Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #51 Skrevet 14. april 2021 Det som også er litt interessant, er at i tråder der det diskuteres prestasjoner og karakterer hevder veldig mange at deres barn har bare 5 og 6 i alle fag. Dette stemmer ikke med statistikken: Grunnskolepoeng og karakterer i grunnskolen 2019-20 (udir.no) Ellers må det jo være en uvanlig ansamling supersmarte folk på dette forumet, som kun har barn med karakterer over snittet. Hvor er alle de barna som har karakterer under snittet?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #52 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (1 minutt siden): Det som også er litt interessant, er at i tråder der det diskuteres prestasjoner og karakterer hevder veldig mange at deres barn har bare 5 og 6 i alle fag. Dette stemmer ikke med statistikken: Grunnskolepoeng og karakterer i grunnskolen 2019-20 (udir.no) Ellers må det jo være en uvanlig ansamling supersmarte folk på dette forumet, som kun har barn med karakterer over snittet. Hvor er alle de barna som har karakterer under snittet? Du hevder jo det samme om dine egne barn?
uhhuhher Skrevet 14. april 2021 #53 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (2 minutter siden): Det som også er litt interessant, er at i tråder der det diskuteres prestasjoner og karakterer hevder veldig mange at deres barn har bare 5 og 6 i alle fag. Dette stemmer ikke med statistikken: Grunnskolepoeng og karakterer i grunnskolen 2019-20 (udir.no) Ellers må det jo være en uvanlig ansamling supersmarte folk på dette forumet, som kun har barn med karakterer over snittet. Hvor er alle de barna som har karakterer under snittet? Vil tro man ser en viss skjevhet i slike svar mot foreldre som er stolte av barna og derfor velger å svare? Ikke akkurat rocket science. Tror heller ikke du skal gå ut fra at denne siden er et representativt snitt av befolkningen, altså.
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #54 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Du hevder jo det samme om dine egne barn? Om det ene barnet, ja. Ikke om de andre. Eldste er mye mer skoleflink enn de andre barna mine, det er bare slik det er - barn er forskjellige. Det bør ikke være et mål i seg selv at alle barn skal ha 6 i snitt.
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #55 Skrevet 14. april 2021 uhhuhher skrev (Akkurat nå): Vil tro man ser en viss skjevhet i slike svar mot foreldre som er stolte av barna og derfor velger å svare? Ikke akkurat rocket science. Tror heller ikke du skal gå ut fra at denne siden er et representativt snitt av befolkningen, altså. Men ut fra svar i andre tråder virker det ikke som om de aller fleste brukere har høyere utdanning og IQ på 150. Eller mener du at folk på DiB er over gjennomsnittet smarte?
uhhuhher Skrevet 14. april 2021 #56 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nå): Men ut fra svar i andre tråder virker det ikke som om de aller fleste brukere har høyere utdanning og IQ på 150. Eller mener du at folk på DiB er over gjennomsnittet smarte? Jeg mener at i tråder om barn og lekser vil foreldre med barn med gode karakterer svare fordi de er stolte, vil skryte, what have you. Man nevner ikke karakterer dersom de er dårlige, og dermed kan man ikke regne med at slike tråder er representative.
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #57 Skrevet 14. april 2021 uhhuhher skrev (Akkurat nå): Jeg mener at i tråder om barn og lekser vil foreldre med barn med gode karakterer svare fordi de er stolte, vil skryte, what have you. Man nevner ikke karakterer dersom de er dårlige, og dermed kan man ikke regne med at slike tråder er representative. Ok, skjønner. Da blir det jo litt skjevt bilde av hvordan det egentlig er i samfunnet.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #58 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (3 minutter siden): Om det ene barnet, ja. Ikke om de andre. Eldste er mye mer skoleflink enn de andre barna mine, det er bare slik det er - barn er forskjellige. Det bør ikke være et mål i seg selv at alle barn skal ha 6 i snitt. Det bør ikke være et mål om 6 i snitt men et mål om å prestere så godt som mulig utifra egne muligheter . Da hender det at unge trenger litt hjelp og veiledning . Hvis min skoleflinke gutt plutselig skulle få middels oppnåelse på prøver må han ta tak. Han kan bedre. Dersom gutten hadde vært middels i engelsk så hadde middels resultat vært helt topp.
uhhuhher Skrevet 14. april 2021 #59 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nå): Ok, skjønner. Da blir det jo litt skjevt bilde av hvordan det egentlig er i samfunnet. Tror det kalles bias innen forskning.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #60 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (26 minutter siden): Jeg følger da opp ungdommene mine, selv om jeg ikke gjør leksene deres for dem og følger opp hver eneste lille oppgave de får fra skolen. De prioriterer lekser foran alt annet. Det er snakk om oppdragelse. Hvis barna skipper lekser og skole fordi andre ting er mer spennende, har man feilet som forelder. Og det er viktig at foreldre også har egne interesser. Å utslette seg selv i 18 år + og bare leve gjennom barna sine er ikke sunt for noen. Det er vel ingen som har påstått noe av dette? Her var der mer snakk om å hjelpe ungdommer med å pugge gloser, lese til prøver ol. Man utsletter da heller ikke seg selv om man bruker en del av tiden sin på barna sine? Jeg har fire barn/ungdommer og jobber likevel fullt, trener, er sosial med venner (ikke så mye nå med korona, da) og har hobbyer, men jeg bruker naturligvis mindre tid på hobbyer enn mine barnløse venninner. Anonymkode: b7450...532
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #61 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (34 minutter siden): Jeg følger da opp ungdommene mine, selv om jeg ikke gjør leksene deres for dem og følger opp hver eneste lille oppgave de får fra skolen. De prioriterer lekser foran alt annet. Det er snakk om oppdragelse. Hvis barna skipper lekser og skole fordi andre ting er mer spennende, har man feilet som forelder. Og det er viktig at foreldre også har egne interesser. Å utslette seg selv i 18 år + og bare leve gjennom barna sine er ikke sunt for noen. Igjen, det er ingen som hevder at de følger opp hver eneste lille oppgave de får? Det er heller ingen som sier at de utsletter seg selv. Du må begynne å lese det som er skrevet og ikke vri det til ting som verken står eller menes. Kan du ikke diskutere på det grunnlaget jeg skriver er det litt frånyttes å fortsette her. Anonymkode: cab26...bc1
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #62 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (27 minutter siden): Ok, skjønner. Da blir det jo litt skjevt bilde av hvordan det egentlig er i samfunnet. Ehhh, ja? Gikk dette opp for deg først nå? Anonymkode: cab26...bc1
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #63 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Ehhh, ja? Gikk dette opp for deg først nå? Anonymkode: cab26...bc1 Jada, kjære deg. Jeg er litt treg sånn, med lav IQ. Du må kunne forbarme deg over oss dumme sauer, selv om jeg skjønner at det kan være tungt og vanskelig. Kanskje psykologen kan hjelpe?
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #64 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Igjen, det er ingen som hevder at de følger opp hver eneste lille oppgave de får? Det er heller ingen som sier at de utsletter seg selv. Du må begynne å lese det som er skrevet og ikke vri det til ting som verken står eller menes. Kan du ikke diskutere på det grunnlaget jeg skriver er det litt frånyttes å fortsette her. Anonymkode: cab26...bc1 Altså, hvis man har flere enn ett barn på ungdomsskole og videregående skole, så har de jo innleveringer, gruppeoppgaver og prosjekter i ett sett, i mange forskjellige fag. Hvis man skal sette seg inn i alt stoffet de lærer i alle fag, alle innleveringer, alle prøver osv, så er det jo fulltidsarbeid. For eksempel, måtte eldste si fra seg vakta på jobb i går fordi han har en svær innlevering og en gruppeoppgave som vil ta flere timer på kvelden. Skal jeg sitte og lese gjennom x antall sider han har skrevet, diskutere, rette på og så videre? Samtidig har lillesøster to prosjektoppgaver i forskjellige fag, med mye gruppearbeid. Dette vil ta hele kvelden for henne i dag. Så poenget er å sitte i flere timer om kvelden og hjelpe til? Da kan man jo si opp jobben sin og begynne med sånne ting i stedet. En annen ting, hvordan følger man opp gruppearbeidet til barna uten at barna blir mobbet som mammadalt i ettertid fordi mamma sitter på Teams-møtet ved siden av barnet?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #65 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (3 minutter siden): Altså, hvis man har flere enn ett barn på ungdomsskole og videregående skole, så har de jo innleveringer, gruppeoppgaver og prosjekter i ett sett, i mange forskjellige fag. Hvis man skal sette seg inn i alt stoffet de lærer i alle fag, alle innleveringer, alle prøver osv, så er det jo fulltidsarbeid. For eksempel, måtte eldste si fra seg vakta på jobb i går fordi han har en svær innlevering og en gruppeoppgave som vil ta flere timer på kvelden. Skal jeg sitte og lese gjennom x antall sider han har skrevet, diskutere, rette på og så videre? Samtidig har lillesøster to prosjektoppgaver i forskjellige fag, med mye gruppearbeid. Dette vil ta hele kvelden for henne i dag. Så poenget er å sitte i flere timer om kvelden og hjelpe til? Da kan man jo si opp jobben sin og begynne med sånne ting i stedet. En annen ting, hvordan følger man opp gruppearbeidet til barna uten at barna blir mobbet som mammadalt i ettertid fordi mamma sitter på Teams-møtet ved siden av barnet? Ingen setter seg inn i alt . Du vrir og vender på det folk skriver og ikke minst tolker du det som står mest mulig kritisk . Det er ikke så lett å diskutere på en saklig måte da
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #66 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Ingen setter seg inn i alt . Du vrir og vender på det folk skriver og ikke minst tolker du det som står mest mulig kritisk . Det er ikke så lett å diskutere på en saklig måte da Når folk insinuerer at det er NØDVENDIG å følge opp alle innleveringer, prøver osv, for så å insinuere at de som ikke gjør det, ikke er engasjerte i barna sine, så blir diskusjonen slik den er. Som sagt, jeg har aldri opplevd det som vanlig at foreldrene til store ungdommer følger opp alle innleveringer og prøver og skriver oppgaver for dem. Det har ikke vært tradisjon i min familie eller mine venners familier. Ungene gir tilbakemelding om at det også er slik i familier til deres venner. Derfor blir det veldig rart når noen påstår at det er nødvendig med så tett oppfølging, og at de som ikke gjør det, er uengasjerte foreldre. Anonymkode: de470...b19
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #67 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når folk insinuerer at det er NØDVENDIG å følge opp alle innleveringer, prøver osv, for så å insinuere at de som ikke gjør det, ikke er engasjerte i barna sine, så blir diskusjonen slik den er. Som sagt, jeg har aldri opplevd det som vanlig at foreldrene til store ungdommer følger opp alle innleveringer og prøver og skriver oppgaver for dem. Det har ikke vært tradisjon i min familie eller mine venners familier. Ungene gir tilbakemelding om at det også er slik i familier til deres venner. Derfor blir det veldig rart når noen påstår at det er nødvendig med så tett oppfølging, og at de som ikke gjør det, er uengasjerte foreldre. Anonymkode: de470...b19 Ikke meningen å være anonym.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #68 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når folk insinuerer at det er NØDVENDIG å følge opp alle innleveringer, prøver osv, for så å insinuere at de som ikke gjør det, ikke er engasjerte i barna sine, så blir diskusjonen slik den er. Som sagt, jeg har aldri opplevd det som vanlig at foreldrene til store ungdommer følger opp alle innleveringer og prøver og skriver oppgaver for dem. Det har ikke vært tradisjon i min familie eller mine venners familier. Ungene gir tilbakemelding om at det også er slik i familier til deres venner. Derfor blir det veldig rart når noen påstår at det er nødvendig med så tett oppfølging, og at de som ikke gjør det, er uengasjerte foreldre. Anonymkode: de470...b19 Ingen gjør oppgaver for barna sine . Hvor har du det fra?
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #69 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Ingen gjør oppgaver for barna sine . Hvor har du det fra? Hvorfor skal man ellers lese gjennom oppgaver som leveres og bistå i leksegjøringen? Da retter man jo på det barnet har skrevet - det blir med andre ord forelderen som har levert oppgaven. Når man begynner i jobb så er det ikke slik at foreldre eller søsken kan rette på det du skriver før du leverer det til sjefen. Det er viktig å lære ungdommer å jobbe selvstendig slik at de ikke vil slite på universitetet og i arbeidslivet.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #70 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man ellers lese gjennom oppgaver som leveres og bistå i leksegjøringen? Da retter man jo på det barnet har skrevet - det blir med andre ord forelderen som har levert oppgaven. Når man begynner i jobb så er det ikke slik at foreldre eller søsken kan rette på det du skriver før du leverer det til sjefen. Det er viktig å lære ungdommer å jobbe selvstendig slik at de ikke vil slite på universitetet og i arbeidslivet. Ingen retter på skrivefeil osv . Her kan gutten min komme med en oppgave å spørre om han har forstått det riktig . Det får han tilbakemelding på . Har han misforstått så hjelper vi med å tolke rett. Jeg kan også spørre om han forstår oppgaven og hvis han sier ja så er det jo flott det. Jeg kan lese gjennom en stil å tenke at han feks kunne fått med litt mer her og der men jeg sier jo ikke det. Han får gode tilbakemeldinger fra skolen. Noen ganger er det greit å bli veiledet og det er styrke i det også
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #71 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Ingen retter på skrivefeil osv . Her kan gutten min komme med en oppgave å spørre om han har forstått det riktig . Det får han tilbakemelding på . Har han misforstått så hjelper vi med å tolke rett. Jeg kan også spørre om han forstår oppgaven og hvis han sier ja så er det jo flott det. Jeg kan lese gjennom en stil å tenke at han feks kunne fått med litt mer her og der men jeg sier jo ikke det. Han får gode tilbakemeldinger fra skolen. Noen ganger er det greit å bli veiledet og det er styrke i det også Selvfølgelig. Men da er du heller ikke en av dem som "følger opp alle innleveringer", slik enkelte her skriver. Så mine kommentarer gjelder altså ikke deg. Men ut fra hvordan hovedinnlegget er formulert, fikk jeg inntrykk av at du mente mye mer inngående innblanding i skolearbeid. Man trenger ikke å kunne et språk godt for å veilede om hvordan oppgaven er å forstå. Hvis du verken påpeker skrivefeil eller ting barnet kunne ha fått med i en stil, hva er poenget med å kunne fremmedspråket som barnet lærer?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #72 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig. Men da er du heller ikke en av dem som "følger opp alle innleveringer", slik enkelte her skriver. Så mine kommentarer gjelder altså ikke deg. Men ut fra hvordan hovedinnlegget er formulert, fikk jeg inntrykk av at du mente mye mer inngående innblanding i skolearbeid. Man trenger ikke å kunne et språk godt for å veilede om hvordan oppgaven er å forstå. Hvis du verken påpeker skrivefeil eller ting barnet kunne ha fått med i en stil, hva er poenget med å kunne fremmedspråket som barnet lærer? I forhold til eldste og tysken har det vært uvurderlig i forhold til lesing og det å kunne hjelpe til å forstå grammatikken
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #73 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): I forhold til eldste og tysken har det vært uvurderlig i forhold til lesing og det å kunne hjelpe til å forstå grammatikken Skjønner. Men det er svært få andre språk som har så innviklet grammatikk som tysk. Fransk og spansk er mye lettere å lære, da disse språkene er mindre regelbundet. I fransk er det uttalen som er problemet, og der trenger man som regel ikke hjelp fra foreldrene.
Nyttårs barn Skrevet 14. april 2021 #74 Skrevet 14. april 2021 Vi har ungdomskolegutt og han har fått en god del hjelp av oss foreldre. Han er jo et ekte nyttårsbarn og er derfor yngst av alle og trenger å følges opp for å få uttelling. Betyr ikke at vi gjør alt for ham. Jeg ville latt barnet velge etter interesse. De kan alltid skifte fremmedspråk etter hvert om de ønsker det. Og angående diskusjonen, ja selvsagt har barn med engasjerte foreldre en fordel. Det viser seg jo det at uansett hvor mye ressurser som pøses inn i skolen, så slår det aldri de ressursene som barna har med hjemmefra, og da tenker jeg både arv og miljø
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #75 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (51 minutter siden): Ingen gjør oppgaver for barna sine . Hvor har du det fra? Jo, en god del gjør faktisk oppgavene for barna. Søsteren min er lærer og hun forteller at hun stadig ser at foreldrene har gjort barnas oppgaver, spesielt på ungdomsskolen. Hun gkorde ppgaver for sine barn også fpr å sikkre at de fikk snitt godt nok til å komme inn på den videregående skolen de ville. Anonymkode: 2a9a4...9bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå