Gå til innhold

Dødsfall og avstandsreglene - hva synes dere?

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/kjendis/bildet-rorer-en-hel-verden/73656520

Innledningsvis må jeg si at jeg vet det er dronningen selv som ville sitte alene. Samtidig kommenterte flere i dagbladets kommentarfelt at det er jo slik det er for alle nå - man kan ikke få trøst eller klem når man mister nære og kjære. 

Hva hadde dere gjort hvis deres egen mor mistet mannen sin, eller deres enige søster mistet sitt ufødte barn sent i svangerskapet? Måtte de ha sittet der alene og ikke blitt trøstet av noen? Eller hadde dere ikke brydd dere om denne meteren i slike situasjoner? 

For min del hadde det vært uaktuelt å la et menneske gråte og lide alene fordi jeg ville være paragrafrytter. 

Anonymkode: ffbdc...363

Fortsetter under...

Vi mistet en av våre nærmeste i høst. Fulgte alle råd og regler . Det vil si ; den avdøde fikk før sin død tatt avskjed med de aller nærmeste med klemmer. I begravelsen var det ingen klemming . På samværet etter begravelsen var vi kun nærmeste familie og heller her var det ikke klemming . Vi føler likevel at vi fikk en fin dag sammen og vedkommende fikk en verdig avskjed. Presten var varm og nær selv om hun ikke kunne være nær pårørende . 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Vi mistet en av våre nærmeste i høst. Fulgte alle råd og regler . Det vil si ; den avdøde fikk før sin død tatt avskjed med de aller nærmeste med klemmer. I begravelsen var det ingen klemming . På samværet etter begravelsen var vi kun nærmeste familie og heller her var det ikke klemming . Vi føler likevel at vi fikk en fin dag sammen og vedkommende fikk en verdig avskjed. Presten var varm og nær selv om hun ikke kunne være nær pårørende . 

Nå snakker jeg om eldre damer som mister sin mann og står alene etterpå eller en enslig mor som mister sitt barn. Altså en person som ikke har andre husstandsmedlemmer.

Vi har nylig vært i begravelse for et kjært og nært familiemedlem. Det ble noen klemmer, men slett ikke alle. Kun mellom oss som hadde vært sammen i den vonde tida. Flere av oss hadde kun vært sammen med hverandre. 

Anonymkode: 4c6e6...8bd

Det er det tristeste bilde jeg har sett😥 Hun ser fryktelig ensom ut.. Hadde helt klart gitt klem til et familiemedlem i en slik situasjon. Jeg klemmer min far når jeg treffer han. Han er enkemann og har ingen andre å klemme på. Er helt forferdelig å måtte gå rundt i flere måneder uten fysisk kontakt med andre mennesker.. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå snakker jeg om eldre damer som mister sin mann og står alene etterpå eller en enslig mor som mister sitt barn. Altså en person som ikke har andre husstandsmedlemmer.

Her var det en godt voksen person som mistet sin livsledsager ja. Det hadde vært dem siden de var 19 og nå sitter den ene alene igjen . 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Her var det en godt voksen person som mistet sin livsledsager ja. Det hadde vært dem siden de var 19 og nå sitter den ene alene igjen . 

Ok, så det å følge anbefalinger er altså viktigere enn å trøste en eldre ensom person som har mistet sin livsledsager. Vel, vi er forskjellige. Jeg hadde aldri kunnet la noen som stod meg nær gråte alene.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ok, så det å følge anbefalinger er altså viktigere enn å trøste en eldre ensom person som har mistet sin livsledsager. Vel, vi er forskjellige. Jeg hadde aldri kunnet la noen som stod meg nær gråte alene.

Nå var vedkommende her opptatt av avstand . At vi var der var det viktigste . Hadde vedkommende villet være nær fysisk så hadde helt sikkert ingen sagt nei til det . Vi hadde som sagt en fin dag midt i det vonde. 

Jeg ville jo absolutt ikke være den som påførte den personen ekstra belastning ved å smitte hn med korona, så jeg hadde ikke klemt om jeg ikke var sikker på at jeg var smittefri. 

Tenk så ille å være årsaken til at andre blir syke, får ettersykdommer eller dør!

Anonymkode: bc32d...36d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville jo absolutt ikke være den som påførte den personen ekstra belastning ved å smitte hn med korona, så jeg hadde ikke klemt om jeg ikke var sikker på at jeg var smittefri. 

Tenk så ille å være årsaken til at andre blir syke, får ettersykdommer eller dør!

Tror du virkelig at en person som er langt over 90 år forventer å leve evig? 

Hvis jeg var gjennlevendd hadde jeg nok følt det som en lettelse å slippe klemming av mer eller mindre nære venner og familie.

Enslige kan ha en eller to nære som fungerer som familie og kan klemme hvis de vil. Resten bør holde avstand selv om de selv er "klemmere".

Anonymkode: 98dbd...3c4

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg var gjennlevendd hadde jeg nok følt det som en lettelse å slippe klemming av mer eller mindre nære venner og familie.

Enslige kan ha en eller to nære som fungerer som familie og kan klemme hvis de vil. Resten bør holde avstand selv om de selv er "klemmere".

Men når man er blitt enke, har man jo ikke vært enslig før dødsfallet? 

Annonse

Men når man er blitt enke, har man jo ikke vært enslig før dødsfallet? 

Nei, men etter dødsfallet er man det og det er jo det vesentlige her.

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Tror du virkelig at en person som er langt over 90 år forventer å leve evig? 

Ingen forventer å leve evig? Men jeg vil ikke påføre min gamle bestemor en sykdom som er forferdelig å dø av. 

Ville du virkelig ta den sjansen?

Jeg føler at ditt behov for å føle deg viktig trumfer et gammelt menneske sin helse?

Ingen forventer å leve evig? Men jeg vil ikke påføre min gamle bestemor en sykdom som er forferdelig å dø av. 

Ville du virkelig ta den sjansen?

Jeg føler at ditt behov for å føle deg viktig trumfer et gammelt menneske sin helse?

Føle meg viktig? 🤣🤣🤣

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva reglene er i England, men i Norge kan enslige ha nærkontakter de ikke bor sammen med, så dette er ikke egentlig noen reell problemstiling her. For mange eldre er nok dette med klemming ganske fremmed uansett, faren min (på 90) sier i hvertfall at det aldri var noen som klemte i offentlighet i hans barndom.

Jeg aner ikke om dette gjelder dronning Elizabeth, men jeg tror faktisk det er viktig for henne å vise at de samme reglene gjelder for henne og hennes familie som for alle andre. Derfor valgte hun å sitte alene.

Anonymkode: 05249...56f

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Føle meg viktig? 🤣🤣🤣

Jeg forstår godt h a hun mener. Ofte virker det som om klemmingen og trøstingens vintigste funksjon er at den som trøster skal føle seg flink og snill mens den etterlatte ikke trenger den fysiske nærheten.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Føle meg viktig? 🤣🤣🤣

Hva skal ellers være grunnen til at du risikerer liv og helse til et gammelt menneske? Det er jo ditt behov for å ‘trøste’ som blir viktig her. 

Dronning Elizabeth har vært en offentlig person hele sitt liv, og er både fra en annen tid og lever i en annen verden enn oss. Dette er nok bevisst. Tenk det mediakjøret som kunne blitt hvis hun "brøt reglene". Det britiske kongehuset har problemer nok fra før. Hva hun gjør privat vet vi ikke, og dette er overhodet ingen privat seremoni. Dette er en offentlig begivenhet, så hun har nok tatt på seg sin offentlige person og tar sorgen privat.

Anonymkode: 78ce4...910

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dronning Elizabeth har vært en offentlig person hele sitt liv, og er både fra en annen tid og lever i en annen verden enn oss. Dette er nok bevisst. Tenk det mediakjøret som kunne blitt hvis hun "brøt reglene". Det britiske kongehuset har problemer nok fra før. Hva hun gjør privat vet vi ikke, og dette er overhodet ingen privat seremoni. Dette er en offentlig begivenhet, så hun har nok tatt på seg sin offentlige person og tar sorgen privat.

Anonymkode: 78ce4...910

Akkurat det samme tenker jeg.

Ja, det er et veldig trist bilde der hun sitter så alene på kirkebenken etter over 70 års ekteskap. Samtidig tenker jeg at det ikke er noen i verden i dag som har plikt så innarbeidet i hver celle som det hun har hatt i over 90 år av livet sitt. Selv om hun heldigvis har hatt ektemannen i så mange år så har hun også i alle år hatt en ganske så ensom rolle som monark.

Hun har nok selv valgt å gjøre det på den måten begravelsen til hennes mann ble gjennomført på. Og nettopp fordi hun er sitt ansvar bevisst ville hun ikke ønsket å bryte smittevernregler i offentligheten, da hun alltid har forsøkt å gjøre det som er riktig. Jeg tror ikke noen fullt ut kan forstå hvordan hennes offentlige rolle sikkert er integrert i hennes liv.

Hun får helt sikkert støtte privat av sine nærmeste. Hun trenger ikke vise hele verden sin sorg. Den kan hun få lov å la tilhøre det lille hun har av privatliv.

Anonymkode: 0dd81...cd8

• Opprett ny...