Gå til innhold

Du som er er lærer og misfornøyd med lønn, er du klar over at

Anbefalte innlegg

Skrevet

det i kommunal sektor jobber mange med høy relevant kompetanse som drømmer om å tjene like mye som en lærer? Jeg jobber i kulturfeltet og med få unntak tjener mine kolleger mindre enn tariff. Selv de som har mastergrad+ og mye ansvar tjener mindre enn en adjunkt uten tillegg.

Jeg unner deg og andre lærere (og sykepleiere) mer lønn, men er ganske drittlei av fremstillingen av at lærere er de som tjener minst når en korrigerer for kompetanse i kommunal sektor. 

Anonymkode: e0b0d...e13

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

det i kommunal sektor jobber mange med høy relevant kompetanse som drømmer om å tjene like mye som en lærer? Jeg jobber i kulturfeltet og med få unntak tjener mine kolleger mindre enn tariff. Selv de som har mastergrad+ og mye ansvar tjener mindre enn en adjunkt uten tillegg.

Jeg unner deg og andre lærere (og sykepleiere) mer lønn, men er ganske drittlei av fremstillingen av at lærere er de som tjener minst når en korrigerer for kompetanse i kommunal sektor. 

Kanskje du vil bli lærer selv, da? 

Anonymkode: 8303b...938

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du vil bli lærer selv, da? 

Anonymkode: 8303b...938

Jeg er lærer med mye tilleggsutdanning. Jeg velger å bli i denne sektoren fordi jeg får til mye og blir belønnet på den måten. Dette handler ikke om misunnelse, men den skjeve oppfatningen om at lærere har minst i det offentlige.

I organisasjonen vår er lærerlønn (glass-) taket, ikke utgangspunktet. 

Det er nok annerledes om en jobber med byutvikling etc. 

Skrevet

Beklager at jeg sier det men jeg tror nok at lærere har en mer heftig jobb enn kulturfeltet..

Urolige/vanskelige barn, krevende foreldre, mye kveldsjobbing med retting og tilrettelegging, planlegging, frister, møter osv... 

Jeg er selv sykepleier, men jeg jobber gladelig heller med krakilske psykiatriske pasienter og voldelige demente enn å være lærer. Å ja jeg har faktisk jobbet som lærer et par år. Aldri mer! 

Lærere fortjener den lønna de kan få og jeg støtter de fullt ut i kravet deres👍💕

Anonymkode: 714dd...792

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Beklager at jeg sier det men jeg tror nok at lærere har en mer heftig jobb enn kulturfeltet..

Urolige/vanskelige barn, krevende foreldre, mye kveldsjobbing med retting og tilrettelegging, planlegging, frister, møter osv... 

Jeg er selv sykepleier, men jeg jobber gladelig heller med krakilske psykiatriske pasienter og voldelige demente enn å være lærer. Å ja jeg har faktisk jobbet som lærer et par år. Aldri mer! 

Lærere fortjener den lønna de kan få og jeg støtter de fullt ut i kravet deres👍💕

Anonymkode: 714dd...792

Jeg har ikke sagt at de ikke fortjener nåværende og ikke minst mer lønn. Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke stiller meg bak kravet. Jeg syns også at helsevesenet i tillegg til høyere grunnlønn burde ha flere muligheter for tillegg fordi ulike pasientgrupper krever ulik innsats.

Jeg har også vært lærer og vet hvordan jobbene er i forhold til hverandre. Forskjellen for min del er at jeg «slipper» personlig involvering med barn. Det er både givende og slitsomt psykisk. Jeg har likevel mer ansvar, like mye planlegging og tyngre koordinerings- og rapporteringsoppgaver i nåværende jobb. Jeg har like mye avspasering opptjent hvert år som jeg hadde som lærer, men nå  kan jeg ikke ta den ut sammenhengende.

Skrevet

Jeg spør ganske spesifikt; vet lærere (og andre) at de ikke har den laveste lønnen i forhold til kompetanse i kommunal sektor? 

Min erfaring er at de ikke vet det. 

Annonse

Skrevet

Jeg tror lærerne vet det. Men det har blitt en slags sannhet i at lærere alltid er de som jobber mest, yter mest, og tjener minst. Jeg var gift med en mann som jobba i det private. Han var alltid tilgjengelig, telefon ringte natt og dag. Ikke en ferie kunne vi ha uten at han bare måtte gjøre en jobbrelatert ting, det være seg ta en telefon, sende en mail, logge på for å fikse noe. Og han ble aldri kompensert med avspasering eller overtid. 
Jeg selv tjener ekstremt lite (med full ansiennitet) og er tilgjengelig stort sett hele dagen, selv når jeg ikke er på jobb. Jeg kan aldri dra hjem og la jobben bli på jobb. Jeg har heller ikke 8 uker "ferie" på sommeren. Eller fri andre ferier...

Så det er mange som jobber mer og tjener mindre enn lærere. Og de lærerne jeg kjenner er fullstendig klar over det!

Anonymkode: 90053...862

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror lærerne vet det. Men det har blitt en slags sannhet i at lærere alltid er de som jobber mest, yter mest, og tjener minst. Jeg var gift med en mann som jobba i det private. Han var alltid tilgjengelig, telefon ringte natt og dag. Ikke en ferie kunne vi ha uten at han bare måtte gjøre en jobbrelatert ting, det være seg ta en telefon, sende en mail, logge på for å fikse noe. Og han ble aldri kompensert med avspasering eller overtid. 
Jeg selv tjener ekstremt lite (med full ansiennitet) og er tilgjengelig stort sett hele dagen, selv når jeg ikke er på jobb. Jeg kan aldri dra hjem og la jobben bli på jobb. Jeg har heller ikke 8 uker "ferie" på sommeren. Eller fri andre ferier...

Så det er mange som jobber mer og tjener mindre enn lærere. Og de lærerne jeg kjenner er fullstendig klar over det!

Anonymkode: 90053...862

Men er det et sånt arbeidsliv vi ønsker? Et arbeidsliv der man må være tilgjengelig hele tiden og jobbe overtid uten å bli kompensert? Er det det du ønsker deg?

Anonymkode: 6f261...ce6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt at de ikke fortjener nåværende og ikke minst mer lønn. Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke stiller meg bak kravet. Jeg syns også at helsevesenet i tillegg til høyere grunnlønn burde ha flere muligheter for tillegg fordi ulike pasientgrupper krever ulik innsats.

Jeg har også vært lærer og vet hvordan jobbene er i forhold til hverandre. Forskjellen for min del er at jeg «slipper» personlig involvering med barn. Det er både givende og slitsomt psykisk. Jeg har likevel mer ansvar, like mye planlegging og tyngre koordinerings- og rapporteringsoppgaver i nåværende jobb. Jeg har like mye avspasering opptjent hvert år som jeg hadde som lærer, men nå  kan jeg ikke ta den ut sammenhengende.

Men du har et valg å ta den ut utenom ferien til elevene, og kan ta ut ferien når du vil? Hvor ville du med innlegget egentlig? Et nytt innlegg for å fortelle hvor godt lærerne har det? I den perioden vi er inne i nå, så trenger lærerne støtte, ikke nye antydninger om at de er kravstore og burde være fornøyde med det de har. Denne runden fortjener lærere og sykepleierne et skikkelig løft, ikke minst for det de har stått i siste året, men også for å rette lønnsutviklingen som har gått ned siste årene. At andre ikke følger tariff, kan ikke legges til grunne i denne saken.

Stå på, og stå i det, alle lærere og sykepleiere! (og ellers alle som jobber i utdannings- og helsesektoren i disse dager)

Anonymkode: 8c007...b5c

Skrevet

Det er ikke det at lærere tjener så lite, og lærere er fullstendig klar over at f.eks. du, som jobber med kultur i kommunen også har lang og god utdannelse, blir avspist med luselønn. Lærere tjener til salt i grøten. Problemet er at lærere i  mange år har hatt en langt svakere lønnsutvikling enn sammenlignbare grupper. Prosentvis har lærere fått lavere tillegg. Dette gjelder særlig lærere med den høyeste kompetansen, de med den lengste utdannelsen. Er det rettferdig? 

Dessuten - hvor mye mener dere at en lektor med tilleggsutdanning og gjerne dobbel tilleggsutdanning, altså 7-10 års utdannelse, og full ansiennitet, bør tjene? 

Anonymkode: c02f6...670

Skrevet

Det er ikke det at lærere tjener så lite, og lærere er fullstendig klar over at f.eks. du, som jobber med kultur i kommunen også har lang og god utdannelse, blir avspist med luselønn. Lærere tjener til salt i grøten. Problemet er at lærere i  mange år har hatt en langt svakere lønnsutvikling enn sammenlignbare grupper. Prosentvis har lærere fått lavere tillegg. Dette gjelder særlig lærere med den høyeste kompetansen, de med den lengste utdannelsen. Er det rettferdig? 

Dessuten - hvor mye mener dere at en lektor med tilleggsutdanning og gjerne dobbel tilleggsutdanning, altså 7-10 års utdannelse, og full ansiennitet, bør tjene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Beklager dobbeltpost! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Mange av dere lærere tjener allerede mer enn meg, som har doktorgrad og full ansiennitet og vel så det og jobber i innen forskning/undervisning i universitet/høyskolesektoren. det er heller ikke rettferdig.

Anonymkode: fd5cf...51f

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du har vært lærer? Er du utdannet? Hvis ikke har du ikke vært lærer, du har jobbet som ufaglært. Er så irriterende når folk kaster om med titler de ikke har. Jeg har jobbet på sykehjem, men sier aldri at jeg har jobbet som sykepleier/hjelpepleier! Når det er sagt, jo lærere har lav lønn i forhold til at det er en 5-årig utdannelse. Til sammenligning har sykepleiere tre års utdannelse, og med tillegg tjener mange sykepleiere bedre enn lærere (som må ta tvungen avspasering for overtiden/ubekvem arbeidstid).

Anonymkode: 38c28...106

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Du har vært lærer? Er du utdannet? Hvis ikke har du ikke vært lærer, du har jobbet som ufaglært. Er så irriterende når folk kaster om med titler de ikke har. Jeg har jobbet på sykehjem, men sier aldri at jeg har jobbet som sykepleier/hjelpepleier! Når det er sagt, jo lærere har lav lønn i forhold til at det er en 5-årig utdannelse. Til sammenligning har sykepleiere tre års utdannelse, og med tillegg tjener mange sykepleiere bedre enn lærere (som må ta tvungen avspasering for overtiden/ubekvem arbeidstid).

Jeg er selvsagt utdannet lærer. Jeg skriver at jeg er utdannet lærer med mye tilleggsutdannelse. Jeg er adjunkt i bunn.

Og til deg over; lærerne har hatt svakere lønnsutvikling enn snittet. I min sektor har de gått fra enn arbeidsstokk med bachelor og ufaglærte til å nesten bare rekruttere folk med mastergrad og mer. Derfor ser det ut som om sektoren henger med, i realiteten har vi langt svakere lønnsutvikling enn lærere. 

Søsteren min jobber fortsatt som lærer. Joda, jeg kan lettere avspasere en fredag for å reise på helgetur til Praha. Jeg må likevel avvikle hovedferien min i samme periode som henne (ingen får ferie etter 15. august). Hun har fri hele perioden og må aldri lure på om hun har barnepass eller om hun får ferie samtidig som mannen. Jeg ser på sommeravspaseringen som et gode jeg har sagt fra meg. Å avspasere på inneklemte dager eller ta en halv dag når det passer er mindre praktisk.  Ja, lærere jobber mye, men jeg jobber ikke mindre i nåværende jobb. Det er bare mindre ordnede forhold slik at det ikke er så synlig.

Poenget med denne tråden var akkurat det jeg skrev; finne ut om lærere vet at KS sine minstelønnssatser ikke gjelder for alle i kommunen, og at mange av dem den ikke gjelder for har både lavere lønn og dårligere lønnsutvikling. 

Skrevet

Den arbeidsmengden som er krevd av lærerne, står ikke i stil med lønnen de får. Den lønnen de får utbetalt, er helt grei. Den gir tak over hode, mat på bordet og mer til. Men mengde arbeidsoppgaver en lærer må gjøre, er umenneskelig!

Stå på, alle lærere!!!

Anonymkode: d0bfc...69b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mange av dere lærere tjener allerede mer enn meg, som har doktorgrad og full ansiennitet og vel så det og jobber i innen forskning/undervisning i universitet/høyskolesektoren. det er heller ikke rettferdig.

Anonymkode: fd5cf...51f

Din yrkesgruppe står jo helt fritt til å kjempe for både høyere lønn og bedre vilkår. Hvem nekter dere?

Skrevet

Men jeg kunne også vært i et lavtlønnet yrke og hatt doktorgrad i et ennet fagfelt, jeg ville fortsatt fått lønnen som yrket tilsa. At noen jobber i kultursektor og er høyt utdannet men ikke tjener mer, har vel ingenting med lørerlønningene å gjøre? 

Anonymkode: b12bb...362

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men viss målet ditt er å tene meir så må du fokusere på din jobb og di løn, og at du og dine kollega og fortener meir løn, ikkje fokusere på at andre får meir. Det er ulike stillingar med ulike utfordringar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg spør ganske spesifikt; vet lærere (og andre) at de ikke har den laveste lønnen i forhold til kompetanse i kommunal sektor? 

Min erfaring er at de ikke vet det. 

Hvorfor skal de bry seg? Det er din jobb å jobbe for at din yrkesgruppe skal tjene mer. Du kan ikke forvente at lærerne skal tenke: Å nei, de som jobber med kultur i kommunal sektor, de tjener dårlig - ta trenger ikke vi lærere mer. Jeg jobber med salg innefor IT og jobber 5 timer om dagen, sånn litt når det passer meg og tjener 850 000, er ikke det kjipere å tenke på?

Anonymkode: d07e8...388

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

«Avspasering» ja.. 

Anonymkode: add28...67b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Din yrkesgruppe står jo helt fritt til å kjempe for både høyere lønn og bedre vilkår. Hvem nekter dere?

Min yrkesgruppe er bitteliten og drukner i alle lønnsoppgjør. Vi vil adri få en fagforening som tilsvarer utdanningsforbundet i gjennomslagskraft. Vi er underlagt samme tariffavtale men må forhandle vår egen lønn hvert år. Før summen er klar skal vi måles opp mot hverandre og det skal prioriteres av flere ledd bestående av fagforening og ledere på ulike nivå.

Nå var virkelig ikke dette en tråd som skulle handle om det, jeg lurer faktisk helt konkret på om lærere er klar over at de ikke tjener minst i forhold til kompetanse hos samme arbeidsgiver.

Det handler ikke om misunnelse, men om nyskjerrighet fordi jeg lurer på om denne «sannheten» henger i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Min yrkesgruppe er bitteliten og drukner i alle lønnsoppgjør. Vi vil adri få en fagforening som tilsvarer utdanningsforbundet i gjennomslagskraft. Vi er underlagt samme tariffavtale men må forhandle vår egen lønn hvert år. Før summen er klar skal vi måles opp mot hverandre og det skal prioriteres av flere ledd bestående av fagforening og ledere på ulike nivå.

Nå var virkelig ikke dette en tråd som skulle handle om det, jeg lurer faktisk helt konkret på om lærere er klar over at de ikke tjener minst i forhold til kompetanse hos samme arbeidsgiver.

Det handler ikke om misunnelse, men om nyskjerrighet fordi jeg lurer på om denne «sannheten» henger i.

Selvfølgelig er lærere klar over dette. Lærere er ikke dumme. Men for å være helt ærlig, så kan vel ikke belastningen sammenlignes? 

Og jo, det høres absolutt ut som misunnelse slik du framstår her. Nysgjerrighet skrives forresten med G, ikke K. 

Skrevet

Ja, selvfølgelig er vi klar over det. Likevel er det flere punkter som må vurderes her.

1. Lærere kan organisere seg og streike for sin sak, men ikke andres. De som er misfornøyd med sin lønn må selv kjempe for den.

2. Å drive med den type retorikk som du gjør, er som å si at en fattig i Norge ikke skal få mene at det er tøft å alltid ha dårlig råd, bare fordi det finnes andre i andre land som er så fattig at de lever på gaten. Det vil alltid være noen som har det verre, skal man likevel ikke få være misfornøyd/oppgitt/lei osv.?

3. Det er ganske mange lærere som synes det er både pinlig og ubehagelig å bli tillagt meninger og tanker man selv ikke har, bare fordi andre i samme yrke eller organisasjoner fremmer et bestemt punkt. Ikke alle lærere klager over dårlig lønn.

Anonymkode: 8ced4...654

Skrevet

Hva tjener de fleste lærere? 

Anonymkode: e8691...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...