Gå til innhold

Hvor mange kontoer har du i banken og hva bruker du de til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det litt stramt og vurderer å lage til flere kontoer for sparing til ferie, gaver og slikt. Hvordan gjør du det? 

Anonymkode: 3d1dc...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 konto til regninger og lån

1 til husholdningsutgifter 

1 sparekonto

1 feriekonto

All lønn kommer inn i første konto for lån/regninger. Faste avtrekk i mnd til husholdning, spar og ferie. 

Anonymkode: 36ac7...afa

Skrevet

Lønningskonto

sparekonto

regningskonto (lån og faste regninger)

huskonto (renovering, basseng etc)

hyttekonto (for utgiftene hytta gir) 

bilkonto (bensin, service etc)

Matkonto (fast beløp til mat og vi begge har kort) 

i tillegg er det kontoer jeg sparer til barna som jeg disponerer. 

Skrevet

Alle i familien har en brukskonto og en sparekonto. I tillegg har vi en konto i mannens hjemland for å håndtere inntekter og utgifter til en utleiebolig der og 2 ekstra sparekontoer i forskjellige banker for å sikkre pengene for bankkonkurs.

Anonymkode: 692c2...87a

Skrevet

Regningskonto/lønnskonto

sparekonto

konto til barn 1

konto til barn 2

konto til barn 3

brukskonto

konto for idrett

konto for lotteri idrett

Anonymkode: c9c2d...5a8

Skrevet

1. Brukskonto (lønn kommer inn på den)

2. Bufferkonto

3. BSU

4. Regningskonto (felles med mannen. Alt av lån og regninger som går til hus, forsikring, internett osv. Betaler inn 10.000 hver)

5. Sparekonto til datter.

Skal lage meg en sjette konto, til ferie o.l. når bufferkontoen har nådd et akseptabelt nivå.

Anonymkode: 9e008...61c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har det litt stramt og vurderer å lage til flere kontoer for sparing til ferie, gaver og slikt. Hvordan gjør du det? 

Anonymkode: 3d1dc...146

1 Lønnskonto hvor jeg beholder «lommepengene».

1 Husholdningskonto til alt av handling

1 Regningskonto, her blir også lån trukket

1 Sparekonto som er til «bruk», sparing til ferier, restaurantbesøk, nye møbler etc.

1 Bufferkonto til uforutsette utgifter

1 Reisekonto som er min egoreisekonto hvor jeg sparer til spesielle reiser som er om lenge

Anonymkode: cf83a...fcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

1 Lønnskonto hvor jeg beholder «lommepengene».

1 Husholdningskonto til alt av handling

1 Regningskonto, her blir også lån trukket

1 Sparekonto som er til «bruk», sparing til ferier, restaurantbesøk, nye møbler etc.

1 Bufferkonto til uforutsette utgifter

1 Reisekonto som er min egoreisekonto hvor jeg sparer til spesielle reiser som er om lenge

Sparekontoen er forøvrig også til type konfirmasjoner etc.

Så har vi sparekonto på hvert av barna også.

Skrevet

Vanlig lønnskonto/personkonto

Sparekonto/bunadskonto, tiltenkt konfirmasjonsutgifter.

Felleskonto til regninger og lån, både jeg og mannen har fast trekk hit.

Matkonto, fast trekk fra felleskonto til denne.

En ekstra konto til småsparing og div.

Utleiekonto, vi har en ekstra bolig som vi leier ut. Alle utgifter til denne går fra denne kontoen og husleie fra leietager går inn hit.

Så kommer jo flexilånet opp som en konto i nettbanken, men der setter vi bare inn penger og ta ikke ut noe. Har fast overføring hit fra felleskontoen og setter inn her når vi har noe ekstra som kan spares.

Anonymkode: 478e5...e16

Skrevet

Brukskonto , buffer, ferie, sparekonto til ungene i mitt navn, felles brukskonto med mannen , sparekonto og en som heter *hygge*. 

Skrevet

Brukskonto

Sparekonto

Regningskonto sammen med mannen

Skrevet

18 kontoer privat

Lønnskonto/Brukskonto

Sparekonto

matkonto

regningskonto

Bufferkonto

Feriekonto

Idrettskonto (bruker masse på ulike idretter)

Konfirmasjonkonto

Bursdagerkonto (for feiring av våre barn, gaver går fra brukskontoen min)

fondskonto * 2

6 kontoer til barna (1 sparekonto og 1 brukskonto hver) 

Hyttekonto

Anonymkode: c2f56...ed1

Skrevet

I vanlig bank:

Lønnskonto

Felleskonto med mannen til utgifter

Egen bufferkonto

Bufferkonto med mannen.

Felleskonto til løpende utgifter til barna.

Bank nr 2

Egen sparekonto 

Sparekonto til barna

(dette er en bang med «høy» rente)

Nordnet (aksjesparing)

1 konto for langsiktig aksjesparing

1 konto til å leke meg med. (kjøp og salg av enkeltaksjer osv)

Anonymkode: 2af2e...2f6

Skrevet

- En brukskonto til hver, barna, mannen og meg. Med visakort. 
- Lønns- og regningskonto, her får begge lønn, og alle regninger/trekk går herfra. Mannen og jeg overfører penger til brukskonto herfra etter behov. 
- Bufferkonto, fondsparing, feriekonto, og oppussingskonto som vi har faste trekk til hver mnd. 

Anonymkode: 0f7eb...c16

Skrevet

To. Brukskonto og sparekonto. Trenger ikke fler. Barna har egne kontoer for sparepenger. Jeg sparer ikke aktivt til barna mine.

Min mann og jeg har fellesøkonomi, men ingen felles kontoer. Han betaler noe, jeg noe annet.

Anonymkode: f1d4a...de2

Skrevet

2

Brukskontoen og sparekontoen.

Har budsjett og stålkontroll på økonomien, så om både huslån, mat, sparing og lommepenger/shopping går fra samme konto eller fra 1 og inn på 11 ulike kontoer er revnende likegyldig :)

Anonymkode: 6d8a6...cf5

Skrevet

Mannen og jeg har hver vår bruks konto som vi disponerer slik vi vil hver for oss. 
1 Felleskonto som går til regninger, mat, husholdningsartikler, div. utgifter og det barna måtte trenge. (overfører fra lønninger hver måned) 
Jeg har en sparekonto med mikrosparing. 
Barna har hver sin sparekonto for pengegaver.

Skrevet

1: Lønnskonto- her kommer min lønn inn. Jeg overfører den videre til andre kontoer

2: Felles matkonto - jeg overfører 2500 kr til denne hver mandag. Det skal dekke alt som handles i matbutikk, pluss evt take away

3: Felles regningskonto - mannen setter inn hele lønnen sin hit, jeg setter inn lønnen min minus matpenger og 3000 som går til annet-kontoen. Alle regninger og all sparing betales fra denne kontoen.

Hver gang det blir over 50k på denne kontoen overføres det som er over 50k til sparekonto

4: Annet-konto - Jeg setter inn 3000 kr hver mnd. Disse pengene skal dekke klær, diesel, småting, interiør, legetime, medisiner, frisør, gaver når barna skal i bursdag e.l.

Vi har ikke kort til denne kontoen, men overfører det vi skal bruke til felles brukskonto og bruker det kortet.

5: Sparekonto - fylles opp litt og litt hver gang regningskontoen blir «full», brukes til uforutsette utgifter, oppussing o.l. Det varierer hvor mye vi setter inn her, men det ligger vel på ca 10k i gjennomsnitt.

6: Sparekonto til konfirmasjon - setter av 5000 kr hver mnd fra regningskonto. Skal dekke selskap og bunad når ungene konfirmeres. Startet sparing litt seint, derfor så høyt beløp.

7: Drømme-sparing - Setter av 2000 kr hver mnd fra regningskonto. Dette er penger vi har «lov» til å bruke på noe «unødvendig», som for eksempel nye møbler, konsertbilletter, weekendtur, større TV og annet som rett og slett er luksus.

8: Fond - investerer 1000 kr i mnd i fond. Har gjort det siden førstemann ble født. Lur måte å spare langsiktig på, og vanskelig å ta ut penger fra😉

Vi er gift og har fullstendig felles økonomi. Det funker fint for oss, siden vi har omtrent samme holdninger til pengebruk.

Mange velger å ha hver sin private konto til eget forbruk, hvor det settes av en fast sum hver mnd. Dere må nesten vurdere hva som blir best for dere😊

Skrevet

Lønn inn på brukskonto. 

Så har vi resten felles: regningskonto (regninger og lån), bunadskonto til barn, lommepenger barn (lommepenger, gavepenger), kosesparing (til kino, restaurant og generelt kos), sparing til nødvendig ting barn (når klær og sko er vokst ut av og nytt utstyr trengs pga. idrett osv), vedlikehold (bil og hus), bufferkonto og sparekonto til egenkapital til barn.

Vi er gift.

Skrevet

Jeg skriver budsjett hver måned. alle penger kommer inn på brukskontoen så overfører jeg til hver konto når inntektene kommer. Dette er mine kontoer :

regningskonto - her trekkes alle de faste regningene, minus gjeld

sparekonto - prøver å spare opp litt her

gjeldskonto - her trekkes alle regninger som går til gjeld. Hvis jeg får inn ekstra penger uventet, så går de inn her, og brukes til nedbetaling av gjeld

bilkonto - det er til alt som kommer i forhold til bruk av bil, utenom drivstoff og forsikring- spylevæske, bilvask, eu-kontroll, dekk, dekkhotell, diverse reperasjoner osv.

gavekonto - bursdager, julegaver, bryllup, konfirmasjoner osv.

lege/dyrlege/tannlege konto - passer på at det alltid er litt penger der, i det minste til faste medisiner, legebesøk og årlig tannlegesjekk og dyrlegesjekk

brukskonto - de pengene som blir igjen etter trekk over til andre kontoer er til diesel, mat, klær og alt annet som måtte trenges

Anonymkode: cb471...dbf

Skrevet

Vi har tre. Brukskonto, bufferkonto og prosjektkonto. Sistnevnte brukes til å spare til div prosjekter f.eks i hagen. For øyeblikket spares det til vinterhage🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...