Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #26 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Noen er mer effektive enn andre. Anonymkode: edbaf...c10 Døgnet hat fortsatt kun 24 timer, og 6-8 av dem bør være forbeholdt søvn. Anonymkode: 50890...c05
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #27 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Døgnet hat fortsatt kun 24 timer, og 6-8 av dem bør være forbeholdt søvn. Anonymkode: 50890...c05 Frigjør jo endel timer når man ikke er på jobb hver dag da🤭 Anonymkode: 87589...ff8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #28 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Døgnet hat fortsatt kun 24 timer, og 6-8 av dem bør være forbeholdt søvn. Anonymkode: 50890...c05 Akkurat hvor mange minutt tar en rask dusj, tenker du? 2? 5? 10? Er du generelt opptatt av hva folk bruker tiden sin på, eller er den interessen kun forbeholdt et spesifikt nick på Din Baby? Anonymkode: be693...6ec
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #29 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Akkurat hvor mange minutt tar en rask dusj, tenker du? 2? 5? 10? Er du generelt opptatt av hva folk bruker tiden sin på, eller er den interessen kun forbeholdt et spesifikt nick på Din Baby? Anonymkode: be693...6ec Det tar jo litt tid, nødvendigvis. En skal kle av seg, inn i dusjen, bli våt. Bruke ulike produkter ulike steder. Håret, hvis det vaskes, som det bør etter trening, tar jo litt tid. Kur skal man bruke et par ganger i uka, barbere seg må man og. Så skal man tørke seg og ordne seg. Det går litt tid. Skal dette gjøres minst to ganger per dag, kan man ikke ha tett program. Anonymkode: 87589...ff8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #30 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det tar jo litt tid, nødvendigvis. En skal kle av seg, inn i dusjen, bli våt. Bruke ulike produkter ulike steder. Håret, hvis det vaskes, som det bør etter trening, tar jo litt tid. Kur skal man bruke et par ganger i uka, barbere seg må man og. Så skal man tørke seg og ordne seg. Det går litt tid. Skal dette gjøres minst to ganger per dag, kan man ikke ha tett program. Anonymkode: 87589...ff8 Man må verken bruke kur eller barbere seg. Ei heller vaske håret. Anonymkode: 3123d...4bf
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #31 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Akkurat hvor mange minutt tar en rask dusj, tenker du? 2? 5? 10? Er du generelt opptatt av hva folk bruker tiden sin på, eller er den interessen kun forbeholdt et spesifikt nick på Din Baby? Anonymkode: be693...6ec Jeg tenker på det å rekke å trene hver eneste dag. Anonymkode: 50890...c05
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #32 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jo, enda en. All den tid noen prøver å få andre til å føle ekle og unormale for å ikke dusje hver dag, trengs det åpenbart folkeopplysning. Bare se i tråden om barn som steller seg selv der mange kommer med kommentarer som "de dusjer selvfølgelig hver dag" (nei, det er ikke en selvfølge) og "æsj, så ekkelt" om de som ikke dusjer hver dag, eller kommentarer om hvor ekkelt de må lukte osv. Folk bør begynne å forstå at de er indoktrinerte til å tro at daglig dusjing = god hygiene, og at det faktisk ikke er sånn på ordentlig. HI Anonymkode: c5788...1e3 Enig med deg. Da jeg vokste opp var det vanlige å bade til helgen. Etter gym på skolen dusjet vi raskt der, men ikke de første par årene på barneskolen. Ellers dusjet eller badet folk etter behov. Ingen luktet den gangen, for folk vasket seg jo ordentlig. Det var heller ikke uvanlig å ta en kroppsvask med klut før man vasket intime soner. Eller å sette hodet under springen for å skylle håret. Et minimum av kunnskap om kropp og hudens funksjon og bakteriers funksjon på kroppen vår, så vet man at det ikke er heldig å vaske bort alle gode bakterier for ofte. Men man kan fint dusje hver dag også, bare man ikke bruker såpe over hele kroppen. "Hygiene" har tydeligvis evnen til å få folk til å trekke frem alle mulig mørke sider, som vi ser i tråden her. Det er galt om man ikke dusjer daglig, og det er galt om man dusjer daglig, og det er galt om man skyller kroppen to ganger om dagen også, men ikke vasker håret like ofte - for da må det jo være noe galt med livet til den personen, må vite... Anonymkode: 8d762...cef
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #33 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det tar jo litt tid, nødvendigvis. En skal kle av seg, inn i dusjen, bli våt. Bruke ulike produkter ulike steder. Håret, hvis det vaskes, som det bør etter trening, tar jo litt tid. Kur skal man bruke et par ganger i uka, barbere seg må man og. Så skal man tørke seg og ordne seg. Det går litt tid. Skal dette gjøres minst to ganger per dag, kan man ikke ha tett program. Anonymkode: 87589...ff8 Man hverken barberer seg, kurer håret eller tar spa hver gang om man dusjer to ganger pr dag. Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg tenker på det å rekke å trene hver eneste dag. Anonymkode: 50890...c05 Det er det da mange som gjør? Jeg har tre barn og full jobb og trener 4-5 ganger i uken. Hvor mange timer bruker du foran tv på kveldstid, for eksempel? Du kunne sikkert tatt en time derfra om du vil trene litt. Anonymkode: be693...6ec
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #34 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg tenker på det å rekke å trene hver eneste dag. Anonymkode: 50890...c05 En venninne av meg har alltid jobbet 100 %. Mannen har en jobb hvor han har langt over 100 %. De har tre tette barn, de har hele veien vært aktive med FAU, i barnas idretter og andre fritidsinteresser. De har stort hus og hage som de steller selv. Det meste av maten lager de fra bunn. De deler på alt, de krangler aldri om husarbeid, de begge bare gjør det som de vet må gjøres, de er begge opptatt av å gjøre hverdagen lettere for den andre, og der tror jeg nøkkelen ligger. Begge tar naturlig ansvar og har som fokus at de ønsker å glede og gjøre den andres dag bedre. De tar bevisste valg hver eneste dag. De finner tid til hverandre og de gir hverandre også egentid. Og likevel trener de begge to en time hver eneste dag. Det har de gjort selv når ungene var helt små. Lykkelige er de sammen også Selv hadde jeg ikke greid å holde deres tempo, men jeg ser at de rekker alt de gjør ikke bare fordi de er strukturerte og effektive, men fordi de gjør ting uten å krangle. Ingen stopper opp og tenker at den andre burde gjort, de bare gjør det de ser trengs å gjøres. Det frigjør både tid, energi og glede i hverdagen. Men det kommer ikke av seg selv, det er helg bevisste valg hver eneste dag fra dem begge to. Og når de har hatt uenigheter eller tyngre perioder, da har de valgt å ta tak i ting saklig og ordentlig og løsningsorientert, istedenfor å krangle og kjefte på hverandre. Anonymkode: 8d762...cef
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #35 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Intimsåpe er en fin ting 🙂 Anonymkode: a5b51...728 Nei, virkelig ikke. Det er skadelig og bør ikke brukes. Jeg brukte det i ti år og hadde kronisk underlivssopp. Stoppet å bruke intimsåpe, kun vann, og soppen forsvant. Aldri bruk intimsåpe! Anonymkode: 383ac...876
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #36 Skrevet 15. april 2021 6 hours ago, Anonym bruker said: Jeg synes denne artikkelen nyanser det fint, jeg 😊 https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584 Kort oppsummert står det at de færreste forskerne anbefaler daglig dusjing MED såpe (armhulene og underliv er unntak) fordi man tørker ut huden, men at dette er individuelt og man må se an type hud og eventuell bleiebruk. Man kan altså fint dusje hver dag, og bør vaske seg i utsatte områder hver dag, men det er verken dårlig hygiene eller farlig (tvert imot!) å dusje et par ganger i uken. De åpner med å fortelle om noe jeg tror mange glemmer, nemlig at vår "overdrevne" trang til å dusje/bade ofte er kulturelt betinget og relativt nymotens. Anonymkode: c5788...1e3 tenker det er en privat sak jeg og gjelder kun deg selv. Jeg dusjer daglig når jeg skal på jobb. nå som jeg kun er hjemme dusjer jeg bare hvis jeg skal ut, blir stort sett 2 ganger i uka, noen ganger mer Anonymkode: cb94c...9ea
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #37 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): En venninne av meg har alltid jobbet 100 %. Mannen har en jobb hvor han har langt over 100 %. De har tre tette barn, de har hele veien vært aktive med FAU, i barnas idretter og andre fritidsinteresser. De har stort hus og hage som de steller selv. Det meste av maten lager de fra bunn. De deler på alt, de krangler aldri om husarbeid, de begge bare gjør det som de vet må gjøres, de er begge opptatt av å gjøre hverdagen lettere for den andre, og der tror jeg nøkkelen ligger. Begge tar naturlig ansvar og har som fokus at de ønsker å glede og gjøre den andres dag bedre. De tar bevisste valg hver eneste dag. De finner tid til hverandre og de gir hverandre også egentid. Og likevel trener de begge to en time hver eneste dag. Det har de gjort selv når ungene var helt små. Lykkelige er de sammen også Selv hadde jeg ikke greid å holde deres tempo, men jeg ser at de rekker alt de gjør ikke bare fordi de er strukturerte og effektive, men fordi de gjør ting uten å krangle. Ingen stopper opp og tenker at den andre burde gjort, de bare gjør det de ser trengs å gjøres. Det frigjør både tid, energi og glede i hverdagen. Men det kommer ikke av seg selv, det er helg bevisste valg hver eneste dag fra dem begge to. Og når de har hatt uenigheter eller tyngre perioder, da har de valgt å ta tak i ting saklig og ordentlig og løsningsorientert, istedenfor å krangle og kjefte på hverandre. Anonymkode: 8d762...cef Sånn som du beskriver venninnen din har mannen min og jeg det også, bare at vi har fire tette barn. Noen av årene studerte jeg 50-100 % ved siden av full jobb også, og mannen min jobber alltid over 100 %. Men begge trener nesten hver dag likevel. Vi er effektive, hjelper hverandre, oppdrar barna til å bidra og er rause med hverandre. Da rekker man mye og orker mye 😊 Anonymkode: c5788...1e3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #38 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Sånn som du beskriver venninnen din har mannen min og jeg det også, bare at vi har fire tette barn. Noen av årene studerte jeg 50-100 % ved siden av full jobb også, og mannen min jobber alltid over 100 %. Men begge trener nesten hver dag likevel. Vi er effektive, hjelper hverandre, oppdrar barna til å bidra og er rause med hverandre. Da rekker man mye og orker mye 😊 Anonymkode: c5788...1e3 Ja, jeg tror man får mer energi av å ha et godt forhold hvor begge er like rause. Jeg glemte å nevne at min venninnes mann også spesialiserte seg og da både hadde mer studier og mer arbeidsbelastning, men at de likevel greide å tilpasse det også. Rausheten, den gjensidige viljen til å gjøre det som skal til for at begge skal ha det bra hver dag, og en god kommunikasjon, så er det mulig. Og så tror jeg det er viktig å se at det som fungerer en periode kanskje må endres litt for å fungere når livet endrer seg. Det er en kontinuerlig prosess hvor man må tilpasse og justere for at alle skal fortsette å ha det bra. All ære til deg som greier det med fire tette Anonymkode: 8d762...cef
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #39 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Nei, virkelig ikke. Det er skadelig og bør ikke brukes. Jeg brukte det i ti år og hadde kronisk underlivssopp. Stoppet å bruke intimsåpe, kun vann, og soppen forsvant. Aldri bruk intimsåpe! Anonymkode: 383ac...876 Jeg har brukt intimsåpe i 20 år og har aldri hatt sopp. Anonymkode: 520b6...b02
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #40 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Minst to ganger hver dag? Da er du jo gått over i sykelig renslighet. Hvorfor blir du så skitten hele tida? Anonymkode: 87589...ff8 Du måtte spør. Den leksa har vi hørt før... Anonymkode: af0e5...248
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #41 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du måtte spør. Den leksa har vi hørt før... Anonymkode: af0e5...248 Hvorfor skulle man ikke kunne spørre om det? Man må jo ha et ekstremt svetteproblen el om man virkelig trenger dusje minst to ganger per dag? Det er jo ikke normalt. Anonymkode: 87589...ff8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #42 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle man ikke kunne spørre om det? Man må jo ha et ekstremt svetteproblen el om man virkelig trenger dusje minst to ganger per dag? Det er jo ikke normalt. Anonymkode: 87589...ff8 Hun har rablet opp og ned sider før om dusjvanene hennes... Anonymkode: af0e5...248
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #43 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hun har rablet opp og ned sider før om dusjvanene hennes... Anonymkode: af0e5...248 Tror du virkelig at alle leser alle trådene på dib? Anonymkode: 520b6...b02
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #44 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tror du virkelig at alle leser alle trådene på dib? Anonymkode: 520b6...b02 Akkurat den tråden tror jeg de fleste fikk med seg... Anonymkode: af0e5...248
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. april 2021 #45 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sånn som du beskriver venninnen din har mannen min og jeg det også, bare at vi har fire tette barn. Noen av årene studerte jeg 50-100 % ved siden av full jobb også, og mannen min jobber alltid over 100 %. Men begge trener nesten hver dag likevel. Vi er effektive, hjelper hverandre, oppdrar barna til å bidra og er rause med hverandre. Da rekker man mye og orker mye 😊 Anonymkode: c5788...1e3 4 tette? Oj 😊. Høres hektisk og hyggelig ut på samme tid. Fantastisk å lese 😍
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #46 Skrevet 15. april 2021 Jepp, jeg dusjer annenhver dag og bruker kun vann på kroppen. Har veldig sensitiv hud. Ansiktet vasker jeg hver dag for å fjerne sminke. Håret vasker jeg når jeg merker det er behov. Mye er gjort hvis man kutter ut syntetiske stoffer i klær og truseinnlegg. Det klusser faktisk til mye. Siden jeg har lært meg tidlig å tørke meg skikkelig etter toalettbesøk, har jeg ikke problemer med dårlig lukt, for de som tror man må skrubbe de områdene med såpe for å bli ren. Anonymkode: 8fe47...fcb
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #47 Skrevet 15. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden): 4 tette? Oj 😊. Høres hektisk og hyggelig ut på samme tid. Fantastisk å lese 😍 Ja, det var ekstremt hektisk i noen år da alle var små og to av den ganske krevende (de har nå adhd-diagnose, så det kjenner vel du til også?), men nå er det nesten bare hyggelig. Litt ekstra jobb og bekymringer med de to som i perioder strever mye ekstra på hver sin måte (angst, depresjon, lett skolevegring), men det meste av tiden synes jeg at det er veldig enkelt nå som de har blitt store. Utfordringen med å ha det slik vi har hatt det, er at jeg kommer i litt motsatt situasjon enn de fleste der jeg i perioder har hatt dobbelt så mye på meg som andre og derfor sliter litt med å forstå at enkelte andre klager over at de er så travel og har så lite tid 😅 Men jeg har roet meg nå, altså, og synes at jeg har eoner med tid til hva jeg vil siden ungene er store nå. Anonymkode: c5788...1e3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. april 2021 #48 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ja, det var ekstremt hektisk i noen år da alle var små og to av den ganske krevende (de har nå adhd-diagnose, så det kjenner vel du til også?), men nå er det nesten bare hyggelig. Litt ekstra jobb og bekymringer med de to som i perioder strever mye ekstra på hver sin måte (angst, depresjon, lett skolevegring), men det meste av tiden synes jeg at det er veldig enkelt nå som de har blitt store. Utfordringen med å ha det slik vi har hatt det, er at jeg kommer i litt motsatt situasjon enn de fleste der jeg i perioder har hatt dobbelt så mye på meg som andre og derfor sliter litt med å forstå at enkelte andre klager over at de er så travel og har så lite tid 😅 Men jeg har roet meg nå, altså, og synes at jeg har eoner med tid til hva jeg vil siden ungene er store nå. Anonymkode: c5788...1e3 Det er helt klart mindre hektisk nå ja😀
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #49 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Akkurat den tråden tror jeg de fleste fikk med seg... Anonymkode: af0e5...248 Og du tror ingen har kommet til senere? Jeg vet ikke når den tråden var aktiv, kan ikke huske å ha lest den. Det er faktisk sånn at folk er borte fra forumet noen ganger og. Og da tror jeg ikke at man går gjennom alle trådene som har blitt skrevet i mellomtiden. Anonymkode: 520b6...b02
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #50 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Man hverken barberer seg, kurer håret eller tar spa hver gang om man dusjer to ganger pr dag. Det er det da mange som gjør? Jeg har tre barn og full jobb og trener 4-5 ganger i uken. Hvor mange timer bruker du foran tv på kveldstid, for eksempel? Du kunne sikkert tatt en time derfra om du vil trene litt. Anonymkode: be693...6ec Har ikke sett TV på fire måneder. Anonymkode: 50890...c05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå