Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Vi skal for første gang leie ut, og jeg ser at det av alle disse organisasjonene blir anbefalt en tidsbestemt leieavtale fordi leiers rettigheter ellers står så sterkt at det blir nærmest umulig å bli kvitt en leietager man ikke lenger vil ha på en tidsubestemt kontrakt. Greit nok, men leietageren vi har funnet sier at de vil bo der ca et år for de har planer utenbys etter det. Det er helt greit for oss, men det er ulovlig å skrive en tidsbestemt avtale på mindre enn 3 år? Hva gjør man da? Skriver en 3 års kontrakt med presiserer at den er oppsigbar? Er det lov? Altså presiserer i avtalen at det er f.es 3 mnd gjensidig oppsigelsestid også i de 3 årene kan har skrevet kontrakt for. Anonymkode: 76e66...c08
Mammitilfire Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Det vanlige er å skrive kontrakt på tre år med tre mnd oppsigelsestid. Noen setter også en bindingstid på 1 år hvor ingen av partene kan si opp før det er gått 1 år.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 Det er ingenting som er ulovlig, så sett 1 år om dere vil det, eller bare med 3 mnds gjensidig oppsigelse. Jeg har bundet meg til 1 år her jeg leier, det er via utleiemegleren så vil tro de har sånn ca kontroll Anonymkode: 4f0ac...cdd
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 Du bør definitivt ha tidsbegrenset! Det har vi lært på den harde måten. Nå har vi ett år om gangen. Anonymkode: affd2...079
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 Takk for svar dere Det er faktisk ganske mange lover og regler å sette seg inn i. Vi leier ut frittstående bolig, og da kan ikke utleieperioden være mindre enn 3 år, men da setter vi det og at det er 3 mnd oppsigelsestid. "En tidsbestemt leieavtale kan etter husleieloven ikke være kortere enn 3 år. Hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus (jf. punkt 3B) kan minstetiden være 1 år. Lovens regler om minstetid gjelder ikke for kontrakter som gjelder utleie av bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut ved midlertidig fravær på inntil 5 år (jf. punkt 3D)" HI Anonymkode: 76e66...c08
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 Hadde ikke ville hatt 3 årskontrakt, det er jo utrolig lenge 😲 Skriv en kontrakt på 1 år du med oppsigelse på det samme som depositumet på f eks to måneder. Anonymkode: f7478...f8a
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hadde ikke ville hatt 3 årskontrakt, det er jo utrolig lenge 😲 Skriv en kontrakt på 1 år du med oppsigelse på det samme som depositumet på f eks to måneder. Anonymkode: f7478...f8a Det er ikke lov å skrive kontrakt på mindre enn 3 år om det ikke er utleiedel i egen bolig.. Vi skal leie ut en arvet boenhet som ligger på andre siden av byen, så da må det bli 3 år.... Skal man skrive kontrakt på mindre enn 3 år må det begrunnes i kontrakten at den er kortere, og da gjelder de samme reglene som ved oppsigelse, at man skal bruke eiendommen selv osv. Lurer på hva som skjer om vi om 2 år bestemmer oss for å selge boligen, det må jo være oppsigelsesgrunn? HI Anonymkode: 76e66...c08
Twintipp Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Mitt aller beste tips er å melde deg inn i, og kontakte huseierens landsforbund. Der får du snakke gratis med jurister og får kontrakter som er solide etc. De har hjulpet oss masse👍🏼
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er ikke lov å skrive kontrakt på mindre enn 3 år om det ikke er utleiedel i egen bolig.. Vi skal leie ut en arvet boenhet som ligger på andre siden av byen, så da må det bli 3 år.... Skal man skrive kontrakt på mindre enn 3 år må det begrunnes i kontrakten at den er kortere, og da gjelder de samme reglene som ved oppsigelse, at man skal bruke eiendommen selv osv. Lurer på hva som skjer om vi om 2 år bestemmer oss for å selge boligen, det må jo være oppsigelsesgrunn? HI Anonymkode: 76e66...c08 Merkelig lov. Jeg ville ikke hatt det på 3 år uansett. Må man virkelig det altså? Er bedre å ikke ha noe tidsbestemt da. Anonymkode: f7478...f8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå