Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Kan foreldres kriminalitet (økonomisk) påvirke barnets sikkerhetsklarering til forsvaret? Det dreier seg om etterforskning av mulig svart arbeid i større skala. Anonymkode: 6e8f1...51a
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Kan foreldres kriminalitet (økonomisk) påvirke barnets sikkerhetsklarering til forsvaret? Det dreier seg om etterforskning av mulig svart arbeid i større skala. Anonymkode: 6e8f1...51a Ja det kan det. Det spørs på hvilket nivå vedkommende skal klareres Anonymkode: 54b5b...11a
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja det kan det. Det spørs på hvilket nivå vedkommende skal klareres Anonymkode: 54b5b...11a Skal være lærling i forsvaret. Anonymkode: 6e8f1...51a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #4 Skrevet 21. april 2021 Det kan det, men det kan også gå bra hvis den som skal klareres er ærlig og åpen om det. Hemmelighold oppdages, og da ryker muligheten. Jeg jobber selv i Forsvaret og er sikkerhetsklarert på høyeste nivå. Har kriminalitet i nærmeste familie, men har vært åpen og ærlig om det, og sagt det som det var. Anonymkode: a025c...a78
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #5 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Kan foreldres kriminalitet (økonomisk) påvirke barnets sikkerhetsklarering til forsvaret? Det dreier seg om etterforskning av mulig svart arbeid i større skala. Anonymkode: 6e8f1...51a Ja Anonymkode: 81000...e9a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #6 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det kan det, men det kan også gå bra hvis den som skal klareres er ærlig og åpen om det. Hemmelighold oppdages, og da ryker muligheten. Jeg jobber selv i Forsvaret og er sikkerhetsklarert på høyeste nivå. Har kriminalitet i nærmeste familie, men har vært åpen og ærlig om det, og sagt det som det var. Anonymkode: a025c...a78 Hehe, tvilsomt. Anonymkode: 81000...e9a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #7 Skrevet 21. april 2021 Jobber også i forsvaret, og under sikkerhetsklareringa var det poengtert gang på gang at det er bedre å være åpen enn at Forsvaret finner ut av det selv. For det gjør de, de har tilgang til alle registre i Norge, så dette kommer frem uansett. Risikoen ligger her i at lærlingen kan bli presset til å gi opplysninger, ikke nødvendigvis av foreldre men av personer rundt foreldre som vet om den økonomiske utroskapen eller som har vært involvert,er kriminelle osv... Så tenker man jo at hvilke opplysninger kan en lærling få tak i som er verd å presse han/henne for? Det kan være alt fra hvordan lokalene er, adgangsanordninger, vaktrulleringer +++ hver for seg er ikke disse opplysningene nødvendigvis farlige eller hemmeligstemplede, men til sammen kan mange biter informasjon settes sammen til informasjon som kan utnyttes av uvedkommende. Anonymkode: 6d465...a5f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #8 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det kan det, men det kan også gå bra hvis den som skal klareres er ærlig og åpen om det. Hemmelighold oppdages, og da ryker muligheten. Jeg jobber selv i Forsvaret og er sikkerhetsklarert på høyeste nivå. Har kriminalitet i nærmeste familie, men har vært åpen og ærlig om det, og sagt det som det var. Anonymkode: a025c...a78 Oooooohh. Tillit til forsvaret forsvant som dugg for solen. Anonymkode: 31274...a27
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #9 Skrevet 21. april 2021 Takk for svar. Dette er noe som kom veldig brått på rett etter at sikkerhetsklareringen var sendt. H*n kommer til å kontakte forsvaret så fort vi vet noe mer, og informere. Her er det heller ikle noe denne lærlingen vet noe om, da forelderen som egentlig ikke jobber, er mye borte. Så ikke knyttet til en arbeidsplass liksom. Vet ikke noe mer jeg heller. Får krysse fingrene her. Ille nok med at den ene forelderen plutselig blir huket inn av politiet om ikke framtidsutsiktene i forhold til yrkesliv skal bli skadelidende også 🥺 Anonymkode: 6e8f1...51a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #10 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Skal være lærling i forsvaret. Anonymkode: 6e8f1...51a Du må legge inn fødsels og person nr på foreldre også. Så ja, det kan medføre at barnet ikke får sikkerhetsklarering. Anonymkode: 6aed7...8e5
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #11 Skrevet 21. april 2021 Ja. Da jeg ble sikkerhetsklarert måtte jeg oppgi både familie og nærmeste omgangskrets på skjema. NSM kartla også økonomi, jeg måtte oppgi om jeg kjente noen som hadde begått kriminalitet, forhold til rus mm. Anonymkode: d7c85...0dd
Kamomille Skrevet 21. april 2021 #12 Skrevet 21. april 2021 ikke alle vernepliktige skal sikkerhetsklareres. de som blir klarer, blir som regel klarert på laveste nivå. det er svært uvanlig med høyere klarering for vernepliktige. Her finner du mye nyttig informasjon om sikkerhetsklarering: https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/sporsmal-og-svar-om-klarering/ Det vil bli innhentet opplysninger om deg fra en rekke registre. Folkeregisteret, registre hos politiet og Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, Kartverkets registre, Brønnøysundregistrene, skatteetatens registre, NSMs eget register og private kredittopplysningsregistre inngår. I tillegg kan andre offentlige myndigheter, oppgitte referanser og tidligere arbeidssteder bli kontaktet. Har du oppholdt deg i utlandet utover en viss periode kan opplysninger bli innhentet fra tilsvarende registre i aktuelle land. Klareringsforskriften § 8. Det kan også innhentes opplysninger om personer i din nærmeste familie. Dette skjer normalt bare dersom du skal klareres for en høyere grad enn KONFIDENSIELT. Klareringsforskriften § 6 tredje og fjerde ledd.