Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #1 Skrevet 19. april 2021 jeg gruer meg så SYKT til neste forkjølelsesperiode! Jeg har vært avhengig i 6-7 år, muligens. Men har brukt masse ved forkjølelse de siste 20 årene. For to måneder siden bare bestemte jeg meg. Det gikk overraskende bra, og jeg har ikke brukt siden. Men hva anbefales til når jeg blir skikkelig syltet igjen? Anonymkode: ae6c7...a9b
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #2 Skrevet 19. april 2021 Masse saltvann, havsalt! Skylle ofte! Anonymkode: f3027...c12
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #3 Skrevet 19. april 2021 Du trenger ikke bli overtroisk, det går fint an å bruke nesespray igjen når du er forkjøla. Jeg også var avhengig av nesespray (zymelin), men trappet gradvis ned og sluttet helt. Når jeg er forkjøla så bruker jeg det igjen i noen dager og trapper deretter ned og slutter igjen. Null problem . Anonymkode: 5103c...d4c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #4 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Du trenger ikke bli overtroisk, det går fint an å bruke nesespray igjen når du er forkjøla. Jeg også var avhengig av nesespray (zymelin), men trappet gradvis ned og sluttet helt. Når jeg er forkjøla så bruker jeg det igjen i noen dager og trapper deretter ned og slutter igjen. Null problem . Anonymkode: 5103c...d4c Ikke alle som klarer å bare bruke den noen dager under en forkjølelse, når en først har vært avhengig, så ikke lurt å si det du sier. Kjenner folk som har fått problem igjen, og nå er det bare saltvann som blir brukt . Og blir en tett pga allergi, må en gå til lege å få spray på resept, den blir du ikke avhengig av Anonymkode: f3027...c12
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #5 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Du trenger ikke bli overtroisk, det går fint an å bruke nesespray igjen når du er forkjøla. Jeg også var avhengig av nesespray (zymelin), men trappet gradvis ned og sluttet helt. Når jeg er forkjøla så bruker jeg det igjen i noen dager og trapper deretter ned og slutter igjen. Null problem . Anonymkode: 5103c...d4c Dumt å si at "det går fint", for det er absolutt ingen fasit, altså. Veldig mange må kutte fullstendig. Jeg har greid å slutte i perioder, men har "havnet utpå" igjen når jeg har blitt forkjølet. Nå har jeg bestemt meg for å kutte helt, og må da finne en annen løsning neste gang jeg blir forkjølet. Saltvann kan kanskje være et alternativ. Anonymkode: 3d6a7...ab1
the amazing spidermamma Skrevet 19. april 2021 #6 Skrevet 19. april 2021 Jeg blir alltid tett når jeg er forkjøla. Jeg synes dessverre ikke at saltvann hjelper noe særlig. Det finnes noen tabletter på resept som heter rhinexin, de løser opp. Men jeg pleier bruke nesespray og så avvenne ett nesebor om gangen etterpå. Men vet ikke om det er lurt for en som har vært avhengig i lengre tid.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #7 Skrevet 19. april 2021 Du kan ha tett nese noen dager, som er det vanlige. Om du får bihulebetennelse bruker du saltvann. Det er virkelig helt uproblematisk å være tett i nesa noen dager. Anonymkode: e8aca...cb3
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #8 Skrevet 19. april 2021 Må man bruke spray, da? Jeg puster med munnen til det går seg til. Det samme gjør resten av gjengen her hjemme, det går helt fint Har prøvd spray en gang i voksen alder på grunn av bihulebetennelse og syntes det var utrolig ekkelt. Anonymkode: 9ce89...fa4
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #9 Skrevet 19. april 2021 Du må vende deg til tanken på at tett nese ikke er farlig. Det går helt fint å puste igjennom munnen. Neste gang du blir tett, behøver du ikke bruke noe som helst. Det er ubehagelig, men det er alt. Det går bra. Før nesesprayen ble oppfunnet var det det alle gjorde, og veldig mange som ikke tåler eller ikke reagerer på nesespray har det sånn i dag også, det er ikke bare deg. Anonymkode: 4af13...6f6
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #10 Skrevet 19. april 2021 Jeg sluttet helt etter rundt 17 års misbruk, og fikk drahjelp av kortisonnesespray. Den + saltvann kan jeg i følge ø-n-h-legen bruke så mye jeg bare vil. Det er drøyt to år siden nå, og jeg har brukt vanlig nesespray igjen flere ganger etter det, men bare når jeg er forkjølet eller har drukket mer enn ett glass vin om kvelden. Går helt fint å slutte igjen etterpå. Anonymkode: 37557...d87
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #11 Skrevet 19. april 2021 Jeg tror også du har veldig mye å hente ved å rett og slett tenke at det er naturlig å være forbigående tett i nesen hvis man er forkjølet. Ellers kan et nesehorn (som du bruker saltvann i) til å skylle være suverent, da tar det ofte noen timer til neste gang det blir tett. Er jeg ordentlig syltet forkjølet så hender det jeg bruker nesehorn morgen og kveld, men det er sjelden jeg gjør det. Det viktigste er egentlig alle de gamle rådene - at man må drikke mye og unngå slimdannende mat. Ellers kan Fenumax også hjelpe. Stort sett greier jeg meg uten annet enn å drikke ekstra og unngå slimdannende mat, bare aksepterer at jeg er litt tettere noen dager. Det går fint Hilsen også x-misbruker av Otrivin Anonymkode: b840e...f01
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du trenger ikke bli overtroisk, det går fint an å bruke nesespray igjen når du er forkjøla. Jeg også var avhengig av nesespray (zymelin), men trappet gradvis ned og sluttet helt. Når jeg er forkjøla så bruker jeg det igjen i noen dager og trapper deretter ned og slutter igjen. Null problem . Anonymkode: 5103c...d4c Du svarer jo som en idiot! Selv eksperter har sagt at har du vært avhengig av nesespray så bør du aldri mer bruke det,etterson du mye fortere enn andre blir avhengig igjen. Det blir som å gi alkohol til en alkoholiker. Anonymkode: a7577...016
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du må vende deg til tanken på at tett nese ikke er farlig. Det går helt fint å puste igjennom munnen. Neste gang du blir tett, behøver du ikke bruke noe som helst. Det er ubehagelig, men det er alt. Det går bra. Før nesesprayen ble oppfunnet var det det alle gjorde, og veldig mange som ikke tåler eller ikke reagerer på nesespray har det sånn i dag også, det er ikke bare deg. Anonymkode: 4af13...6f6 Dette. Anonymkode: ec16b...baf
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #14 Skrevet 19. april 2021 Jeg brukte nesespray for barn i ca 2år etter. Tok en spray før jeg la meg, kanskje da jeg sto opp om det var ille. Ellers sover jeg ned hodet høyt om jeg er tett. Nå 3 år etter at jeg sluttet med otrivin kan jeg ta en liten spray om jeg trenger det. Imidlertid nøye på å slutte i riktig tid. hilsen misbruker i 5 år😅 Anonymkode: 8375f...ad1
Nyttårs barn Skrevet 19. april 2021 #15 Skrevet 19. april 2021 Kjøp mentolatum på apoteket og smør det under nesa, det klarner opp.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 Pust med munnen. Anonymkode: e6ec0...5c7
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Har selv vært avhengig av otrivin i mange år. Bruker nå nasonex (både på resept og reseptfri) og rinexin tabletter. Det er ikke bare å puste med munnen for alle, jeg klarer det ikke. Får helt panikk når jeg blir tett i nesa, får ikke sove og jeg får og hodepine,,blir trøtt og uvel hvis jeg blir for tett og, får smerter i ansiktet, men jeg sliter med bihulene mine og. Nei, det er ikke farlig som flere skriver, men det er fryktelig slitsomt, og for meg vondt. Anonymkode: 7b9bb...6c1
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #18 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Har selv vært avhengig av otrivin i mange år. Bruker nå nasonex (både på resept og reseptfri) og rinexin tabletter. Det er ikke bare å puste med munnen for alle, jeg klarer det ikke. Får helt panikk når jeg blir tett i nesa, får ikke sove og jeg får og hodepine,,blir trøtt og uvel hvis jeg blir for tett og, får smerter i ansiktet, men jeg sliter med bihulene mine og. Nei, det er ikke farlig som flere skriver, men det er fryktelig slitsomt, og for meg vondt. Anonymkode: 7b9bb...6c1 Alt det du beskriver er normalt når man er forkjøla. Tett nese, uvel, trøtt, vondt i hodet og tette bihuler. Det er en helt normal forkjølelse. Av og til må man bare tåle litt ubehag. Anonymkode: 33b3a...327
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #19 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Alt det du beskriver er normalt når man er forkjøla. Tett nese, uvel, trøtt, vondt i hodet og tette bihuler. Det er en helt normal forkjølelse. Av og til må man bare tåle litt ubehag. Anonymkode: 33b3a...327 Jeg er sånn selv om jeg ikke er forkjølet, fordi jeg har skjev neseskillevegg og slimhinnene hovner opp. Pga at jeg sliter med bihuler utenom forkjølelse og, så orker jeg ikke det ubehaget veldig ofte. Tror ikke du skal si noe særlig om det hvis du ikke er plaget med det, og det er du tydeligvis ikke siden du sier at man må tåle det. Har vært utredet hos ønh. Anonymkode: 7b9bb...6c1
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #20 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er sånn selv om jeg ikke er forkjølet, fordi jeg har skjev neseskillevegg og slimhinnene hovner opp. Pga at jeg sliter med bihuler utenom forkjølelse og, så orker jeg ikke det ubehaget veldig ofte. Tror ikke du skal si noe særlig om det hvis du ikke er plaget med det, og det er du tydeligvis ikke siden du sier at man må tåle det. Har vært utredet hos ønh. Anonymkode: 7b9bb...6c1 Da kan du få resept på nasonex. Det er for opphovnede slimhinner og ikke avhengighetsskapende Anonymkode: 46ad1...d39
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #21 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Alt det du beskriver er normalt når man er forkjøla. Tett nese, uvel, trøtt, vondt i hodet og tette bihuler. Det er en helt normal forkjølelse. Av og til må man bare tåle litt ubehag. Anonymkode: 33b3a...327 Hvorfor skal man tåle det hvis det ikke er nødvendig? Når jeg er skikkelig forkjølet er det liksom ikke slik at jeg lykkelig lider mest mulig for å bevise (ja, for hvem egentlig?) at jeg er DEN vikingen som er i ett med naturen og ruller meg i min egen naturlige tøffhet. Nei, da tar jeg faktisk i bruk de vidunderlige hjelpemidlene som tross alt finnes i dag; nesespray og paracet/ibux, og så får det i hvert fall litt bedre. Og selv etter 17 år med avhengighet tidligere, går det helt fint å bruke nesespray igjen når jeg er forkjølet. Vaskemaskin, kjøleskap, hormonspiral, bil og tannkrem bruker jeg også, som eksempel på moderne oppfinnelser som gjør livet mitt mer behagelig, men du vil kanskje bare ha det helt naturlig du? Anonymkode: 37557...d87
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #22 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor skal man tåle det hvis det ikke er nødvendig? Når jeg er skikkelig forkjølet er det liksom ikke slik at jeg lykkelig lider mest mulig for å bevise (ja, for hvem egentlig?) at jeg er DEN vikingen som er i ett med naturen og ruller meg i min egen naturlige tøffhet. Nei, da tar jeg faktisk i bruk de vidunderlige hjelpemidlene som tross alt finnes i dag; nesespray og paracet/ibux, og så får det i hvert fall litt bedre. Og selv etter 17 år med avhengighet tidligere, går det helt fint å bruke nesespray igjen når jeg er forkjølet. Vaskemaskin, kjøleskap, hormonspiral, bil og tannkrem bruker jeg også, som eksempel på moderne oppfinnelser som gjør livet mitt mer behagelig, men du vil kanskje bare ha det helt naturlig du? Anonymkode: 37557...d87 17 år med avhengighet sier jo alt. Anonymkode: e8aca...cb3
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #23 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal man tåle det hvis det ikke er nødvendig? Når jeg er skikkelig forkjølet er det liksom ikke slik at jeg lykkelig lider mest mulig for å bevise (ja, for hvem egentlig?) at jeg er DEN vikingen som er i ett med naturen og ruller meg i min egen naturlige tøffhet. Nei, da tar jeg faktisk i bruk de vidunderlige hjelpemidlene som tross alt finnes i dag; nesespray og paracet/ibux, og så får det i hvert fall litt bedre. Og selv etter 17 år med avhengighet tidligere, går det helt fint å bruke nesespray igjen når jeg er forkjølet. Vaskemaskin, kjøleskap, hormonspiral, bil og tannkrem bruker jeg også, som eksempel på moderne oppfinnelser som gjør livet mitt mer behagelig, men du vil kanskje bare ha det helt naturlig du? Anonymkode: 37557...d87 Absolutt ikke, men det er ikke helt ukomplisert å kjøre i seg paracet, nesespray og annet rett som det er. Tett nese i noen dager er bedre enn årelang avhengighet og ødelagte slimhinner i nesa. Ellers er jeg stor fan av både oppvaskmaskin og vannkoker. Innlagt vann har jeg også. Anonymkode: 33b3a...327
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #24 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): 17 år med avhengighet sier jo alt. Anonymkode: e8aca...cb3 Egentlig ikke. Jeg kunne ikke bruke Nasonex under svangerskap og amming og fikk flere barn ganske tett, så var nærmest kronisk gravid og ammende i 10 år. Det var ø-n-h-legen som sa at jeg kunne bruke vanlig nesespray i stedet så lenge jeg brukte den til barn og bare på en side av gangen, så det gjorde jeg. Etterpå ble det bare til at jeg fortsatte før jeg omsider fikk fingeren ut og begynt på Nasonex igjen. Anonymkode: 37557...d87
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #25 Skrevet 19. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke, men det er ikke helt ukomplisert å kjøre i seg paracet, nesespray og annet rett som det er. Tett nese i noen dager er bedre enn årelang avhengighet og ødelagte slimhinner i nesa. Ellers er jeg stor fan av både oppvaskmaskin og vannkoker. Innlagt vann har jeg også. Anonymkode: 33b3a...327 Slimhinnene fikser seg fort igjen. Mine er helt fine nå, selv om jeg var avhengig i 17 år. Anonymkode: 37557...d87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå