Gå til innhold

8 blåmerker - hvorfor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 8 blåmerker tilsammen på begge hender, eller fra albuen og ned til fingrene. Disse har kommet i løpet av de 3 siste dagene. Jeg har også et stort blåmerke på siden av kneskålen  pluss et på siden av ene låret. Skjønner ikke hvorfor disse kommer, og jeg bekymrer meg. Har også hatt et par på magen. Hvorfor får jeg alle disse blåmerkene? Jeg er hjemmeværende og har ikke gjort noe arbeid som tilsier disse blåmerkene skulle komme. Heller ikke dunket borti noe. Det ene blåmerket er på ringfingen og c 3 cm stort.

Noen med erfaring som vet?

Anonymkode: c405b...3e1

Skrevet

Jeg får uforklarlige blåmerker, for det meste på beina. Det skyldes fibromyalgi hos meg. 

Kan jo være så mangt. Fra noe helt ufarlig, til f.eks blødersykdom. Jeg har bittelitt helseangst, så jeg hadde fått meg en legetime pga uforklarlige blåmerker. Men langt ifra alle er som meg 😅

Anonymkode: 446c5...48b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg får uforklarlige blåmerker, for det meste på beina. Det skyldes fibromyalgi hos meg. 

Kan jo være så mangt. Fra noe helt ufarlig, til f.eks blødersykdom. Jeg har bittelitt helseangst, så jeg hadde fått meg en legetime pga uforklarlige blåmerker. Men langt ifra alle er som meg 😅

Anonymkode: 446c5...48b

Helseangst her også. Har bestilt legetime. Må få tatt noen nye blodprøver tenker jeg. Finner det merkelig jeg skal få blåmerke på en finger.

Skrevet

Har du tatt Coronavaksine?

Anonymkode: 76119...7b9

Skrevet

Jeg får blåmerker overalt uten å vite hvor de kommer fra. Noen er skikkelig store og mørk lilla. Sånn er det bare.

Anonymkode: 3558f...c95

Skrevet

Etter jeg kom i overgangsalderen har jeg fått uforklarlige blåmerker. Vanlig sier legen min. Men man skal alltid konsultere lege hvis man opplever dette. 

Anonymkode: 53e79...59b

Skrevet

Ville tatt noen blodprøver hos legen. Blant annet for å sjekke trombocytter (antall blodplater).

Anonymkode: fda87...592

Skrevet

Bare til å be om ein legetime så får du svar innen nokre få minutt .Dei ser med ein gong om noko er alvorlig galt .som trombocytter og immunforsvar cellene ( dei kvite).

Anonymkode: d78f5...586

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har du tatt Coronavaksine?

Nei

Skrevet

Kan være mye, det meste helt ufarlig. Et par mulige årsaker er imidlertid livstruende.

Derfor rask legetime for å utelukke disse tilstandene. 

Anonymkode: bcb69...35a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare til å be om ein legetime så får du svar innen nokre få minutt .Dei ser med ein gong om noko er alvorlig galt .som trombocytter og immunforsvar cellene ( dei kvite).

De analyserer jo ikkje blodprøvene på legekontoret.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Kan være mye, det meste helt ufarlig. Et par mulige årsaker er imidlertid livstruende.

Derfor rask legetime for å utelukke disse tilstandene. 

Anonymkode: bcb69...35a

Bestilt legetime men fikk ikke time før i midten av mai. Det synes jeg var lenge å vente, når jeg fortalte hvor mange blåmerker jeg har. Kommer nye for hver dag. Bekymrer meg at jeg skal ha 7 blåmerker på den ene hånden. Totalt har jeg nå 13 blåmerker på kroppen. Rare greier, men bekymrer meg nok unødig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Tror de gjør det på legevakten. Men usikker på om det er grunn nok til å oppsøke legevakten. Har fått time hos fastlegen i midten av mai, så tror ikke legesekretæren ble noe særlig bekymret.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Bestilt legetime men fikk ikke time før i midten av mai. Det synes jeg var lenge å vente, når jeg fortalte hvor mange blåmerker jeg har. Kommer nye for hver dag. Bekymrer meg at jeg skal ha 7 blåmerker på den ene hånden. Totalt har jeg nå 13 blåmerker på kroppen. Rare greier, men bekymrer meg nok unødig.

Jeg syns du skal la legetimen stå, men følge litt med. Se om du får flere og flere for hver dag, eller om blåmerkene blir mørkere istedenfor å bli gul sånn som de ofte blir før de forsvinner. Hvis det forverrer seg så drar du på legevakten.

Anonymkode: c8679...597

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror de gjør det på legevakten. Men usikker på om det er grunn nok til å oppsøke legevakten. Har fått time hos fastlegen i midten av mai, så tror ikke legesekretæren ble noe særlig bekymret.

Legevakten her har hvertfall ikke analysemaskiner. De analyseres på laboratoriet på sykehuset.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg syns du skal la legetimen stå, men følge litt med. Se om du får flere og flere for hver dag, eller om blåmerkene blir mørkere istedenfor å bli gul sånn som de ofte blir før de forsvinner. Hvis det forverrer seg så drar du på legevakten.

Anonymkode: c8679...597

Takk for svar. Ja jeg avventer og følger med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Legevakten her har hvertfall ikke analysemaskiner. De analyseres på laboratoriet på sykehuset.

Og noen plasser så er legevakten på sykehuset

Anonymkode: 15f3c...f86

Skrevet

Ta en coronatest.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Her gjer dei det ,og me bur på landet .

Dei sjekker sånne enkle ting og me får svar innen nokre minutt .

Når barnet vårt fekk leukemi tok vi blodprøve der ,fekk svar på 5 min at alt i blodet var galt .ingen trombocytter, skyhøgt immunforsvar m.m.

Fekk beskjed at det 99%garantert leukemi av eit eller anna slag.

Måtte selvfølgelig på sjukehus og ta beinmargsprøve for det endelege svaret .

Pgr av lang reisevei til sjukehuset så tok vi blodprøve på vårt helsesenter kvar veke .og me fekk svar innen 5 min kossen prøvene såg ut .om barnet hadde trombocytter ( ofte lite pgr av cellegift og om korleis immunforsvar, hb osv såg ut .

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Her gjer dei det ,og me bur på landet .

Dei sjekker sånne enkle ting og me får svar innen nokre minutt .

Når barnet vårt fekk leukemi tok vi blodprøve der ,fekk svar på 5 min at alt i blodet var galt .ingen trombocytter, skyhøgt immunforsvar m.m.

Fekk beskjed at det 99%garantert leukemi av eit eller anna slag.

Måtte selvfølgelig på sjukehus og ta beinmargsprøve for det endelege svaret .

Pgr av lang reisevei til sjukehuset så tok vi blodprøve på vårt helsesenter kvar veke .og me fekk svar innen 5 min kossen prøvene såg ut .om barnet hadde trombocytter ( ofte lite pgr av cellegift og om korleis immunforsvar, hb osv såg ut .

Kan jeg spørre om barnet ditt hadde mange blåmerker da? Var de store, små? Rød lilla eller brune? Hadde hun noen a dre symptomer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ta en coronatest.

Tviler på det er corona, da jeg alltid bruker munnbind. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det har jo ingenting å si

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det har ingenting å si. Flekker på hender og føtter kan være tegn på Corona. Hadde munnbind gitt 100% beskyttelse hadde ikke Corona vært et stort problem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...