Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Sånn er det å bo i tettbygde strøk. Om man ikke for holde på på en søndag, når skal man da klippe plen eller pusse opp? Hver sin gang tenker jeg. Her er det barn som roper og hunder som bjeffer hele tiden. Men jeg velger å ikke irritere meg over det. 

Anonymkode: 254c8...697

Dette har i grunn lite med hva den enkelte måtte mene da det er regulert ved lov 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Sånn er det å bo i tettbygde strøk. Om man ikke for holde på på en søndag, når skal man da klippe plen eller pusse opp? Hver sin gang tenker jeg. Her er det barn som roper og hunder som bjeffer hele tiden. Men jeg velger å ikke irritere meg over det. 

Nei, slik vi har det er det ikke å bo i tettbygd strøk. Jeg har bodd i tettbygde strøk hele livet og det er først de senere årene og med de naboene vi har nå at det er plagsomt. Også her bjeffer hundene og barn roper og leker. Det er også helt greit for meg om noen har litt arbeid som gjenstår og dermed bråker litt på en søndag. Men nå har disse familiene konstant pusset opp og vi snakker her om år (ikke uker og måneder). Omtrent hver gang (90% vil jeg tro) det er fint vær er noen av de ute og jobber. Og det er ikke gressklipperlyd det er snakk om, men type kutting av stein (og det er så ofte at det er mulig de kutter opp for flere) og også annen type bråk av samme volum/intensitet. Det går ikke an å sitte ute og slappe av. Når de bråker på dager med stygt vær er det ikke så gale for noe av lydene filtreres bort av veggene. Det kunne aldri falt meg inn som nabo å bråke hver dag etter jobb samt det meste av lørdager og søndager over så lang tid og hver gang det var fint vær og naboene kunne tenke seg å sitte litt ute. Ja, vi bor i et tettbygd strøk, men vi bor ikke i et steinknuseverk med drift 7 dager i uken.    

Jeg synes helligdagsfreden er viktig selv om Norge er et veldig sekulært land. Det er greit med én dag i uken der det er litt roligere slik at det f.eks. går an å sitte ute i hagen og slappe av litt om man har litt tid til overs. 

Vi har snakket med naboene og de svarer en blanding av at "de skal prøve å bråke litt mindre/de skal prøve å ta hensyn" og "Ja, men naboen her gjør det også". De bruker dermed hverandre som unnskyldning. Foreløpig har vi ikke ringt politiet og det sitter nok for langt inne. Men jeg er likevel fascinert over at noen tar seg slik tilrette og synes det er greit å bråke så mye som disse gjør.

Anonymkode: 7ab0b...557

Skrevet
tante grusom master of law skrev (2 timer siden):

Jeg er prinsipielt imot regelen om helligdagsfred. Dette er religiøs bullshit hentet fra et eventyr som legger føringer for vår personlige utfoldelse og hvordan vi kan leve. Det har ingenting i 2021 å gjøre. Vi klager derfor aldri hvis noen lager lyder på helligdager. 

Når det er sagt, så forholder vi oss selv til gjeldende lovverk, og utfører ikke støyende arbeid på helligdager. Men jeg er sterkt imot bestemmelsen!

Dette🙌🏼
Jeg bryr meg ikke om det er søndag eller 1. påskedag. 
Men, vi følger de dustete reglene selv, i tilfelle noen fortsatt bryr seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.4.2021 den 18.46):

Trenger ro og hvile....høres ut som du er 80 år. Du kan vel fint slappe av selv om naboen lager lyd..

Anonymkode: b6101...8ac

Faktisk så kan slikt bråk vere fysisk vondt når ein er utmatta og sliten. Men du er kanskje enten veldig ung, eller så er du heldig og har ikkje følt dette på kroppen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke sånn å bo i tettbygd strøk. Alminnelige mennesker forholder seg til alminnelig lovverk. 

Du spør "Om man ikke for [får, forøvrig, min retting] holde på på en søndag, når skal man da klippe plen eller pusse opp?" Svaret er ettermiddager, lørdag og på hverdager i ferien. 

En kjapp plenklipp på en søndag der endelig er finvær, tror jeg likevel de fleste ville ha forståelse for. Det handler mye mer om steinkutting, som er eksempelet i HI, gravemaskin og motorsag. Det bråket trenger  man ikke på en søndag. 

Og jo, mennesket trenger ro og hvile. Har du tenkt på at mange bruker litt flere krefter enn de egentlig har, i jobb og for å få prosjekt Familien AS til å gå rundt? Kanskje disse menneskene nettopp trenger litt stillhet for å kunne ta fatt på neste uke. Men dette er vel gjerne noe vi kan snakke om når du også får noen flere år på bakken og opplever hvordan det er å være ordentlig sliten. Hvorfor sier jeg det sånn? Jo, nettopp fordi jeg selv har vært ung, uovervinnelig med høyt energinivå og tro på at behov for hvile bare er tøys. I dag har jeg en kronisk lidelse som krever ro og stillhet etter en lang arbeidsdag og -uke, og tro du meg, jeg er ikke alene om å ha denne helseutfordringen. I framtiden vil mange flere ha den. 

Anonymkode: eb2cd...8a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke sånn å bo i tettbygd strøk. Alminnelige mennesker forholder seg til alminnelig lovverk. 

Du spør "Om man ikke for [får, forøvrig, min retting] holde på på en søndag, når skal man da klippe plen eller pusse opp?" Svaret er ettermiddager, lørdag og på hverdager i ferien. 

En kjapp plenklipp på en søndag der endelig er finvær, tror jeg likevel de fleste ville ha forståelse for. Det handler mye mer om steinkutting, som er eksempelet i HI, gravemaskin og motorsag. Det bråket trenger  man ikke på en søndag. 

Og jo, mennesket trenger ro og hvile. Har du tenkt på at mange bruker litt flere krefter enn de egentlig har, i jobb og for å få prosjekt Familien AS til å gå rundt? Kanskje disse menneskene nettopp trenger litt stillhet for å kunne ta fatt på neste uke. Men dette er vel gjerne noe vi kan snakke om når du også får noen flere år på bakken og opplever hvordan det er å være ordentlig sliten. Hvorfor sier jeg det sånn? Jo, nettopp fordi jeg selv har vært ung, uovervinnelig med høyt energinivå og tro på at behov for hvile bare er tøys. I dag har jeg en kronisk lidelse som krever ro og stillhet etter en lang arbeidsdag og -uke, og tro du meg, jeg er ikke alene om å ha denne helseutfordringen. I framtiden vil mange flere ha den. 

Men hvorfor hisse seg opp over at jeg velger å ikke la meg irritere over det? Beklager, jeg tar ikke den kampen for deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men hvorfor hisse seg opp over at jeg velger å ikke la meg irritere over det? Beklager, jeg tar ikke den kampen for deg. 

Hun hisser seg jo ikke opp over at du lar være å irritere deg over det, men over at du har en ovenfra-og-ned-holdning og gir uttrykk for at mennesker som trenger ro og hvile er gamle og kjipe mennesker.

Litt oppdatering på empatien kan være ok. Det er faktisk regulert ved lov at man ikke kan bråke på søndager og da er det ganske drøyt å være nedlatende mot mennesker som reagerer på støy og bråk den ene dagen de har lovfestet rett til ro.

Det blir litt som alle disse menneskene som kaller oss som følger smittevernreglene for hysteriske. I min bok er det rett og slett pinlig oppførsel.

Skrevet

Selv om ikke jeg er innbarka på helligdagsfred eller klesvask i kirketid osv, så ser jeg nødvendigheten av noen tider med litt ro. Jeg har bodd ved byggeplass i mange år. Om sommeren våkner man av smell og støy før fuglene fiser. Bryr meg sjelden om gressklipping eller høytrykk for å spyle bil, det varer uansett så kort tid. Noe helt annet å drive bygging med støyende maskiner hele dagen. 

Da er det faktisk godt å ha den ene dagen, hvor du kan sitte ute å lese en bok eller ha gjester på verandaen uten å rope til hverandre. Støyete arbeid kan man fint ta de andre dagene, det er ikke nødvendig å ta det på søndagen. Jeg har bygd hus og lagt stein selv, så ja, det er fullt mulig. 

Anonymkode: a99b4...efc

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Unnskyld at jeg spør, men det hadde vært fint om du kunne forklare meg hvordan du kan påstå at jeg hisser meg opp. 

Jeg har kun gitt én av mange forklaringer på hvorfor man skal overholde lovverket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Unnskyld at jeg spør, men det hadde vært fint om du kunne forklare meg hvordan du kan påstå at jeg hisser meg opp. 

Jeg har kun gitt én av mange forklaringer på hvorfor man skal overholde lovverket. 

Nei takk, jeg velger å ikke ta denne diskusjonen videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...