Gå til innhold

Du som er er lærer og misfornøyd med lønn, er du klar over at

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva tjener de fleste lærere? 

Anonymkode: e8691...e5a

Mener gjennomsnittet er på 560 000 kr i året, men er usikker. Det varierer alt ettersom utdanningsnivå, ansiennitet og eventuelle tillegg. Jeg tjener rundt 640 000 kr i året, men har 8,5 års utdanning (er lektor m/,tilleggsutdanning + utdanning utover grad), 14 års ansiennitet og kontaktlærertillegg. 

Anonymkode: 8ced4...654

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ja, selvfølgelig er vi klar over det. Likevel er det flere punkter som må vurderes her.

1. Lærere kan organisere seg og streike for sin sak, men ikke andres. De som er misfornøyd med sin lønn må selv kjempe for den.

2. Å drive med den type retorikk som du gjør, er som å si at en fattig i Norge ikke skal få mene at det er tøft å alltid ha dårlig råd, bare fordi det finnes andre i andre land som er så fattig at de lever på gaten. Det vil alltid være noen som har det verre, skal man likevel ikke få være misfornøyd/oppgitt/lei osv.?

3. Det er ganske mange lærere som synes det er både pinlig og ubehagelig å bli tillagt meninger og tanker man selv ikke har, bare fordi andre i samme yrke eller organisasjoner fremmer et bestemt punkt. Ikke alle lærere klager over dårlig lønn.

Du svarer ikke på det jeg faktisk skriver, men på det du og andre i denne tråden tolker inn i det jeg skriver. Muligens basert på hva andre har sagt om læreres lønn før og de andre svarene jeg har fått som også tillegger meg motiver jeg ikke har. Dere tillegger meg i aller høyeste grad meninger jeg absolutt ikke har. Jeg lurte på om lærere er klar over hvordan det fungerer elles i kommunen, spørsmålet var ikke ladet.

Årsaken til at jeg spør er at jeg hadde en fortvilet tidligere lærer og nåværende kollega på kontoret i går. Det tok nesten to år før han oppdaget at han ikke har en lønnsstige lenger.

Det er veldig mye som tyder på at lærere og mange andre tror at kommunens tarifflønn gjelder for alle i stillinger de har relevant utdanning for. Slik fremstilles det også, og mange blir svært overrasket når de ser hvordan det fungerer i praksis.

De fleste lærere betaler forresten bare kontigent til fagforeningen. De kjemper ikke personlig for egen lønn selv om de kan tas ut i streik. Mine kolleger er selvsagt også organisert, men de må også personlig kjempe for egen lønn hvert eneste år. Det er ingen her som klandrer lærere for det, men siden du nevner det velger jeg å svare.

Anonymkode: e0b0d...e13

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du svarer ikke på det jeg faktisk skriver, men på det du og andre i denne tråden tolker inn i det jeg skriver. Muligens basert på hva andre har sagt om læreres lønn før og de andre svarene jeg har fått som også tillegger meg motiver jeg ikke har. Dere tillegger meg i aller høyeste grad meninger jeg absolutt ikke har. Jeg lurte på om lærere er klar over hvordan det fungerer elles i kommunen, spørsmålet var ikke ladet.

Årsaken til at jeg spør er at jeg hadde en fortvilet tidligere lærer og nåværende kollega på kontoret i går. Det tok nesten to år før han oppdaget at han ikke har en lønnsstige lenger.

Det er veldig mye som tyder på at lærere og mange andre tror at kommunens tarifflønn gjelder for alle i stillinger de har relevant utdanning for. Slik fremstilles det også, og mange blir svært overrasket når de ser hvordan det fungerer i praksis.

De fleste lærere betaler forresten bare kontigent til fagforeningen. De kjemper ikke personlig for egen lønn selv om de kan tas ut i streik. Mine kolleger er selvsagt også organisert, men de må også personlig kjempe for egen lønn hvert eneste år. Det er ingen her som klandrer lærere for det, men siden du nevner det velger jeg å svare.

Kva slags stillinga har kollegaen din då? Ein må jo sette seg inn i vilkåra når ein tek ein ny jobb, lærar eller ikkje. Tek ein ein jobb der det krevst høgskuleutdanning så skal ein jo ha løn deretter. Eller er de innplassert i kapittel 5?

Anonymkode: 7ca71...619

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg svarte jo på det du spurte om, leste du ikke første avsnittet? Deretter valgte jeg å utdype litt. Jeg har heller ikke sagt at vi kjemper personlig (du tillegger tydeligvis andre meninger du også), bare at vi streiker for egen sak slik andre også gjør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kva slags stillinga har kollegaen din då? Ein må jo sette seg inn i vilkåra når ein tek ein ny jobb, lærar eller ikkje. Tek ein ein jobb der det krevst høgskuleutdanning så skal ein jo ha løn deretter. Eller er de innplassert i kapittel 5?

Alle blir automatisk innplassert i kapittel fem. Problemet oppstår når KS sin lønnstabell er formulert som om den gjelder for alle stillinger som krever bachelor eller master. Det gjør den kun om man er i kapittel fire og i vår kommune (veldig forenklet) er det kun «store høyskolegrupper», ufaglærte og fagarbeidere som er det. Jeg har sjekket med fagforeningen og det er visst vanlig ellers i landet også.

Jeg har alltid syns det er rart at lærere fremstilles som om de er på bånn lønnsmessig i kommunen. Hos oss er de på topp, sett bort fra ledere og ingeniører etc. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte jo på det du spurte om, leste du ikke første avsnittet? Deretter valgte jeg å utdype litt. Jeg har heller ikke sagt at vi kjemper personlig (du tillegger tydeligvis andre meninger du også), bare at vi streiker for egen sak slik andre også gjør. 

Du svarer, men har egentlig ikke mulighet til å uttale deg for andre enn deg selv. 

Når du utdyper antar du en hel rekke ting som tydelig viser at du har tolket helt andre ting inn i spørsmålet enn det jeg lurte på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du svarer, men har egentlig ikke mulighet til å uttale deg for andre enn deg selv. 

Når du utdyper antar du en hel rekke ting som tydelig viser at du har tolket helt andre ting inn i spørsmålet enn det jeg lurte på. 

Jo, det har jeg, men jeg skal innrømme at det blir feil å generalisere det til å gjelde alle. Alle kollegaer jeg har snakket med om lønn gjennom årene og de ulike arbeidsplassene jeg har vært på, altså rundt 100 stykker eller så +/- har i hvert fall hatt denne kunnskapen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alle blir automatisk innplassert i kapittel fem. Problemet oppstår når KS sin lønnstabell er formulert som om den gjelder for alle stillinger som krever bachelor eller master. Det gjør den kun om man er i kapittel fire og i vår kommune (veldig forenklet) er det kun «store høyskolegrupper», ufaglærte og fagarbeidere som er det. Jeg har sjekket med fagforeningen og det er visst vanlig ellers i landet også.

Jeg har alltid syns det er rart at lærere fremstilles som om de er på bånn lønnsmessig i kommunen. Hos oss er de på topp, sett bort fra ledere og ingeniører etc. 

Ja kapittel 5 er litt trasig! Men på den andre side får de jo forhandle lønn på lokalt nivå kvart år. Og det er som regel enklare å heve ei lita gruppe i løn enn ei stor, som lærarane er, så det går an å bruke det til sin fordel. Ver på hugget når lønnspolitikk plan blir behandla, sørg for å ha dyktige tillitsvalde. Det er jo ekstra viktig når ein har ei lita fagforeining. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja kapittel 5 er litt trasig! Men på den andre side får de jo forhandle lønn på lokalt nivå kvart år. Og det er som regel enklare å heve ei lita gruppe i løn enn ei stor, som lærarane er, så det går an å bruke det til sin fordel. Ver på hugget når lønnspolitikk plan blir behandla, sørg for å ha dyktige tillitsvalde. Det er jo ekstra viktig når ein har ei lita fagforeining. 

Vi «får» det, men potten er stort sett bare rammen for, eller noe mindre enn rammen for lønnsoppgjøret ellers. Om noen får mer, får andre mindre. Det er ikke rom for tillegg som ligner på ansiennitetsopprykkene i kapittel fire. Min kollega taper 60 000 i året på dette fremover. Jeg skjønner jo at det er surt når han kunne ventet to år med å bytte avdeling og da antagelig fått med seg det siste opprykket i ny jobb. Om et par år kan han be om særforhandling, men ingen får så store oppjusteringer. 

Vi har individuell lønn og individuelle forhandlinger, vi blir ikke hevet som gruppe. Erfaring viser at utfallene er veldig tilfeldig. For et par år siden fikk vi vite at en helt super kollega som har oppnådd ekstremt mye hadde hatt mye dårligere lønnsutvikling over flere år enn en langt mindre erfaren og langt fra like dyktig kollega med samme utdannelse. Begge hadde levert lønnskrav, og den første hadde langt mer å vise til. Kompetansen kollegaene mine har er også veldig ulik, derfor har folk ulike fagforeninger. Våre tillitsvalgte forhandler heller ikke lønnen, det gjør hovedtillitsvalgte som ikke jobber hos oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...