Gå til innhold

Lokalavisen skriver at 120 smittede utenlandske sjåfører kjører inn i landet hver uke


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og regjeringen trosser rådet fra FHI og sier nei til å teste dem. Hvordan skal vi bli kvitt dette med den regjeringen vi har nå?

Anonymkode: d2915...030

Link til +artikkelen

https://www.vestbyavis.no/anslar-at-120-smittede-utenlandssjaforer-kjorer-inn-i-norge-hver-uke-fhi-mener-sjaforene-ma-testes-regjeringen-sier-nei/s/5-53-568934?&session=df7c18ce-62db-4cf9-aed1-98a6744aa443

Anonymkode: d2915...030

Problemet her er at dersom vi tester de og setter de i karantene så er det mange utenlandske transportselskap som ikke er villige til å ta den risken og styrker Norge fra listen for å kjøre varer inn og ut av landet. 

Ut i fra det jeg har lest så har de fått beskjed om å holde avstand og holde seg i førerhuset når de er på terminalen. 

La oss si at transporten stanser, da blir overskriftene neste uke: "Norge går tom for importvarer" 

Mulig de burde blitt testet, men at de fortsatt kunne utført jobben sin bare enda mer forsiktig. 

Anonymkode: c7a48...059

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Mens de som har sin nærmeste familie i utlandet må p karantenehotell...

Anonymkode: e309c...053

Og de som har sine kjære på sykehjem i Norge heller ikke får se dem. 

Anonymkode: d2915...030

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke lese artikkelen siden det er en plussartikkel, men vi må jo ha varer inn i landet.

Anonymkode: 4c7a3...1a5

Ja, vi må det, og dette håper jeg det blir en gjennomgang av til neste pandemi. For eksempel store plasser ved grensen der vogntog huker av lasten sin så den kan plukkes opp av sjåfører som allerede befinner seg i landet, økt bruk av skipsfrakt etc. 

Anonymkode: d2915...030

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, vi må det, og dette håper jeg det blir en gjennomgang av til neste pandemi. For eksempel store plasser ved grensen der vogntog huker av lasten sin så den kan plukkes opp av sjåfører som allerede befinner seg i landet, økt bruk av skipsfrakt etc. 

Anonymkode: d2915...030

Du tenker at utenlandske selskap skal sette fra seg hengerne i norge, og reise hjem igjen uten den?

Anonymkode: 4c7a3...1a5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker at utenlandske selskap skal sette fra seg hengerne i norge, og reise hjem igjen uten den?

Anonymkode: 4c7a3...1a5

Nei, de må gjerne ha folk «på innsiden» som ikke reiser ut og inn av landet. De kan bytte last ved grensen hvis noe skal ned igjen, eller ta med tomme hengere.  Den neste pandemien kan bli langt mer alvorlig, så erfaringer fra denne er gull verdt. Norge er ikke selvforsynt, men vi må begrense import- og eksportsmitte so mye som mulig. 

Anonymkode: d2915...030

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, de må gjerne ha folk «på innsiden» som ikke reiser ut og inn av landet. De kan bytte last ved grensen hvis noe skal ned igjen, eller ta med tomme hengere.  Den neste pandemien kan bli langt mer alvorlig, så erfaringer fra denne er gull verdt. Norge er ikke selvforsynt, men vi må begrense import- og eksportsmitte so mye som mulig. 

Anonymkode: d2915...030

Det kommer ca 4000 til 5000 trailere til Norge hver dag. (I tillegg har du båt, tog og fly som også har folk.) Det krever et ganske stort aparat om du skulle laste om det på grensen. Tenk deg at den jobben måtte gjøres på alle grensene bilene paserte. Det hadde tatt veldig lang tid og blitt dyrt.

Anonymkode: 3add2...c58

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Nei, de må gjerne ha folk «på innsiden» som ikke reiser ut og inn av landet. De kan bytte last ved grensen hvis noe skal ned igjen, eller ta med tomme hengere.  Den neste pandemien kan bli langt mer alvorlig, så erfaringer fra denne er gull verdt. Norge er ikke selvforsynt, men vi må begrense import- og eksportsmitte so mye som mulig. 

Anonymkode: d2915...030

Altfor tungvint, det er ofte snakk om sjåfører med veldig dårlig tid og lønn. Da hadde firmaene nok heller bare latt være å levere varer til Norge.

Anonymkode: 4c7a3...1a5

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kommer ca 4000 til 5000 trailere til Norge hver dag. (I tillegg har du båt, tog og fly som også har folk.) Det krever et ganske stort aparat om du skulle laste om det på grensen. Tenk deg at den jobben måtte gjøres på alle grensene bilene paserte. Det hadde tatt veldig lang tid og blitt dyrt.

Anonymkode: 3add2...c58

Ja, det hadde det sannsynligvis, men i forhold til alt vi hat stått i det siste drøye året er det ikke uoverkommelig. Heller det enn stengte skoler, sykehjem, butikker, treninger etc. 

Anonymkode: d2915...030

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, det hadde det sannsynligvis, men i forhold til alt vi hat stått i det siste drøye året er det ikke uoverkommelig. Heller det enn stengte skoler, sykehjem, butikker, treninger etc. 

Anonymkode: d2915...030

Men jeg kan neppe tro at all smitten kommer fra trailersjåfører. På høsten var det vel arbeidsinnvandringen, de som tilbrakte karantene sammen med familien etter en tur ut av landet som sto for de fleste utbruddene. 

Husk også at mange av de samme trailerne kjører med varer ut av landet også. 

Anonymkode: c7a48...059

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men jeg kan neppe tro at all smitten kommer fra trailersjåfører. På høsten var det vel arbeidsinnvandringen, de som tilbrakte karantene sammen med familien etter en tur ut av landet som sto for de fleste utbruddene. 

Husk også at mange av de samme trailerne kjører med varer ut av landet også. 

Anonymkode: c7a48...059

Helt enig i det. Jeg mener ikke å legge skylden på trailersjåfører. Synes bare det er spesielt at regjeringen sier nei til å teste. Da kunne de som tester positivt også bli fulgt opp. Lobbyvirksomheten som fulgte til åpning for arbeidsinnvandring i høst, der regjeringen ofret små bedrifter, kultur og turistbedrifter for å legge tilrette for store bedrifter, var helt usmakelig, og det fikk de også grundig refs for i rapporten fra granskningskommisjonen. 

Anonymkode: d2915...030

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Problemet her er at dersom vi tester de og setter de i karantene så er det mange utenlandske transportselskap som ikke er villige til å ta den risken og styrker Norge fra listen for å kjøre varer inn og ut av landet. 

Ut i fra det jeg har lest så har de fått beskjed om å holde avstand og holde seg i førerhuset når de er på terminalen. 

La oss si at transporten stanser, da blir overskriftene neste uke: "Norge går tom for importvarer" 

Mulig de burde blitt testet, men at de fortsatt kunne utført jobben sin bare enda mer forsiktig. 

Anonymkode: c7a48...059

Akkurat det. Vi så jo hvordan folk gikk helt av skaftet da det stengte ned, skulle tro apokalypse var på vei, tomt for toalettpapir og havregryn overalt 😅 Ser for meg krisestemningen hvis vi faktisk var i en reell trussel for tomme butikkhyller. Leve på poteter og fisk resten av året. 
 

Selskapene som står bak logistikken til dagligvare er drillet på smittevern, bare så det er sagt. Det er såpass krise for de med et utbrudd at de tar mye forholdsregler. 

Anonymkode: c002b...c42

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Akkurat det. Vi så jo hvordan folk gikk helt av skaftet da det stengte ned, skulle tro apokalypse var på vei, tomt for toalettpapir og havregryn overalt 😅 Ser for meg krisestemningen hvis vi faktisk var i en reell trussel for tomme butikkhyller. Leve på poteter og fisk resten av året. 
 

Selskapene som står bak logistikken til dagligvare er drillet på smittevern, bare så det er sagt. Det er såpass krise for de med et utbrudd at de tar mye forholdsregler. 

Anonymkode: c002b...c42

Det hadde blitt bare fisk om så var. Vi er ikke selvforsynt med poteter og om vi ikke fikk pasta, ris ol ville det sart bli tomt.

Anonymkode: 3add2...c58

×
×
  • Opprett ny...