Gå til innhold

El-sparkesykler til barn i 7-11 år alder

Anbefalte innlegg

Jeg har tre barn som er 7, 10 og 11 år. Rundt oss er det flere og flere unger i den alderen som får el-sparkesykler. Jeg syns det er for ungt. De kan på generelt basis ikke bruke disse, de kjører for fort, og de kan ikke trafikkreglene. Mange ganger har jeg opplevd at ungene svinger ut i overganger, hopper ned fra fortauskant og generelt råkjører. 

I tillegg bruker de ikke beina lenger, når de kun står overalt de ferdes. Barn som er i grenseland overvektige er overrepresentert på disse kjøretøyene. 

Får deres unger i den alderen kjøre el-sparkesykkel? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: dd01d...ecb

Fortsetter under...

Nå er mine eldre, men el-sparkesykler har aldri vært tema. De har aldri sett behovet, siden de har hatt sykler, og alltid vært opptatt av trening. Småunger bør bruke sykler, bruke kroppen og ikke bare bli transportert rundt. 

Anonymkode: ad361...aab

Optatium skrev (1 minutt siden):

Min snart 7åring ønsker seg dette fordi noen av vennene har det. Hun kan bare glemme det. Helt uaktuelt lenge. Kan ikke fatte poenget heller, man trenger å bevege kroppen ☺️

Poenget til barns kan jeg virkelig forstå. Enhver unge synes vel det er gøy å kjøre på elektrisk sparkesykkel og spesielt hvis venner har det.

Men når det er sagt så er det jo komplett galskap og livsfarlig å slippe løs unger fra 7 års alder i trafikken på disse sparkesykklene.

Enig med deg og de andre; uaktuelt. At foreldre tørr.....??

Anonymkode: 9e34e...6c7

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Poenget til barns kan jeg virkelig forstå. Enhver unge synes vel det er gøy å kjøre på elektrisk sparkesykkel og spesielt hvis venner har det.

Men når det er sagt så er det jo komplett galskap og livsfarlig å slippe løs unger fra 7 års alder i trafikken på disse sparkesykklene.

At foreldre tør skjønner ikke jeg heller, har opplevd ved flere anledninger at de svinger rett ut i veien foran biler uten å se seg for, eller krysser veibanen på tvers uten å se seg for eller sakke på farten, at ingen av de ble påkjørt er et under.

Anonymkode: 82000...2c3

Min 7-åring ønsker seg, er en klassekompis i gata som fikk da han var 6(!).

Jeg har sagt jeg aldri kommer til å kjøpe el-sparkesykkel, el-sykkel, hooverboard, classywalk eller noe lignende til han. Den dagen han er gammel nok og har spart opp penger selv, kan han bruke dem på sånt. Han har to friske bein som kan brukes. 

Anonymkode: 6060e...365

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja selvfølgelig, skjønner hvorfor unga vil ha det 😂 

Men det er for det første farlig, for det andre gjør det ungene mindre aktive og for det tredje er det dyrt. 

Har en 14-åring som maser fordi alle vennene bruker det. Han får ikke av oss, men bruker noen ganger de som er til leie.

8-åringen trenger ikke tenke tanken engang. Har opplevd det samme som flere over her, ser yngre og yngre barn, ofte uten hjelm, som kjører rundt på dem, og de har fullstendig mangel på kontroll. Det er jo livsfarlig og kommer garantert til å skje noen ulykker på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: f5e6c...72a

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har en 14-åring som maser fordi alle vennene bruker det. Han får ikke av oss, men bruker noen ganger de som er til leie.

8-åringen trenger ikke tenke tanken engang. Har opplevd det samme som flere over her, ser yngre og yngre barn, ofte uten hjelm, som kjører rundt på dem, og de har fullstendig mangel på kontroll. Det er jo livsfarlig og kommer garantert til å skje noen ulykker på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: f5e6c...72a

En 14 åring kan jo fint ha en sparkesykkel da.

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

En 14 åring kan jo fint ha en sparkesykkel da.

Det er et motorisert kjøretøy, så for min del er det uaktuelt før de er 16 år. Jeg har også en 14-åring.

Anonymkode: c4550...16b

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg har tre barn som er 7, 10 og 11 år. Rundt oss er det flere og flere unger i den alderen som får el-sparkesykler. Jeg syns det er for ungt. De kan på generelt basis ikke bruke disse, de kjører for fort, og de kan ikke trafikkreglene. Mange ganger har jeg opplevd at ungene svinger ut i overganger, hopper ned fra fortauskant og generelt råkjører. 

I tillegg bruker de ikke beina lenger, når de kun står overalt de ferdes. Barn som er i grenseland overvektige er overrepresentert på disse kjøretøyene. 

Får deres unger i den alderen kjøre el-sparkesykkel? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: dd01d...ecb

Min fikk på 9 årsdagen. Han kjører like pent på den som på sykkel, han har jo lært reglene for sykkel, og da blir det igrunnen likt. Råkjører de på den oppfører de seg vel likt med sykkel? Han er heller på ingen måte overvektig, trener mye. 

Men siden vi bor litt unna folk, så er den gull når han skal til venner eller på øvelse med tungt instrument. Så slipper vi kjøre hver gang han ikke orker sykle. Han må bruke hjelm.

Anonymkode: 56245...267

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

At foreldre tør skjønner ikke jeg heller, har opplevd ved flere anledninger at de svinger rett ut i veien foran biler uten å se seg for, eller krysser veibanen på tvers uten å se seg for eller sakke på farten, at ingen av de ble påkjørt er et under.

Hvorfor tror du at de kjører bajas kun med elsparkesykkel? De gjør nok det samme med vanlig sykkel da. Mange av min sønns venner ser seg ikke for når de sykler over veien, jeg får helt vondt av det og krever å følge dem over når de skal hjem fra oss. Har sagt fra til foreldrene til noen av dem, men de barer svarer at han har full kontroll... så ja🤷‍♀️

Optatium skrev (13 timer siden):

Ja selvfølgelig, skjønner hvorfor unga vil ha det 😂 

Men det er for det første farlig, for det andre gjør det ungene mindre aktive og for det tredje er det dyrt. 

Det er overhodet ikke mer farlig enn sykkel altså. Mye lettere å kontrollere. De får jo ikke ulovlige som går over 20 km/t.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

I stad så jeg en 12-13 åring som "gikk" tur med hunden med en el sparkesykkel 🤣

Anonymkode: f2eba...554

Jeg lånte min sønns når jeg hadde operert fot. Knallfin å komme seg litt rundt å få frisk luft. Kjørte også da sammen med unga, de på sykkel da. Uten den da hadde jeg blitt sittende inne. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor tror du at de kjører bajas kun med elsparkesykkel? De gjør nok det samme med vanlig sykkel da. Mange av min sønns venner ser seg ikke for når de sykler over veien, jeg får helt vondt av det og krever å følge dem over når de skal hjem fra oss. Har sagt fra til foreldrene til noen av dem, men de barer svarer at han har full kontroll... så ja🤷‍♀️

Hvor har jeg sagt at jeg tror de kjører bajas kun med sparkesykkel?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvor har jeg sagt at jeg tror de kjører bajas kun med sparkesykkel?

Hvorfor skulle ellers elsparkesykkel være verre enn vanlig sykkel?? Og det synes du er greit å bruke eller? Det er jo ikke da elsparkesykkelen som er farlig, det er jo ungen... 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle ellers elsparkesykkel være verre enn vanlig sykkel?? Og det synes du er greit å bruke eller? Det er jo ikke da elsparkesykkelen som er farlig, det er jo ungen... 

Jeg har ikke nevnt vanlig sykkel med et ord, slutt å legg meninger i munnen på meg.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt vanlig sykkel med et ord, slutt å legg meninger i munnen på meg.

Så du mener barn i den alderen ikke bør sykle heller da, kun gå? Eller hva mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...