Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Hvor snakker de minst brei dialekt? 😅 Anonymkode: 81fa1...0ac
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 Jeg synes de prater nok så likt over hele fylket. Kanskje på grensen mellom Hallingdal/Valdres, Lærdal. Anonymkode: cfc98...de5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Jøss... Det er da rimelig enkelt å forstå de fleste dialekter i Norge? Joda, jeg sliter litt med de mest hardbarka setesdølene, men ellers? Lite problem. Du må høre etter, og være positivt innstilt. Anonymkode: de1cf...ee3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jøss... Det er da rimelig enkelt å forstå de fleste dialekter i Norge? Joda, jeg sliter litt med de mest hardbarka setesdølene, men ellers? Lite problem. Du må høre etter, og være positivt innstilt. Anonymkode: de1cf...ee3 🤔 Anonymkode: cfc98...de5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jøss... Det er da rimelig enkelt å forstå de fleste dialekter i Norge? Joda, jeg sliter litt med de mest hardbarka setesdølene, men ellers? Lite problem. Du må høre etter, og være positivt innstilt. Anonymkode: de1cf...ee3 Du sliter jo åpenbart selv så hvorfor svare slik?🤷🏼♀️ Anonymkode: 81fa1...0ac
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Nordfjord er enklast, noko av det nærmaste du kjem normert nynorsk, mine søskenbarn på austlandet seier dei berre tenkjer på korleis vi snakkar her når dei skal skrive nynorsksstil. Då går det nokon lunde bra. Sunnfjord er vel eigentleg ikkje så mykje verre. I Indre sogn er det mykje au og badl og fleire spesialord, spør du meg. Og det gjorde du jo, på eit vis. Og så er det veldig stor forskjell på generasjonane. Ungdommen no snakkar jamnt over veldig lite utprega dialekt, er du heldig å treffe naboen min som elskar å sette folk fast med spesialord som for det meste er gått ut av bruk kan det selfølgeleg vere vanskeleg å forstå han. Og til slutt så er eg jo sjølvsagt heilt inhabil, så kan godt vere andre folk meinar noko heilt anna😉😆 Anonymkode: 51082...817
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Ytre Nordfjord, der snakker de fleste en blanding av enkel nynorsk iblandet bokmål, jo lenger inn i Nordfjord du kommer jo mer normert (men fortsatt enkel) nynorsk blir det. Vil vel kanskje si at stedene Florø og Måløy har den enkleste dialekten i tidligere Sogn og Fjordane, men til dels merkbare forskjeller bare 10 min utover begge sentrumsområdene. Anonymkode: fd266...d90
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): 🤔 Anonymkode: cfc98...de5 Jada, dette forstår jeg. Anonymkode: de1cf...ee3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): 🤔 Anonymkode: cfc98...de5 Forstår dette også, men her er det jo forvansket og "Ine" snakker utydelig med vilje. Laget for å latterliggjøre dialekt. Anonymkode: de1cf...ee3
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Forstår dette også, men her er det jo forvansket og "Ine" snakker utydelig med vilje. Laget for å latterliggjøre dialekt. Anonymkode: de1cf...ee3 "Ine": https://www.nationaltheatret.no/om-oss/skuespillere/ine-jansen/ "Ine" har til og med en egen Wikipedia-side: https://no.wikipedia.org/wiki/Ine_Jansen Anonymkode: cfc98...de5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): "Ine": https://www.nationaltheatret.no/om-oss/skuespillere/ine-jansen/ "Ine" har til og med en egen Wikipedia-side: https://no.wikipedia.org/wiki/Ine_Jansen Anonymkode: cfc98...de5 Herlig! 👍 Anonymkode: de1cf...ee3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå