Gå til innhold

Abort til uke 18...er ikke dette et DRAP??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man? Da «lever» jo ungen. 

Anonymkode: acd27...5a5

Skrevet

Så ikke ta abort da så slipper du å bli drapsmann/kvinne. 🙄

Anonymkode: f1960...7b0

Skrevet

Nei, det er et foster som ikke har noen mulighet for å leve utenfor livmor. Så drap er det ikke.

Din personlige følelse er din egen da, det er mange av oss som hadde slitt med å ta abort i det hele tatt fordi vi føler barnet er et eget individ vi må verne om helt ifra positiv test.

Men vi eier ikke sannheten, vi tar bare ikke abort selv.... Da snakker jeg om selvbestemt abort av friskt foster.

Anonymkode: fb21e...d93

Skrevet

Vel "ungen" "lever" jo allerede fra rundt uke 5 av når hjertet begynner å slå. Hvor man skal sette grensen vil alltid være en tilnærmet umulig oppgave rent etisk. Hvorfor er 12 uker en grei grense, men ikke 18. Hadde 16 vært bedre? 8? 20? 

De fleste som velger å ta abort etter uke 12 har tungtveiende grunner som kanskje ikke ble oppdaget før ordinær ultralyd. Fosteret kan ha alvorlige fysiske handikap f.eks. Uansett tror jeg mange senaborter kunne vært avverget av bedre oppfølging tidligere i svangerskapet. Ordinær ultralyd i uke 10-12 f.eks.

Anonymkode: a297e...383

Skrevet

For meg høres det helt feil ut. Jeg vil kalle det drap ja. Og jeg er ingen abortmotstander, har tatt abort selv, men i uke 18.... nei da er det jo en baby, etter MIN mening, selv om den er i magen. 

Anonymkode: 5b0d9...0db

Skrevet

18 er drøyt synes jeg i alle fall. Det blir som en sovepute om at hvis man ikke har tatt abort innen uke 12 så er det ingen fare... har da enda 6 uker til å gjøre det på. Dette blir ikke kun snakk om syke barn, ved voldtekter eller vanskelige situasjoner, men det blir en sovepute. Abort etter uke 12 er ikke noe som bør tas lett på heller. De skal forsøke å ta livet av fosteret først, men hvis ikke blir det suger og verktøy for å ta livet av for deretter å dele opp fosteret og skrape det ut. 
Jeg er for abort, men abortnemndene burde fortsatt stått fra 12-18 for tungtveiende grunner.

Anonymkode: ae647...158

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

For meg høres det helt feil ut. Jeg vil kalle det drap ja. Og jeg er ingen abortmotstander, har tatt abort selv, men i uke 18.... nei da er det jo en baby, etter MIN mening, selv om den er i magen. 

Anonymkode: 5b0d9...0db

Etter DIN mening, ja. For andre er uke 10 eller 2 også å karakterisere som drap. Senabort gjennomføres oftest som følge av tungtveiende grunner, og  ofte etter grundig veiledning fra fagfolk. Det er umulig for noen andre enn den som er gravid å faktisk sette seg inn i situasjonen. Det eneste slike innlegg og "meninger" fører til, er merbelastning for den/de som har vært nødt til å ta en svært vanskelig avgjørelse! 

Om noen ønsker å påvirke abortspørsmålet, må man engasjere seg politisk, og ikke skrive innlegg på nettforum. Det er så håpløst unødvendig, og jeg mistenker at det kun er for å trakassere de som har gjennomgått dette!

Anonymkode: 6baed...e28

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

18 er drøyt synes jeg i alle fall. Det blir som en sovepute om at hvis man ikke har tatt abort innen uke 12 så er det ingen fare... har da enda 6 uker til å gjøre det på. Dette blir ikke kun snakk om syke barn, ved voldtekter eller vanskelige situasjoner, men det blir en sovepute. Abort etter uke 12 er ikke noe som bør tas lett på heller. De skal forsøke å ta livet av fosteret først, men hvis ikke blir det suger og verktøy for å ta livet av for deretter å dele opp fosteret og skrape det ut. 
Jeg er for abort, men abortnemndene burde fortsatt stått fra 12-18 for tungtveiende grunner.

Anonymkode: ae647...158

Hvor mange tenker du at ser på abort som en sovepute? Sånt generelt, mener jeg? Tror du at noen utsetter en abort til uke 18 fordi de ikke gidder å få fingeren ut?

Jeg har selv tatt senabort i uke 16 pga skade på foster, og jeg glemmer aldri den lille armen jeg fikk et glimt av. Det er jo et bittelite menneske, selvsagt, men det kan ikke leve på egenhånd utenfor livmoren og det er dermed pr definisjon ikke drap.

Ditt eget moralske kompass er det kun du selv som kan kjenne og styre. 

Anonymkode: a7c32...8b3

Skrevet

Nei. Det er ikke DRAP.

Ei heller er det MORD. Eller andre saker du kan finne på å si til en kvinne som allerede er i en vanskelig situasjon. Det er abort. Et foster som ikke kan overleve utenfor mors kropp. 

Skrevet

Jeg er for fri abort, er ikke troende og har selv tatt abort i uke 9. Men synes ikke grensen for selvbestemt abort skal utvides til uke 18, føles ikke ok. Jeg synes heller ikke at de som får beskjed om at fosteret er for sykt til å overleve trenger stå foran en nemd for å forklare seg - det er helt hjerteløst. 

Har ingen kjempegode argumenter, bare at jeg synes grensen bør bli stående på 12 uker, evt utvides 1-2 uker. 

Anonymkode: 0536a...d27

Skrevet

At abort er drap, er vel knapt noen nyhet.

Handler ikke om religion en gang, alle som ønsker seg barn - religiøse eller ei - betrakter en befruktning som et liv, et nytt menneske.

Anonymkode: 04e04...8cf

Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke DRAP.

Ei heller er det MORD. Eller andre saker du kan finne på å si til en kvinne som allerede er i en vanskelig situasjon. Det er abort. Et foster som ikke kan overleve utenfor mors kropp. 

Tull.

Om du (som ikke er lege og utfører en lovlig abort) dreper en annen kvinnes foster, så vil du bli tiltalt for mord.

Så du kan faktisk ikke skille så enkelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan man? Da «lever» jo ungen. 

Anonymkode: acd27...5a5

Ta deg sammen... 

Anonymkode: 18da0...bf3

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

At abort er drap, er vel knapt noen nyhet.

Handler ikke om religion en gang, alle som ønsker seg barn - religiøse eller ei - betrakter en befruktning som et liv, et nytt menneske.

Helt uenig! Et foster på 6-12 uker anser jeg ikke som et menneske, et liv. Det vil ikke overleve utenfor mors mage. Det vil ikke et foster på 18 uker heller men da er det lengre utviklet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt uenig! Et foster på 6-12 uker anser jeg ikke som et menneske, et liv. Det vil ikke overleve utenfor mors mage. Det vil ikke et foster på 18 uker heller men da er det lengre utviklet. 

Du nei.

Men nå har vel ikke du noen grunn til å mene noe som helst om saken. Eller er du kanskje spesialist på fosterutvikling?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er et foster som ikke har noen mulighet for å leve utenfor livmor. Så drap er det ikke.

Anonymkode: fb21e...d93

Er det det som er lovens bestemmelse for hva som er drap og ikke drap?

§ 275.

Drap

Den som dreper en annen, straffes med fengsel fra 8 inntil 21 år.

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§275

Anonymkode: f30da...e62

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vel "ungen" "lever" jo allerede fra rundt uke 5 av når hjertet begynner å slå.

Anonymkode: a297e...383

Men det som blir til den "ungen", som du kaller det, er dødt vev frem til da? Hvordan kan det da vokse, hvis det ikke er levende?

Skrevet
gale damen skrev (2 timer siden):

Nei. Det er ikke DRAP.

Nei, abort er ikke mord eller drap, abort er heller ikke abort kun så lenge "fosteret ikke kan overleve utenfor mors kropp". Abort er:

Abort er avbrytelse av et svangerskap. Begrepet abort brukes både om spontan abort og provosert abort.
https://sml.snl.no/abort

Spørsmålet er om provosert abort er mord. Da må vi først bli enige om hva definisjonen på mord er for noe.

Hvordan definerer du mord?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her er en uttalelse fra en spesialist på feltet. Hva med å heller se hva han har å si?

https://www.verdidebatt.no/innlegg/11618998

Nei, fordi det er et autoritetsargument. Vedkommende har ikke rett fordi han er spesialist. Vedkommende har rett fordi han har gode argumenter, eller feil fordi han har dårlige argumenter.

Han fremstår heller følelsesladet, for min del, samtidig som han anklager de som argumenterer ut fra følelser, ironisk nok.

Skrevet

Det er ikke sånn at titusenvis av kvinner lengter etter å utføre senabort etter uke 12... poenget er å avskaffe abortnemndene, slik at man ikke skal stå med lua i hånds foran et panel av leger (hvis de ikke er på ferie, da må du vente) fordi fosteret du bærer på har en tilstand som er uforenlig med liv. Som du da må søke om å avslutte et svangerskap som ikke blir en lyserosa nyfødt frisk unge. Dere som moraliserer og insisterer på drap- dere er virkelig eksempler på at kvinne er kvinne verst. Dere kan være takknemlige for at dere har sluppet å måtte ta dette valget! 

Anonymkode: c1f03...395

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dere kan være takknemlige for at dere har sluppet å måtte ta dette valget! 

Det var da voldsomt til å være presumptiv. Dette vet du ingenting om.

Skrevet

Jo, det er et drap. Og det er grusomme scener å se under en slik seanse. Hvordan den lille kroppen kjemper for livet...

Anonymkode: 64857...103

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er et drap. Og det er grusomme scener å se under en slik seanse. Hvordan den lille kroppen kjemper for livet...

Anonymkode: 64857...103

Jøss, er du helt idiot.

Anonymkode: 50caa...d87

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Dere kan være takknemlige for at dere har sluppet å måtte ta dette valget! 

Selvfølgelig kan man være glad for at man slipper å måtte ta det valget.

Men en abortlov som sier at abort er kvinnens valg, og ikke minst fraværet av en nemnd, overlater jo valget til kvinnen.

Ergo er det jo du som pusher på at kvinner skal ha det valget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...