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #13 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Oooooohh. Tillit til forsvaret forsvant som dugg for solen. Anonymkode: 31274...a27 Hvorfor det? Det er ikke noe som heter arvesynd. Barn skal da virkelig ikke betale for sine foreldres synder. Anonymkode: 8eb8e...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #14 Skrevet 21. april 2021 Kamomille skrev (1 time siden): ikke alle vernepliktige skal sikkerhetsklareres. de som blir klarer, blir som regel klarert på laveste nivå. det er svært uvanlig med høyere klarering for vernepliktige. Her finner du mye nyttig informasjon om sikkerhetsklarering: https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/sporsmal-og-svar-om-klarering/ Det vil bli innhentet opplysninger om deg fra en rekke registre. Folkeregisteret, registre hos politiet og Politiets sikkerhetstjeneste (PST), Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret, Kartverkets registre, Brønnøysundregistrene, skatteetatens registre, NSMs eget register og private kredittopplysningsregistre inngår. I tillegg kan andre offentlige myndigheter, oppgitte referanser og tidligere arbeidssteder bli kontaktet. Har du oppholdt deg i utlandet utover en viss periode kan opplysninger bli innhentet fra tilsvarende registre i aktuelle land. Klareringsforskriften § 8. Det kan også innhentes opplysninger om personer i din nærmeste familie. Dette skjer normalt bare dersom du skal klareres for en høyere grad enn KONFIDENSIELT. Klareringsforskriften § 6 tredje og fjerde ledd. Jeg fikk beskjed om at mine barn mest sannsynlig ikke kommer i militæret, fordi mor er fra et land som Norge ikke har det beste venneforholdet til. Så jeg tror det er ganske strengt likevel. Anonymkode: 8eb8e...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #15 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg fikk beskjed om at mine barn mest sannsynlig ikke kommer i militæret, fordi mor er fra et land som Norge ikke har det beste venneforholdet til. Så jeg tror det er ganske strengt likevel. Anonymkode: 8eb8e...bc4 Det er riktig. De kan ikke brukes. I andre tilfeller utøves det noe mer skjønn, også ift kriminalitet hos nærstående. Anonymkode: 81000...e9a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #16 Skrevet 21. april 2021 En venninne gikk glipp av en god jobb i forsvaret pga. en litt tvilsom person i nær familie, så det kommer nok an på hvor høy klarering man skal ha også. Anonymkode: fddf1...b64
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #17 Skrevet 21. april 2021 Stefaren til ei venninne har sittet inne og fikk derfor ikke kontorarbeid hos politiet engang. Vet ikke hvilket nivå de sikkerhetsklareres på da, men Anonymkode: 785b9...908
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #18 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Stefaren til ei venninne har sittet inne og fikk derfor ikke kontorarbeid hos politiet engang. Vet ikke hvilket nivå de sikkerhetsklareres på da, men Anonymkode: 785b9...908 altså, venninnen min fikk ikke jobb... Anonymkode: 785b9...908
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #19 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er riktig. De kan ikke brukes. I andre tilfeller utøves det noe mer skjønn, også ift kriminalitet hos nærstående. Anonymkode: 81000...e9a Ungene er jo egentlig sjeleglade for det, for da slipper de å miste ett år etter videregående når de vil studere. Anonymkode: 8eb8e...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #20 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Stefaren til ei venninne har sittet inne og fikk derfor ikke kontorarbeid hos politiet engang. Vet ikke hvilket nivå de sikkerhetsklareres på da, men Anonymkode: 785b9...908 Da jeg jobbet i ordinært politi måtte jeg ikke sikkerhetklareres. Men i PST måtte jeg det Anonymkode: d7c85...0dd
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #21 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ungene er jo egentlig sjeleglade for det, for da slipper de å miste ett år etter videregående når de vil studere. Anonymkode: 8eb8e...bc4 Leser du HI, så har denne personen søkt læreplass i forsvaret. Så takket være familie så vil denne personen kanskje miste muligheten til å fullføre sin utdannelse. Jeg har vanskelig for å tro at vedkommende er sjeleglad for det 🙄 Anonymkode: 6aed7...8e5
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #22 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Leser du HI, så har denne personen søkt læreplass i forsvaret. Så takket være familie så vil denne personen kanskje miste muligheten til å fullføre sin utdannelse. Jeg har vanskelig for å tro at vedkommende er sjeleglad for det 🙄 Anonymkode: 6aed7...8e5 Dette var ikke svar til HI. Anonymkode: 8eb8e...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #23 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Dette var ikke svar til HI. Anonymkode: 8eb8e...bc4 Hva har da kommentaren her i tråden å gjøre? Anonymkode: 6aed7...8e5
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #24 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hva har da kommentaren her i tråden å gjøre? Anonymkode: 6aed7...8e5 Akkurat det samme som alle andre kommentarene. Dette er et diskusjonsforum. Lev med det. Anonymkode: 8eb8e...bc4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #25 Skrevet 21. april 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Ungene er jo egentlig sjeleglade for det, for da slipper de å miste ett år etter videregående når de vil studere. Anonymkode: 8eb8e...bc4 Det er veldig mange år siden alle måtte i militæret altså. I dag har de ikke kapasitet til å ta imot en brøkdel av de som ønsker seg inn engang, så man blir avvist selv om man ønsker å inn. De som ikke har noe særlig lyst blir ikke kalt inn på sesjon engang... Anonymkode: 91b90...189
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå