Gå til innhold

Du som jobber på kontor. Har du tid til at folk kommer inn og setter seg ned for en prat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg jo at mange har hjemmekontor, og at dette derfor ikke er så aktuelt for endel akkurat nå. Jeg er fortsatt på kontoret, og har lenge hatt det slik at mange stopper innom i døra for å slå av en prat. Det er veldig hyggelig det, og tar kun noen minutter så det er ok. Men nå har hun ene som vasker her fast, vent seg til å komme inn og sette seg ned for å prate. Hun kan gjerne sitte lenge, så lenge at jeg må si at jeg må jobbe videre. Det er blitt veldig tungvindt, og jeg merker at det er enkelte som irriterer seg over det. Jeg har sagt dette, men hun kommer likevel innom. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: f0b14...b94

Fortsetter under...

Skrevet

Sagt fra før hun rekker å sette seg ned. "i dag har jeg ikke tid"

Du må være tydelig. Jeg har noen ganger tid, andre ganger ikke. Sånn er det jo bare.

Anonymkode: a078a...acf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sagt fra før hun rekker å sette seg ned. "i dag har jeg ikke tid"

Du må være tydelig. Jeg har noen ganger tid, andre ganger ikke. Sånn er det jo bare.

Anonymkode: a078a...acf

Jeg har prøvd det også, men hun setter seg litt likevel 😮 Jeg må jobbe mens hun sitter der og prater. Det er ikke så mye gangsyn for å si det sånn. 

Skrevet

Det får sjefen ta opp. Det er greit med 5 min i løpet av dagen, men man kan ikke sette seg til. 

Anonymkode: aa680...2ce

Skrevet

Ta på headset og si du skal ha et møte på nett

Anonymkode: ec601...1c7

Skrevet

Noen ganger har jeg tid til det, andre ganger ikke. Det kommer an på hvilke oppgaver jeg har den dagen, hvor travelt det er og hvor mange vi er på jobb.

Anonymkode: 873ac...901

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har prøvd det også, men hun setter seg litt likevel 😮 Jeg må jobbe mens hun sitter der og prater. Det er ikke så mye gangsyn for å si det sånn. 

Hvis noen setter seg ned når jeg har sagt at jeg ikke har tid, så sier jeg det en gang til. "Du, i dag har jeg faktisk ikke tid, så nå må du gå". 

Skrevet

Er jo en annen her inne som ble forført av en kollega, lurer på hvordan det gikk med den vinkvelden de skulle ha, om det ble noe mer... 

Anonymkode: 2b8f1...4af

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Er jo en annen her inne som ble forført av en kollega, lurer på hvordan det gikk med den vinkvelden de skulle ha, om det ble noe mer... 

Var ikke meningen å spore av, men denne kollegaen var ofte inne hos henne på kontoret... 

Skrevet

Jeg synes bare det er hyggelig! Det er så få på kontoret nå, og det er mange måneder siden sist jeg tok meg en halvtime til lunsj for jeg ender alltid med opp med å bare jobbe i lunsjen siden det ikke er noen å spise med lenger.

Men om noen kommer inn når jeg sier at jeg ikke har tid, da må jeg bli tydeligere og si at jeg har faktisk ikke tid nå.

Anonymkode: 8f9bb...bdf

Skrevet

Si du har en deadline/frist om en time og ligger etter med arbeidet. Må jazze opp tempoet! 

Anonymkode: ec64e...d6b

Skrevet

Ja , men ikke av samme person hver dag likssom. men slår jo av en prat med litt ulike folk i løpet av dagen. vi har åpent landskap da, så passer ikke med lange samtaler der.... 

Anonymkode: 6dec8...395

Skrevet

Jeg har egentlig ikke tid, men hvis de ansatte ønsker å ta en prat, så må jeg ta meg tid. Jeg er imidlertid rask med å si «vent litt» og finne frem munnbind til oss. Da blir de ikke så lenge

Anonymkode: 9fdda...22b

Annonse

Skrevet

Jeg prøver å alltid ha tid til kollegene mine, enten det er faglige spørsmål eller noen minutter småprat, og tenker at det er også en del av jobben min. Jeg har også en kollega som før kunne dumpe ned og bli sittende og prate, men det hjalp da kontoret måtte ommøbleres og jeg ikke lenger har en gjestestol. Du må antagelig bare være enda tydeligere med "Det var koselig med en prat, Lene, men nå må jeg jobbe i fred."

Skrevet

Nei, jeg har egentlig ikke tid til det, men jeg tar meg tid likevel. Sosial input er viktig, dessuten ender det stort sett i faglig prat uansett.

min nærmeste leder har til og med kommentert og jeg og en kollega kanskje er litt vel sosiale, og skravler vel mye. Likevel sier hun at det er koselig og fint, og at så lenge vi fortsetter å levere topp resultater og å være produktive får vi styre våre dager som vi vil. 

det skal sies at både min kollega og jeg er saksbehandlere i kommunen, og utsetter eller avviser aldri noe til fordel for 10 min med prat. Vi er også den type saksbehandlere som svarer på Mail/sms fra brukere når som helst i løpet av døgnet, og forholder oss sånn sett ikke til «kontortiden». Våre brukere og samarbeidsinstanser setter stor pris på dette.  Vi er svært effektive i vårt arbeid, men når sant skal sies har jeg egentlig ikke tid til disse 10 minuttene med prat, nei.

Anonymkode: 1e429...52a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...