Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg bor en liten halvtime unna Oslo. Det er rødt nivå, butikker er stengt, svømmehaller, kinoer osv. Jeg har lagt merke til en ting jeg lurer på vedrørende munnbindbruk utendørs.
Hvorfor går folk med munnbind ute, mutters alene? Hvorfor sykler folk med munnbind, står på sparkesykkel, triller barnevogn med munnbind på? Hvorfor kjører folk bil, alene, med munnbind? Jeg ser til og med folk jogge med munnbind på.
Hvorfor tar de ikke det av når de er ute, alene? Noen her som gjør det, og kan svare?

Anonymkode: e7d9a...628

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De har kanskje tatt det på hjemme, på korrekt vis med rene hender, og så vil de ikke forurense det ved å ta det av og på utendørs?

Anonymkode: 32d54...d94

Da kan de bruke antibac kanskje? Det er helt merkelig at noen går tur med munnbind.  Eller sitter i bil med det. 

Anonymkode: 3834b...b4c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De har kanskje tatt det på hjemme, på korrekt vis med rene hender, og så vil de ikke forurense det ved å ta det av og på utendørs?

Akkurat dét argumentet skjønner jeg ikke.
Hvis jeg går hjemmefra og til bussen, butikken eller hvor nå jeg enn skal - popper det opp koronavirus på magisk vis på hendene da etter at jeg har forlatt hjemmet? Er det sånn at man ikke vil putte det i lomma av frykt for at det skal være koronavirus i lomma? Hvordan skal det ha kommet inn der? 
Hvis jeg er på vei fra bussen, butikken eller hvor jeg nå enn har vært, er det jo ikke sånn at viruset hopper fra ørestroppene og inn i munnen min dersom jeg tar av munnbindet. 🤷‍♀️

HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat dét argumentet skjønner jeg ikke.
Hvis jeg går hjemmefra og til bussen, butikken eller hvor nå jeg enn skal - popper det opp koronavirus på magisk vis på hendene da etter at jeg har forlatt hjemmet? Er det sånn at man ikke vil putte det i lomma av frykt for at det skal være koronavirus i lomma? Hvordan skal det ha kommet inn der? 
Hvis jeg er på vei fra bussen, butikken eller hvor jeg nå enn har vært, er det jo ikke sånn at viruset hopper fra ørestroppene og inn i munnen min dersom jeg tar av munnbindet. 🤷‍♀️

HI

Her var det mange dumme spørsmål på en gang..

Anonymkode: dd73b...5a9

Annonse

Hender jeg beholder det samme på hvis jeg skal innom flere steder. 

Har også glemt det noen ganger, i går kjørte jeg hjem fra butikken innså at jeg fremdeles hadde munnbind på i det jeg parkerte 😅

Anonymkode: 7f0e3...4d4

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men når man går utendørs med munnbind, er det stor sjanse for at det skapes fuktighet (regn, snø, svette i ansiktet grunnet rask gange osv). Og da mister munnbindet mye av sin funksjon. I tillegg er det merkelig at folk frivillig drar på seg oksygenreduserende maske der de ikke MÅ, og der det heller ikke BØR brukes av hensyn til andre.

Anonymkode: d2fe4...7ed

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men når man går utendørs med munnbind, er det stor sjanse for at det skapes fuktighet (regn, snø, svette i ansiktet grunnet rask gange osv). Og da mister munnbindet mye av sin funksjon. I tillegg er det merkelig at folk frivillig drar på seg oksygenreduserende maske der de ikke MÅ, og der det heller ikke BØR brukes av hensyn til andre.

Akkurat det får vel være opp til hver enkelt. Jeg går ofte med munnbind i gatene hvis det er mye folk, og også hvis jeg skal innom flere steder (nå er det uansett ikke noe særlig å gjøre i Oslo sentrum, og gatene er mer eller mindre tomme). Bruker dog ikke munnbind alene i egen bil, eller hvis jeg kjører med kun kjernefamilien i bilen. 

Anonymkode: 33376...25b

Akkurat det får vel være opp til hver enkelt. Jeg går ofte med munnbind i gatene hvis det er mye folk, og også hvis jeg skal innom flere steder (nå er det uansett ikke noe særlig å gjøre i Oslo sentrum, og gatene er mer eller mindre tomme). Bruker dog ikke munnbind alene i egen bil, eller hvis jeg kjører med kun kjernefamilien i bilen. 

Bruker du munnbind ute når du går tur i marka?

Annonse

Se hva jeg fant på fhis sider fra 09.04.21.

https://www.fhi.no/en/publ/2021/does-wearing-a-facemask-stop-or-slow-down-the-spread-of-respiratory-viruses/

Siden de fleste av dere sikkert ikke gidder å klikke dere inn, har jeg tatt ut hovedpunktene her:

Results of facemasks versus no facemask show that:

• the use of facemask may make little to no difference in how many people that catch an influenza-like illness (low certainty)
  • the use of facemask probably makes little to no difference in how many people that have laboratory-confirmed respiratory virus (moderate certainty)
  • there are no studies about the effectiveness of facemasks on the following outcomes: adverse events, deaths, severity of viral illness, absenteeism, hospital admission, and illness-related complications

Table 1. Facemasks compared to no facemasks (among all types of populations and settings)

What happens?

No facemasks

Facemasks

Certainty of evidence1

Viral illness - influenza-like illness

Compared with wearing no facemask, wearing a facemask may

make little to no difference in how many people that catch a flu-like illness

160

per 1000 people

158

per 1000 people

(131 to 189)*

Low

⊕⊕◯◯

Viral illness - laboratory-confirmed respiratory virus

Compared with wearing no facemask, wearing a facemask probably makes little to no difference in how many people that have flu confirmed by a laboratory test

40

per 1000 people

36

per 1000 people

(26 to 50)*

Moderate

⊕⊕⊕◯

Adverse events

We are uncertain about the effect on this outcome

Data could not be combined in a meta-analysis. Up to 45% reported discomfort, warmth, respiratory difficulties, humidity, pain, and shortness of breath

Deaths, severity of viral illness, absenteeism, hospital admission,

illness-related complications

Data on these outcomes were not reported in the included studies

* The confidence interval (95% CI) reflects the extent to which the play of chance may be responsible for an effect estimate from a study. 1 Indicates the extent to which one can be confident that an estimate of effect is correct. Seven studies took place in the community, and two studies in healthcare workers. The current version of the Cochrane Review does not include studies on COVID-19.

På tide å droppe munnbind helt, kanskje? Også innendørs?

HI

Hei HI. 

Skrev et lignede innlegg før jul en gang og ble halshugd. Jeg synes det er helt absurd hvor nazi mange er blitt når det gjelder munnbind. Det ser ut til at folk glemmer at hovedfunksjon er at de som har korona ikke skal kunne smitte andre like lett. Det ironiske er at studier viser jo at nesten ingen bruker munnbind riktig, foruten de som jobber innen helsevesenet.  

Selv sverger jeg til god håndhygiene også har jeg nå et engangsmunnbind liggende i hver jakke til jeg skal på butikken så ikke noen der får panikkanfall.  

Anonymkode: a55d1...c47

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvorfor ikke? Du kan jo risikere å møte på andre mennesker :) 

Jeg har faktisk alltid munnbind og antibac med, også når jeg går tur i skogen med hunden. Skulle jeg for eksempel komme over noen som har skadet seg og trenger hjelp kan jeg ta det på i en fei😊 Ellers opplever jeg at det er veldig greit å holde avstand i marka, i alle fall det vi bruker å gå. Nå kommer du sikkert til å svare noe slikt som «så du sier at hvis du kommer over en alvorlig ulykke der blodspruten står ut av den du møter kommer du til å stoppe, sprite hendene i minst 30 sekunder, fiske munnbindet opp av posen, og bruke tid på å tilpasse det skikkelig?», men nei; jeg er faktisk i stand til å utøve skjønn😊

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke? Du kan jo risikere å møte på andre mennesker :) 

Du ser ingen forskjell på befolkningstetthet i bynære strøk og i marka? Da skjønner jeg at det er tungt for deg å skjønne alt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du ser ingen forskjell på befolkningstetthet i bynære strøk og i marka? Da skjønner jeg at det er tungt for deg å skjønne alt. 

Oj så tøff og kul gitt ❤️ 

Jeg innrømmer at jeg ler litt inni meg når jeg ser folk bruke munnbind overalt: alene i bilen, ute på tur etc.

Særlig siden vi nå vet hvor liten effekt munnbind har. Denne gir kun falsk trygghet.

Anonymkode: 068ce...d2c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingen av dere som vanligvis er så snakkesalige (prekæs, Lagertha, mamma til adhd gutt, østerdølen, sug lut osv.) som vil kommentere rapporten fra fhi jeg linket til? 

HI

Det er mulig at de ikke er pålogget heeele tiden? Ev så gidder de ikke mer. Der er jeg, kjenner jeg. Dere kan trekke livsgnisten ut av selv den beste. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingen av dere som vanligvis er så snakkesalige (prekæs, Lagertha, mamma til adhd gutt, østerdølen, sug lut osv.) som vil kommentere rapporten fra fhi jeg linket til? 

HI

Eller rapporten jeg viste til - der forskere (og ikke husmødre fra DiB med Livets harde skole som høyeste fullført utdanning) viser til skadelige effekter av munnbindbruk. 

Det er mulig at de ikke er pålogget heeele tiden? Ev så gidder de ikke mer. Der er jeg, kjenner jeg. Dere kan trekke livsgnisten ut av selv den beste. 

Hvorfor mister du livsgnisten av å lese vitenskapelige artikler? Det er fint for hjernen å lese litt annet enn billig krim og Donald Duck :) 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Merkelig at de er her heeeele tiden sånn ellers.

• Opprett ny...