Gå til innhold

Man kan faktisk være mot tiltak, uten å være tilhenger av konspirasjonsteorier og være mot vaksinering

Anbefalte innlegg

Det skal i hvert fall bli veldig interresant å lese vurderingene i etterkant. 

Vil stort sett si at mye er gjort riktig i Norge og i starten godtar man at det til en viss grad blir nødløsninger. Heldigvis ser vi at i noen tilfeller snur de eller endrer strategi, lytter til faglig innspill. Forslaget om portforbud møtte nok motstand til å bli stoppet. Flere ordninger for bedrifter ble tvunget gjennom via opposisjonen. AZ ble stoppet på tross av konklusjonen til EMA. Det har også vært gjennomført nedstengninger som de snur på, prakteksempel her er vinmonopol i Oslo med kort varsel. Trenger ikke være forsker for å forutse at det ville bli kø, det var oppsiktsvekkende at ikke det var tatt med i beregningen i forkant. 

Jeg personlig tror ikke nedstengning av butikker er riktig, tror det har ført til mer forflytting mellom kommuner. Kan ikke se i noen av rapportene rundt smittesitusjonen som tilsier at dette er riktig tiltak. Da blir rapporten i etterkant for min del en bekreftelse eller avkreftelse om jeg faktisk kan stole på egen intuisjon. Forventer at de skal vite bedre enn meg, skulle det vise seg at det da ikke kan bekreftes at det er tilfelle, vil jeg tenke «hvordan kunne jeg se det og ikke de»? Det vil selvfølgelig ha betydning for min tillit til gode nok valg. Uten at det betyr at jeg har boikottet noe som helst til nå. 

Samme gjelder vaksine, under svineinfluensa ble det formidlet som helt trygt, noe det ikke var grunnlag for å si. Jeg kan akseptere usikkerheten ved valget fordi vi har kort tid på oss, men jeg aksepterer ikke at det formidles som helt trygt og godt utprøvd og i etterkant viser alvorlige bivirkninger som ikke ble oppdaget fordi kontrollgruppen er for liten til å avdekke det. 

Anonymkode: 4d3eb...098

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Neida, mange har ikke noe tette forhold til sin egen nærmeste familie. Kjenner flere som ikke har noe behov for å se egne foreldre, barn eller barnebarn overhodet. Så her er vi veldig forskjellige. Dette er ikke evig, nei, men man kan risikere at restriksjonene varer i en del år.

Anonymkode: 6cf3c...468

Ikke skap deg. Det er ikke sånn at de som er i stand til å se utover egen nesetipp og akseptere at vi nå en periode har restriksjoner er folk som ikke har nært forhold til familie. Vi ser besteforeldre på over åtti hver uke til vanlig (nei, vi bor ikke på samme sted) og prater hver dag - nå prater vi fortsatt hver dag og sees utendørs når vi kan. Dvs ofte, nå når det det er vår. Men selv da det var -23 og en besteforelder gikk på krykker tente vi grill, satte stoler med avstand og samlet alt vi hadde av tepper og skinn og klær og hadde en times samvær. Du er imidlertid så negativ at jeg tipper Corona gjør familien din en tjeneste.

sug lut skrev (26 minutter siden):

Ikke skap deg. Det er ikke sånn at de som er i stand til å se utover egen nesetipp og akseptere at vi nå en periode har restriksjoner er folk som ikke har nært forhold til familie. Vi ser besteforeldre på over åtti hver uke til vanlig (nei, vi bor ikke på samme sted) og prater hver dag - nå prater vi fortsatt hver dag og sees utendørs når vi kan. Dvs ofte, nå når det det er vår. Men selv da det var -23 og en besteforelder gikk på krykker tente vi grill, satte stoler med avstand og samlet alt vi hadde av tepper og skinn og klær og hadde en times samvær. Du er imidlertid så negativ at jeg tipper Corona gjør familien din en tjeneste.

Jada, kjempenegativ. Det er derfor jeg sprer edder og galle og er "sarkastisk mot folk". Eller vent litt... Det er ikke meg det, det er noen andre gitt :D For øvrig, å jage en gammel person på krykker ut i sprengkulda fordi man slavisk skal overholde alle anbefalinger er bare ondt gjort. Min familie har det for øvrig fint, den. Vi treffes jevnlig og følger alle lover og forskrifter. Jeg holder imidlertid ikke to meter avstand til min egen biologiske mor.

For øvrig, som jeg allerede har påpekt, så kan dette vedvare i flere år. Hvis barnebarn vokser opp uten noe fysisk kontakt med sine egne besteforeldre, vil relasjonen være så som så. Man vet ikke hvor lenge dette vil vare, og man lever kun en gang. 

sug lut skrev (40 minutter siden):

Oh, the irony 

Anonymkode: 50e04...20d

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jada, kjempenegativ. Det er derfor jeg sprer edder og galle og er "sarkastisk mot folk". Eller vent litt... Det er ikke meg det, det er noen andre gitt :D For øvrig, å jage en gammel person på krykker ut i sprengkulda fordi man slavisk skal overholde alle anbefalinger er bare ondt gjort. Min familie har det for øvrig fint, den. Vi treffes jevnlig og følger alle lover og forskrifter. Jeg holder imidlertid ikke to meter avstand til min egen biologiske mor.

For øvrig, som jeg allerede har påpekt, så kan dette vedvare i flere år. Hvis barnebarn vokser opp uten noe fysisk kontakt med sine egne besteforeldre, vil relasjonen være så som så. Man vet ikke hvor lenge dette vil vare, og man lever kun en gang. 

Tenker du at smitten tar hensyn til at det er din biologiske mor du er så nær? 

Anonymkode: 9e468...c14

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nå kommer det frem at tiltakene muligens strider med grunnloven. Synd at denne eneste avisen som tør å belyse dette er en finansavis:

https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/koronakommisjonen/smittevern/innlegg-et-byrakratisk-maktkupp-i-koronahandteringen/2-1-994555

Anonymkode: 6bcb1...f26

Det er jo ikke noe problem  at ikke grunnloven er koronatilpasset. Dette er en ekstremsituajon.

Anonymkode: f94cc...754

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke noe problem  at ikke grunnloven er koronatilpasset. Dette er en ekstremsituajon.

Kanskje det aller, aller mest skremmende med hele situasjonen er holdninger som dette. Jeg blir virkelig redd. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje det aller, aller mest skremmende med hele situasjonen er holdninger som dette. Jeg blir virkelig redd. 

Fint.

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Grunnloven trumfer alle andre lover. Det samme med menneskerettigheter. Hvis en lov strider mot menneskerettigheter eller Grunnloven, er loven ugyldig og kan ikke brukes. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Herregud. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så enig med deg. Folk har mistet det fullstendig. Det er trist. 

Det er under 1000 døde på over et år. Uansett hvor mange tiltak vi har hatt har viruset sirkulert i over et år. Og det er under 700 døde. At folk ikke skjønner hvilken sinnsyk overreaksjon det hele er, går utover min forstand.

Nå kommer det også frem at Nakstad kjører sololøp og overkjører fagpersoner i FHI. Nakstad virker fullstendig manisk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Herregud. 

Det er under 1000 døde på over et år. Uansett hvor mange tiltak vi har hatt har viruset sirkulert i over et år. Og det er under 700 døde. At folk ikke skjønner hvilken sinnsyk overreaksjon det hele er, går utover min forstand.

Nå kommer det også frem at Nakstad kjører sololøp og overkjører fagpersoner i FHI. Nakstad virker fullstendig manisk. 

Og hvor mange døde er det i Sverige?Over 13 000, noe som vi hadde hatt her om vi ikke hadde de restriksjonene vi har hatt.

Østerdølen skrev (51 minutter siden):

Og hvor mange døde er det i Sverige?Over 13 000, noe som vi hadde hatt her om vi ikke hadde de restriksjonene vi har hatt.

Sverige har ingenting med den norske Grunnloven å gjøre, sist jeg sjekket. 

Østerdølen skrev (2 timer siden):

Dette handler ikke om helt andre tiltak, det handler om hvilke faginstanser som fatte beslutninger og på hvilket grunnlag iht til grunnloven vår. 

Sånn enkel matematikk kan du halvere antall døde forresten. Greit å ta med i regnestykket at Sverige har i antall rundt dobbelt så mange innbyggere 👍🏻 Men det er en digresjon og har ikke noe med innlegget her å gjøre. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sverige har ingenting med den norske Grunnloven å gjøre, sist jeg sjekket. 

Det har ikke koronaviruset heller....

Anonymkode: 7d01a...9ab

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har ikke koronaviruset heller....

Anonymkode: 7d01a...9ab

Joda, det er til og med en egen post om dette i rapporten fra koronakommiasjonen. Hvis det er grunnloven du sikter til, vel å merke. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Herregud. 

Du tenker ikke at antall døde har noe med restriksjonene å gjøre? Man må også ta med i betraktning de som ikke dør, men som sliter med alvorlige bivirkninger av sykdommen. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du tenker ikke at antall døde har noe med restriksjonene å gjøre? Man må også ta med i betraktning de som ikke dør, men som sliter med alvorlige bivirkninger av sykdommen. 

Konsekvensene av tiltakene er verre enn selve sykdommen. 
Vi har fått flis i fingeren og reagerer med å kappe av oss hånda. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig har det en sammenheng, derfor er det ekstra viktig at tiltakene er forholdsmessig og er godt begrunnet. Vi skal ikke ha tiltak bare for tiltakets skyld. Det er problematisk når Helsedirektoratet går utover eget mandat og vurderingen til FHI som skal legges til grunn, blir overkjørt. Det er nettopp i kriser, hvor dette settes på prøve, at instanser og beslutninger følger mandat. 

Kanskje ekstra frustrerende for de som har varslet flere av punktene som nå får sterk kritikk fra koronakommisjonen, ikke ble hørt eller ble møtt med holdninger. Dessverre er det vel også stor sannsynlighet at de som må bære konsekvensene og rydde opp i det i etterkant.  F eks helsesykepleiere i skolen. 

Anonym bruker skrev (På 14.4.2021 den 7.44):

Dette er ingen ekstremsituasjon. De færreste dør, de fleste vet ikke en gang at de er smittet. Hallo? Hvor dum og naiv kan man bli 🙈

Anonymkode: 4040f...174

Anonym bruker skrev (På 15.4.2021 den 20.50):

Dette er ingen ekstremsituasjon. De færreste dør, de fleste vet ikke en gang at de er smittet. Hallo? Hvor dum og naiv kan man bli 🙈

Anonymkode: 4040f...174

Det er vel du den beste til å svare på. 

• Opprett ny...