mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Dere med barn på ungdomsskolen .. til høsten så begynner minste på ungdomsskolen og det er på tide å tenke på fremmedspråk. Eldste valgte tysk da vi hjemme har hatt tysk alle sammen . Minste vil ha noe annet og jeg lurer på hvordan det blir å følge opp når man ikke kan språket selv. Tenker på lekser og det å øve til prøver. Dere som har barn som har valgt noe annet enn dere selv ; hvordan var det å følge opp faget?
sug lut Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Det er viktigere med barnets motivasjon enn at far og mor kan språket, vil jeg mene. Rent synseri, i og for seg, siden alle våre har valgt forskjellig, men dog innenfor det vi selv dekker. Men jeg våger meg på den likevel, fordi jeg ser hos venner at for enkelte barn er det å slippe sammenlikning med søsken eller foreldre i seg selv veldig godt.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2021 sug lut skrev (1 minutt siden): Det er viktigere med barnets motivasjon enn at far og mor kan språket, vil jeg mene. Rent synseri, i og for seg, siden alle våre har valgt forskjellig, men dog innenfor det vi selv dekker. Men jeg våger meg på den likevel, fordi jeg ser hos venner at for enkelte barn er det å slippe sammenlikning med søsken eller foreldre i seg selv veldig godt. Han har selvsagt fått vite at han skal velge akkurat det han ønsker selv. Det står høyt hos oss. Det å kunne tysk har vært praktisk i det å følge opp eldste da det har blitt mye lesing og pugging . Der har jeg ikke sjans til å kunne hjelpe til i samme grad i faget minste ønsker. Det kan jo være at det uansett er lett å lære seg litt ved å sitte med ungdommen når han gjør lekser.. Jeg tror du har mye rett i at det handler om motivasjon.
sug lut Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Han har selvsagt fått vite at han skal velge akkurat det han ønsker selv. Det står høyt hos oss. Det å kunne tysk har vært praktisk i det å følge opp eldste da det har blitt mye lesing og pugging . Der har jeg ikke sjans til å kunne hjelpe til i samme grad i faget minste ønsker. Det kan jo være at det uansett er lett å lære seg litt ved å sitte med ungdommen når han gjør lekser.. Jeg tror du har mye rett i at det handler om motivasjon. Ingen her har ønsket innblanding og aktiv hjelp, og i hvert fall ikke å snakke et fremmedspråk man behersker dårlig med mamma eller pappa, det er jo flaut hinsides alt man kan forestille seg. Det er jo dessverre sånn at de starter i en alder da plutselig alt er flaut og foreldre flauest😁. Dårlig timing, altså. 😁
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #5 Skrevet 14. april 2021 sug lut skrev (4 minutter siden): Ingen her har ønsket innblanding og aktiv hjelp, og i hvert fall ikke å snakke et fremmedspråk man behersker dårlig med mamma eller pappa, det er jo flaut hinsides alt man kan forestille seg. Det er jo dessverre sånn at de starter i en alder da plutselig alt er flaut og foreldre flauest😁. Dårlig timing, altså. 😁 Hehe... kanskje bare her vi har pugget høylydt da😊.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden): Han har selvsagt fått vite at han skal velge akkurat det han ønsker selv. Det står høyt hos oss. Det å kunne tysk har vært praktisk i det å følge opp eldste da det har blitt mye lesing og pugging . Der har jeg ikke sjans til å kunne hjelpe til i samme grad i faget minste ønsker. Det kan jo være at det uansett er lett å lære seg litt ved å sitte med ungdommen når han gjør lekser.. Jeg tror du har mye rett i at det handler om motivasjon. Min erfaring er at det går fint. Og som bonus har jeg lært en hel del spansk jeg også 😅😅🤩👏 Anonymkode: 68ca4...0bf
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 Mine har spansk. Mitt ordforråd på spansk strekker deg til p bestille øl og si «takk»🤣 Ingen av mine ønsker aktiv hjelp, de pugger selv og jeg har vel kanskje hørt de i gloser et par ganger i løper av tre år. La ungene lære det de har lyst til. Det er ganske mye annet av ungdomsskole-pensum jeg ikke har så stor kunnskap om - i tillegg til spansk. Matte er feks ikke min greie😬 Anonymkode: 3b2dc...89d
Superdolly Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Mine tok spansk, et språk hverken jeg eller faren har hatt. Hvis de ønsket at vi hørte på dem, så satt vi sammen med dem og hørte på at de øvde på leselekser og oversatte. Vi hørte gloser også. Jeg kan da lese, så jeg leste opp den norske betydningen, ungdommen svarte på spansk og stort sett greier man å se om de kommer med riktig ord. Så lastet vi ned appen Pugge på iPaden. Der legger du selv inn språk og gloser, og mine brukte den flittig.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 De to eldste her hadde tysk, og tredjemann som nå går i 8.klasse valgte fransk. Ingen av dem har ønsket vår innblanding i lekser på ungdomsskolen altså, pugging har de gjort på egenhånd. Yngste som har valgt fransk og har bare 5'ere og 6'ere så langt, elsker det. Har lastet ned den appen på telefonen og lærer en del der faktisk. Snakker nå om å reise sommeren etter 9.klasse på språkskole i Frankrike for det er et stort ønske å bli skikkelig god i dette språket, selv om hverken jeg eller pappaen snakker det Det er ikke meningen vi voksne skal kunne alt de lærer på skolen lenger når de når en viss alder, de vil lære mer og mer som vi ikke kan og det er både greit og ganske morsomt Anonymkode: 88e08...7d2
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 Eldste hadde ikke språkfag (litt utfordringer med skole). Nummer 2 hadde tysk og angret så veldig på det siden han uansett ikke ville gå studiespesialiserende på vgs at lillebroren som nå gå i 8.klasse faktisk valgte engelsk fordypning i stedet. Han har heller ingen planer om å gå studiespesialiserende. Uansett, vi kan ikke noe særlig mye tysk, og mellomste klarte seg helt fint likevel. Anonymkode: b7450...532
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Dere med barn på ungdomsskolen .. til høsten så begynner minste på ungdomsskolen og det er på tide å tenke på fremmedspråk. Eldste valgte tysk da vi hjemme har hatt tysk alle sammen . Minste vil ha noe annet og jeg lurer på hvordan det blir å følge opp når man ikke kan språket selv. Tenker på lekser og det å øve til prøver. Dere som har barn som har valgt noe annet enn dere selv ; hvordan var det å følge opp faget? Det er jo ikke foreldrene som skal gjøre lekser for barnet. Jeg regner med at du ikke er professor i alle andre fag på ungdomsskolen og videregående, og at det går fint med disse fagene likevel. Det er vel ikke vanlig at foreldrene "følger opp lekser" på ungdomsskolen? Jeg har hatt to barn på ungdomsskolen, og har aldri opplevd at jeg må sitte med dem og øve til prøver.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 Våre har valgt helt på tvers av de språkene vi kan. Vi pugger heller ikke til prøver med de på ungdomskolen - det fikser de selv. To har valgt samme språk og tredje et annet. Far hadde russisk og jeg fransk. Ungene valgte selvsagt helt noe annet 😂 Anonymkode: d3e2f...7fd
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke foreldrene som skal gjøre lekser for barnet. Jeg regner med at du ikke er professor i alle andre fag på ungdomsskolen og videregående, og at det går fint med disse fagene likevel. Det er vel ikke vanlig at foreldrene "følger opp lekser" på ungdomsskolen? Jeg har hatt to barn på ungdomsskolen, og har aldri opplevd at jeg må sitte med dem og øve til prøver. Der kommer nok an på barnet. Vi følger fortsatt opp vår eldste litt, og han går VG3 nå. Han har litt ekstra utfordringer (adhd og dysleksi) og trenger derfor mer hjelp. Han som går VG1 er veldig selvgående, men spør av og til om hjelp, og det samme gjelder for han i 8.klasse (han spør oftere). Anonymkode: b7450...532
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke foreldrene som skal gjøre lekser for barnet. Jeg regner med at du ikke er professor i alle andre fag på ungdomsskolen og videregående, og at det går fint med disse fagene likevel. Det er vel ikke vanlig at foreldrene "følger opp lekser" på ungdomsskolen? Jeg har hatt to barn på ungdomsskolen, og har aldri opplevd at jeg må sitte med dem og øve til prøver. 9 klassingen øver selv men vi gjennomgår og sjekker at han kan det han skal før prøver. Mye mulig det er litt fordi han må følges litt ekstra pga adhd . 7 klassingen sier selv at han vil bli hørt før prøver . Mener selvsagt ikke at man skal sitte oppå ungdommen
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Der kommer nok an på barnet. Vi følger fortsatt opp vår eldste litt, og han går VG3 nå. Han har litt ekstra utfordringer (adhd og dysleksi) og trenger derfor mer hjelp. Han som går VG1 er veldig selvgående, men spør av og til om hjelp, og det samme gjelder for han i 8.klasse (han spør oftere). Anonymkode: b7450...532 Nå snakker jeg ikke om barn med diagnoser og utfordringer, men barn som ikke trenger ekstra hjelp i skolehverdagen. Hvordan følger dere ungdommen på VG3 forresten? Det er jo ganske avansert nivå i flere fag - jeg hadde ikke klart å følge opp VG3-matte den dag i dag, og jeg har to høyere utdanninger.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Eldste hadde ikke språkfag (litt utfordringer med skole). Nummer 2 hadde tysk og angret så veldig på det siden han uansett ikke ville gå studiespesialiserende på vgs at lillebroren som nå gå i 8.klasse faktisk valgte engelsk fordypning i stedet. Han har heller ingen planer om å gå studiespesialiserende. Uansett, vi kan ikke noe særlig mye tysk, og mellomste klarte seg helt fint likevel. Anonymkode: b7450...532 Engelsk fordypning? Her fikk vi info om at det var mest for dem som sliter faglig... stemmer det?
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #17 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): 9 klassingen øver selv men vi gjennomgår og sjekker at han kan det han skal før prøver. Mye mulig det er litt fordi han må følges litt ekstra pga adhd . 7 klassingen sier selv at han vil bli hørt før prøver . Mener selvsagt ikke at man skal sitte oppå ungdommen Det er veldig uvanlig at foreldre til barn uten diagnose eller andre utfordringer gjennomgår og sjekker alt barnet kan i alle fag før prøver. Det er å ta fra dem selvstendighet. Er det veldig høyt karakterpress i deres familie, siden dere ønsker å ha kontroll på absolutt alt av skolearbeid?
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #18 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Engelsk fordypning? Her fikk vi info om at det var mest for dem som sliter faglig... stemmer det? Det stemmer. I tillegg vil det gi den konsekvens at man må ha fremmedspråk alle tre år på videregående, i stedet for bare to. Min eldste tok andre fremmedspråk på ungdomsskolen, og han slipper å ha fremmedspråk siste året på VGs. Da har man mulighet til å velge et annet fag som man liker og interesserer seg i siste året man går VGs.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. april 2021 Forfatter #19 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nå): Det er veldig uvanlig at foreldre til barn uten diagnose eller andre utfordringer gjennomgår og sjekker alt barnet kan i alle fag før prøver. Det er å ta fra dem selvstendighet. Er det veldig høyt karakterpress i deres familie, siden dere ønsker å ha kontroll på absolutt alt av skolearbeid? Nå har ikke minste karakterer i 7 ende men han vil veldig gjerne gjøre det bra. Så forundrer meg ikke hvis han ønsker en gjennomgang før prøver.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (1 minutt siden): Nå snakker jeg ikke om barn med diagnoser og utfordringer, men barn som ikke trenger ekstra hjelp i skolehverdagen. Hvordan følger dere ungdommen på VG3 forresten? Det er jo ganske avansert nivå i flere fag - jeg hadde ikke klart å følge opp VG3-matte den dag i dag, og jeg har to høyere utdanninger. Han tar påbygg over to år. Jeg jobber som lærer i vgs selv, men ikke innenfor realfag da. Mannen min er derimot rå i matte og markedsføring og kan hjelpe mye der, mens jeg kan bidra sterkt til historie (som jeg selv underviser i) i år, og norsk neste år. Anonymkode: b7450...532
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #21 Skrevet 14. april 2021 Milfy Way skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke foreldrene som skal gjøre lekser for barnet. Jeg regner med at du ikke er professor i alle andre fag på ungdomsskolen og videregående, og at det går fint med disse fagene likevel. Det er vel ikke vanlig at foreldrene "følger opp lekser" på ungdomsskolen? Jeg har hatt to barn på ungdomsskolen, og har aldri opplevd at jeg må sitte med dem og øve til prøver. Selvsagt følger man opp barna når de går på ungdomsskole også! Det er ikke snakk om å sitte ved siden mens de gjør lekser, men å hjelpe til med gloseprøver, høre dem i faget og ikke minst være klar over hva de har av prøver og innleveringer er helt normalt. Og nødvenig. Det handler heller ikke om at man er professor i alle fag (for et idiotisk argument!), men at man er interessert og engasjert i barna sine. Foreldregjerningen slutter ikke ved 8. klasse. Anonymkode: cab26...bc1
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #22 Skrevet 14. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Engelsk fordypning? Her fikk vi info om at det var mest for dem som sliter faglig... stemmer det? Ja, det er nok flest av dem der. Min 8.klassing sliter ikke faglig i det hele tatt (bare 5-ere og 6-ere), så det er ikke akkurat vanskelig for ham å få 6-er i der faget. Siden han uansett ikke skal gå studiespesialiserende er det bare en fordel. Linjen han vil prøve på pleier å ligge på 5.3-5.5 for å komme inn, så han trenger alle 6-ere han kan få. Min erfaring er nok at litt for mange strever seg gjennom fremmedspråkene uten grunn. Det er bare de som skal gå studiespesialiserende som har en fordel av dette, og da bør man helst på forhånd sjekke at skolen (vgs) man skal videre på tilbyr samme fremmedspråket. På skolen jeg jobber f.eks. hadde vi noen år der vi ikke tilbød fransk, så elevene som hadde hatt dette på ungdomsskolen, måtte derfor begynne på nytt med tysk i stedet. Det var ganske tøft for dem. Anonymkode: b7450...532
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #23 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt følger man opp barna når de går på ungdomsskole også! Det er ikke snakk om å sitte ved siden mens de gjør lekser, men å hjelpe til med gloseprøver, høre dem i faget og ikke minst være klar over hva de har av prøver og innleveringer er helt normalt. Og nødvenig. Det handler heller ikke om at man er professor i alle fag (for et idiotisk argument!), men at man er interessert og engasjert i barna sine. Foreldregjerningen slutter ikke ved 8. klasse. Anonymkode: cab26...bc1 Selvfølgelig gjør den ikke det. Men jeg har aldri hørt mine barn i faget eller nilest på innleveringer. Dette har de styrt selv, og eldste hadde skyhøyt snitt da han gikk ut av ungdomsskolen. Så det har ikke vært nødvendig å være lærer for barna hjemme, i tillegg til skolens lærere. Og ja, man må være veldig flink i et fag, i hvert fall på slutten av ungdomsskolen og på videregående, for å kunne veilede riktig. Forresten, dere som har flere barn, hvordan får dere til å ha fulltidsjobb, kjøring til aktiviteter, husarbeid, matlaging, handling og skolearbeid med eldste flere timer i uka? Går det ut over søvn, småsøsken eller egne interesser?
Luksusdyret Skrevet 14. april 2021 #24 Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Han tar påbygg over to år. Jeg jobber som lærer i vgs selv, men ikke innenfor realfag da. Mannen min er derimot rå i matte og markedsføring og kan hjelpe mye der, mens jeg kan bidra sterkt til historie (som jeg selv underviser i) i år, og norsk neste år. Anonymkode: b7450...532 Men dette er jo cluet - du er lærer og kan skolesystemet svært godt, og mannen din er rå i matte. Jeg har ikke gått på norsk skole i det hele tatt, og ser at det er veldig store forskjeller mellom skolen i mitt hjemland og i Norge. Ungene har heller ikke trengt noe særlig hjelp foreløpig heller.
sug lut Skrevet 14. april 2021 #25 Skrevet 14. april 2021 (endret) Milfy Way skrev (6 minutter siden): Selvfølgelig gjør den ikke det. Men jeg har aldri hørt mine barn i faget eller nilest på innleveringer. Dette har de styrt selv, og eldste hadde skyhøyt snitt da han gikk ut av ungdomsskolen. Så det har ikke vært nødvendig å være lærer for barna hjemme, i tillegg til skolens lærere. Og ja, man må være veldig flink i et fag, i hvert fall på slutten av ungdomsskolen og på videregående, for å kunne veilede riktig. Forresten, dere som har flere barn, hvordan får dere til å ha fulltidsjobb, kjøring til aktiviteter, husarbeid, matlaging, handling og skolearbeid med eldste flere timer i uka? Går det ut over søvn, småsøsken eller egne interesser? Nei, hvorfor skulle det det? Døgnet har da virkelig alltid en halvtime til barns behov. Endret 14. april 2021 av sug lut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå