Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Her vi bor har vi to naboer som elsker å pusse opp. De gjør det etter arbeidstid og i helgene tilnærmet konstant. De gjør mye selv og mye av det er svært støyende. Ene naboen kan f.eks. stå mange timer en søndag og kutte opp stein. Vi har slitsomme jobber og helseutfordringer i familien som gjør oss ekstra slitne. Vi kunne dermed tenke oss å slappe av i hagen noen minutter når vi har anledning til det uten veldig støyende jobbing fra naboeiendommene. Vi forstår jo at slikt arbeid må til når man pusser opp, men når de pusser opp fra rom til rom og deretter starter forfra igjen hadde det vært kjekt med noen timer fri fra støy om søndagene. Jeg vi må nå snakke med dem for at de skal ta hensyn. Synes det er veldig rart at folk ikke tenker så langt at når de konstant pusser opp/gjør støyende arbeid ute er det greit at de lar være å gjøre det mest bråkete arbeidet om søndagene slik at naboene også kan bruke hagene sine. Anonymkode: 7ab0b...557
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Det finnes lovgivning på dette. Det er ikke tillatt å drive med støyende arbeid på søndager. Anonymkode: eb2cd...8a9
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det finnes lovgivning på dette. Det er ikke tillatt å drive med støyende arbeid på søndager. Anonymkode: eb2cd...8a9 Ja, jeg vet at det ikke er lov. Synes det er veldig rart at vi må gi beskjed/klage for at de skal slutte. En ting er om det er en engangsjobb som bare måtte gjøres en gang og i dag. Men når de holder på med støyende arbeid i årevis synes jeg det er veldig rart at de ikke forstår av seg selv at dette ikke er greit. Anonymkode: 7ab0b...557
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Vi diskuterte dette akkurat i dag. Vi pleier aldri å støye på søndager , og i dag ble det manuell hekksaks i stedet for elektrisk . Vi hører dog naboer bruker både høytrykksspyler og drill i gata her. Her er det også støy fra hyling på trampoliner . Skulle vært en regel mot det også😅
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Det finnes en lov som heter Lov om helligdager og helligdagers fred hvor det står at man ikke mp forstyrrer med utilbørig larm på søndag. Om man overtreder loven ved viten og vilje kan man straffes med bøter. Snakke med de og bli enig om at på søndager så støyer de ikke ute, men kan gjøre enkle ting inn som ikke innebær bruk av elektriske maskiner. Det er jo litt viktig at dere beholder en godt naboskap så start med å legge vekt på at dere trenger minste en dag i uken ute støy og at dere grunnet helseutfordringer MÅ ha litt mer ro enn vanlig. Om de ikke gir seg får du ringe politiet hver søndag. Anonymkode: 000a8...36e
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Her vi bor har vi to naboer som elsker å pusse opp. De gjør det etter arbeidstid og i helgene tilnærmet konstant. De gjør mye selv og mye av det er svært støyende. Ene naboen kan f.eks. stå mange timer en søndag og kutte opp stein. Vi har slitsomme jobber og helseutfordringer i familien som gjør oss ekstra slitne. Vi kunne dermed tenke oss å slappe av i hagen noen minutter når vi har anledning til det uten veldig støyende jobbing fra naboeiendommene. Vi forstår jo at slikt arbeid må til når man pusser opp, men når de pusser opp fra rom til rom og deretter starter forfra igjen hadde det vært kjekt med noen timer fri fra støy om søndagene. Jeg vi må nå snakke med dem for at de skal ta hensyn. Synes det er veldig rart at folk ikke tenker så langt at når de konstant pusser opp/gjør støyende arbeid ute er det greit at de lar være å gjøre det mest bråkete arbeidet om søndagene slik at naboene også kan bruke hagene sine. Anonymkode: 7ab0b...557 Skjønner ikke problemet. Hvilket år lever vi i? 1947? Anonymkode: 7bba5...485
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Skjønner ikke problemet. Hvilket år lever vi i? 1947? Anonymkode: 7bba5...485 At du som lever i 2021 ikke forstår at menneskets fysiologi trenger ro og hvile, det er merkelig, for det visste de i 1947 også Anonymkode: 717ce...bd1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Enig i at naboen burde tatt hensyn, HI, men det er for mange som ikke tenker på det eller bryr seg. Snakk med dem på en hyggelig måte - i dag mens de holder på med stein er en perfekt anledning! Si at dere trenger én dag i uken med ro og uten støy og be dem ta hensyn. Krangler de er det bare å vise til lovverket. Og fortsetter de som før - ring politiet. Anonymkode: 717ce...bd1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Skjønner ikke problemet. Hvilket år lever vi i? 1947? Anonymkode: 7bba5...485 Hadde det vært et problem i 1947 altså? Hvorfor det? Anonymkode: 48a80...2ea
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Her både snekres og sages det rundt hjørnenene, greit å vite at vi også bare kan kjøre på på søndager når vi skal bygge ny veranda 🙈 Anonymkode: 4f9e8...931
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Vi diskuterte dette akkurat i dag. Vi pleier aldri å støye på søndager , og i dag ble det manuell hekksaks i stedet for elektrisk . Vi hører dog naboer bruker både høytrykksspyler og drill i gata her. Her er det også støy fra hyling på trampoliner . Skulle vært en regel mot det også😅 Elektriske verktøy er lov. Vinkelsliper, motorsag, betongborremaskin og annen støy derimot, tar en pause fra på søndager. Ser at noen her i tråden nevner drill og høytrykksspyler, det mener jeg er innafor. Det bråker ikke nevneverdig. Men selvsagt lavere terskel jo mindre tomt man har og jo tettere på naboer man bor. Her er det spredte eneboliger med 4-5 mål tomt. Og alle bruker elektriske hageredskaper på søndager, men dropper motorsag, sprenging og bråkete oppussing. Anonymkode: 3bbd8...2b0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Ta det opp direkte. Eventuelt kan du be styrer i borettslaget om å ta det opp. Anonymkode: dbfd3...597
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Elektriske verktøy er lov. Vinkelsliper, motorsag, betongborremaskin og annen støy derimot, tar en pause fra på søndager. Ser at noen her i tråden nevner drill og høytrykksspyler, det mener jeg er innafor. Det bråker ikke nevneverdig. Men selvsagt lavere terskel jo mindre tomt man har og jo tettere på naboer man bor. Her er det spredte eneboliger med 4-5 mål tomt. Og alle bruker elektriske hageredskaper på søndager, men dropper motorsag, sprenging og bråkete oppussing. Anonymkode: 3bbd8...2b0 Nå er det jo ikke hva DU mener er innafor som er førende her da. Anonymkode: 4b290...b60
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): At du som lever i 2021 ikke forstår at menneskets fysiologi trenger ro og hvile, det er merkelig, for det visste de i 1947 også Anonymkode: 717ce...bd1 Trenger ro og hvile....høres ut som du er 80 år. Du kan vel fint slappe av selv om naboen lager lyd.. Anonymkode: b6101...8ac
gærne ko Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Trenger ro og hvile....høres ut som du er 80 år. Du kan vel fint slappe av selv om naboen lager lyd.. Anonymkode: b6101...8ac Nå er det jo sånn at støy fører til stress. Det er ingen som sier at det forbudt å jobbe eller bevege seg, men en dag uten mye støy rundt ørene er bra for fysisk og psykisk helse. Selv om vi lever i 2021 har vi godt av en stille dag...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): At du som lever i 2021 ikke forstår at menneskets fysiologi trenger ro og hvile, det er merkelig, for det visste de i 1947 også Anonymkode: 717ce...bd1 Står ingenting om at naboene støyer om natta, som er absolutt beste tidspunkt å hvile på. Enig i at søndager kunne de latt være, men samtidig så jobber vel kanskje naboene også og arbeidet må jo tross alt gjøres utenom arbeidstid, så ettermiddager og lørdager kan man ikke akkurat nekte dem å arbeide. Hi, har du prøvd å snakke med dem om søndagene? Kan hende du kommer langt med det. Anonymkode: 2640c...499
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Du kommer gjerne langt med å snakke med folk. folk har i «alle tider» brukt ettermiddager og helger på bygging, oppussing og hagearbeid. Forskjellen er at det dag finnes langt flere maskiner som støyer. Manuell gressklipper støyer ikke, men det kan derimot en stor motorisert klipper gjøre. Personlig har jeg stor forståelse for at folk tar i bruke ettermiddager og helger til både hagearbeid og renovering. Ettermiddager kan man faktisk ikke klage på, men søndager skal det være mindre støy. Men nå er det vel neppe noen som har behov for å kutte stein hver søndag... Anonymkode: 5d6f6...db0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 Jeg syns jo man skal være raus med støy på helligdager. Men om de har pusset opp hver helg i flere år, så er ikke det så gøy. Da er det lov å si fra. Unger på trampoline er forresten alltid innafor. Å skjære i stein på en søndag spør man naboene om før man gjør. Anonymkode: b5f09...7e2
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Trenger ro og hvile....høres ut som du er 80 år. Du kan vel fint slappe av selv om naboen lager lyd.. Anonymkode: b6101...8ac Alle trenger vi en dag med litt ro i løpet av uka. Noen trenger det mer enn andre, men alle har vi godt av å roe ned litt av og til. Jeg har kronisk sterk tinnitus og er fullstendig avhengig av ro og stillhet fra å kunne hente meg inn igjen. Overlykkelig over å ha bosatt meg i et rolig nabolag. Anonymkode: eb2cd...8a9
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 Hos oss har vi en usagt regel naboene i mellom om at litt støy, kjapp gressklipping om det endelig er oppholdsvær, 20 min med hekkesaks el er innafor men timesvis med motorsag og steinkutting er ikke greit. Anonymkode: 1edc6...d01
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #22 Skrevet 19. april 2021 Dette er ulempen ved å bo tett på andre folk. Synd om man må ha hytte på en stille plass for å få etterlengtet fred og stillhet. Det er jo veldig kjipt å ikke kunne ha normal samtale under grillingen på verandan fordi naboer bråker såpass mye. Like kjipt er det for dem som ikke har andre dager å gjøre det på. De kan selvsagt ta seg feriedager og gjøre det man til fre kl 7-16, eller sette bort jobben til andre som kan jobbe i denne tiden. Blir sånn man må gjøre det hvis loven kunne vært hardere og mer tydelig, og gitt konsekvenser om man brøt den. Man blir jo ikke straffet i dag, det er blitt mer og mer sedvane i å "ha lov" til å bråke. Kan du ikke gå bort til de neste søndag og spørre om de virkelig ikke blir ferdige snart for du er lei av bråket. Anmeld gjerne om de fortsetter, for man kan jo håpe på at de får advarsel fra politiet i det minste. Anonymkode: 54b4d...549
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #23 Skrevet 21. april 2021 On 4/18/2021 at 2:36 PM, Anonym bruker said: Her vi bor har vi to naboer som elsker å pusse opp. De gjør det etter arbeidstid og i helgene tilnærmet konstant. De gjør mye selv og mye av det er svært støyende. Ene naboen kan f.eks. stå mange timer en søndag og kutte opp stein. Vi har slitsomme jobber og helseutfordringer i familien som gjør oss ekstra slitne. Vi kunne dermed tenke oss å slappe av i hagen noen minutter når vi har anledning til det uten veldig støyende jobbing fra naboeiendommene. Vi forstår jo at slikt arbeid må til når man pusser opp, men når de pusser opp fra rom til rom og deretter starter forfra igjen hadde det vært kjekt med noen timer fri fra støy om søndagene. Jeg vi må nå snakke med dem for at de skal ta hensyn. Synes det er veldig rart at folk ikke tenker så langt at når de konstant pusser opp/gjør støyende arbeid ute er det greit at de lar være å gjøre det mest bråkete arbeidet om søndagene slik at naboene også kan bruke hagene sine. Anonymkode: 7ab0b...557 her får vi heldigvis alltid beskjed, så lenge de sier fra og ikke gjør det etter 20, når ungen skal sove , bryr meg ikke om det. Hvis man ikke tåler at naboene lager litt lyd bør de flytte der ingen bor, hvis de jobber er det ikke så lett og bli ferdig etter jobben vettu Anonymkode: 3e616...b17
tante grusom master of law Skrevet 21. april 2021 #24 Skrevet 21. april 2021 Jeg er prinsipielt imot regelen om helligdagsfred. Dette er religiøs bullshit hentet fra et eventyr som legger føringer for vår personlige utfoldelse og hvordan vi kan leve. Det har ingenting i 2021 å gjøre. Vi klager derfor aldri hvis noen lager lyder på helligdager. Når det er sagt, så forholder vi oss selv til gjeldende lovverk, og utfører ikke støyende arbeid på helligdager. Men jeg er sterkt imot bestemmelsen!
Anonym bruker Skrevet 21. april 2021 #25 Skrevet 21. april 2021 Sånn er det å bo i tettbygde strøk. Om man ikke for holde på på en søndag, når skal man da klippe plen eller pusse opp? Hver sin gang tenker jeg. Her er det barn som roper og hunder som bjeffer hele tiden. Men jeg velger å ikke irritere meg over det. Anonymkode: 254c8...697
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå