Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #1 Skrevet 20. april 2021 Er det noen her som har adhd sats 3 eller 4 fra nav? Hvilken alder er barnet og hva er utfordringene? Bare lurer på hva som speler inn med hvilken sats en får Anonymkode: ac7c9...ba9
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #2 Skrevet 20. april 2021 Hjelpestønad eller grunnstønad? Man får ikke sats 3 eller 4 på forhøyet hjelpestønad hvis man «bare» har adhd. Har man sterkt pleietrengende barn kan man få sats 3 eller 4. Hvis det er grunnstønad du tenker på så får de som har adhd med hyperaktivitet sats 1 uten å måtte dokumentere utgifter, men det gjelder kun de som har adhd med hyperaktivitet. Trenger da kun legeerklæring som bekrefter diagnosen og legen må også bekrefte at barnet har en hyperaktiv atferd som forklarer klesslitasjen. Mener du at barnet har rett på høyere sats så må det dokumenteres med kvitteringer for minst 3 mnd og da må utgiftene overstige satsen du søker pluss hva som er vanlig utgifter i klær/sko til barnet i følge sifo sitt referansebudsjett. F.eks du søker sats 2 i grunnstønad som er 1047kr og 640 som er utgifter til gutt 10-13 i følge sifo, totalt 1687. Du må da ha månedlige utgifter som overstiger 1687, men veldig vanskelig å få sats 2 på grunnstønad hvis de ekstra utgiftene bare er til klær/sko. Anonymkode: 33254...5b6
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #3 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hjelpestønad eller grunnstønad? Man får ikke sats 3 eller 4 på forhøyet hjelpestønad hvis man «bare» har adhd. Har man sterkt pleietrengende barn kan man få sats 3 eller 4. Hvis det er grunnstønad du tenker på så får de som har adhd med hyperaktivitet sats 1 uten å måtte dokumentere utgifter, men det gjelder kun de som har adhd med hyperaktivitet. Trenger da kun legeerklæring som bekrefter diagnosen og legen må også bekrefte at barnet har en hyperaktiv atferd som forklarer klesslitasjen. Mener du at barnet har rett på høyere sats så må det dokumenteres med kvitteringer for minst 3 mnd og da må utgiftene overstige satsen du søker pluss hva som er vanlig utgifter i klær/sko til barnet i følge sifo sitt referansebudsjett. F.eks du søker sats 2 i grunnstønad som er 1047kr og 640 som er utgifter til gutt 10-13 i følge sifo, totalt 1687. Du må da ha månedlige utgifter som overstiger 1687, men veldig vanskelig å få sats 2 på grunnstønad hvis de ekstra utgiftene bare er til klær/sko. Anonymkode: 33254...5b6 Er hjelpestønad jeg tenker på. viss barna blir større og fortsatt trenger endel mer hjelp enn de som er like gamle , så er spørsmålet om satsen øker ? Anonymkode: ac7c9...ba9
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #4 Skrevet 20. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er hjelpestønad jeg tenker på. viss barna blir større og fortsatt trenger endel mer hjelp enn de som er like gamle , så er spørsmålet om satsen øker ? Anonymkode: ac7c9...ba9 Søsteren min har sats tre til sin sønn, han har adhd og epilepsi, må ha tilsyn hele døgnet . Bare adhd tror jeg ikke du får utvidet sats på, det må flere diagnoser til. Anonymkode: 65e8c...a1a
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #5 Skrevet 20. april 2021 Vi har utvidet hjelpestønad pga kun ADHD. Husker ikke hvilken sats dessverre. Jeg skrev en detaljert dagsplan over all tilrettelegging og ekstra oppfølging han krever pga diagnosen. Det er ikke rent lite når man først går grundig gjennom... Anonymkode: c4460...c6b
Anonym bruker Skrevet 20. april 2021 #6 Skrevet 20. april 2021 Vi har hjelpestønad sats 3 til vårt barn med adhd og asperger. Jeg vet ikke hvilken av diagnosene de har vektlagt mest. Detaljert beskrivelse av dagen og behovet. Kort beskrevet så tar alt lenger tid og alt krever mer oppfølging, forberedelse og tilstedeværelse enn man forventer ut fra alder og utvikling. Selv de tingene hun nå kan utføre selv må man holde seg helt i nærheten mens hun gjør, ellers stopper det opp. Det betyr at alt tar mye lengre tid. Jeg kan ikke forberede middag mens hun gjør lekser, henge opp tøy mens hun vasker seg osv. For hver minste ting hun skal gjøre selv bruker jeg 3 ganger så lang tid på å få henne i gang og hjelpe henne å holde fokus på det hun skal gjøre. Det tar mye tid og energi i hverdagen. Anonymkode: cc9fb...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå