Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Leste på Nav, litt forskjellig, skal man ha dokumentasjon eller ikke? Anonymkode: fc411...f4a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Alle med adhd får vel sats 1, uten dokumentasjon? Men tror hyperaktiviteten må være med, søsteren min har en sønn som ikke er hyperaktiv og hun fikk ikke støtte. Anonymkode: 10e23...6e2
Tonita Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Trenger ikke være hyperaktiv. Jeg fikk pga Add. Står adhd på bekreftelsen fra lege jeg la ved
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Du trenger bare dokumentasjon i form av en bekreftelse fra lege/dps på at du har adhd (Diagnosekode F 90.0). Anonymkode: 92428...05d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Man får automatisk sats 1 hvis man har adhd, den hyperaktive typen og det må stå på legeerklæringen. Akkurat fått avslag fra nav siden legen bare skrev adhd. Nye retningslinjer hos nav nå. Må bekreftes at det er den «retten type adhd Anonymkode: 84d52...543
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #6 Skrevet 17. april 2021 Hvorfor skal man få penger for det? Man plikter da likevel å fikse livet sitt? Anonymkode: 1e5ee...6ef
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #7 Skrevet 17. april 2021 Jeg har en datter med kraftig add. Hun fikk avslag. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de må være hyperaktive for å få grunnstønaden. Hun eier ikke impulskontroll og ødelegger klær og ting kontinuerlig. Anonymkode: 812e3...b9b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #8 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Man får automatisk sats 1 hvis man har adhd, den hyperaktive typen og det må stå på legeerklæringen. Akkurat fått avslag fra nav siden legen bare skrev adhd. Nye retningslinjer hos nav nå. Må bekreftes at det er den «retten type adhd Anonymkode: 84d52...543 Nei, det gjør man faktisk ikke. Min sønn på 18 år fikk avslag selv om det tydelig stod at han har ADHD. Grunnen var at det ikke stod spesifisert at han har ekstra slitasje på sko, klær og sengetøy. Så vi må nå få ny legeerklæring der dette står spesifisert. Anonymkode: 9772c...f30
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #9 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal man få penger for det? Man plikter da likevel å fikse livet sitt? Anonymkode: 1e5ee...6ef Kanskje du skal opparbeide deg litt kunnskaper om diagnosen først, og så uttale deg etterpå? Det er rett og slett større utgifter, vi har merket stor forskjell mellom han med ADHD og de barna uten. Han med ADHD er så ekstremt mye mer aktiv at der de to andre f.eks. bare trenger ett-to par joggesko en hel sommerhalvår-sesong, må han ha nye minst en gang i måneden. Anonymkode: 9772c...f30
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #10 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Kanskje du skal opparbeide deg litt kunnskaper om diagnosen først, og så uttale deg etterpå? Det er rett og slett større utgifter, vi har merket stor forskjell mellom han med ADHD og de barna uten. Han med ADHD er så ekstremt mye mer aktiv at der de to andre f.eks. bare trenger ett-to par joggesko en hel sommerhalvår-sesong, må han ha nye minst en gang i måneden. Anonymkode: 9772c...f30 Voksne sliter ikke skoa mer om de har adhd, altså. Det får være grenser for hva staten skal sponse. Anonymkode: 1e5ee...6ef
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Leste på Nav, litt forskjellig, skal man ha dokumentasjon eller ikke? Anonymkode: fc411...f4a Skal du presse staten for penger? Eller har du hatt problemer i oppveksten? Spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig. Jeg har også adhd, men gidder ikke styre med det så lenge jeg har det greit i dag. Anonymkode: 224aa...3f0
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #12 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Voksne sliter ikke skoa mer om de har adhd, altså. Det får være grenser for hva staten skal sponse. Anonymkode: 1e5ee...6ef Jo, de gjør faktisk det. Anonymkode: 9772c...f30
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #13 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Voksne sliter ikke skoa mer om de har adhd, altså. Det får være grenser for hva staten skal sponse. Anonymkode: 1e5ee...6ef Jo, det gjør de. Både sko og klær. Mangel på impulskontroll gjør at de ikke tenker over at sko kan bli ødelagt om de sparker i en stein i en time. Og at de ikke tenker over at de hullene de tenker vil gjøre buksen kulere ødelegger den. Anonymkode: 812e3...b9b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #14 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo, det gjør de. Både sko og klær. Mangel på impulskontroll gjør at de ikke tenker over at sko kan bli ødelagt om de sparker i en stein i en time. Og at de ikke tenker over at de hullene de tenker vil gjøre buksen kulere ødelegger den. Anonymkode: 812e3...b9b Da er de mentalt tilbakestående. Det er noe annet. En normal voksen MED adhd står ikke en time og sparker i en stein. Anonymkode: 1e5ee...6ef
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #15 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da er de mentalt tilbakestående. Det er noe annet. En normal voksen MED adhd står ikke en time og sparker i en stein. Anonymkode: 1e5ee...6ef Jo, det kan de finne på å gjøre. At du velger å kalle folk med adhd for mentalt tilbakestående fordi du ikke forstår hvordan enkeltes hode fungerer viser hvor lite du kan om dette. Jeg har sett 40 åringer med adhd som ikke klarer å la være å sparke i murvegger mens de har en samtale. Dessverre møter folk med diverse diagnoser en eller annen gang på mennesker som ikke evner å forstå og dermed heller mobber. Som for eksempel deg. Anonymkode: 812e3...b9b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #16 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jo, det gjør de. Både sko og klær. Mangel på impulskontroll gjør at de ikke tenker over at sko kan bli ødelagt om de sparker i en stein i en time. Og at de ikke tenker over at de hullene de tenker vil gjøre buksen kulere ødelegger den. Anonymkode: 812e3...b9b Da er du tilbakestående, ikke adhd. Anonymkode: 224aa...3f0
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #17 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo, det kan de finne på å gjøre. At du velger å kalle folk med adhd for mentalt tilbakestående fordi du ikke forstår hvordan enkeltes hode fungerer viser hvor lite du kan om dette. Jeg har sett 40 åringer med adhd som ikke klarer å la være å sparke i murvegger mens de har en samtale. Dessverre møter folk med diverse diagnoser en eller annen gang på mennesker som ikke evner å forstå og dermed heller mobber. Som for eksempel deg. Anonymkode: 812e3...b9b Mobbing og navnekalling er aldri greit, men er får virkelig være grenser for hva staten skal sponse altså. Anonymkode: b55af...3f1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #18 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da er du tilbakestående, ikke adhd. Anonymkode: 224aa...3f0 Det er der din verden stopper? Du er så snever? Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mobbing og navnekalling er aldri greit, men er får virkelig være grenser for hva staten skal sponse altså. Anonymkode: b55af...3f1 Når de har en stønad som dekker det, så kan man søke. Man kan jo si at det er grenser for hva staten skal sponse av kreftbehandling når håpet er ute også, men de gjør det likevel. Anonymkode: 812e3...b9b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #19 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er der din verden stopper? Du er så snever? Når de har en stønad som dekker det, så kan man søke. Man kan jo si at det er grenser for hva staten skal sponse av kreftbehandling når håpet er ute også, men de gjør det likevel. Anonymkode: 812e3...b9b Det gjør de jo ikke! Anonymkode: 6fe60...bff
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #20 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det gjør de jo ikke! Anonymkode: 6fe60...bff Jo, det gjør de. Ikke i alle tilfeller, men det forekommer. Staten skal bistå de som har en utviklingsforstyrrelse, og det må de da gjøre. Men mange med adhd bruker mye mer penger på klær og sko i mnd enn grunnstønaden dekker Anonymkode: 812e3...b9b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #21 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du er så snever Dette er ikke et spørsmål. Jeg har adhd selv, men står ikke å ødelegger sko eller dongeribukser. Kunne gjør det som barn, men ikke som voksen... Anonymkode: 224aa...3f0
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #22 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jo, det gjør de. Ikke i alle tilfeller, men det forekommer. Staten skal bistå de som har en utviklingsforstyrrelse, og det må de da gjøre. Men mange med adhd bruker mye mer penger på klær og sko i mnd enn grunnstønaden dekker Anonymkode: 812e3...b9b Forskjell på noe som forekommer - og noe du har hjemlet krav på! Anonymkode: 6fe60...bff
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #23 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Dette er ikke et spørsmål. Jeg har adhd selv, men står ikke å ødelegger sko eller dongeribukser. Kunne gjør det som barn, men ikke som voksen... Anonymkode: 224aa...3f0 Åja! Så fordi du ikke gjør det, så er det en selvfølge at ingen andre gjør det heller? Anonymkode: 812e3...b9b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2021 #24 Skrevet 17. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Forskjell på noe som forekommer - og noe du har hjemlet krav på! Anonymkode: 6fe60...bff De har ikke hjemlet krav på det. Les over her- mange får avslag Anonymkode: 812e3...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå