Gå til innhold

Ved diagnose og IOP, hvordan formidles informasjon ved overgang til videregående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner prosessen rundt dette? 

Hvem er det som sender informasjon hvor og hvem har ansvar for at læreren kjenner til spesifikke utfordringer hos en elev? Er det vi som foreldre som må ta kontakt med skolen eller overføres det slik som i grunnskolen? 

Anonymkode: 13cad...218

Skrevet

Her ble det avsluttet av ungdomsskolen, og de sendte det tilbake til ppt. Ppt sendte det til ppot ved den skolen hun fikk skoleplass, og så ble det videreført der. 

Anonymkode: 75dbe...bcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Her ble det avsluttet av ungdomsskolen, og de sendte det tilbake til ppt. Ppt sendte det til ppot ved den skolen hun fikk skoleplass, og så ble det videreført der. 

Takk for svar. Ble dere kalt inn til noe møte med lærer ved skoleoppstart? Eller er det vi foreldre som skal ta initiativ? Men da forstår jeg riktig at den delen rundt diagnose blir automatisk fulgt opp via ppt til neste skole? 

Beklager hvis jeg spør dumt, men vi har ikke fått noe informasjon, sykmeldt lærer og vet ikke helt hvem som skal passe på hva 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Ble dere kalt inn til noe møte med lærer ved skoleoppstart? Eller er det vi foreldre som skal ta initiativ? Men da forstår jeg riktig at den delen rundt diagnose blir automatisk fulgt opp via ppt til neste skole? 

Beklager hvis jeg spør dumt, men vi har ikke fått noe informasjon, sykmeldt lærer og vet ikke helt hvem som skal passe på hva 🙈

Jeg ville ringt servicekontoret på den videregående skolen det er snakk om jeg. Så blir du satt over til noen som jobber med dette.

Det jobber rådgivere, miljøterapeuter osv ved alle skolene og de kan helt sikkert gi deg svarene du lurer på så du slipper gå og lure. De har garantert rutiner på dette, men det er greit for deg å høre dem.

Anonymkode: 9afc5...0f1

Skrevet

Du må være forberedt på en helt annen oppfølging på VGS. Det er mye mindre tilrettelagt, mindre kontakt mellom hjem og skole og lagt mer opp til at elevene må være i klassen og ta mer ansvar selv. Mange som har hatt IOP på ungdomsskolen får det ikke på VGS. Vi har selv en med flere diagnoser, men han får minimalt med tilrettelagt undervisning nå og det er ikke mye kontakt med lærer heller siden de har ulike lærere i alle fag. Bare sånn at du er forberedt på en ekstremt stor overgang, jeg fikk litt sjokk.

Anonymkode: a6c4a...6ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Mei. Det var ingen automatikk. Jeg måtte ringe rundt selv. Var i møte med ungdomsskolen før avslutning og med vgs før oppstart. Og med ppt og med ppot. Og med kommunen. Og med BUP. Ingenting skjer om man ikke kjører på selv

Skrevet

Er eleven 1. februarsøker? Hvis ja, så følger all dokumentasjon. Hvis nei, så ville jeg ha avtalt et møte med kontaktlærer og mellomleder, samt skolens elevtjeneste samme uka som skolestart og gjennomgått alt. VGS er ikke voldsomt flinke på elever med spesielle behov, særlig ikke på studiespes. Yrkesfagene er bedre, de er mer vant med det. 

Anonymkode: 1700a...55e

Skrevet

Du må ha møte med ppt fylket. Det burde du vel allerede ha hatt. Men om dere er søker  med 1. februar fortrinn. Så er det vel allerede ppt i bildet

Anonymkode: dc8a4...550

Skrevet

Takk for svar dere, akkurat her er jeg usikker på om det er mitt ansvar å holde tråden eller skolen. Dette har vært organisert tidligere ved overføring fra barnehage til skole og videre ungdomsskolen hvor vi har fått innkalling til møte.  

Har ikke lyst til å mase hvis uansett det er de som skal sette opp møte/videresende informasjon, bare så kjedelig å stå i etterkant å finne ut at det skulle jeg gjort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar dere, akkurat her er jeg usikker på om det er mitt ansvar å holde tråden eller skolen. Dette har vært organisert tidligere ved overføring fra barnehage til skole og videre ungdomsskolen hvor vi har fått innkalling til møte.  

Har ikke lyst til å mase hvis uansett det er de som skal sette opp møte/videresende informasjon, bare så kjedelig å stå i etterkant å finne ut at det skulle jeg gjort. 

Er det søkt til 1. februar?

Skrevet

Hvis eleven ikke søkte 1.februar får ikke skolen noen informasjon. Det er nemlig slutt på slikt fra 2020 av personvernshensyn🤦‍♀️

Anonymkode: e22a1...6b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er det søkt til 1. februar?

De søkte på skolen, vi skulle logge inn her hjemme og da sier han at de sendte søknaden sammen med en veileder på skolen. Vi kikket inne på siden, der lå søknaden, men turte ikke trykke på den for å se hva som står der. Kom opp beskjed som ønsker du gå videre/bekrefte, så var redd vi tullet til hele ved å se på den.

Nå følte jeg meg 80 år etter å ha lest hva jeg skriver her 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De søkte på skolen, vi skulle logge inn her hjemme og da sier han at de sendte søknaden sammen med en veileder på skolen. Vi kikket inne på siden, der lå søknaden, men turte ikke trykke på den for å se hva som står der. Kom opp beskjed som ønsker du gå videre/bekrefte, så var redd vi tullet til hele ved å se på den.

Ja, men søknadsfristen var 1.februar om du søkte på særskilt grunnlag, om han søkte på vanlig inntak var fristen 1.mars.

De elevene som søker på særskilt inntak får en litt annen behandling enn de som søker på vanlig inntak.

Anonymkode: 9afc5...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ring ungdomsskolen han går på nå og spør, det er det greieste. 

Skrevet

Det kan sendes pedagogisk rapport i lag med søknad, og det kan gjennomføres møte mellom skole og fylke ppt + eleven. Eller at det sendes med et vedlegg med søknaden - spør rådgiveren på skolen om dette! 

Anonymkode: 67136...3c5

Skrevet

Vi har fylt ut pedagogisk rapport på alle IOP-elever, i samme rapporten uttaler vi oss om behov for tilrettelegging på videregående. Eleven er med på å fylle ut dette skjemaet selv, slik at også elevens tanker om fremtidig tilrettelegging blir hørt. Eleven fyller også ut en samtykkeerklæring. Jeg jobber i Osloskolen. 

Ta kontakt med rådgiver på skolen. 

Anonymkode: bfc61...e89

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen, virkelig. Dette er gull verdt. 👏🏻

Hilsen trådstarter, usikker og forvirret mamma i overgang til vgs 😅

Skrevet

Vi fylte ut et overføringsskjema sammen med eleven og lærer. Allikevel skjedde det ingenting. Et par uker før skolestart ringte jeg videregående for å høre. Rådgiver visste ikke, faglærer visste ikke, timeplanen var ikke satt, ingen visste ressursfordeling osv. 

endte med at han gikk tre mnd uten noen form for tilrettelegging......

Anonymkode: 9bbfd...6fe

Skrevet

Hei du! 

1. Når det gjelder om eleven har vært 1. februarsøker, så er ikke dette noe skolen kan gjøre uten at dere som foreldre har samtykket til dette. Jeg vil derfor tro at barnet deres IKKE er 1. februarsøker, all den tid du ikke vet. Dersom dette ikke var avtalt lengre tid tilbake, ville skolen ha kontaktet dere i forkant av søkingen dersom eleven skulle ha søkt 1. februar, og ikke 1. mars. 

2. Hos oss er det vanlig å sende med papirer om ev. utfordringer og om vi ser at det fortsatt er behov for IOP til vgs. på de elevene som trenger det, uavhengig om de er 1. februarsøkere eller ikke - men også her skal foreldre og elev samtykke i forkant. Personvernet står sterkt - så dette blir ikke gjort uten at dere har gitt tillatelse. I enkelte tilfeller har vi også overføringsmøter med vgs/ev. telefonsamtaler dersom det er ønskelig fra foreldre. 

Hilsen sosialpedagogisk rådgiver på ungdomsskole  

Anonymkode: ee102...2a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi fylte ut et overføringsskjema sammen med eleven og lærer. Allikevel skjedde det ingenting. Et par uker før skolestart ringte jeg videregående for å høre. Rådgiver visste ikke, faglærer visste ikke, timeplanen var ikke satt, ingen visste ressursfordeling osv. 

endte med at han gikk tre mnd uten noen form for tilrettelegging......

Anonymkode: 9bbfd...6fe

Dette er faktisk ganske vanlig, spesielt ved store videregående skoler. Lærere vet ofte ikke hvilke klasser og fag de skal ha før de begynner på jobb to-fire dager før skolestart, og da får man som kontaktlærer gjerne en kort infosamtale med rådgiver om hvilke elever som har utfordringer og hvilke utfordringer. Faglærere blir gjerne ikke informert før etter et par uker. Ressursene kommer gjerne på plass i september/oktober, hvis de kommer i det hele tatt.

Skrevet

Her har det vært søknad i god tid før 1 februar. Fått ny iop av ppt, hatt flere planleggingsmøter med ungdomsskolen og rådgiver for spesialtjenesten i skolen hvor han mest sannsynligvis skulle få plass, planlagt overgangsmøte og vi skal nå lage en besøksplan utover våren for å bli kjent. Under besøkene skal vi planlegge hvordan høsten blir med ønskede fag og potensielle lekser. Vi skal treffe lærere og bli kjent med lokalene for at det skal bli tryggest mulig overgang. Mulig hospitering i klassen fra mai av om ønskelig. Blir også samarbeid om opplæringsplan og praksisplass. Dette er da yrkesfaglig skole :)

Anonymkode: 17a35...ed5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...