Gå til innhold

50/50 barnets beste eller bare foreldres rettferdighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er du komplett idiot eller?? Det er mor som ammer i 1 år,det er mor som er mest barnet når en bor med faren også,det er mor som tar seg av barnet når han/hun er syk. Da er barnet mest knyttet til mor å skal SELVSAGT ha hovedomsorgen!

Anonymkode: 6901c...cd2

Er du helt idiot eller? Den som er best egnet skal ha hovedomsorgen, og det er definitivt ikke alltid mor. Man blir ikke automatisk en god mor av å gå gravid og amme.

Anonymkode: 257b8...853

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er du komplett idiot eller?? Det er mor som ammer i 1 år,det er mor som er mest barnet når en bor med faren også,det er mor som tar seg av barnet når han/hun er syk. Da er barnet mest knyttet til mor å skal SELVSAGT ha hovedomsorgen!

Anonymkode: 6901c...cd2

Jeg er absolutt ikke en idiot. Men jeg har en mann som er en veldig god pappa for våre barn.  Han har  vært like involvert i barna som meg. Ja, jeg ammet tre av dem, men det er jaggu den eneste forskjellen også.

Om mannen min og jeg skulle gått fra hverandre ville det ikke vært noen selvfølge at jeg fikk hovedomsorgen. 

Du har vel vært uheldig med far til dine barn, som er en uansvarlig dott. Men det behøver ikke å representere de fleste fedre. Det finnes en god del uansvarlig mødre der ute også. 

Anonymkode: da39a...cbd

Skrevet

Min erfaring er vel at flere av disse pappaene som insisterer på 50-50 ikke har dratt lasset med barneomsorg og annet i hjemmet 50-50 før skilsmisse. Dette gjelder langt fra alle, men mange. At disse da krever 50-50 etter skilsmisse framstår som urimelig, og drevet av andre hensyn enn barnas beste.

Hvert tilfelle bør jo vurderes individuelt. Noen ganger er 50-50 det beste, noen ganger er det best om mor har hovedomsorg. Andre ganger er det best om far har hovedomsorg. 

Anonymkode: ad2ed...cf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Min erfaring er vel at flere av disse pappaene som insisterer på 50-50 ikke har dratt lasset med barneomsorg og annet i hjemmet 50-50 før skilsmisse. Dette gjelder langt fra alle, men mange. At disse da krever 50-50 etter skilsmisse framstår som urimelig, og drevet av andre hensyn enn barnas beste.

Hvert tilfelle bør jo vurderes individuelt. Noen ganger er 50-50 det beste, noen ganger er det best om mor har hovedomsorg. Andre ganger er det best om far har hovedomsorg. 

Jeg tror og at det i mange familier er mor som er den barna står nærmest.

Samtidig så er det veldig besynderlig at alle mødre som påstår at en 50/50 ordning  ikke er i barnets interesse da ikke kan tenke seg å la far få hovedomsorgen. Om man virkelig mener at ordningen er uheldig så er det kanskje bedre å la den andre forelderen få ha barnet mesteparten av tiden.

Kilde: GT og fortellingen om kong Salomo og de to kvinnene😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Den kampen kommer jeg til å tape i retten. Det er ingenting galt med ham som far, vi samarbeider fint, bor i samme skolekrets og så videre. Så små barns mening blir ikke hørt i retten. 

Anonymkode: 9682e...9d5

Du skjønner mye mer av hva sønnen din trenger enn de som har svart deg. Hilsen ei som med jevne mellomrom jobber med barnesaker i domstolene.

Anonymkode: 17757...4c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sånn er det hos oss. Far har så å si ikke deltatt i husarbeidet og logistikken med barn og hus før skilsmissen. Nå etter skilsmissen har han vist seg til å være en omsorgsfull far, men barna blir ofte passet av besteforeldrene på farssiden (noe som er veldig positivt etter mitt syn, da de knytter nære bånd til flere slektninger), jeg må hjelpe til med logistikken som ikke går opp, jeg må kjøpe inn vinterdresser, nye sko, huske foreldremøter og så videre. Så det blir 50/50 på papiret, men jeg må likevel ofte bidra i fars uker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du skjønner mye mer av hva sønnen din trenger enn de som har svart deg. Hilsen ei som med jevne mellomrom jobber med barnesaker i domstolene.

Anonymkode: 17757...4c8

Ikke bare det, men jeg har også jobbet med slike saker, og jeg vet at seneste praksis i domstolene er at de oftere og oftere dømmer 50/50, hvis foreldrene samarbeider og alt fungerer ellers. At barnet savner mammaen sin når det er hos pappa blir ansett som normalt og ikke grunnlag nok for å endre samværsordningen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sånn er det hos oss. Far har så å si ikke deltatt i husarbeidet og logistikken med barn og hus før skilsmissen. Nå etter skilsmissen har han vist seg til å være en omsorgsfull far, men barna blir ofte passet av besteforeldrene på farssiden (noe som er veldig positivt etter mitt syn, da de knytter nære bånd til flere slektninger), jeg må hjelpe til med logistikken som ikke går opp, jeg må kjøpe inn vinterdresser, nye sko, huske foreldremøter og så videre. Så det blir 50/50 på papiret, men jeg må likevel ofte bidra i fars uker. 

Tror dette er ganske så typisk. Slik er det hos de jeg kjenner med en slik løsning. 50/50 på papiret men mors hjem er hovedhjemmet egentlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.4.2021 den 14.27):

Hva synes dere om 50/50 fordeling når det kommer til småbarn som 3-6 år 

Er dette barnets beste eller bare forelderens måte (at dette er rettferdig mellom voksne?)

i fleste tilfeller  er det noen barn som er ok med det, men meste ikke.

tenker bare at stakkars barn skal drive me å flytte frem og tilbake siden (det skal være rettferdig mellom voksne), eller at far ikke vil betale noe mer bidrag)

Barnet mitt er ennå smått, men er hos pappa anna vær helg, men føler at jeg gruer meg til han blir 3 og far begynner og krever, for og være helt ærlig tenker jeg at det er best at barnet har et fast hjem. Fra min egen erfaring med skilte foreldre da jeg var barn og bodde 50/50.. følte jeg meg aldri hjemme, 40 min reise fra mor til far, savnet vennene mine i tillegg..

Anonymkode: 967ee...f59

Jeg tenker det beste for barnet er å få ha begge foreldrene så mye som mulig. Det beste er at foreldrene samarbeider, setter barnet først og gjør alt de kan for at barnet trygt kan ha 50/50.

Anonymkode: a36e9...d57

Skrevet
Nyttårs barn skrev (13 timer siden):

Samtidig så er det veldig besynderlig at alle mødre som påstår at en 50/50 ordning  ikke er i barnets interesse da ikke kan tenke seg å la far få hovedomsorgen. Om man virkelig mener at ordningen er uheldig så er det kanskje bedre å la den andre forelderen få ha barnet mesteparten av tiden.

Tror du ikke det er fordi de opplever det som at barnet er mest knyttet til dem? At det da ikke er i barnets interesse å bo mest hos den av forelderen det har svakest tilknytning til, slik de ser det?  Jeg vet ikke. Bor sammen med pappaen til mine barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Tror du ikke det er fordi de opplever det som at barnet er mest knyttet til dem? At det da ikke er i barnets interesse å bo mest hos den av forelderen det har svakest tilknytning til, slik de ser det?  Jeg vet ikke. Bor sammen med pappaen til mine barn.

Både ja og nei.

Jo jeg tror mange mødre opplever at barnet er mest knyttet til dem og at de vil få det best med å bo mest hos mor.

Men jeg tror også at mange mødre føler at barna er en forlengelse av dem selv,og at de ikke ser for seg at de bor mest hos far. Selv om de påstår at en 50/50 ordning kun er for egoistiske foreldre😅

Skrevet
Nyttårs barn skrev (5 timer siden):

Både ja og nei.

Jo jeg tror mange mødre opplever at barnet er mest knyttet til dem og at de vil få det best med å bo mest hos mor.

Men jeg tror også at mange mødre føler at barna er en forlengelse av dem selv,og at de ikke ser for seg at de bor mest hos far. Selv om de påstår at en 50/50 ordning kun er for egoistiske foreldre😅

Ja, det finnes sikkert alle slags sorter😅

Skrevet
On 4/22/2021 at 2:27 PM, Anonym bruker said:

Hva synes dere om 50/50 fordeling når det kommer til småbarn som 3-6 år 

Er dette barnets beste eller bare forelderens måte (at dette er rettferdig mellom voksne?)

i fleste tilfeller  er det noen barn som er ok med det, men meste ikke.

tenker bare at stakkars barn skal drive me å flytte frem og tilbake siden (det skal være rettferdig mellom voksne), eller at far ikke vil betale noe mer bidrag)

Barnet mitt er ennå smått, men er hos pappa anna vær helg, men føler at jeg gruer meg til han blir 3 og far begynner og krever, for og være helt ærlig tenker jeg at det er best at barnet har et fast hjem. Fra min egen erfaring med skilte foreldre da jeg var barn og bodde 50/50.. følte jeg meg aldri hjemme, 40 min reise fra mor til far, savnet vennene mine i tillegg..

Anonymkode: 967ee...f59

her var det helt klart til barnas beste, de var 3 ( tvillinger ) og en nesten 5 åring , de er svært takknemlige idag at de har like godt forhold til begge, de er nå 13 og nesten 15

Anonymkode: b1a5d...0c0

Skrevet
Nyttårs barn skrev (På 23.4.2021 den 9.29):

Så du mener det beste for barnet er å miste sin primær hovedomsorgsperson og la den som har deltatt minst i barnets liv skal få hovedomsorgen? Hva er det som tilsier at det er barnets beste?

Anonymkode: 18dcd...641

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så du mener det beste for barnet er å miste sin primær hovedomsorgsperson og la den som har deltatt minst i barnets liv skal få hovedomsorgen? Hva er det som tilsier at det er barnets beste?

Vel nå legger du ord i min munn. 

De fleste får vel barn med en oppegående mann tenker jeg. Og de fleste fedre som ønsker å ha barnet 50% av tiden gjør vel det fordi de ønsker mest mulig kvalitetstid og å invester i tid med eget barn. 

Jeg sier at om en mor tenker at en slik fordeling av bosted er så ille så bør du vel også være åpen for at den andre får hovedomsorgen. Vi kan vel ikke argumentere for en ordning som kun skal ta hensyn til mor?

Det er veldig lett å hyle om at 50/50 ikke er til barnets beste om det fører til at du får mer tid med barnet ditt. 

Skrevet
Nyttårs barn skrev (14 minutter siden):

Vel nå legger du ord i min munn. 

De fleste får vel barn med en oppegående mann tenker jeg. Og de fleste fedre som ønsker å ha barnet 50% av tiden gjør vel det fordi de ønsker mest mulig kvalitetstid og å invester i tid med eget barn. 

Jeg sier at om en mor tenker at en slik fordeling av bosted er så ille så bør du vel også være åpen for at den andre får hovedomsorgen. Vi kan vel ikke argumentere for en ordning som kun skal ta hensyn til mor?

Det er veldig lett å hyle om at 50/50 ikke er til barnets beste om det fører til at du får mer tid med barnet ditt. 

Så lenge det er mor som har vært mest tilstede for barnet før bruddet så er det en selvfølge hvis man skal tenke på barnets beste at mor får hovedomsorgen etter bruddet. Far kan unngå denne problemstillingen ved å delta like mye i barnets liv som mor før ett eventuelt, og gjør han det er det ingenting som tilsier at det er mor er bedre enn far som hovedomsorgsperson. Men jeg er helt uenig med deg at mor skal gi far hovedomsorgen hvis det er mor som har vært mest tilstede for barnet før bruddet, det ville i såfall kun være for å tilfredstille fars behov og ikke være barnets beste.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Så lenge det er mor som har vært mest tilstede for barnet før bruddet så er det en selvfølge hvis man skal tenke på barnets beste at mor får hovedomsorgen etter bruddet. Far kan unngå denne problemstillingen ved å delta like mye i barnets liv som mor før ett eventuelt, og gjør han det er det ingenting som tilsier at det er mor er bedre enn far som hovedomsorgsperson. Men jeg er helt uenig med deg at mor skal gi far hovedomsorgen hvis det er mor som har vært mest tilstede for barnet før bruddet, det ville i såfall kun være for å tilfredstille fars behov og ikke være barnets beste.

Det er ikke bare antall timer som har betydnining. Hvem som har hatt ansvaret om natta og i skoletiden har ingenting å si for barnet. Hvem som har vært hjemme og gjort husarbeid mens barnet har vært på trening eller ute og lekt har lite å si. Det er ilke bestandig den som har brukt mest tid på tilrettelegging, gått på foreldemøter osv er den som barnet føler seg nærmest.

En annen ting er at det økonomiske også har betydning. Hvis den ene har vesentlig bedre økonomi enn den andre kan det være et argument for at den kan gi barna et bedre utgangspunkt enn den andre.

Anonymkode: 6aba7...75b

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke bare antall timer som har betydnining. Hvem som har hatt ansvaret om natta og i skoletiden har ingenting å si for barnet. Hvem som har vært hjemme og gjort husarbeid mens barnet har vært på trening eller ute og lekt har lite å si. Det er ilke bestandig den som har brukt mest tid på tilrettelegging, gått på foreldemøter osv er den som barnet føler seg nærmest.

En annen ting er at det økonomiske også har betydning. Hvis den ene har vesentlig bedre økonomi enn den andre kan det være et argument for at den kan gi barna et bedre utgangspunkt enn den andre.

Jeg snakker ikke om husarbeid, foreldremøter eller andre praktiske ting. Jeg snakker om hvem barnet er mest knyttet til, og det er ofte mor da fedre ofte er mer ute av huset og gjør sine egne ting. Men er det far som er den som barnet er mest knyttet til så bør hovedomsorgen gis til far. 

Skrevet

Jeg tror man må se ann barnet og jeg da. For noen så er det den perfekte løsning og for noen så går det ikke så bra.

Hos oss så er det 60/40.  40 hos oss ( hos far). Far har hele tiden ønsket 50/50, men mor nekter for da vil hun miste barnebidrag. Vi har barnet 1 dag mindre enn mor i mnd, men det telles som 60/40 på nav sine utregninger. ( de teller overnattinger ved utregning).  Vi har hatt det slik siden barnet var 18 mnd, men som nå straks er 18 år. Barnet bestemmer nå selv når h*n ønsker å komme og reise. Går på vgs så tar bussen.  Vi bok  ikke så lang unna hverandre eller.  H*n holder oftest vanlig løsning som vi har hatt i alle år. Men noen ganger så kommer h*n et par dager før og kanskje blir noen dager ekstra, andre ganger så kommer h*n en dag senere enn vanlig. men vi får alltid en tlf eller melding. 

Vi har alltid hatt et godt samarbeid. :)  Og ungdommen er fornøyd :) 

Anonymkode: 2b61c...109

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det siste er bare dumt. Man skal da ikke ha mer rett til barn bare fordi man er den rikeste. Økonomisk situasjon kan også endre seg over natten - skal barnet da flyttes til den som nå er rikere?  Derfor er det funnet opp en fin ting som heter barnebidrag - slik at begge foreldrene kan bidra til oppfostring av barnet. En annen ting - forelderen som har "vesentlig bedre økonomi" har vanligvis ikke normert arbeidsdag, og da blir barnet overlatt til barnevakt eller andre familiemedlemmer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det siste er bare dumt. Man skal da ikke ha mer rett til barn bare fordi man er den rikeste. Økonomisk situasjon kan også endre seg over natten - skal barnet da flyttes til den som nå er rikere?  Derfor er det funnet opp en fin ting som heter barnebidrag - slik at begge foreldrene kan bidra til oppfostring av barnet. En annen ting - forelderen som har "vesentlig bedre økonomi" har vanligvis ikke normert arbeidsdag, og da blir barnet overlatt til barnevakt eller andre familiemedlemmer.

Her viser du jo at du ikke helt ser hva som ligger til grunn for bosted og fordeling. Det er barnets beste ikke foreldrenes rett. Det er klart at det kan være en fordel å bo i et hjem med god økonomi, vi vet jo at det er en fordel. Nå betyr ikke det at den av foreldrene som tjener best nødvendigvis er bedre. Men det er nok en fordel for barn at begge foreldrene engasjerer deg like mye og det gjør de vel helst hvis barnet bor omtrent like mye hos begge.

Skrevet

Mine barn er 50% her og hos Pappan deres. Skulle gjerne hatt de mer så er absolutt ikke det beste for foreldrene 😆 Men Pappan er superengasjert og en fantastisk pappa og barna er heldig som har et tett forhold til han. 

da barna var små og vi var sammen så var det alltid jeg som levere og hentet i barnehagen. Ikke fordi han ikke ville men det var et oppsett for å få familien AS til å flyte bedre. Vi jobbet like mye men jeg hadde kortere reisevei. I tillegg kjøpte vi elbil som jeg disponerte mens han tok tog. 
jeg ammet da barna var små og tok all nattevåk. Betyr det at jeg skulle ha hatt barna mer? Selv om vi la opp familielivet sånn så betyr det ikke at barna elsker han mindre eller at han ikke er kapabel til å gjøre de tingene jeg gjorde. Tror ikke barna var så mye mer knyttet til meg fordi det var jeg som maste seg igjennom morgenstell, levering, henting og middagslaging mens Pappan kom hjem til ferdig hentet barn og middag. Han hadde da mer energi og lekte masse med barna før leggetid. Barna satt nok mer pris på den tiden enn martyrrollen jeg hadde. 

vi er gode venner, bor 2 min unna hverandre og har alt dobbelt. Barna kan gjøre ting med den andre helt uavhengig av hvor de er. Vi kommer på alle kamper og hjelper hverandre. Barna har fått 4 omsorgspersoner (nye partnere) som elsker de istedenfor 2 og lever harmonisk i to hjem. Her ville det definitivt vært en sorg for barna å sett en forelder mindre. Rutiner og hverdager med begge foreldre er viktig for forholdet, og ikke kun en helgeforelder hvor alt bare skal være gøy. 

barn er forskjellige og jeg kjenner jeg er lei av påstanden 50-50 er egoistisk av foreldrene. Hva med 40-60? Blir det mer ro med en dag ekstra hos den ene? Eller to dager ekstra? Hvis det kun skal være helgeforelder så mister barnet masse viktig tid med den forelderen. Så sant begge er skikket og gode foreldre. 

Et siste punkt. Jeg tjener 3 ganger så mye som Pappan og jobber mindre (egen bedrift). Han ville aldri måtte betale meg barnebidrag uansett om han har de mindre og det har aldri vært hans driv for å ha barna. Føler kvinner omtaler mannen fryktelig dårlig når man mener de ønsker 50-50 pga mindre barnebidrag. Tror dere virkelig fedre elsker barna mine enn oss kvinner? Blir det samme som å si at kvinner kun ønsker barna mer for å få mer barnebidrag. 

Skrevet

Tror ikke det finnes en fasit eller en ideell løsning på dette. 

I min barnehage er det et barn som går 2 uker her, og to uker i en barnehage et annet sted. Akkurat dette synes jeg er helt horribelt. Og før ville jeg trodd det ikke var lov engang, men det er det... 

Anonymkode: 732e7...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...