Gå til innhold

Jeg fryser! Så innmari! Langt inni kroppen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært utslitt over en lengre periode. Tok en b12 injeksjon og syns det hjalp litt. Men jeg er konstant sliten, sover ikke på natta (bruker melatonin), prøver å presse meg til 30-60 minutter aktivitet hver dag, men jeg henger snart ikke sammen!! 
Skal til lege og sjekke status, men er redd det blir avfeid med "du er sliten, sånn er det". Jeg orker ikke være så sliten! Jeg makter ikke ha det sånn lenger! Hadde en periode på 2-3 år hvor jeg knapt sov noe særlig på natta, men da visste jeg hva det kom av. Da var psyken på tur. Nå er den ikke det, jeg føler jeg mangler et eller annet i kroppen :( Noen som har hatt det sånn og fått påvist noe fysisk? alt kan jo ikke være psykisk betinget?

Anonymkode: 7790a...5d3

Skrevet

Jernmangel? D-vitamin mangel?

Anonymkode: 9831e...111

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jernmangel? D-vitamin mangel?

Anonymkode: 9831e...111

Har og tenkt jern, så det må jeg sjekke. Har hatt ekstremt lav ferritin tidligere, men da sovna jeg overalt. Da var jeg helt ferdig. Så det er ikke sånn som nå, det er anderledes. Og jeg fryyyyyser! Igår måtte jeg ta på ullbukse under treningsbuksa og det var 15 grader og sol....

Skrevet

Kanskje du bør få sjekket stoffskiftet ditt?

Skrevet
Himmel og hav skrev (7 minutter siden):

Kanskje du bør få sjekket stoffskiftet ditt?

Ja, kanskje det.. Takk! Tar med all god info til legen, redd jeg skal bli avspist med at "det er sånn det er"

Skrevet

Jeg har det og sånn, men jeg har betennelser i kroppen. Eneste som hjelper når jeg fryser helt «inni margen og utover» er to risposer som varmes i mikroen. Kjøpt på apotek1. En oppå magen og en på skuldrene og under dyna med ullsokker.

Anonymkode: cf2e4...c30

Skrevet (endret)

Frossenhet er et klassisk symptom på lavt stoffskifte, så be legen sjekke anti-TPO, TSH, Ft4 og Ft3. Samt ferritin, B12, folat og D-vitamin.

Endret av HvittHus
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har det og sånn, men jeg har betennelser i kroppen. Eneste som hjelper når jeg fryser helt «inni margen og utover» er to risposer som varmes i mikroen. Kjøpt på apotek1. En oppå magen og en på skuldrene og under dyna med ullsokker.

Anonymkode: cf2e4...c30

Takk for tips! :) Da skal jeg prøve det :)

Skrevet
HvittHus skrev (4 minutter siden):

Frossenhet er et klassisk symptom på lavt stoffskifte, så be legen sjekke anti-TPO, TSH, Ft4 og Ft3. Samt ferritin, B12, folat og D-vitamin.

b12 vet jeg at jeg mangler, da jeg er slankeoperert, så det tar jeg jevnlig. Men det andre skal jeg be om, tusen takk :)  Kan man og bli skikkelig sliten og utslitt av lavt stoffskifte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan man og bli skikkelig sliten og utslitt av lavt stoffskifte?

Ja absolutt. Jeg blir helt tom, litt zombie, får vanskelig med å huske og konsentrere meg, hodet henger ikke med.

Anonymkode: 0ce0f...166

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja absolutt. Jeg blir helt tom, litt zombie, får vanskelig med å huske og konsentrere meg, hodet henger ikke med.

Interresant! Da skal jeg spørre om han kan tenke det er det! For denne frosten har jeg aldri opplevd 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Interresant! Da skal jeg spørre om han kan tenke det er det! For denne frosten har jeg aldri opplevd 

Jeg pleier å si at jeg fryser skikkelig innvendig, jeg kan ikke forklare det, men det er en annerledes kulde enn når jeg fryser fordi jeg ikke har kledd meg nok når jeg er ute.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg pleier å si at jeg fryser skikkelig innvendig, jeg kan ikke forklare det, men det er en annerledes kulde enn når jeg fryser fordi jeg ikke har kledd meg nok når jeg er ute.

Jaja, det er ikke sånn «det er kaldt ute». Det er kaldt inni kroppen! Jeg googlet lavt stoffskifte nå og jeg scorer på alle punkt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

b12 vet jeg at jeg mangler, da jeg er slankeoperert, så det tar jeg jevnlig. Men det andre skal jeg be om, tusen takk :)  Kan man og bli skikkelig sliten og utslitt av lavt stoffskifte?

Da bør du sjekkes for alt av vitaminer og mineraler, i tillegg til det HvittHus skrev ang. stoffskiftet.

Det er f.eks. ikke uvanlig å få for lite mineraler også, bl.a. sink og kobber, som igjen kan føre til jernmangel og stoffskifteproblemer og store søvnproblemer. Så husk å få sjekket også sink, kobber og ceruloplasmin.

Forskning har vist at 10-15 % av de som er slankeoperert får kobbermangel etter opersjonen, men de er veldig underdiagnostisert. Veldig viktig å få testet dette regelmessig, for langvarig kobbermangel kan få alvorlige konsekvenser.

Har man for lite kobber i kroppen så vil cellene også slite med å produsere ATP, som er avgjørende for at vi skal ha nok energi, men også for temperaturregulering.

Så få legen til å ta en full sjekk av vitaminer, mineraler, stoffskifte - og husk å få med sink, kobber og ceruloplasmin!

Anonymkode: 11856...15a

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Da bør du sjekkes for alt av vitaminer og mineraler, i tillegg til det HvittHus skrev ang. stoffskiftet.

Det er f.eks. ikke uvanlig å få for lite mineraler også, bl.a. sink og kobber, som igjen kan føre til jernmangel og stoffskifteproblemer og store søvnproblemer. Så husk å få sjekket også sink, kobber og ceruloplasmin.

Forskning har vist at 10-15 % av de som er slankeoperert får kobbermangel etter opersjonen, men de er veldig underdiagnostisert. Veldig viktig å få testet dette regelmessig, for langvarig kobbermangel kan få alvorlige konsekvenser.

Har man for lite kobber i kroppen så vil cellene også slite med å produsere ATP, som er avgjørende for at vi skal ha nok energi, men også for temperaturregulering.

Så få legen til å ta en full sjekk av vitaminer, mineraler, stoffskifte - og husk å få med sink, kobber og ceruloplasmin!

Anonymkode: 11856...15a

Glemte å skrive at jeg har tatt sleeve og ikke bypass. Skal ikke være noe mangelsykdommer i forbindelse med det, visstnok. Men for all del, kan jo være derfor! Nå leste jeg ikke svaret før jeg var hos legen, men han sjekker hvertfall stoffskiftet mitt og var enig i at det var lurt å sjekke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...