Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #1 Skrevet 18. april 2021 Hva bør jeg gjøre hvis jeg møter en hjort når jeg jogger i skogen, hvis den ikke blir redd og løper, men følger etter meg/er aggressiv? Noen som har peiling? Det er mye hjort her jeg bor, og jeg har allerede møtt på hjort én gang på joggetur, men den var heldigvis redd og løp. Likevel lurer jeg litt på hva som er best å gjøre om jeg møter på en sint en? Det er ikke mulig å klatre opp i trærne, jeg har faktisk sett etter når jeg har joggetur forbi 😅 Anonymkode: cfad8...b58
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #2 Skrevet 18. april 2021 Det blir ikke å komme en sint hjort etter deg... Anonymkode: 354f4...d23
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #3 Skrevet 18. april 2021 Bare sørg for å ikke komme mellom ku og kalv så er det minimal sjanse for at de skal angripe deg. Anonymkode: 42838...cdf
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #4 Skrevet 18. april 2021 Jeg har faktisk aldri hørt om noen som har blitt angrepet av hjort? Du skal passe deg for ku med kalv, samme hvilke type dyr det er, ellers er de reddere enn deg. Kommer du over ku og kalv skal du trekke deg forsiktig bakover med alle tegn på at du ikke tenker å angripe. Anonymkode: 3de13...684
Petra Prøvedukke Skrevet 18. april 2021 #5 Skrevet 18. april 2021 Altså. Hjorten er ca hundre ganger mer redd for deg, enn du for den. Hjort har utmerket hørsel og hører deg lenge før du ser den. Hjorten flytter seg tilstrekkelig langt nok unna til å føle seg trygg. Hjort angriper ikke mennesker. Hunndyret hos hjort kalles kolle eller hind. Hanndyret er bukk. Elg, derimot, er en annen historie.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #6 Skrevet 18. april 2021 Petra Prøvedukke skrev (Akkurat nå): Altså. Hjorten er ca hundre ganger mer redd for deg, enn du for den. Hjort har utmerket hørsel og hører deg lenge før du ser den. Hjorten flytter seg tilstrekkelig langt nok unna til å føle seg trygg. Hjort angriper ikke mennesker. Hunndyret hos hjort kalles kolle eller hind. Hanndyret er bukk. Elg, derimot, er en annen historie. Det var en som bor i området her som ble angrepet av en sint kronhjort i fjor, så det kan absolutt skje. Ok, da er det å rygge bakover og se minst mulig farlig ut som er cluet? HI Anonymkode: cfad8...b58
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #7 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det blir ikke å komme en sint hjort etter deg... Anonymkode: 354f4...d23 Nei, jeg håper jo ikke det, men etter at en lenger borti her ble utsatt for det i fjor ble jeg engstelig for det. HI Anonymkode: cfad8...b58
Petra Prøvedukke Skrevet 18. april 2021 #8 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det var en som bor i området her som ble angrepet av en sint kronhjort i fjor, så det kan absolutt skje. Ok, da er det å rygge bakover og se minst mulig farlig ut som er cluet? HI Anonymkode: cfad8...b58 En bukk i fullstendig svime i brunsttida - eneste mulighet for at hjort angriper. Tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #9 Skrevet 18. april 2021 Hjorten er ikke farlig. Her møter en gjerne elg på tur, og elgen har jeg stor respekt for. Rygger rolig unna. Anonymkode: c80a3...ac5
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #10 Skrevet 18. april 2021 Petra Prøvedukke skrev (1 time siden): En bukk i fullstendig svime i brunsttida - eneste mulighet for at hjort angriper. Tror jeg. Er ikke det på høsten da? Dette var i juni/juli, midt på sommeren i hvert fall. HI Anonymkode: cfad8...b58
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #11 Skrevet 18. april 2021 https://www.hjortesenteret.no/2012/06/13/hjorten-er-ikke-farlig/ Anonymkode: 3b0ed...ee1
Syngensang Skrevet 18. april 2021 #12 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, jeg håper jo ikke det, men etter at en lenger borti her ble utsatt for det i fjor ble jeg engstelig for det. HI Anonymkode: cfad8...b58 Brunstig hjortar er heilt sprø. Men det er veldig sjelden folk blir angripne altså. Her er ugudeleg mykje hjort, og har aldri høyrt om turgåarar som har blitt angripne. (men eg, og muligens fleire tenkjer oss om når vi høyrer han står og burar i nærleiken. Då brukar eg faktisk å finne på noko anna enn å gå tur i mørket.)
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Syngensang skrev (47 minutter siden): Brunstig hjortar er heilt sprø. Men det er veldig sjelden folk blir angripne altså. Her er ugudeleg mykje hjort, og har aldri høyrt om turgåarar som har blitt angripne. (men eg, og muligens fleire tenkjer oss om når vi høyrer han står og burar i nærleiken. Då brukar eg faktisk å finne på noko anna enn å gå tur i mørket.) Ja, den jeg så kom plutselig brasene ut av trærne knappe to meter foran meg. Herlighet som jeg skvatt! Men den fortsatte rett videre da, tror den ble like skremt som meg. Dette var forøvrig i 10-tiden om formiddagen. HI Anonymkode: cfad8...b58
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Rop ut titt og ofte «hjort, hjort, løp bort», så skal du se du får løpe i fred 🤣 Anonymkode: 42890...75f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Rop ut titt og ofte «hjort, hjort, løp bort», så skal du se du får løpe i fred 🤣 Anonymkode: 42890...75f Hahaha! Fantastisk forslag, og antagelig har du helt rett også 😂😂😂 HI Anonymkode: cfad8...b58
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #16 Skrevet 19. april 2021 Haha, morsom overskrift. Ser liksom for meg at hjorten er ute og trimmer, med svettebånd og pulsklokke 😅 Anonymkode: 20f96...e37
Anonym bruker Skrevet 19. april 2021 #17 Skrevet 19. april 2021 Ja, driver de ikke på sånn der du bor, altså? 😂 HI Anonymkode: cfad8...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå