Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Jeg har måttet fjerne skjoldbruskkjertelen. Operasjon og alt gikk fint, og er medisinert med levaxin. Føler meg tipp topp, så alt er på stell. Men føler jeg har fått litt lite informasjon-hva skjer om jeg ikke får levaxin? Og hvor fort blir det «krise»? skal absolutt ikke slutte, er bare litt nysgjerrig på hva som egentlig skjer. Anonymkode: d0f56...dd4
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 Snakket med en sykepleier om det etter min operasjon. Hva som skjedde om jeg ikke tok levaxinen. Hun sa hun hadde sett en som havnet i koma etter en mnd ca. Vet ikke hvorfor, men å ha et stoffskifte er jo ganske viktig. Anonymkode: 022ca...9fa
HvittHus Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Det er individuelt hvor mange uker man kan gå uten tilførsel av thyroxin, men at noen har havnet i koma etter kun en måned er jeg usikker på om kan tas for god fisk. Jeg vil anta at det i det tilfellet dreier seg om tilleggslidelser som har medført komplikasjonen. Jeg har selv seponert Levaxin tre ganger i 6 uker, og man er ikke akkurat i toppform, men heller ikke døden nær. 6 ukers seponering av stoffskiftehormoner var det som var normalen før for å få behandling for skjoldkjertelkreft.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Jeg vet ikke, men moren min fjernet skjoldbruskkjertelen for omtrent 15 år siden og har brukt Levaxin siden det. Det er generelt lite kjent og lite info om stoffskiftesykdommer og skjoldbruskkjertelen, men moren min var en gang på noe slags kurs på sykehuset som var veldig nyttig, sjekk om det finnes noe slikt ved ditt lokalsykehus, lærings- og mesteingskurs f.eks? Anonymkode: 6b75d...097
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Samme som deg, HI, jeg har også fjernet den men fått lite info. Kirurgen var naturligvis mest opptatt av å få bort kreften, og det er fremdeles han som følger opp. Jeg måtte også ha radioaktivt jod og fikk da sprøyter i skinka som forberedelse. Da fortalte de meg at før disse sprøytene ble utviklet måtte man gå mange uker uten levaxin før jod-behandling, og da var pasientene så dårlige at de knapt klarte å slepe seg inn på sykehuset. Jeg synes det er ekkelt å være så avhengig av en medisin, og har tenkt mye på hva jeg skal gjøre hvis det blir en krise og ikke lenger finnes medisiner. Jeg har blant annet spekulert i om jeg kan kjøpe gris og utvinne hormonet selv 😂 Anonymkode: 65142...73c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Mamma har operert den, tror hun har under halve igjen. Har ikke helt kontroll. Men jeg vet hun kjenner det på kroppen om hun har glemt tablettene en dag eller fler. Hun kan sitte rundt spisebordet og plutselig skjønne hvorfor hun føler seg litt rar. Hva eller hvordan aner jeg ikke helt, hun kan bare forklare det med rar. Nabojenta som har en som ikke virker helt som den skal blir en skikkelig drittunge om hun glemmer, som hun sier selv så blir hun rar i kroppen. Jeg fant det ut når hun var med oss på hytta og ble helt ufordragelig og jeg måtte ringe moren for å høre hva jeg burde gjøre. Da sa moren: pokker, da har hun glemt medisinene sine. Flaks så hadde mormor akkurat like medisiner på hytta. Merkelig hvor raskt ungen ble seg selv igjen og drittungen forsvant igjen. (Og ja, jeg mener drittunge. Frekk, krangle med alt, igrunn alt slik en håper ungdommen ikke vil oppføre seg) Anonymkode: aefdf...807
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Takk for alle svar! Rart det ikke er mer informasjon i forbindelse med en sånn operasjon. Jeg har glemt tablettene maks 3 dager, merker jeg blir litt svimmel, men det er det. Kan undersøke om det finnes noen kurs eller lignende. Jeg har også tenkt på hvis jeg skal gjøre hvis det blir en slags krise og man ikke får tilgang. Men ikke kommet så langt som deg som tenkte å skaffe gris og utvinne - det var kreativt! 😅 Anonymkode: d0f56...dd4
HvittHus Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takk for alle svar! Rart det ikke er mer informasjon i forbindelse med en sånn operasjon. Jeg har glemt tablettene maks 3 dager, merker jeg blir litt svimmel, men det er det. Kan undersøke om det finnes noen kurs eller lignende. Jeg har også tenkt på hvis jeg skal gjøre hvis det blir en slags krise og man ikke får tilgang. Men ikke kommet så langt som deg som tenkte å skaffe gris og utvinne - det var kreativt! 😅 Anonymkode: d0f56...dd4 Du bør skaffe deg en dosett slik at du ikke glemmer tabletter. I nødsfall kan man både bruke gris, ku og sauekjertel, så man har litt å gjøre med. 😉 Det finnes lærings og mestringskurs for hypothyreosepasienter over hele landet, men trolig ligger de nede akkurat nå pga coronasituasjonen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Hvordan oppdager man at det er kreft i skjoldbruskkjertelen? Jeg bruker Levaxin for lavt stoffskifte. Anonymkode: 617cf...f83
HvittHus Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan oppdager man at det er kreft i skjoldbruskkjertelen? Jeg bruker Levaxin for lavt stoffskifte. Anonymkode: 617cf...f83 Ofte ved at man selv ser en kul. Noen ganger tilfeldig via bildeundersøkelser. Noen fastleger er flinke til å sjekke skjoldkjertelen hvis man kommer med heshet, kremting etc Hypothyreose gir heldigvis ikke noen forhøyet risiko for kreft i skjoldkjertelen. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå