Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #26 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Snakk om å prøve å trykke meg ned med at jeg «ikke har høyere utdanning, og ikke er trent i å lese statistikker.» Hersketeknikk, kalles det, og det kan du gi deg med. Du vet ingenting om meg og min utdannelse. For øvrig sikter du til at jeg ikke er i stand til å følge med på nyhetene. Nyhetene propper oss full med skremselspropaganda om korona, og jeg går ikke på det. Digresjon, men hva er grunnen til at mediene ikke gjør det samme når det er influensasesong? Hvorfor var det ingen som nevnte med et ord at sesongen 2017/2018 var mer enn 7000 innlagt på norske sykehus med alvorlige komplikasjoner pga influensa? Hvorfor var det ikke samme mediehysteri da 1200 mennesker døde pga influensa samme sesong? Ser du hvor jeg vil? Vi blir hjernevasket. Tre mennesker under 40 år, 3 stk, har dødd av eller med korona i Norge i løpet av de 15 månedene vi har hatt viruset i Norge. Er det mange syns du? Samtidig har minst seks stk i samme aldersgruppe dødd av vaksinen på tre måneder. Men hey. For all del. Ta vaksinen. Det er større sannsynlighet for at du dør av vaksinen enn av korona, men kjør på. Jeg skal ikke stoppe deg. Anonymkode: 98587...926 For det første. Det med å lese statistikk var ikke rettet mot deg, så ingen hersketeknikk der. Kommentaren gjaldt mer generelt at å dele statistikk uten forklaring er skummelt fordi mange ikke klarer å lese dem skikkelig, og at det faktisk er forståelig. For det andre, ja, jeg satt igjen med inntrykket av at du enten bare vil kverulere eller ikke ser/leser nok nyheter. Dette har ikke minst med overføringsverdi å gjøre, å forstå at vi raskt kunne fått tilsvarende dødsfall som i Beligia, Frankrike osv., eller Sverige for den saks skyld. Tiltakene vi har hatt, og har, i Norge har forhindret dette, sammen med en mer fordelaktig demografi enn mange andre land. Fot det tredje, du skriver om nyheter som konspirasjonsteorier, og der mister du all form for troverdighet hos de fleste, meg inkludert. Å være kildekritisk er svært viktig, og for de av oss som har mange års erfaring med dette f.eks. gjennom høyere utdanning, så er det rett og slett bare ikke forenelig med konspirasjonsteorier. I tillegg lærer man egentlig det motsatte av det jeg gjør nå, så egentlig føler jeg at det er litt pinlig å gå i denne fellen, nemlig at det ikke er vits i å diskutere videre med deg. Uansett hva jeg hadde forklart deg, vist deg av forskning, fakta osv. vil du konsekvent avvise det fordi din virkelighetsoppfatning er annerledes enn hos majoriteten av befolkningen (eller, og som jeg egentlig håper, at du bare later som fordi du av en eller annen litt syk grunn synes det er morsomt). Jeg kommer selvfølgelig til å ta vaksinen, og ja, det er en selvfølge. Ikke fordi jeg er hjernevasket eller indoktrinert i en tankegang om at "myndighetene har alltid rett", men fordi jeg er intelligent, oppegående og i stand til å sette meg inn i gode kilder. Disse forteller meg tydelig om konsekvensene av både covid-19 og vaksinen, og for meg blir dette et lett valg. At du ikke ønsker å ta vaksinen er ditt valg, men jeg sliter litt med å forstå aggresjonen en del av dere vaksinemotstandere viser. Hvorfor er det så enormt viktig å kjefte, smelle og proteste så kraftig? Det er jo bare til å la være å ta den, verre er det ikke. Så kan vi sukke oppgitt over dere, og dere kan gni dere i hendene og føle at dere har gjort det beste valget, men begge parter er vel uansett fornøyd med sitt valg. Anonymkode: b1891...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #27 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): For det første. Det med å lese statistikk var ikke rettet mot deg, så ingen hersketeknikk der. Kommentaren gjaldt mer generelt at å dele statistikk uten forklaring er skummelt fordi mange ikke klarer å lese dem skikkelig, og at det faktisk er forståelig. For det andre, ja, jeg satt igjen med inntrykket av at du enten bare vil kverulere eller ikke ser/leser nok nyheter. Dette har ikke minst med overføringsverdi å gjøre, å forstå at vi raskt kunne fått tilsvarende dødsfall som i Beligia, Frankrike osv., eller Sverige for den saks skyld. Tiltakene vi har hatt, og har, i Norge har forhindret dette, sammen med en mer fordelaktig demografi enn mange andre land. Fot det tredje, du skriver om nyheter som konspirasjonsteorier, og der mister du all form for troverdighet hos de fleste, meg inkludert. Å være kildekritisk er svært viktig, og for de av oss som har mange års erfaring med dette f.eks. gjennom høyere utdanning, så er det rett og slett bare ikke forenelig med konspirasjonsteorier. I tillegg lærer man egentlig det motsatte av det jeg gjør nå, så egentlig føler jeg at det er litt pinlig å gå i denne fellen, nemlig at det ikke er vits i å diskutere videre med deg. Uansett hva jeg hadde forklart deg, vist deg av forskning, fakta osv. vil du konsekvent avvise det fordi din virkelighetsoppfatning er annerledes enn hos majoriteten av befolkningen (eller, og som jeg egentlig håper, at du bare later som fordi du av en eller annen litt syk grunn synes det er morsomt). Jeg kommer selvfølgelig til å ta vaksinen, og ja, det er en selvfølge. Ikke fordi jeg er hjernevasket eller indoktrinert i en tankegang om at "myndighetene har alltid rett", men fordi jeg er intelligent, oppegående og i stand til å sette meg inn i gode kilder. Disse forteller meg tydelig om konsekvensene av både covid-19 og vaksinen, og for meg blir dette et lett valg. At du ikke ønsker å ta vaksinen er ditt valg, men jeg sliter litt med å forstå aggresjonen en del av dere vaksinemotstandere viser. Hvorfor er det så enormt viktig å kjefte, smelle og proteste så kraftig? Det er jo bare til å la være å ta den, verre er det ikke. Så kan vi sukke oppgitt over dere, og dere kan gni dere i hendene og føle at dere har gjort det beste valget, men begge parter er vel uansett fornøyd med sitt valg. Anonymkode: b1891...6db Du svarer langt og bruker mange ord, men ikke én gang kommenterer du de faktiske påstandene jeg kommer med. I stedet ilegger du meg meninger og holdninger jeg ikke har, som at jeg er en konspirasjonsteoretiker fordi jeg er kritisk til alt mediene messer om. Igjen henviser du til «for de av oss som har høyere utdanning,» som om jeg ikke har det. I tillegg mener du jeg kjefter, smeller og protesterer. Hvor tar du det fra? Ikke noe sted har jeg «kjeftet eller smelt.» Du har dog rett i én ting. Jeg kommer ikke til å ta vaksinen, men det tror jeg faktisk er det eneste du treffer på. Anonymkode: 98587...926 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #28 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Du svarer langt og bruker mange ord, men ikke én gang kommenterer du de faktiske påstandene jeg kommer med. I stedet ilegger du meg meninger og holdninger jeg ikke har, som at jeg er en konspirasjonsteoretiker fordi jeg er kritisk til alt mediene messer om. Igjen henviser du til «for de av oss som har høyere utdanning,» som om jeg ikke har det. I tillegg mener du jeg kjefter, smeller og protesterer. Hvor tar du det fra? Ikke noe sted har jeg «kjeftet eller smelt.» Du har dog rett i én ting. Jeg kommer ikke til å ta vaksinen, men det tror jeg faktisk er det eneste du treffer på. Anonymkode: 98587...926 Hun har jo kommentert det tidligere i tråden, men du er visst ikke så interessert i ta det til deg. Anonymkode: 0a591...22c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #29 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hun har jo kommentert det tidligere i tråden, men du er visst ikke så interessert i ta det til deg. Anonymkode: 0a591...22c Nettopp, det burde være unødvendig å gjenta seg. Og jeg er ferdig med å diskutere med henne uansett. Med så fundamentalt ulike virkelighetsoppfatninger, er det uansett ikke fruktbart. Jeg er glad i en god diskusjon, men da må det være tuftet på gjensidig meningsutveksling der motparten faktisk lytter og reflekterer. Anonymkode: b1891...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #30 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Hun har jo kommentert det tidligere i tråden, men du er visst ikke så interessert i ta det til deg. Anonymkode: 0a591...22c Hvor har hun kommentert dette jeg spurte om lenger opp i tråden? Digresjon, men hva er grunnen til at mediene ikke gjør det samme når det er influensasesong? Hvorfor var det ingen som nevnte med et ord at sesongen 2017/2018 var mer enn 7000 innlagt på norske sykehus med alvorlige komplikasjoner pga influensa? Hvorfor var det ikke samme mediehysteri da 1200 mennesker døde pga influensa samme sesong? Ser du hvor jeg vil? Vi blir hjernevasket. Tre mennesker under 40 år, 3 stk, har dødd av eller med korona i Norge i løpet av de 15 månedene vi har hatt viruset i Norge. Er det mange syns du? Samtidig har minst seks stk i samme aldersgruppe dødd av vaksinen på tre måneder. Nettopp. Hun har ikke det. Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Nettopp, det burde være unødvendig å gjenta seg. Og jeg er ferdig med å diskutere med henne uansett. Med så fundamentalt ulike virkelighetsoppfatninger, er det uansett ikke fruktbart. Jeg er glad i en god diskusjon, men da må det være tuftet på gjensidig meningsutveksling der motparten faktisk lytter og reflekterer. Anonymkode: b1891...6db Jeg har svart på dine argumenter. Du har ikke lyttet til et ord av hva jeg sier. Jeg har argumentert hele veien, du har ikke svart på noe av det. Anonymkode: 98587...926 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 25. april 2021 #31 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor har hun kommentert dette jeg spurte om lenger opp i tråden? Digresjon, men hva er grunnen til at mediene ikke gjør det samme når det er influensasesong? Hvorfor var det ingen som nevnte med et ord at sesongen 2017/2018 var mer enn 7000 innlagt på norske sykehus med alvorlige komplikasjoner pga influensa? Hvorfor var det ikke samme mediehysteri da 1200 mennesker døde pga influensa samme sesong? Ser du hvor jeg vil? Vi blir hjernevasket. Men for at sammenlikningen din skal være gyldig,, må du se på antallet som er innlagt og døde av influensa i fjor og hittil i år. Ellers sammenlikner du et nedstengt samfunn med et åpent samfunn. Hvis ikke, gir ikke sammenlikningen din noen mening. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 25. april 2021 #32 Del Skrevet 25. april 2021 I løpet av de to siste influensasesongene er det registrert til sammen 50 dødsfall som følge av influensa. Under de samme restriksjonene har vi hatt 607 dødsfall pga Corona. Disse sykdommene smitter på samme måte. Ser du fortsatt ikke noen forskjell? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #33 Del Skrevet 25. april 2021 the amazing spidermamma skrev (1 time siden): I løpet av de to siste influensasesongene er det registrert til sammen 50 dødsfall som følge av influensa. Under de samme restriksjonene har vi hatt 607 dødsfall pga Corona. Disse sykdommene smitter på samme måte. Ser du fortsatt ikke noen forskjell? Link? Jeg har noen andre tall. I de influensasesongene 2016-2020 døde det daglig i gjennomsnitt 21 personer i Norge av influensa, 23 i Danmark og 53 i Sverige. I perioden 15. februar - 9. april 2020 døde det daglig i gjennomsnitt 1,9 personer i Norge av covid-19, 4,4 i Danmark og 8,4 personer i Sverige. https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sver Anonymkode: 98587...926 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #34 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Link? Jeg har noen andre tall. I de influensasesongene 2016-2020 døde det daglig i gjennomsnitt 21 personer i Norge av influensa, 23 i Danmark og 53 i Sverige. I perioden 15. februar - 9. april 2020 døde det daglig i gjennomsnitt 1,9 personer i Norge av covid-19, 4,4 i Danmark og 8,4 personer i Sverige. https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sver Anonymkode: 98587...926 Du ser ikke forskjell på et samfunn med og uten restriksjoner? Anonymkode: a2f05...401 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. april 2021 #35 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Link? Jeg har noen andre tall. I de influensasesongene 2016-2020 døde det daglig i gjennomsnitt 21 personer i Norge av influensa, 23 i Danmark og 53 i Sverige. I perioden 15. februar - 9. april 2020 døde det daglig i gjennomsnitt 1,9 personer i Norge av covid-19, 4,4 i Danmark og 8,4 personer i Sverige. https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sver Anonymkode: 98587...926 Har du 1. Sett på datoen til lenken din? 2. Lest oppdateringen som det er lenket til? 3. Reflektert over at ingen av smittebølgene, ei heller den første, hadde truffet på dette tidspunktet. 4. Tenkt over at når det har dødd 0 personer som følger av influensa sist vinter, men mange av korona, hvordan det ville sett ut med koronadødsfall uten strenge restriksjoner? Anonymkode: b1891...6db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
the amazing spidermamma Skrevet 25. april 2021 #36 Del Skrevet 25. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Link? Jeg har noen andre tall. I de influensasesongene 2016-2020 døde det daglig i gjennomsnitt 21 personer i Norge av influensa, 23 i Danmark og 53 i Sverige. I perioden 15. februar - 9. april 2020 døde det daglig i gjennomsnitt 1,9 personer i Norge av covid-19, 4,4 i Danmark og 8,4 personer i Sverige. https://www.aftenposten.no/norge/i/rARm9A/aatte-forskere-influensa-tar-flere-liv-enn-koronaviruset-i-norge-sver Anonymkode: 98587...926 Jeg refererer til tall fra FHI. Men hva er vitsen med å bruke tid på å lete fram link til deg? Du tror vel ikke på FHI uansett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416738-pfeifer-vaksinen/page/2/#findComment-149533792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg