Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #1 Skrevet 17. april 2021 Har en meget aktiv sønn som er høyt og lavt, sliter ut klær hele tiden. det gjør meg glad at han er så aktiv og leker, men pengeboka er ikke like enig da jeg har 3 barn som vokser som bare det og må stadig skifte ut. Kjøper mye brukt da. Men nå er tiden inne for å handle nye uteklær og av erfaring må jeg ha iallefall 2 sett. Så har noen tips til gode uteklær, parkdress, todelt osv som ikke koster all verden? 😊 Anonymkode: 9041f...6d8
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #2 Skrevet 17. april 2021 Felleskjøpets arbeidsklær i barnestørrelse. Anonymkode: 3cf8a...e43
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Hva med å kjøpe billige uteklær på Finn, mange ser ofte ikke brukt ut. Anonymkode: 35e2b...91f
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 49 minutes ago, Anonym bruker said: Har en meget aktiv sønn som er høyt og lavt, sliter ut klær hele tiden. det gjør meg glad at han er så aktiv og leker, men pengeboka er ikke like enig da jeg har 3 barn som vokser som bare det og må stadig skifte ut. Kjøper mye brukt da. Men nå er tiden inne for å handle nye uteklær og av erfaring må jeg ha iallefall 2 sett. Så har noen tips til gode uteklær, parkdress, todelt osv som ikke koster all verden? 😊 Anonymkode: 9041f...6d8 her jeg bor har de kun jakke og lue nå, er 12-15 grader på dagtid :). De har mye billig utetøy på finn og hm på nett Anonymkode: 054a4...b44
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): her jeg bor har de kun jakke og lue nå, er 12-15 grader på dagtid :). De har mye billig utetøy på finn og hm på nett Anonymkode: 054a4...b44 ....å her jeg bor er det vinterdress, vintersko, lue og votter! Anonymkode: 9a336...aaa
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: ....å her jeg bor er det vinterdress, vintersko, lue og votter! Anonymkode: 9a336...aaa Ja er forskjellig deilig med vår Anonymkode: 054a4...b44
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Hatt en slik unge selv og har ett slikt tantebarn. De kan bare se ut og noe har fått hull. Så meg og min søster hadde bunker med klær som mormor skulle få for å lappe nesten gang vi så henne også fikk vi en bunke med ferdiglappede tilbake. Strengt tatt kunne vi nok gjort det selv, men med flere barn, ikke så god venn med symaskin og unger som syns det var kult at mormor ordnet det ble det vår løsning. De to ungene så ut som lappetepper innimellom, for de syns det var så kult med lapper på klærne mormor lappet. De satt innimellom med mormor og sydde, bestemte lapper osv og da ble det mange rare varianter. Men jeg lærte meg også at jeg ikke skulle kjøpe klær etter hva som fikk bra terningskast, for de sjekket ikke den slitestyrken som ungen gjorde. Altså klattre i trær, henge fast i det ene og det andre. Så jeg kjente og dro i klær før jeg kjøpte de, om de så fine ut var helt uviktig. Europris sine vår og høstdresser syns jeg er helt supre, de har tålt utrolig mye. Det er vel nesten de eneste klærna som ikke har blitt lappet. Nå har mitt barn som ødlegger alt av klær hatt storesøsken å arve ifra, så det har ikke vært noen etter henne som skal ha klærne. Hadde vært kjipere om hun hadde vært den eldste. Selv om hun har en helt annen kroppsfasong enn de andre, så har jeg måtte kjøpe endel til henne men alltid spart på ting slik at jeg har en backup om det blir tynt i klesskapet eller det er en for stor haug som er på lapping. Jeg kunne nok sagt til ungen at hun ikke skulle gjøre ditt og datt, være litt mer forsiktig osv, men det er totalt uaktuelt. Hun er fysisk aktiv, går ikke inn for å ødelegge og skader seg ikke selv. Jeg var en sånn unge som klattrer å trær, snekkret osv og dermed ødela litt selv så jeg vet hun bare r ett barn og koser seg. Så ett tips kan være å kjøpe klær som er enkle å lappe. Kan du ikke slikt selv eller har noen i familien som kan gjøre slikt for deg, spør noen om de kan lære deg. Det err veldig enkelt og du trenger ikke ha noen symaskin selv om det går raskere. En meter stoff holder til en kjempehaug av lapper, små klær kan du klippe opp til lapper også så du må ikke kjøpe slike strykelapper som blir dyrt i lengden. Anonymkode: a3f87...1b6
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Min erfaring fra flere år i naturbarnehage, er "dessverre" at kvalitet koster. Jeg har ett barn i bhg som er som din, høyt og lavt, aker på rumpa på grusen, skyver seg på magen nedover bakker, klatrer, faller, ja you name it. Han har uteklær fra mini a ture og pop. Det er helt utrolig hvor slitesterke de klærne er. Hans klær ser nesten ikke brukt ut etter en sesong. Anonymkode: 29fb5...ce1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 Hvor gammel er han, hva slags uteklær trenger du? Min erfaring er at de dyre klærne blir akkurat like fort ødelagt som de billige, så det lønner seg ikke å kjøpe dyrt. Når du uansett trenger tre sett med regntøy i sesongen fordi det blir rifter og hull kan du like gjerne kjøpe brukt eller billig... De selger stoff til å lappe telt og presenninger i sportsbutikken, det går fint å lappe bukser og dresser med det. Det skal bli helt vanntett også, men min erfaring er at det ikke blir 100%. De har mye rimelig tøy på Jula, og på Biltema har de sånne jobbebukser til barn med forsterkede knær, de ble brukt mye på sommertid her. Helt geniale til klatring og lek, ikke bare snekring Anonymkode: ee2f0...32c
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hatt en slik unge selv og har ett slikt tantebarn. De kan bare se ut og noe har fått hull. Så meg og min søster hadde bunker med klær som mormor skulle få for å lappe nesten gang vi så henne også fikk vi en bunke med ferdiglappede tilbake. Strengt tatt kunne vi nok gjort det selv, men med flere barn, ikke så god venn med symaskin og unger som syns det var kult at mormor ordnet det ble det vår løsning. De to ungene så ut som lappetepper innimellom, for de syns det var så kult med lapper på klærne mormor lappet. De satt innimellom med mormor og sydde, bestemte lapper osv og da ble det mange rare varianter. Men jeg lærte meg også at jeg ikke skulle kjøpe klær etter hva som fikk bra terningskast, for de sjekket ikke den slitestyrken som ungen gjorde. Altså klattre i trær, henge fast i det ene og det andre. Så jeg kjente og dro i klær før jeg kjøpte de, om de så fine ut var helt uviktig. Europris sine vår og høstdresser syns jeg er helt supre, de har tålt utrolig mye. Det er vel nesten de eneste klærna som ikke har blitt lappet. Nå har mitt barn som ødlegger alt av klær hatt storesøsken å arve ifra, så det har ikke vært noen etter henne som skal ha klærne. Hadde vært kjipere om hun hadde vært den eldste. Selv om hun har en helt annen kroppsfasong enn de andre, så har jeg måtte kjøpe endel til henne men alltid spart på ting slik at jeg har en backup om det blir tynt i klesskapet eller det er en for stor haug som er på lapping. Jeg kunne nok sagt til ungen at hun ikke skulle gjøre ditt og datt, være litt mer forsiktig osv, men det er totalt uaktuelt. Hun er fysisk aktiv, går ikke inn for å ødelegge og skader seg ikke selv. Jeg var en sånn unge som klattrer å trær, snekkret osv og dermed ødela litt selv så jeg vet hun bare r ett barn og koser seg. Så ett tips kan være å kjøpe klær som er enkle å lappe. Kan du ikke slikt selv eller har noen i familien som kan gjøre slikt for deg, spør noen om de kan lære deg. Det err veldig enkelt og du trenger ikke ha noen symaskin selv om det går raskere. En meter stoff holder til en kjempehaug av lapper, små klær kan du klippe opp til lapper også så du må ikke kjøpe slike strykelapper som blir dyrt i lengden. Anonymkode: a3f87...1b6 Er vel kanskje fordi klærne allerede var brukt/arvet de ble fortere slitt da? Mine sliter klær ganske likt, men ser jo at det som er arvet er det som blir «oppbrukt», da slitasjen allerede er der... Anonymkode: 1b030...6e2
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 Min erfaring er at det ikke lønner seg å kjøpe dyrt, det blir slitt og hull raskt uansett. Det er noen år siden nå, men jeg syns reflex holdt bedre enn mange dyrere merker. Vi gikk også tidlig over til bukse og jakke fordi det er billigere å skifte ut kun bukse enn en hel dress. Arv var ingen årsak til problemet her, for det var eldste som sleit hull i klærne og han hadde kun nye uteklær. Anonymkode: e0a7b...934
Anonym bruker Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 Takk for mange tips 😊 Anonymkode: 9041f...6d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå