Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #51 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): https://forskning.no/covid19/munnbind-kan-redusere-smitte-av-covid-19-med-45-prosent-finner-forskere/1784338 Og så har man studier som viser det motsatte, og som, i motsetning til de du refererer til, faktisk er studier av covid-19 spesifikt. Undersøkelsen du lenket til er krystall på at ingen av studiene de har samlet informasjon fra, er forskning knyttet til spredning av covid-19. Anonymkode: 38688...67c *er krystallklar Anonymkode: 38688...67c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #52 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): https://forskning.no/covid19/munnbind-kan-redusere-smitte-av-covid-19-med-45-prosent-finner-forskere/1784338 Og så har man studier som viser det motsatte, og som, i motsetning til de du refererer til, faktisk er studier av covid-19 spesifikt. Undersøkelsen du lenket til er krystall på at ingen av studiene de har samlet informasjon fra, er forskning knyttet til spredning av covid-19. Anonymkode: 38688...67c Studien jeg henviste til er lagt fram av FHI. De skriver: "Hovedbudskap I mars 2021 søkte vi etter systematiske oversikter som analyserer og oppsummerer effekten av å bruke munnbind på smitte av luftveisinfeksjoner, som covid-19. Vi fant én systematisk oversikt av høy kvalitet. Denne høykvalitetsoversikten analyserer og oppsummerer effekten av å bruke munnbind sammenlignet med ingen munnbind eller ulike typer munnbind eller masker. Alle typer populasjoner og settinger er inkludert. Vi har laget en kort oppsummering av relevante funn i et kort kommunikasjonsprodukt som heter «Briefly summarised» («Kort oppsummert» på norsk). Den systematiske oversikten søkte etter studier i april 2020 og omfatter ingen studier om covid-19. Denne høykvalitetsoversikten presenterer dermed kun indirekte forskning med hensyn til Covid-19." Din link, fra forskning.no, viser til resultatene fra en gruppe forskere i byen Jena i Tyskland. Jeg vet ikke, jeg, men jeg velger å stole på FHIs konklusjon og det de publiserer på sine nettsider. HI Anonymkode: e7d9a...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #53 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Studien jeg henviste til er lagt fram av FHI. De skriver: "Hovedbudskap I mars 2021 søkte vi etter systematiske oversikter som analyserer og oppsummerer effekten av å bruke munnbind på smitte av luftveisinfeksjoner, som covid-19. Vi fant én systematisk oversikt av høy kvalitet. Denne høykvalitetsoversikten analyserer og oppsummerer effekten av å bruke munnbind sammenlignet med ingen munnbind eller ulike typer munnbind eller masker. Alle typer populasjoner og settinger er inkludert. Vi har laget en kort oppsummering av relevante funn i et kort kommunikasjonsprodukt som heter «Briefly summarised» («Kort oppsummert» på norsk). Den systematiske oversikten søkte etter studier i april 2020 og omfatter ingen studier om covid-19. Denne høykvalitetsoversikten presenterer dermed kun indirekte forskning med hensyn til Covid-19." Din link, fra forskning.no, viser til resultatene fra en gruppe forskere i byen Jena i Tyskland. Jeg vet ikke, jeg, men jeg velger å stole på FHIs konklusjon og det de publiserer på sine nettsider. HI Anonymkode: e7d9a...628 Igjen, FHI inkluderer ikke noen med Covid19 og er selv kritiske til validiteten av studiene. Siden de selv faktisk anbefaler bruk av munnbind, vil jeg tro de synes effekten er god nok. Forskning.no er også er god kilde. Problemet oppstår når man leter etter informasjon som utelukkende støtter det man selv ønsker. Jeg tror munnbind er til mer skade enn gagn for de fleste fordi de fleste bruker det feil. Jeg bruker mitt 100 % riktig, hver gang, og hindrer da i det minste i stor grad å smitte andre om jeg skulle være syk og ikke vite det selv, og jeg er noe mer beskyttet selv. Rent personlig synes jeg egentlig munnbindbruk for folk flest er tullete all den tid det ser ut for å være tilnærmet rakettforskning for mange å bruke det riktig, men jeg velger uansett å forholde meg til anbefalinger og påbud. Anonymkode: 38688...67c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #54 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Igjen, FHI inkluderer ikke noen med Covid19 og er selv kritiske til validiteten av studiene. Siden de selv faktisk anbefaler bruk av munnbind, vil jeg tro de synes effekten er god nok. Forskning.no er også er god kilde. Problemet oppstår når man leter etter informasjon som utelukkende støtter det man selv ønsker. Jeg tror munnbind er til mer skade enn gagn for de fleste fordi de fleste bruker det feil. Jeg bruker mitt 100 % riktig, hver gang, og hindrer da i det minste i stor grad å smitte andre om jeg skulle være syk og ikke vite det selv, og jeg er noe mer beskyttet selv. Rent personlig synes jeg egentlig munnbindbruk for folk flest er tullete all den tid det ser ut for å være tilnærmet rakettforskning for mange å bruke det riktig, men jeg velger uansett å forholde meg til anbefalinger og påbud. Anonymkode: 38688...67c Da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor vi diskuterer, all den tid vi virker ganske enige. 😊 HI Anonymkode: e7d9a...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527331 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #55 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Da skjønner jeg egentlig ikke hvorfor vi diskuterer, all den tid vi virker ganske enige. 😊 HI Anonymkode: e7d9a...628 Nå har jeg ikke helt kontroll på anonymkodene, men jeg har i hvert fall argumentert både for hvorfor jeg bruker munnbind og hvorfor jeg har det på utendørs og i bilen av og til (altså på vei mellom butikker), og det var en voldsom motstand mot akkurat dette. At jeg personlig synes munnbind er litt tullete, hindrer meg som nevnt ikke å både bruke det, og når jeg først må bruke det, bruker det riktig. Anonymkode: 38688...67c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #56 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nå har jeg ikke helt kontroll på anonymkodene, men jeg har i hvert fall argumentert både for hvorfor jeg bruker munnbind og hvorfor jeg har det på utendørs og i bilen av og til (altså på vei mellom butikker), og det var en voldsom motstand mot akkurat dette. At jeg personlig synes munnbind er litt tullete, hindrer meg som nevnt ikke å både bruke det, og når jeg først må bruke det, bruker det riktig. Anonymkode: 38688...67c Jeg har tydeligvis ikke helt kontroll på anonymkodene jeg heller. Jeg synes det å bruke munnbind utendørs, når man går til/fra butikker, på vei til bussen, i bilen alene etc, er betydelig overdrevet og på grensen til hysteri. Okei, siden du er en av dem. Hvorfor? Hvis du liker å bruke det, ok, men hvem liker det? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tar det på når du f.eks går hjemmefra og til bussen. Hvorfor kan det ikke ligge i lomma inntil du går på bussen? Lomma di er vel ikke forurenset? Hendene dine er vel heller ikke forurenset, med mindre du har tatt på ting på din vei. Så hvorfor vil du gå med det på utendørs, alene? Det samme hvis du er en av dem som bærer tunge poser på vei hjem fra butikken. Hvorfor tar du det ikke av etter å ha vært i butikken? Eller hvis du er en av dem som kjører bil alene med munnbind på. Munnbindet blir ikke fullt av koronavirus av at du ar det av og legger i sidelommen på døra. Du kan fint ta det på igjen, hvis du f.eks skal inn i bhg og hente. Jeg bare skjønner ikke at dere orker. HI Anonymkode: e7d9a...628 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #57 Del Skrevet 14. april 2021 Jeg bruker engangs munnbind hele tiden, dvs tar på meg på butikken, tar den så av og putter i lomma. Tar på dersom jeg skal på apoteket, tar denne av igjen og putter i lomma igjen. Samme munnbind brukes hele tiden, så kort tid som mulig. Bruker kun for at andre ikke skal bli sinte på meg dersom jeg ikke bruker munnbind. Ikke vært syk. Ingen hjemme eller andre jeg er på besøk hos har vært syke. Anonymkode: 068ce...d2c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #58 Del Skrevet 14. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har tydeligvis ikke helt kontroll på anonymkodene jeg heller. Jeg synes det å bruke munnbind utendørs, når man går til/fra butikker, på vei til bussen, i bilen alene etc, er betydelig overdrevet og på grensen til hysteri. Okei, siden du er en av dem. Hvorfor? Hvis du liker å bruke det, ok, men hvem liker det? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tar det på når du f.eks går hjemmefra og til bussen. Hvorfor kan det ikke ligge i lomma inntil du går på bussen? Lomma di er vel ikke forurenset? Hendene dine er vel heller ikke forurenset, med mindre du har tatt på ting på din vei. Så hvorfor vil du gå med det på utendørs, alene? Det samme hvis du er en av dem som bærer tunge poser på vei hjem fra butikken. Hvorfor tar du det ikke av etter å ha vært i butikken? Eller hvis du er en av dem som kjører bil alene med munnbind på. Munnbindet blir ikke fullt av koronavirus av at du ar det av og legger i sidelommen på døra. Du kan fint ta det på igjen, hvis du f.eks skal inn i bhg og hente. Jeg bare skjønner ikke at dere orker. HI Anonymkode: e7d9a...628 Jeg har svart ganske grundig på det tidligere, men primært for å slippe å bruke flere enn ett munnbind. Når jeg først kjører ut et sted, tar jeg som regel flere ærend samtidig, som biblioteket, apotek, diverse butikker osv. Ofte må jeg gå mellom disse, eller kjøre mellom dem. Da beholder jeg bare munnbindet på i stedet for å ta på nytt for hver sted. Å ta på et brukt munnbind skal man ikke, da bruker man det feil og havner automatisk i gruppen som gjør at jeg i utgangspunktet synes det er tullet å pålegge folk å bruke munnbind. Det er såre enkelt. Sprite hender, ta på munnbind, ikke røre det i det hele tatt før det skal av, ta det av ved stroppen ved øret, kaste det og sprite hender igjen. Anonymkode: 38688...67c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2021 #59 Del Skrevet 14. april 2021 Jeg har ikke lest alle innleggene, men leste et par av de første. Som brillebruker og pollenallergiker er det flere grunner til at jeg tar på munnbind når jeg går hjemmefra, hvis jeg skal på butikk eller lignende. 1.jeg vasker hender og tar et munnbind ut av boksen, og tar det rett på. Da gjør jeg det riktig, sånn med tanke på hygiene. 2. Slipper å få like mye pollen og støv i luftveiene. At jeg ikke har brukt munnbind ute på denna tida av året før, er for meg en gåte! Jeg elsker det! 3. Siden jeg bruker briller, Dugger det veldig fort på brillene hvis jeg tar på munnbindet rett før jeg går inn i butikken. Har jeg hatt på munnbindet en stund, gjerne et par minutter før jeg går ut av døra hjemme, Dugger det ikke like mye. 4. Fordi jeg ikke bryr meg om andre syns jeg ser dum ut. Anonymkode: ba849...c46 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416437-det-med-%C3%A5-g%C3%A5-rundt-utend%C3%B8rs-med-munnbind/page/3/#findComment-149527423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg