Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #76 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva skal til for å bære trønder da? (Uansett var det her svar på hvor noen var fra, så da ville Trøndelag være godkjent svar) Anonymkode: 8af85...31c Ja hvis man skjemmes over sine opprinnelige røtter, så kan man gjerne svare det. Anonymkode: 6ea84...858
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #77 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja hvis man skjemmes over sine opprinnelige røtter, så kan man gjerne svare det. Anonymkode: 6ea84...858 Hvorfor skal man skjemmes bare fordi man ikke ønsker å svare om sine personlige forhold? Skjemmes du av å gå på do og bæsje, ha sex med mannen din, blø under menstruasjon osv. Sikkert ikke. Men du hadde blitt fornærmet og ikke ønsket å svare hvis noen spurte deg hvor ofte du har sex med mannen, hvilken form bæsjen din har og hvor mye du blør under mensen. Personlig er personlig. Og nasjonalitet er klassifisert som personlig forhold. Anonymkode: 2dfd5...185
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #78 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal man skjemmes bare fordi man ikke ønsker å svare om sine personlige forhold? Skjemmes du av å gå på do og bæsje, ha sex med mannen din, blø under menstruasjon osv. Sikkert ikke. Men du hadde blitt fornærmet og ikke ønsket å svare hvis noen spurte deg hvor ofte du har sex med mannen, hvilken form bæsjen din har og hvor mye du blør under mensen. Personlig er personlig. Og nasjonalitet er klassifisert som personlig forhold. Anonymkode: 2dfd5...185 Herregud, det må da være måte på å være hårsår Anonymkode: 78428...905
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #79 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja hvis man skjemmes over sine opprinnelige røtter, så kan man gjerne svare det. Anonymkode: 6ea84...858 Hvis man er født i Trøndelag er man pr definisjon trønder og har altså sine opprinnelige røtter derfra. Anonymkode: fe5c3...411
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #80 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Begge deler er østlandsdialekt, men jeg snakker ikke bredt slik folk her jeg bor gjør. Jeg sier ikke ælj, hælj, pottett, bannan osv. Visstnok snakker jeg som de gjør på Oslo vest. Det skal ikke mer til Anonymkode: 7fe47...344 Det er jo merkelig. Har du to lokalfødte foreldre? Har du hatt en vanlig oppvekst med skolegang og venner? Anonymkode: 5e337...b6f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #81 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor skal man skjemmes bare fordi man ikke ønsker å svare om sine personlige forhold? Skjemmes du av å gå på do og bæsje, ha sex med mannen din, blø under menstruasjon osv. Sikkert ikke. Men du hadde blitt fornærmet og ikke ønsket å svare hvis noen spurte deg hvor ofte du har sex med mannen, hvilken form bæsjen din har og hvor mye du blør under mensen. Personlig er personlig. Og nasjonalitet er klassifisert som personlig forhold. Anonymkode: 2dfd5...185 Nei, det er det ikke. Anonymkode: 5e337...b6f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #82 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Klart Anonymkode: 2bda9...9a1 Jeg graver ikke og forventer full gjennomgang av hele slekta dems og dna altså🤣. Og det er ikke sånn at jeg holder igjen forbipasserende på gata og spør. Det gjelder selvfølgelig mennesker jeg har en viss kontakt med, f.eks. foreldre til barnas venner, nye naboer og nye kollegaer. Det kan f.eks. være hvis jeg blir kjent med en person som har et navn som er vanlig navn i tidligere Jugoslavia at jeg spør hvilket av landene vedkommende er fra. Det pleier å resultere i en hyggelig samtale om landet, kjente steder og beste matretter etc i og med at jeg har feriert i mange av de landene. Eller som da jeg overhørte en samtale hvor en kollega plutselig brukte trønder dialekt, så spurte jeg hvor i Trøndelag hun kom fra og det ble en liten prat om hvor i Trøndelag min fars familie er fra og hvilke steder i Trøndelag jeg har vært. Det er opp til den enkelte hvor mye de forteller og jeg har selvsagt ingenting i mot å forelle litt om hvor i landet jeg er oppvokst osv heller, hvorfor skulle jeg det? Anonymkode: 755d5...9cf
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #83 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis man er født i Trøndelag er man pr definisjon trønder og har altså sine opprinnelige røtter derfra. Anonymkode: fe5c3...411 Eh nei. Asiater feks er ikke trøndere. Uansett. Anonymkode: 6ea84...858
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #84 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Eh nei. Asiater feks er ikke trøndere. Uansett. Anonymkode: 6ea84...858 Har du forfedre bare fra et sted? Det fører lett til innavlinnavlsroblemer og kan forklare din manglende evne til logisk tenkning og forstokkede tankegang. Anonymkode: 8af85...31c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #85 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva skal til for å bære trønder da? Anonymkode: 8af85...31c Dette er litt vanskelig å svare på, tror jeg. Antar at høyden vil spille inn, og også bredden. Treningsstatus og kjønn vil nok også påvirke. Tror ikke bart/ikke bart betyr så mye for spørsmålet. Før/etter fest kan nok spille inn, avhengig av hvor stort karskinntaket har vært. Uansett vil jeg tro det vil kreve vesentlig trening, så lenge det ikke er snakk om små trønderbarn vi skal bære... Minner meg på et sted jeg jobbet for mange år siden. Det var kommet en del nye i høyere stillinger der ved ulike avdelinger, de fleste hadde flyttet til Norge som voksne. Jeg skulle bytte avdeling og fikk høre at det et par dager før var begynt en ny der. Jeg spurte hva han het, men det var det ingen som greide å gjenta Så møttes vi i gangen, ganske mange andre kolleger rundt. Litt pinlig et øyeblikk når andre skulle presentere oss, siden ingen av de andre husket hva han het, for det var litt vanskelig å forstå ham, visstnok. Jeg forventet dermed at han sikkert var blant de som fremdeles snakket litt gebrokkent norsk. Jeg tok derfor initiativ og sa mitt navn og stilling, og spurte om han var den nye på avdelingen. Så begynte han å prate, og jeg reagerte med å begynne å le høy (og fikk stygge blikk fra kollegaene som stod rundt). "Det var trønderen sin det, ja!", falt det ut av meg. For han snakket kav inntrønder, veldig bredt. Da brøt han ut i latter også, og sa "Endelig en som forstår utlendingen, kan du bli med meg og oversette for de andre en stund?" Og så lo vi begge høyt. Dette var på østlandet, og de fleste hadde sett seg blind på utseende og navn og dermed også lukket ørene, virket det som. To dager senere forstod alle trønderdialekten hans Anonymkode: 28474...7b8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #86 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Har du forfedre bare fra et sted? Det fører lett til innavlinnavlsroblemer og kan forklare din manglende evne til logisk tenkning og forstokkede tankegang. Anonymkode: 8af85...31c 😂😂. Dårlige hersketeknikker ja. Sikkert en myyye bedre person du. Snakk om lavmål. Anonymkode: 6ea84...858
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #87 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Eh nei. Asiater feks er ikke trøndere. Uansett. Anonymkode: 6ea84...858 Men når en er født i Trøndelag er man trønder? Hva om du har foreldre fra Risør, men er født i Trøndelag? Hva er man da? Anonymkode: fe5c3...411
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #88 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men når en er født i Trøndelag er man trønder? Hva om du har foreldre fra Risør, men er født i Trøndelag? Hva er man da? Anonymkode: fe5c3...411 Norsk. Anonymkode: 6ea84...858
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #89 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Norsk. Anonymkode: 6ea84...858 Trønder? Anonymkode: fe5c3...411
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #90 Skrevet 11. april 2021 Jeg spør aldri hvor folk er i fra, om jeg ikke hører om vi er fra samme plass . Jeg bryr meg egentlig ikke om hvor et menneske er fra, jeg bryr meg om personen jeg blir kjent med. Regner med at når vi har blitt kjent så får jeg vite det. Anonymkode: aa737...6ca
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #91 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg møtte en mann en gang, han snakket en annen dialekt enn meg, og jeg spurte hvor han var fra. Han smilte og svarte og 5 år senere var vi gift. Jeg er nysgjerrig av meg, snakker folk en annen dialekt spør jeg, alle smiler og svarer. Så var det våre nye landsmenn, jeg har samme nysgjerrighet ovenfor dem, men spør jeg dem får jeg som regel navnet på et sted her i Norge, stedet de kom først til. Dersom jeg presiserer at jeg bare er nysgjerrig på hvor i verden de kommer fra blir flere sure, og jeg blir nesten sett på som en rasist. Hvorfor er det så stor forskjell på å lure på hvor i landet folk kommer fra ut fra dialekten, og hvor i verden folk kommer fra ut fra utseende? Anonymkode: 3c3d3...8d2 Men forskjellen er jo hvordan du spør! Hvis du spør en lyshuda person hvor han er fra og han svarer Bergen, så er du vel fornøyd med det svaret og ikke fortsetter å spørre om alle anene hans også er fra Bergen? Dersom en mørkhuda person sier han er fra Bergen, så burde du jo være fornøyd med det svaret også! Barna mine har mørkere hud, og kan jo få spørsmål om hvor de er fra. Men de kommer til å svare den norske byen vi bor i og som de er født og oppvokst i. Og da bør jo folk være fornøyd med det svaret! Eller skal de vise de slektstreet på den ene sida tilbake til 1500-tallet fra Gudbrandsdalen eller slektstreet tilbake til 1700-tallet i en annen gren fra småsteder i Lofoten? Eller må de i tillegg svare den grena som har gitt de mørkere hudfarge for at folk skal være fornøyde? Anonymkode: ece7e...ceb
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #92 Skrevet 11. april 2021 Jøss, her var det mye hårsårhet, syns jeg. Har aldri hatt noe "problemer" med å spørre hvor folk kommer fra, ei heller om jeg får samme spørsmålet. Prøver som regel å finne det riktige tidspunktet, og det kommer jo helt an på settingen rundt. Forrige uke ble jeg satt til å jobbe på en annen avd enn jeg vanligvis er på jobb. Satt på samme kontor med en jeg aldri har møtt før. Spurte om hun var fra Oslo, men det var hun ikke. Videre fortalte hun at hun opprinnelig var fra nord i landet og samtalen gikk lett derfra. Får stadig nye kolleger og det er en naturlig del av det å bli kjent å spørre hvor man er fra. Noen ganger spør de jeg snakker med, andre ganger jeg. Men det er som regel i en passende situasjon, og noen er mer åpne enn andre der. Jeg selv syns det bare er hyggelig å fortelle om hvor jeg er oppvokst 😊. Anonymkode: 472d1...612
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #93 Skrevet 11. april 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Jøss, her var det mye hårsårhet, syns jeg. Har aldri hatt noe "problemer" med å spørre hvor folk kommer fra, ei heller om jeg får samme spørsmålet. Prøver som regel å finne det riktige tidspunktet, og det kommer jo helt an på settingen rundt. Forrige uke ble jeg satt til å jobbe på en annen avd enn jeg vanligvis er på jobb. Satt på samme kontor med en jeg aldri har møtt før. Spurte om hun var fra Oslo, men det var hun ikke. Videre fortalte hun at hun opprinnelig var fra nord i landet og samtalen gikk lett derfra. Får stadig nye kolleger og det er en naturlig del av det å bli kjent å spørre hvor man er fra. Noen ganger spør de jeg snakker med, andre ganger jeg. Men det er som regel i en passende situasjon, og noen er mer åpne enn andre der. Jeg selv syns det bare er hyggelig å fortelle om hvor jeg er oppvokst 😊. Anonymkode: 472d1...612 Så bra for deg! Men da klarer du heller ikke å sette deg inn i hvordan det er å få dette spørsmålet hver dag i en smått anklagende tone. Det blir jo som når kvinner får det spørsmålet om vi ikke skal ha barn snart. Jo men du ønsker deg vel barn? Alle vil jo ha barn! Herregud har du ikke lyst på barn? Det er jo sååå koselig med unger! Bare vent, du får lyst på barn snart! Like jævla irriterende, like upassende. Se an situasjonen og aksepter svaret du får! Anonymkode: edd42...5d8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #94 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Så bra for deg! Men da klarer du heller ikke å sette deg inn i hvordan det er å få dette spørsmålet hver dag i en smått anklagende tone. Det blir jo som når kvinner får det spørsmålet om vi ikke skal ha barn snart. Jo men du ønsker deg vel barn? Alle vil jo ha barn! Herregud har du ikke lyst på barn? Det er jo sååå koselig med unger! Bare vent, du får lyst på barn snart! Like jævla irriterende, like upassende. Se an situasjonen og aksepter svaret du får! Anonymkode: edd42...5d8 Er jo nettopp det jeg skriver. Ser an situasjonen og finner evt en passende setting å spørre, eller så spør de meg. For meg er dette en naturlig ting å kunne snakke om når man blir kjent med nye mennesker. Har også bekjente som det har tatt lengre tid å snakke om dette,kanslje uker eller måneder, men jeg vet som regel hvor alle venner og relevante kolleger er fra. Anonymkode: 472d1...612
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #95 Skrevet 11. april 2021 Jeg blir sett på som norsk fordi jeg har hvit hud, og er født her. Men min mor er utenlandsk. Men hadde jeg hatt mørk hud, så hadde jeg ikke vært norsk i følge flere her inne. Det er da helt idiotisk. Er man født her, og bodd her hele livet sitt, så er man da norsk. Anonymkode: b01c8...0e9
Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #96 Skrevet 12. april 2021 Jeg lurer veldig på hvor grensen går på hvilket utseendet som ikke ser «norsk» nok ut 😅 Spør dere alle med brune øyne om hvor de egentlig er fra liksom? jeg svarte her tidligere at jeg ofte får dette spørsmålet, selv om jeg ikke har noen annen bakgrunn enn norsk. Har brune øyne, blondt hår, og antageligvis noen andre trekk som av en eller annen grunn ikke ser så «norske» ut for noen... Jeg vet ikke helt hva, er det nesa, kinnbena, kombinasjonen, hvem vet 😂 Samtalen går ofte sånn: -Hvor er du fra? - jeg er fra Oslo - Men er du norsk? - Ja. - Men er du HELT norsk? - Ja.... Så varierer det litt, men mange sier sånn: - Men du ser ikke helt norsk ut? (Og kommer med diverse forslag til hvilket land det ser ut som jeg er fra...) Både folk som selv har utenlandsk bakgrunn, og som er «helt etnisk norske» spør om dette. Jeg blir ikke sur eller lei meg eller noe, og svarer som regel hyggelig tilbake og sier sånn «åja jøss synes du det, nei hehe ikke vet jeg hvor de trekkene kommer fra». Men merker folk liksom ikke er fornøyd med svaret, så hele samtalen blir veldig klein... Hvis jeg legger til «mulig det er noe italiensk 150 år tilbake i tid, men vet ikke sikkert 😅» , blir de som regel fornøyde. Men da føler jeg meg plutselig fremmedgjort på en måte også, liksom at folk tenker: «akkurat ja, jeg visste du ikke var norsk», så blir veldig rart det også. Alt i alt så synes jeg ikke dette funker særlig bra til smalltalk, ville ventet lenger ut i bekjentskapet !! Tenker at når JEG blir mast så mye på, må det være hundre ganger verre for de som faktisk har en annen bakgrunn, som kanskje hele livet har jobbet for at folk skal se dem for den de er, og ikke den de tror de er basert på utseendet. Anonymkode: 4952c...a2b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #97 Skrevet 12. april 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Ja, hvis du selv har ønsket å snakke mindre bredt eller liknende forstår jeg det. Litt mer eller mindre avslepen dialekt er kanskje ikke så rart. Jeg tenkte først at du hadde snakket trønderdialekt selv om du vokste opp i Stavanger eller noe sånt. Det synes jeg hadde vært overaskende. Anonymkode: 8af85...31c Poenget er at det er slitsomt å alltid måtte svare på hvor jeg EGENTLIG er fra. Som om det har en betydning for videre samtale. Og hvorfor interesserer det folk? Hvis man spør en utlending og får svar at han er fra Syria, hva skal du da spinne videre på? «Åja. Var det fælt med krig?» Det er bare for å tilfredsstille egen nysgjerrighet Anonymkode: 7fe47...344
Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #98 Skrevet 12. april 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jøss, her var det mye hårsårhet, syns jeg. Har aldri hatt noe "problemer" med å spørre hvor folk kommer fra, ei heller om jeg får samme spørsmålet. Prøver som regel å finne det riktige tidspunktet, og det kommer jo helt an på settingen rundt. Forrige uke ble jeg satt til å jobbe på en annen avd enn jeg vanligvis er på jobb. Satt på samme kontor med en jeg aldri har møtt før. Spurte om hun var fra Oslo, men det var hun ikke. Videre fortalte hun at hun opprinnelig var fra nord i landet og samtalen gikk lett derfra. Får stadig nye kolleger og det er en naturlig del av det å bli kjent å spørre hvor man er fra. Noen ganger spør de jeg snakker med, andre ganger jeg. Men det er som regel i en passende situasjon, og noen er mer åpne enn andre der. Jeg selv syns det bare er hyggelig å fortelle om hvor jeg er oppvokst 😊. Anonymkode: 472d1...612 Problemet dukker ikke opp ved å spørre hvor noen er fra, men når man ikke er fornøyd med det svaret man får og dermed begynner å spørre hvor man EGENTLIG er fra. Det blir jo det samme som å si «jeg hører hva du sier, men jeg tror deg ikke» Anonymkode: 7fe47...344
Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #99 Skrevet 12. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Problemet dukker ikke opp ved å spørre hvor noen er fra, men når man ikke er fornøyd med det svaret man får og dermed begynner å spørre hvor man EGENTLIG er fra. Det blir jo det samme som å si «jeg hører hva du sier, men jeg tror deg ikke» Anonymkode: 7fe47...344 Men det er åpenbart å se og høre at Trøgstad ikke er svaret. Anonymkode: 5e337...b6f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2021 #100 Skrevet 12. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men det er åpenbart å se og høre at Trøgstad ikke er svaret. Anonymkode: 5e337...b6f Hvis vedkommende svarer Trøgstad er nok det riktig. Da er nok det stedet bor oc regner som hjemme. Å gå videre med spørsmål om hvor vedkommende har bodd før, hvor foreldrene og besteforeldrene osv har bodd er da veldig uhøflig før dere blir mye bedre kjent eller vedkommende begynner å snakke om det selv. Anonymkode: 8af85...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå