget land, tenker på covid osv Det vil være lettere for dine barn å kunne overta om de allerede eier halve hytta, nå vt jeg ikke hvor mange du har men la meg si to. Da vil den som skal ha hytten kun måtte kjøpe ut sitt søsken, ikke 75% av hyttas verdi. Eller om du ser for deg at barna eier den i fellesskap. Du bør og tenke på at om du dør før samboeren din så er det ikke sikkert at begge barna dine er i stand til å betale ut samboeren din. Kanskje det ene har god råd mens den andre er i en annen situasjon. Jeg er klar over dette, hadde kanskje håpet d gikk an å skrive en avtale og testamente som regulerer det. Jeg er dessverre ikke stilt slik økonomisk at jeg kan pusse opp hytten slik vi ønsker det med bare min lønn. Anonymkode: 3e804...3d0
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #9 Skrevet 27. april 2021 Det vil jo være veldig urettferdig hvis hans barn ikke kan arve hytta, selv om faren eier det. Anonymkode: a81ca...fb2
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #10 Skrevet 27. april 2021 Dere kan ikke eie en hytte sammen også er det bare dine barn som skal arve den, det blir jo veldig urettferdig. Dere kan selvfølgelig skrive et testamente hvor det står at dine barn har førsteretten på hytta, men de må jo betale ut hans barn om han er medeier i den. Anonymkode: 3ee8c...2e4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #11 Skrevet 27. april 2021 Ettersom det både er hus og hytte inne i bildet kan dere jo øage en avtale om at dine barn har førsterett påhytte og at hans barn har tilsvarende førsterett på huset. Anonymkode: 1e402...7fd
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #12 Skrevet 27. april 2021 Hvis du kjøper hytta alene, så må det tinglyses særeie. Hvis ikke er det felleseie. Hvis du har lån på hytta, så er det naturlig å tenke at dere deler på utgifter til oppgradering. Det er mulig at du testamenterer din del til dine barn dersom han på forhånd vet om det, men han kan kjøpe de ut om du går bort først. Dere kan skrive ektepakt eller samboeravtale og tinglyse denne. Der kan dere skrive at feks kan han ikke kjøpe ut barna dine de første 20 årene, men må la barna kjøpe ut han om de ønsker det. Så lenge dere begge er enige, så kan dere avtale det meste så lenge det ikke går utover pliktdelsarven til barna. Husk også at dersom du eier hytta alene, så kan det være at han arver deler av den. Han skal arve etter deg før barna deres skal arve. Ved død, avsluttes ekteskapet/samboerskapet, og da skal dette gjøres opp FØR arven gjøres opp. Anonymkode: de54c...467
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #13 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er klar over dette, hadde kanskje håpet d gikk an å skrive en avtale og testamente som regulerer det. Jeg er dessverre ikke stilt slik økonomisk at jeg kan pusse opp hytten slik vi ønsker det med bare min lønn. Anonymkode: 3e804...3d0 For meg virker det som du vil ha i pose og sekk.. Du vil ha mannens penger til å oppgradere hytta, men ikke at han og hans barn skal noen rettigheter ift arv. Velger du/dere å kjøpe sammen og pusse opp sammen, samt bruker hytta som et familiested, er det klart at alle barna skal stille likt ved et arveoppgjør. Anonymkode: 03213...d72
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #14 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): For meg virker det som du vil ha i pose og sekk.. Du vil ha mannens penger til å oppgradere hytta, men ikke at han og hans barn skal noen rettigheter ift arv. Velger du/dere å kjøpe sammen og pusse opp sammen, samt bruker hytta som et familiested, er det klart at alle barna skal stille likt ved et arveoppgjør. Anonymkode: 03213...d72 Absolutt ikke. Men jeg ønsker det skal bli rettferdig for alle. Sånn situasjonen er nå så står han og hans barn mye sterkere økonomisk enn meg og mine barn. Jeg overtar hytta billig fra mine foreldre, hvis han kjøper halve og for eksempel faller i fra, så må jeg selvfølgelig betale ut hans barn til takst, som er endel mer enn det jeg overtar for. Det er ikke sikkert jeg har råd til og derfor må selge hytta istede. Jeg trenger ikke å oppgradere den, skulle jeg eid alene hadde jeg trolig gjort det over flere år, men det er noe han har lyst til å gjøre nå og da skjønner jeg jo at han vil eie en del av den. Anonymkode: 3e804...3d0
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #15 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Absolutt ikke. Men jeg ønsker det skal bli rettferdig for alle. Sånn situasjonen er nå så står han og hans barn mye sterkere økonomisk enn meg og mine barn. Jeg overtar hytta billig fra mine foreldre, hvis han kjøper halve og for eksempel faller i fra, så må jeg selvfølgelig betale ut hans barn til takst, som er endel mer enn det jeg overtar for. Det er ikke sikkert jeg har råd til og derfor må selge hytta istede. Jeg trenger ikke å oppgradere den, skulle jeg eid alene hadde jeg trolig gjort det over flere år, men det er noe han har lyst til å gjøre nå og da skjønner jeg jo at han vil eie en del av den. Anonymkode: 3e804...3d0 Men hva med huset hsns som du skal kjøpe deg inn i? Får dere ikke samme problem der? Anonymkode: 1e402...7fd
Anonym bruker Skrevet 27. april 2021 #16 Skrevet 27. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Men hva med huset hsns som du skal kjøpe deg inn i? Får dere ikke samme problem der? Anonymkode: 1e402...7fd Hvis en av oss dør kan vi sikkert sikre det med livsforsikringer som sikrer alle sammen. Men hvis det blir brudd da må vi kjøpe ut hverandre. Det vil bli en grei sak for han men for meg så blir det neppe så enkelt. Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe hytta til ordinær takst. Anonymkode: 3e804...3d0
Nyttårs barn Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvis du kjøper hytta alene, så må det tinglyses særeie. Hvis ikke er det felleseie. Hvis du har lån på hytta, så er det naturlig å tenke at dere deler på utgifter til oppgradering. Det er mulig at du testamenterer din del til dine barn dersom han på forhånd vet om det, men han kan kjøpe de ut om du går bort først. Dere kan skrive ektepakt eller samboeravtale og tinglyse denne. Der kan dere skrive at feks kan han ikke kjøpe ut barna dine de første 20 årene, men må la barna kjøpe ut han om de ønsker det. Så lenge dere begge er enige, så kan dere avtale det meste så lenge det ikke går utover pliktdelsarven til barna. Husk også at dersom du eier hytta alene, så kan det være at han arver deler av den. Han skal arve etter deg før barna deres skal arve. Ved død, avsluttes ekteskapet/samboerskapet, og da skal dette gjøres opp FØR arven gjøres opp. Anonymkode: de54c...467 Det stemmer ikke det du sier her. Om HI kjøper hytta alene så er den hennes og hun eier den alene. Og til HI, husk at om du lar samboeren din kjøpe seg inn med halve hytta så risikerer du jo at du ikke har råd til å kjøpe den tilbake ved et eventuelt brudd.
Listedamen Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 (endret) Anonym bruker skrev (14 timer siden): Absolutt ikke. Men jeg ønsker det skal bli rettferdig for alle. Sånn situasjonen er nå så står han og hans barn mye sterkere økonomisk enn meg og mine barn. Jeg overtar hytta billig fra mine foreldre, hvis han kjøper halve og for eksempel faller i fra, så må jeg selvfølgelig betale ut hans barn til takst, som er endel mer enn det jeg overtar for. Det er ikke sikkert jeg har råd til og derfor må selge hytta istede. Jeg trenger ikke å oppgradere den, skulle jeg eid alene hadde jeg trolig gjort det over flere år, men det er noe han har lyst til å gjøre nå og da skjønner jeg jo at han vil eie en del av den. Anonymkode: 3e804...3d0 Jeg syns ikke hus og hytte i deres tilfelle kan sammenlignes. Jeg regner også med at han er klar over at han er bedre økonomisk stilt enn deg og dermed forstår dine utfordringer der. At man eier hus sammen og betaler likt tenker jeg er en forutsetning for et likeverdig forhold. Der går det an å ha en kontrakt på at ved brudd er det mannen som har førsteretten på å sitte igjen med huset (ved å kjøpe deg ut da selvsagt) siden det er hans hus fra før av. Angående hytten så vil han forstå, hvis han er en normalt oppegående mann, at du ønsker å eie den alene for å beholde den i familien. Det beste argumentet der er jo at du ikke vil ha råd til å kjøpe ham ut av den ved brudd/kjøpe barna ut ved dødsfall. Min manns bestemor og far eier en hytte som sannsynligvis vil ende opp hos mannen min med tiden. Det kunne ikke falt meg inn å tenke tanken engang på at jeg bør stå som eier. Det er en familiehytte bygget av besteforeldrene, klart det skal sikres at den blir i familien. Angående at mannen din ønsker å pusse den opp og dermed eie den, tenker jeg at du da kan si at det egentlig ikke er behov for oppussing og at du selv ville evt. tatt det over flere år. Han trenger dermed ikke å bruke pengene sine på den. Endret 28. april 2021 av Listedamen
Anonym bruker Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 Nyttårs barn skrev (3 timer siden): Det stemmer ikke det du sier her. Om HI kjøper hytta alene så er den hennes og hun eier den alene. Og til HI, husk at om du lar samboeren din kjøpe seg inn med halve hytta så risikerer du jo at du ikke har råd til å kjøpe den tilbake ved et eventuelt brudd. Særeie på noe som er kjøpt i samboerskap eller ekteskap må tinglyses som særeie. Anonymkode: de54c...467
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå