Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Jeg synes denne artikkelen nyanser det fint, jeg 😊 https://forskning.no/hygiene-bakterier-spor-en-forsker/spor-en-forsker-hvor-ofte-bor-man-vaske-seg/593584 Kort oppsummert står det at de færreste forskerne anbefaler daglig dusjing MED såpe (armhulene og underliv er unntak) fordi man tørker ut huden, men at dette er individuelt og man må se an type hud og eventuell bleiebruk. Man kan altså fint dusje hver dag, og bør vaske seg i utsatte områder hver dag, men det er verken dårlig hygiene eller farlig (tvert imot!) å dusje et par ganger i uken. De åpner med å fortelle om noe jeg tror mange glemmer, nemlig at vår "overdrevne" trang til å dusje/bade ofte er kulturelt betinget og relativt nymotens. Anonymkode: c5788...1e3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg med om andre dusjer hver dag. Anonymkode: fce6b...bb7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 Man skal ikke bruke såpe når man vasker seg nedentil. Anonymkode: 2b687...1ad
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Man skal ikke bruke såpe når man vasker seg nedentil. Anonymkode: 2b687...1ad Ikke i rumpa heller ifølge min gynekolog... Aldri... Anonymkode: af0e5...248
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 Intimsåpe er en fin ting 🙂 Anonymkode: a5b51...728
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Man skal ikke bruke såpe når man vasker seg nedentil. Anonymkode: 2b687...1ad Det har jeg gjort i 50 år, det går helt strålende, faktisk. Anonymkode: be693...6ec
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 Ikke en dusjtråd til hva.. søk opp en av de ørten andre istedet.. Anonymkode: 479e4...2fc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 Så lenge folk har orden på hygienen så er det vel greit? Selv dusjer jeg minst 2 ganger daglig . Renslighet og velvære.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg med om andre dusjer hver dag. Anonymkode: fce6b...bb7 Det kan ha betydning hvis folk stinker. Hvis man bor med en partner som stinker svette, gammelt piss osv, så skjønner jeg jo at de reagerer. Hos oss må samboeren og jeg dusje hver dag. Han har fysisk jobb der han svetter mye og utsettes for diverse væsker og støv. Jeg har en hormonforstyrrelse som gjør at jeg svetter hele tiden, selv om jeg har stillesittende arbeid, og får da dårlig kroppslukt. Hva andre gjør så lenge de ikke sitter ved siden av meg og stinker, bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 50890...c05
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det har jeg gjort i 50 år, det går helt strålende, faktisk. Anonymkode: be693...6ec Samme her. Aldri infeksjon, sopp eller andre plager. Anonymkode: 50890...c05
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det kan ha betydning hvis folk stinker. Hvis man bor med en partner som stinker svette, gammelt piss osv, så skjønner jeg jo at de reagerer. Hos oss må samboeren og jeg dusje hver dag. Han har fysisk jobb der han svetter mye og utsettes for diverse væsker og støv. Jeg har en hormonforstyrrelse som gjør at jeg svetter hele tiden, selv om jeg har stillesittende arbeid, og får da dårlig kroppslukt. Hva andre gjør så lenge de ikke sitter ved siden av meg og stinker, bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 50890...c05 Du må lese innlegget mitt igjen Anonymkode: fce6b...bb7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #12 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Du må lese innlegget mitt igjen Anonymkode: fce6b...bb7 Nei, det må jeg ikke. Anonymkode: 50890...c05
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #13 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, det må jeg ikke. Anonymkode: 50890...c05 Det burde du siden du tydeligvis ikke skjønte hva jeg skrev Anonymkode: fce6b...bb7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #14 Skrevet 15. april 2021 Hvis man kutter ned fra hver dag til annenhver, sparer man miljøet ganske mye i løpet av et år. Det er bare de siste tiårene folk har dusjet så mye, og det er ærlig talt et litt bortskjemt trekk. Mine besteforeldre dusjet eller badet en gang i uken. Luktene jeg forbinder med dem er fersk gjærbakst, bøker, olje fra bestefars verksted, syriner, nyrørt syltetøy og kaffe. Anonymkode: edbaf...c10
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #15 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke i rumpa heller ifølge min gynekolog... Aldri... Anonymkode: af0e5...248 🤢 Anonymkode: 87589...ff8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #16 Skrevet 15. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Så lenge folk har orden på hygienen så er det vel greit? Selv dusjer jeg minst 2 ganger daglig . Renslighet og velvære. Minst to ganger hver dag? Da er du jo gått over i sykelig renslighet. Hvorfor blir du så skitten hele tida? Anonymkode: 87589...ff8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #17 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det burde du siden du tydeligvis ikke skjønte hva jeg skrev Anonymkode: fce6b...bb7 Sitat: "Jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg med om andre dusjer hver dag." Du skjønner ikke hvorfor folk bryr seg med om andre dusjer hver dag. Da svarte jeg, at det kan ha diverse grunner, som at man mistrives rundt mennesker som stinker. Hva er det jeg ikke forstod her? Anonymkode: 50890...c05
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. april 2021 #18 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Minst to ganger hver dag? Da er du jo gått over i sykelig renslighet. Hvorfor blir du så skitten hele tida? Anonymkode: 87589...ff8 Dusjer hver morgen. Etter trening og etter sex. Nå trener jeg hver dag og vanligvis om morgenen men i det siste har det blitt en løpetur på kvelden /ettermiddag . Vasker ikke hår hver dag.
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #19 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Minst to ganger hver dag? Da er du jo gått over i sykelig renslighet. Hvorfor blir du så skitten hele tida? Anonymkode: 87589...ff8 Og ikke minst, hvordan får man tid til fulltidsjobb med overtid, døgnkontinuerlig oppfølging av DiB, masse trening, tett oppfølging av lekser, kvalitetstid med mann og barn og dusjing to ganger om dagen på toppen av det hele? Anonymkode: 50890...c05
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #20 Skrevet 15. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Dusjer hver morgen. Etter trening og etter sex. Nå trener jeg hver dag og vanligvis om morgenen men i det siste har det blitt en løpetur på kvelden /ettermiddag . Vasker ikke hår hver dag. Men du vasker håret etter hver trening? For da blir jo håret svett og trenger virkelig vask. Anonymkode: 87589...ff8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. april 2021 #21 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du vasker håret etter hver trening? For da blir jo håret svett og trenger virkelig vask. Anonymkode: 87589...ff8 Jeg skyller håret etter hver trening. Jeg kan ikke vaske håret mitt daglig . Det skylles med kaldt /lunket vann .
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #22 Skrevet 15. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden): Jeg skyller håret etter hver trening. Jeg kan ikke vaske håret mitt daglig . Det skylles med kaldt /lunket vann . Tipper det lukter godt🥴 Anonymkode: 87589...ff8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #23 Skrevet 15. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden): Dusjer hver morgen. Etter trening og etter sex. Nå trener jeg hver dag og vanligvis om morgenen men i det siste har det blitt en løpetur på kvelden /ettermiddag . Vasker ikke hår hver dag. Du trener hver dag? Ditt døgn må ha uendelig mange flere timer enn resten av oss har. Anonymkode: fce6b...bb7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #24 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke en dusjtråd til hva.. søk opp en av de ørten andre istedet.. Anonymkode: 479e4...2fc Jo, enda en. All den tid noen prøver å få andre til å føle ekle og unormale for å ikke dusje hver dag, trengs det åpenbart folkeopplysning. Bare se i tråden om barn som steller seg selv der mange kommer med kommentarer som "de dusjer selvfølgelig hver dag" (nei, det er ikke en selvfølge) og "æsj, så ekkelt" om de som ikke dusjer hver dag, eller kommentarer om hvor ekkelt de må lukte osv. Folk bør begynne å forstå at de er indoktrinerte til å tro at daglig dusjing = god hygiene, og at det faktisk ikke er sånn på ordentlig. HI Anonymkode: c5788...1e3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2021 #25 Skrevet 15. april 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Du trener hver dag? Ditt døgn må ha uendelig mange flere timer enn resten av oss har. Anonymkode: fce6b...bb7 Noen er mer effektive enn andre. Anonymkode: edbaf...c10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå