Gå til innhold

Er det vanlig å tjene over 700.000 i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge Høyre-regjeringen er det helt vanlig å tjene 700.000 i året.

Jeg er usikker, er det virkelig så vanlig, eller er det bare jeg ikke har så mange vanlige venner?

FBaLi1t.jpg

Anonymkode: c5fea...715

Fortsetter under...

Skrevet

500.000-700.000 er nok vanlig ja. Egentlig ikke så mye å lure på, dette finnes det statistikk på

Anonymkode: e6db5...2e5

Skrevet

Spørs hvordan man definerer vanlig. Det er vanlig i den forstand at mange har slik inntekt. Men uvanlig i betydingen at de fleste har mindre.

Anonymkode: 28e3c...22c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

700.000 er nok vanlig ja. Egentlig ikke så mye å lure på, dette finnes det statistikk på

Takk. Har du statistikk på at medianen ligger på over 700.000?

Skrevet

De fleste jeg kjenner tjener mellom 300-500 000, da har en del av de bachelorgrad og. Så tviler sterkt på at 700 000 er normalen.

Anonymkode: 4d8f8...59a

Skrevet

Mine nærmeste venner tjener fra nesten ingenting til 2 millioner. 700 er i mine øyne hverken veldig mye eller veldig lite. Handler jo litt om hvor man bor også dette. 

Annonse

Skrevet

Lurer på om medianen ligger på ca 530'. 

Anonymkode: 9f50d...efe

Skrevet

Jeg har 680’ null utdannelse. Privat sektor. Mannen er selvstendig og tjener 1,5. 

Anonymkode: dba87...96c

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De fleste jeg kjenner tjener mellom 300-500 000, da har en del av de bachelorgrad og. Så tviler sterkt på at 700 000 er normalen.

Anonymkode: 4d8f8...59a

Å tjene 300 000 er svært lavt i Norge. Ikke mange som tjener så lite.

Her inne på dette forum tjener alle 700 000 og oppover. 🙄

Anonymkode: f0d01...146

Skrevet

At det er normalt å tjene MELLOM 500 000 og 700 000 kr, ja. Å tjene over 700 000 kr, ikke unormalt, men ikke vanlig heller. Ligger ikke medianlønnen på rundt 560 000 kr I året da, sånn ca.?

Anonymkode: 646ab...548

Skrevet
26 minutes ago, Anonym bruker said:

Takk. Har du statistikk på at medianen ligger på over 700.000?

Hehe, har du en spesifikk lesefeil som gjør at du ikke får med deg første del av tall? Både jeg og artikkelen skriver fra 500 til 700 tusen.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gjennomsnittslønnen i Norge i fjor var ca 600.000

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/120-jobb/2892-lonningene-i-norge

https://www.ssb.no/lonnansatt

Så at de sier at det er normalt å tjene mellom 500.000 og 700.000 er vel helt innenfor. 

Anonymkode: 0f051...590

Og så lurer man på hvorfor sykepleiere klager. 10 års ansiennitet, turnusarbeid og 500 000....

Anonymkode: e4141...c6e

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hehe, har du en spesifikk lesefeil som gjør at du ikke får med deg første del av tall? Både jeg og artikkelen skriver fra 500 til 700 tusen.. 

Hehe du fikk ikke med deg at det handlet om 700.000. Så når du misforsto så klager du på andre.

Sitatet er ikke, "fra fem til sju", men, "5-6-700.000". Det er derfor jeg lurer på hvor vanlig det er å ha 700.000 som inntekt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Å tjene 300 000 er svært lavt i Norge. Ikke mange som tjener så lite.

Her inne på dette forum tjener alle 700 000 og oppover. 🙄

Har et familiemedlem på over 40 år som har en årslønn på rett over 300.000. Forferdelig trist og burde ikke vært lov (jeg mener oppriktig at lønn i Norge burde ha alderstillegg), men vedkommende stortrives i jobben, selv om økonomien er tøff.

Selv er jeg ufør og har en årsinntekt på 460.000, og føler meg kjempeheldig.

Jeg kjenner få som har lønn over 700.000 selv om jeg kjenner mange med feks relevante mastere i sine jobber.

Anonymkode: ad9e7...9e9

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (44 minutter siden):

Mine nærmeste venner tjener fra nesten ingenting til 2 millioner. 700 er i mine øyne hverken veldig mye eller veldig lite. Handler jo litt om hvor man bor også dette. 

Hva er "nesten ingenting" i din verden?

Anonymkode: 4fc18...152

Skrevet

At det er normalt å tjene MELLOM 500 000 og 700 000 kr, ja. Å tjene over 700 000 kr, ikke unormalt, men ikke vanlig heller. Ligger ikke medianlønnen på rundt 560 000 kr I året da, sånn ca.?

Jo, medianlønnen ligger på nesten 550.000. Det blir mer riktig å bruke median enn gjennomsnittslønn.

Anonymkode: 140c7...a79

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er "nesten ingenting" i din verden?

Anonymkode: 4fc18...152

Det må vel være hun som studerer og jobber noen timer i uken i kiosk ved siden av . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Gjennomsnittslønnen i Norge i fjor var ca 600.000

https://www.smartepenger.no/bank-og-kort/120-jobb/2892-lonningene-i-norge

https://www.ssb.no/lonnansatt

Så at de sier at det er normalt å tjene mellom 500.000 og 700.000 er vel helt innenfor. 

Anonymkode: 0f051...590

Blir ikke riktig å se på gjennomsnittslønn. Du må se på medianlønn. Den ligger på 540.

https://finanssans.no/gjennomsnittslønn-i-norge

Skrevet

Jeg tjener litt over 800 000. Mannen såvidt under 500 000. Av vennekollegaer så tjener jo folk ca det samme som meg pluss, de har mere ansiennitet. Venner ellers tjener fra 350-500 000. 

Anonymkode: e61e3...76b

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Og så lurer man på hvorfor sykepleiere klager. 10 års ansiennitet, turnusarbeid og 500 000....

De fleste sykepleier har ca medianlønn i grunnlønn + ekstra for helg, natt, kveld etc. Blir til slutt ofte en helt grei årslønn.

Jeg og mange andre har også medianlønn, tung jobb men aviser skriver aldri om andre enn sykepleier. Er  så lei av å høre syting om sykepleierlønninger. ALLA vet jo hva man tjener i helsevesenet, hvorfor tar man da den utdannelsen?

Ikke alle sykepleier som løper hele dagen for å si det sånn. Laaaange og maaange kaffepauser ja. Ser det daglig ..... Det er et fåtal avdelinger som det er stress på.

Skrevet

Jeg er ped.leder i barnehage på topp lønnsmessig i KS, med 16 års+ annisienitet og tjener 542 000,- i året. Oslo kommune har egen tariff så der ville jeg tjent rundt 590-600’ i året. Lærere ligger vel rundt der de også, mer om de er adjunkt med opprykk mm. Sykepleiere som nevnt 500’ med tillegg.

Bortsett fra styrer og styrerassistent på jobb er vel jeg i toppen lønnsmessig på min arbeidsplass. Så blandt venner og kollegaer vil jeg si at de fleste ligger på ca 450’ - 600’ i året. 

Anonymkode: 6213d...b9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jo, medianlønnen ligger på nesten 550.000. Det blir mer riktig å bruke median enn gjennomsnittslønn.

Anonymkode: 140c7...a79

Ja, jeg er helt enig. Gjennomsnittslønn gir fort feilt inntrykk, og den er jo også betydelig høyere. Det blir litt feil å telle med skyhøye lønninger for å finne ut hva som er "vanlig". En normal småbarnsfamilie der begge er i full jobb vil dermed tjene rundt 1,1 mill tilsammen, og det stemmer også godt med de jeg kjenner. 

Skrevet

De fleste sykepleier har ca medianlønn i grunnlønn + ekstra for helg, natt, kveld etc. Blir til slutt ofte en helt grei årslønn.

Jeg og mange andre har også medianlønn, tung jobb men aviser skriver aldri om andre enn sykepleier. Er  så lei av å høre syting om sykepleierlønninger. ALLA vet jo hva man tjener i helsevesenet, hvorfor tar man da den utdannelsen?

Ikke alle sykepleier som løper hele dagen for å si det sånn. Laaaange og maaange kaffepauser ja. Ser det daglig ..... Det er et fåtal avdelinger som det er stress på.

De fleste sykepleiere har umulig ca medianlønn. Grunnlønn er 505 når du har 10 år ansiennitet. Så må du vente til 16 år før neste hopp opp. For min del i kommunehelsetjenesten, og for mine kolleger, er kaffepause et ukjent fenomen. Faktisk er ofte tissepause et ukjent fenomen. Jeg tror rett og slett ikke du vet hva du snakker om. Og ja, jeg visst godt på forhånd hva lønna var, det vet alle som du sier. Men noen av oss tenker forbi lønn når vi velger yrke. Det er det veldig mange som er glade for. Og noen år går det, men så slutter vi. Skifter jobb og gjør noe annet. Det er et stort samfunnsproblem, og det hadde du visst om du fulgte med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De fleste sykepleiere har umulig ca medianlønn. Grunnlønn er 505 når du har 10 år ansiennitet. Så må du vente til 16 år før neste hopp opp. For min del i kommunehelsetjenesten, og for mine kolleger, er kaffepause et ukjent fenomen. Faktisk er ofte tissepause et ukjent fenomen. Jeg tror rett og slett ikke du vet hva du snakker om. Og ja, jeg visst godt på forhånd hva lønna var, det vet alle som du sier. Men noen av oss tenker forbi lønn når vi velger yrke. Det er det veldig mange som er glade for. Og noen år går det, men så slutter vi. Skifter jobb og gjør noe annet. Det er et stort samfunnsproblem, og det hadde du visst om du fulgte med.

Jeg jobber innenfor helsevesenet, så kom ikke å fortel meg at jeg ikke følger med. Det er akkurat det jeg gjør. 

Finnes mange yrker der tissepauser er et ukjent fenomen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...