Gå til innhold

Fremmedspråk og ungdomsskole

Anbefalte innlegg

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig gjør den ikke det. Men jeg har aldri hørt mine barn i faget eller nilest på innleveringer. Dette har de styrt selv, og eldste hadde skyhøyt snitt da han gikk ut av ungdomsskolen. Så det har ikke vært nødvendig å være lærer for barna hjemme, i tillegg til skolens lærere. Og ja, man må være veldig flink i et fag, i hvert fall på slutten av ungdomsskolen og på videregående, for å kunne veilede riktig. 

Forresten, dere som har flere barn, hvordan får dere til å ha fulltidsjobb, kjøring til aktiviteter, husarbeid, matlaging, handling og skolearbeid med eldste flere timer i uka? Går det ut over søvn, småsøsken eller egne interesser?

Her innrømmer jeg glatt at jeg ikke egner meg til å hjelpe til i matte feks . Det er også et fag vi ikke følger opp utover at vi vet via prøver, tilbakemeldinger og leksearbeid hjemme at han mester. Engelsk er også et fag han er strålende i . Der vi trår til når det gjelder engelsk er feks i frie oppgaver. Skrive tekst ( både norsk og engelsk ) . Der vil han gjerne ha noe hjelp . Ikke hjelp i form av at vi skriver men diskutere ideer . Siste var en tekst hvor de skulle skrive en tekst om å lengte. Da måtte vi drodle litt om ideer . Han hater slike åpne oppgaver. Så fant vi sammen noe han fant spennende å skrive om. Han trenger hjelp til å tenke litt selv i slike oppgaver. Når han først har en plan går det fint . Det er ikke det at det tar mye tid, og jeg hadde faktisk heller servert Grandiosa til middag en kveld hvis gutta trengte ekstra leksehjelp . Det er høyt prioritert at de får gjort det de skal . På en god måte

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor skulle det det? Døgnet har da virkelig alltid en halvtime til barns behov.

Barn har jo forskjellige behov, som alle må dekkes. Å dekke et kunstig skapt behov er jo ikke nødvendig. For øvrig, skriver du selv at dere ikke har gitt veldig mye hjelp til store unger med lekser. Så det gjelder jo ikke deg? Forresten, en halvtime til lekser i ungdomsskole og VGs? Noen genibarn enkelte har her :D 

Skrevet

Barn har jo forskjellige behov, som alle må dekkes. Å dekke et kunstig skapt behov er jo ikke nødvendig. For øvrig, skriver du selv at dere ikke har gitt veldig mye hjelp til store unger med lekser. Så det gjelder jo ikke deg? Forresten, en halvtime til lekser i ungdomsskole og VGs? Noen genibarn enkelte har her :D 

Og?

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Og?

Og?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Dere med barn på ungdomsskolen .. til høsten så begynner minste på ungdomsskolen og det er på tide å tenke på fremmedspråk. Eldste valgte tysk da vi hjemme har hatt tysk alle sammen . Minste vil ha noe annet og jeg lurer på hvordan det blir å følge opp når man ikke kan språket selv. Tenker på lekser og det å øve til prøver. Dere som har barn som har valgt noe annet enn dere selv ; hvordan var det å følge opp faget? 

Det er ikke foreldrene som skal lære bort språket. Det lærer de på skolen. De bør velge et språk de vil lære, og som kan bli nyttig. 

Jeg lærte tysk, var eneste språket på min skole. Og det er et språk jeg ikke fikk mye brukt for. Spansk er mye nyttigere, evt fransk. Men motivasjon  bør vel telle mest. 

Anonymkode: 50cbb...af4

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Han har selvsagt fått vite at han skal velge akkurat det han ønsker selv. Det står høyt hos oss. Det å kunne tysk har vært praktisk i det å følge opp eldste da det har blitt mye lesing og pugging . Der har jeg ikke sjans til å kunne hjelpe til i samme grad i faget minste ønsker. Det kan jo være at det uansett er lett å lære seg litt ved å sitte med ungdommen når han gjør lekser..  Jeg tror du har mye rett i at det handler om motivasjon. 

Men, på ungdomsskolen er vel ikke akkurat mor og far med og sitter og holder i hånda under lekser? Da burde de være selvstendige å gjøre lekser selv. Evt høring i lekser greier man fint uten å kunne språket selv da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke foreldrene som skal lære bort språket. Det lærer de på skolen. De bør velge et språk de vil lære, og som kan bli nyttig. 

Jeg lærte tysk, var eneste språket på min skole. Og det er et språk jeg ikke fikk mye brukt for. Spansk er mye nyttigere, evt fransk. Men motivasjon  bør vel telle mest. 

Enig i at motivasjon må telle mest . Vil dog si at jeg har hatt god nytte av tysken min både på jobb og i ferie. Jeg elsker nord Italia og der kommer man veldig langt hvis man snakker tysk 

Skrevet

Men, på ungdomsskolen er vel ikke akkurat mor og far med og sitter og holder i hånda under lekser? Da burde de være selvstendige å gjøre lekser selv. Evt høring i lekser greier man fint uten å kunne språket selv da. 

Hvis du leser denne tråden, er det flere som mener det er nødvendig å sitte og holde i hånda, høre i faget og følge med på alle innleveringer (kvalitetssikre før de sendes inn? Da er det jo juks - det er foreldrene og ikke barna som har skrevet oppgaven). 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Enig i at motivasjon må telle mest . Vil dog si at jeg har hatt god nytte av tysken min både på jobb og i ferie. Jeg elsker nord Italia og der kommer man veldig langt hvis man snakker tysk 

Og enda lengre hvis man snakker italiensk...

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Og enda lengre hvis man snakker italiensk...

For å være pinlig nøyaktig med deg her... noe av min familie som bor i nord Italia og der de bor foregår alt på tysk. Barna har tysk som førstespråk på skolen og aviser og alt er på tysk. Så der kommer man faktisk lengst med tysk ... 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Her innrømmer jeg glatt at jeg ikke egner meg til å hjelpe til i matte feks . Det er også et fag vi ikke følger opp utover at vi vet via prøver, tilbakemeldinger og leksearbeid hjemme at han mester. Engelsk er også et fag han er strålende i . Der vi trår til når det gjelder engelsk er feks i frie oppgaver. Skrive tekst ( både norsk og engelsk ) . Der vil han gjerne ha noe hjelp . Ikke hjelp i form av at vi skriver men diskutere ideer . Siste var en tekst hvor de skulle skrive en tekst om å lengte. Da måtte vi drodle litt om ideer . Han hater slike åpne oppgaver. Så fant vi sammen noe han fant spennende å skrive om. Han trenger hjelp til å tenke litt selv i slike oppgaver. Når han først har en plan går det fint . Det er ikke det at det tar mye tid, og jeg hadde faktisk heller servert Grandiosa til middag en kveld hvis gutta trengte ekstra leksehjelp . Det er høyt prioritert at de får gjort det de skal . På en god måte

Jeg synes du bør la de gjøre lekser selv, det at han sliter med dette betyr at han trenger øve på dette. Da hjelper det ikke ham i det lange løp at du gjør tenkingen for ham. De blir jo ikke selvstendige i det hele tatt. 

Skrevet
Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Hvis du leser denne tråden, er det flere som mener det er nødvendig å sitte og holde i hånda, høre i faget og følge med på alle innleveringer (kvalitetssikre før de sendes inn? Da er det jo juks - det er foreldrene og ikke barna som har skrevet oppgaven). 

Juks faktisk ... vi er der ja... 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

For å være pinlig nøyaktig med deg her... noe av min familie som bor i nord Italia og der de bor foregår alt på tysk. Barna har tysk som førstespråk på skolen og aviser og alt er på tysk. Så der kommer man faktisk lengst med tysk ... 

Det var veldig interessant :) Har sett flere eksempler fra andre land, der folk som bor på grensa til et land, har dette landets språk som førstespråk og hverdagsspråk. 

Skrevet

Jeg synes du bør la de gjøre lekser selv, det at han sliter med dette betyr at han trenger øve på dette. Da hjelper det ikke ham i det lange løp at du gjør tenkingen for ham. De blir jo ikke selvstendige i det hele tatt. 

Han gjør leksene selv . Lærer er fullt klar over at han trenger hjelp med frie oppgaver og støtter at vi hjelper tankeprosess rundt dette. Null stress

Skrevet

Det var veldig interessant :) Har sett flere eksempler fra andre land, der folk som bor på grensa til et land, har dette landets språk som førstespråk og hverdagsspråk. 

Ja. Det er slik flere steder

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp det. Det blir på en måte "juks" - det er mor og far som leverer oppgaven, ikke eleven. Og meningen med lekser er at læreren kontrollerer hva ELEVENE kan og har lært. Det blir helt misvisende hvis foreldrene skal kvalitetssjekke og rette på hver eneste innlevering. I tillegg blir det skikkelig kalddusj på universitetet, der man må levere ting inn selv, ikke får noe hjelp med skolearbeid, struktur og så videre. De kunstig høye karakterene kan også bidra til at man kommer inn på et studium man egentlig ikke har forutsetninger for å gjennomføre. 

Jeg hjelper selvfølgelig hvis de står helt fast, men sier samtidig at de må si fra til læreren at her er det gjort dårlig lærerarbeid. Læringsstoffet skal forklares av læreren i timen, og repeteres/øves på hjemme. Det er ikke foreldrene som skal forklare og lære bort fag, da kan det fort bli en sovepute for lærerne.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Han gjør leksene selv . Lærer er fullt klar over at han trenger hjelp med frie oppgaver og støtter at vi hjelper tankeprosess rundt dette. Null stress

Men din eldste har en diagnose som går på lærevansker. Det blir noe annet enn når et barn ikke har behov for spesialpedagogisk hjelp. 

Skrevet
Milfy Way skrev (5 minutter siden):

Ja, men slik er det dessverre i enkelte familier. Det betyr så mye å få alt riktig på lekser, foreldrene gjør dem nærmest for barna, og barna lærer ikke det de skal. Leksene er jo barnets øving, og skal vise læreren hva de mestrer. Når alt hele tiden er rettet av foreldre så synes jo ikke det. 

Bjørnetjeneste for barna dette, og de lærer heller ikke kunsten å lære. Som blir superviktig på vgs og ved høyere utdanning. Og jeg antar de ikke vil gjøre denne jobben for dem også? Da blir jo ikke barna selvstendige overhodet. 

Å være tilgjengelig ved evt spm er jo noe annet enn å sitte der med dem, pugge med dem osv. Det burde ikke være nødvendig for et så stort barn.

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Men din eldste har en diagnose som går på lærevansker. Det blir noe annet enn når et barn ikke har behov for spesialpedagogisk hjelp. 

Nå gjaldt dette med frie oppgaver han uten diagnose . Han velger utelukkende oppgaver med regler og oppsett dersom det er mulig , men ja... trenger hjelp til å tenke rundt frie oppgaver

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men slik er det dessverre i enkelte familier. Det betyr så mye å få alt riktig på lekser, foreldrene gjør dem nærmest for barna, og barna lærer ikke det de skal. Leksene er jo barnets øving, og skal vise læreren hva de mestrer. Når alt hele tiden er rettet av foreldre så synes jo ikke det. 

Bjørnetjeneste for barna dette, og de lærer heller ikke kunsten å lære. Som blir superviktig på vgs og ved høyere utdanning. Og jeg antar de ikke vil gjøre denne jobben for dem også? Da blir jo ikke barna selvstendige overhodet. 

Å være tilgjengelig ved evt spm er jo noe annet enn å sitte der med dem, pugge med dem osv. Det burde ikke være nødvendig for et så stort barn.

Jeg opplevde det på universitetet. Mange hadde problemer med å etablere riktig studieteknikk, disponere tiden, ha innlæringsgrep og sånt. Jeg hadde allerede en høyere utdanning bak meg, og mye selvstendig arbeid på det som tilsvarer videregående skole i Norge. For meg var det derfor mye lettere, og jeg jobbet mer effektivt enn mange medstudenter, brukte mindre tid på enkelte oppgaver, selv om det var utfordrende å studere på fremmedspråk.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (44 minutter siden):

Engelsk fordypning? Her fikk vi info om at det var mest for dem som sliter faglig... stemmer det? 

Det er ikke nødvendigvis det. På skolen til sønnen har de ikke tilbud om andre fremmedspråk enn engelsk. (eller dvs de har fått spansk nå i år, men da min går i 9., fikk ikke han begynne med dette). 

Han sliter ikke faglig, og får 6 både i engelsk og engelsk fordypning. 

Anonymkode: d874c...d29

Skrevet
Milfy Way skrev (40 minutter siden):

Men dette er jo cluet - du er lærer og kan skolesystemet svært godt, og mannen din er rå i matte. Jeg har ikke gått på norsk skole i det hele tatt, og ser at det er veldig store forskjeller mellom skolen i mitt hjemland og i Norge. Ungene har heller ikke trengt noe særlig hjelp foreløpig heller.

Du spurte hvordan jeg klarte å følge opp på det nivået, og jeg svarte. Jeg er fullstendig klar over at det ikke gjelder alle. Likevel har jeg hjulpet sønnen min i naturfag også, selv om jeg ikke har faget selv eller har hatt naturfag siden jeg selv gikk på vgs. Som voksen og relativt oppegående, klarer jeg likevel å forstå nok av det som står i læreboken til å hjelpe ham litt, eller bare lese høyt (med dysleksi tar lesingen tid). Og du må ikke være så rask til å avfeie at du selvsagt ikke mente de med diagnoser og vansker, for det er faktisk veldig mange ungdommer som strever med skolen og trenger hjelp og støtte hjemme. Her har de to i midten begge snitt på godt over 5, men til og med de synes det er kjekt med litt oppfølging av og til.

Anonymkode: b7450...532

Skrevet
Milfy Way skrev (57 minutter siden):

Selvfølgelig gjør den ikke det. Men jeg har aldri hørt mine barn i faget eller nilest på innleveringer. Dette har de styrt selv, og eldste hadde skyhøyt snitt da han gikk ut av ungdomsskolen. Så det har ikke vært nødvendig å være lærer for barna hjemme, i tillegg til skolens lærere. Og ja, man må være veldig flink i et fag, i hvert fall på slutten av ungdomsskolen og på videregående, for å kunne veilede riktig. 

Forresten, dere som har flere barn, hvordan får dere til å ha fulltidsjobb, kjøring til aktiviteter, husarbeid, matlaging, handling og skolearbeid med eldste flere timer i uka? Går det ut over søvn, småsøsken eller egne interesser?

Å ha barn går ofte ut over egne interesser, ja. Det ligger liksom i det å være en tilstedeværende forelder. Noen barn klarer seg bra på skolen til tross for foreldrene og ikke pga av. 

Milfy Way skrev (41 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen som mener at de skal sitte og holde barna i hånden, verken på barne- ungdoms eller videregående skole. Å være en engasjert og deltakende forelder derimot, det er det mange av oss som ønsker. Spesielt på ungdomsskolen kan det fort være andre ting enn skole som er spennende og er man da en deltagende forelder så kan man plukke opp faresignalene mye raskere enn de som mener at en fjortenåring skal klare seg uten oppfølging hjemmefra. 

Anonymkode: cab26...bc1

Skrevet

Å ha barn går ofte ut over egne interesser, ja. Det ligger liksom i det å være en tilstedeværende forelder. Noen barn klarer seg bra på skolen til tross for foreldrene og ikke pga av. 

Jeg har ikke sett noen som mener at de skal sitte og holde barna i hånden, verken på barne- ungdoms eller videregående skole. Å være en engasjert og deltakende forelder derimot, det er det mange av oss som ønsker. Spesielt på ungdomsskolen kan det fort være andre ting enn skole som er spennende og er man da en deltagende forelder så kan man plukke opp faresignalene mye raskere enn de som mener at en fjortenåring skal klare seg uten oppfølging hjemmefra. 

Anonymkode: cab26...bc1

Jeg følger da opp ungdommene mine, selv om jeg ikke gjør leksene deres for dem og følger opp hver eneste lille oppgave de får fra skolen. De prioriterer lekser foran alt annet. Det er snakk om oppdragelse. Hvis barna skipper lekser og skole fordi andre ting er mer spennende, har man feilet som forelder.

Og det er viktig at foreldre også har egne interesser. Å utslette seg selv i 18 år + og bare leve gjennom barna sine er ikke sunt for noen.

Skrevet
Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Jeg følger da opp ungdommene mine, selv om jeg ikke gjør leksene deres for dem og følger opp hver eneste lille oppgave de får fra skolen. De prioriterer lekser foran alt annet. Det er snakk om oppdragelse. Hvis barna skipper lekser og skole fordi andre ting er mer spennende, har man feilet som forelder.

Og det er viktig at foreldre også har egne interesser. Å utslette seg selv i 18 år + og bare leve gjennom barna sine er ikke sunt for noen.

Nyanser er ikke din greie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...