Gå til innhold

Det å spørre hvor folk kommer fra.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men når man graver og spør hvor en utlending egentlig er fra, er man selv beredt til å brette ut hele sin familie- og slektshistorie hvis utlendingen spør det samme tilbake? 

Anonymkode: 2dfd5...185

Ja, hva er problemet?

Anonymkode: 5e337...b6f

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men når man graver og spør hvor en utlending egentlig er fra, er man selv beredt til å brette ut hele sin familie- og slektshistorie hvis utlendingen spør det samme tilbake? 

Det er akkurat det jeg skriver; har man antenner lar man være å grave og spørre hvis man merker at den man prater med ikke ønsker å snakke om det. For min del er det helt uproblematisk å legge ut slektshistorien (hvis folk gidder å høre), men slik er det selvfølgelig ikke for alle. Da skifter man tema og går videre med livet sitt🤷‍♀️

Anonymkode: 608d2...9d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Men hvorfor skal de åpne kjeften i utgangspunktet? Har aldri forstått poenget med smalltalk som bedrives med mennesker man ser for første gang og vil aldri treffe igjen. Da er det ikke snakk om interesse for noens person. 

Smalltalk er sosialt lim, og noe vi nordmenn generelt kunne blitt bedre i. Men man ser selvfølgelig an personen man snakker med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men er han mørk i huden så er han ikke fra Trøndelag. Etniske nordmenn er hvite. Så det må jo være lov å spørre. 

Anonymkode: 6ea84...858

Han er ikke fra Trøndelag selv om han er født der?

Denne diskusjonen er jo helt surrealistisk og jeg begynner så vidt å ane konturen av hverdagsrasismen enkelte lever med. Skremmende og så unødvendig i 2021. 

Anonymkode: fe5c3...411

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men er han mørk i huden så er han ikke fra Trøndelag. Etniske nordmenn er hvite. Så det må jo være lov å spørre. 

Jeg trodde kriteriet for menn for å komme fra Trøndelag var at de hadde bart, ikke hudfarge?

Anonymkode: 774cc...2d4

Skrevet

Jeg ser her at noen mener det er viktig å vite at man garantert er 100% norsk med kun hvite forfedre i alle fall en 5-6 generasjoner tilbake. Det kan jeg dessverre ikke si med sikkerhet, så hva skal jeg svare når noen spør hvor jeg er fra? Hvilket sykehus jeg ble født på? Herregud så vrange noen er. Når jeg tenker meg om har jeg flere venner med mørkere hud, men det har aldri falt meg inn å spørre hvor de er fra! Jeg spør ikke hvite heller, faktisk. Det kommer som regel opp i en samtale helt naturlig. Kanskje de sier de skal bort i helgen for å besøke foreldre i Stavanger, da kan jeg spørre om det er der de er fra eller om de har flyttet senere. Første møte går jeg ikke rett på med slektsforskning, det er jo bare rart. Hvorfor lurer dere sånn på hvor folk er født?

Anonymkode: edd42...5d8

Annonse

Skrevet

Jeg blir hele tiden spurt «hvor er du EGENTLIG fra!» ganske slitsomt. Og ene og alene fordi jeg ikke snakker samme dialekt som folk her i bygda. Men jeg er født og oppvokst her.

Når man stiller et spørsmål, så får man svar. Hvorfor spørre videre?

Anonymkode: 7fe47...344

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir hele tiden spurt «hvor er du EGENTLIG fra!» ganske slitsomt. Og ene og alene fordi jeg ikke snakker samme dialekt som folk her i bygda. Men jeg er født og oppvokst her.

Når man stiller et spørsmål, så får man svar. Hvorfor spørre videre?

Av nyskjerrighet. Hbordan har du fått en dialekt fra et annet sted enn der du har vokst opp? Min erfaring er at det er vanlig at barna får dialekten der de bor, selv om familien snakker en annen dialekt.

Anonymkode: 8af85...31c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Av nyskjerrighet. Hbordan har du fått en dialekt fra et annet sted enn der du har vokst opp? Min erfaring er at det er vanlig at barna får dialekten der de bor, selv om familien snakker en annen dialekt.

Hvorfor være så jævla nysgjerrig på alt og stikke nesa si i privatlivet til ukjente folk? Da jeg kom til Norge, fikk jeg beskjed fra flere nordmenn at det er uhøflig å dele for mye og spørre for mye før man er blitt ordentlig kjent. Derfor blir jeg overrasket over at flere nordmenn synes det er greit å spørre og grave i møte med ukjente mennesker. 

Skrevet

Jeg spør ofte hvor folk kommer fra og har bare positive erfaringer med det. Det kommer litt an på både når og hvordan man spør tror jeg. Jeg stiller ikke spørsmålet direkte etter at vi har presentert oss med navn liksom, men man kommer jo gjerne innom temaet i løpet av bli-kjent fasen og det er jo en del av personens historie enten de kommer fra en annen landsdel, verdensdel, om de er oppvokst i Norge, adoptert eller flyttet til Norge på et tidspunkt i livet og ikke noe galt i å spørre synes jeg. 

Anonymkode: 755d5...9cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Klart

Anonymkode: 2bda9...9a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor være så jævla nysgjerrig på alt og stikke nesa si i privatlivet til ukjente folk? Da jeg kom til Norge, fikk jeg beskjed fra flere nordmenn at det er uhøflig å dele for mye og spørre for mye før man er blitt ordentlig kjent. Derfor blir jeg overrasket over at flere nordmenn synes det er greit å spørre og grave i møte med ukjente mennesker. 

Kanskje de samme nordmennene burde fortelle deg at den type språkbruk er faktisk enda mer uhøflig enn å bedrive feilslått small talk. 

Anonymkode: 87dfc...0b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Var det sørlendinger som sa dette til deg?

Anonymkode: 2bda9...9a1

Annonse

Skrevet

Problemet er jo ikke at hi (eller andre) spør, men at de ikke er fornøyd med svaret og maser videre og insisterer på å prakke på folk en tilhørighet til et eller annet sted i verden som de selv ikke føler de har.

Jeg har en venninne med asiatisk utseende. Hun er født i Norge og definerer seg som norsk. Følgende samtale er helt vanlig for henne:

"Hvor kommer du fra?"

"Jeg kommer fra Oslo."

"Ja, nei, jeg mener, hvor er du født?"

"Oslo."

"Jeg mener, hvor kommer du EGENTLIG fra?"

Og når dette ikke skjer en gang, men gjentatte ganger, da kan man fort bli drittlei og litt grinete altså. Og det er KUN basert på utseende, ikke dialekt eller språk. Helt greit at folk her sier at de selv er klar til å brette ut hele slektshistorien sin hvis folk spør, men hadde dere syntes det var greit å bli utsatt for et sånt kryssforhør, der dere svarer og svarer men den som spør nekter å godta svaret?

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Begge deler er østlandsdialekt, men jeg snakker ikke bredt slik folk her jeg bor gjør. Jeg sier ikke ælj, hælj, pottett, bannan osv. Visstnok snakker jeg som de gjør på Oslo vest. Det skal ikke mer til

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg opplever ikke spørsmålet som å stikke nesen i noens privatliv. Jeg vet jo ikke hvem hun er og hun trenger ikke svare hvis hun ikke vil. I tillegg var det hun som brakte dialekten sin og at den ikke stemte med der hun hadde vokst opp på banen.

Jeg tror kanskje du har fått et litt dårlig råd, eller at du har misforstått rådet  litt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Begge deler er østlandsdialekt, men jeg snakker ikke bredt slik folk her jeg bor gjør. Jeg sier ikke ælj, hælj, pottett, bannan osv. Visstnok snakker jeg som de gjør på Oslo vest. Det skal ikke mer til

Ja, hvis du selv har ønsket å snakke mindre bredt eller liknende forstår jeg det. Litt mer eller mindre avslepen dialekt er kanskje ikke så rart. Jeg tenkte først at du hadde snakket trønderdialekt selv om du vokste opp i Stavanger eller noe sånt. Det synes jeg hadde vært overaskende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Smalltalk er sosialt lim, og noe vi nordmenn generelt kunne blitt bedre i. Men man ser selvfølgelig an personen man snakker med. 

Men trenger det å spørre hvor noen er fra fordi man ser at de har annerledes hudfarge være det første man spør om ved smalltalk? Er det ikke mer naturlig om det kommer frem av seg selv gjennom en normal samtale om man blir kjent? Spør du damer med tynt hår om hvorfor de nesten er skalla? Spør du noen med arr om de skader seg selv, spør du en mann som er litt feminin om han er homofil? Det er nok timing og at det kan være litt påtrengende og «uinteressant» som en samtalesatarter. 
Interesser, felles bekjente, været er fine startere alt etter settingen man er i. Møter man en ny person på jobb som presenterer seg så er vel ikke det hvor man kommer fra som er viktigst. Jeg sier ikke «Hei jeg heter Lise, jeg kommer fra Trøndelag.». Og mest sannsynlig har du vel gjort noen tanker om hvilken del av verden personen evt stammer fra allerede når du stiller spørsmålet, og da er kanskje ikke svaret sånn enormt viktig for deg, om du ikke har dyptgående kunnskap og erfaringer fra landsdeler/språk og kultur i området sånn helt med en gang? 

Anonymkode: 41db9...34c

Skrevet

Men trenger det å spørre hvor noen er fra fordi man ser at de har annerledes hudfarge være det første man spør om ved smalltalk? Er det ikke mer naturlig om det kommer frem av seg selv gjennom en normal samtale om man blir kjent? Spør du damer med tynt hår om hvorfor de nesten er skalla? Spør du noen med arr om de skader seg selv, spør du en mann som er litt feminin om han er homofil? Det er nok timing og at det kan være litt påtrengende og «uinteressant» som en samtalesatarter. 
Interesser, felles bekjente, været er fine startere alt etter settingen man er i. Møter man en ny person på jobb som presenterer seg så er vel ikke det hvor man kommer fra som er viktigst. Jeg sier ikke «Hei jeg heter Lise, jeg kommer fra Trøndelag.». Og mest sannsynlig har du vel gjort noen tanker om hvilken del av verden personen evt stammer fra allerede når du stiller spørsmålet, og da er kanskje ikke svaret sånn enormt viktig for deg, om du ikke har dyptgående kunnskap og erfaringer fra landsdeler/språk og kultur i området sånn helt med en gang? 

Anonymkode: 41db9...34c

Du må jo lese den jeg siterer: «Men hvorfor skal de åpne kjeften i utgangspunktet? Har aldri forstått poenget med smalltalk som bedrives med mennesker man ser for første gang og vil aldri treffe igjen. Da er det ikke snakk om interesse for noens person. »

Skrevet
Holly Golightly skrev (20 minutter siden):

Du må jo lese den jeg siterer: «Men hvorfor skal de åpne kjeften i utgangspunktet? Har aldri forstått poenget med smalltalk som bedrives med mennesker man ser for første gang og vil aldri treffe igjen. Da er det ikke snakk om interesse for noens person. »

Og jeg mener fortsatt det. Smalltalk er for øvrig ordutveksling om været eller andre nøytrale ting. Ikke graving i noens personlige forhold. 

Skrevet

Og jeg mener fortsatt det. Smalltalk er for øvrig ordutveksling om været eller andre nøytrale ting. Ikke graving i noens personlige forhold. 

Jeg svarte altså på hvorfor jeg mener smalltalk er viktig, ikke at man bør bedrive «graving i noens personlige forhold».

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Helt enig! Nordmenn kjenner ikke til smalltalk, kun til graving av andres opprinnelse.

Husker da jeg før coronaens tid, var i bryllup med min ikke norske venninne. De spurte oss om hvordan vi kjente til bruden, og kort tid senere fikk min venninne spørsmål om hvor hun var fra. Hvorfor fikk ikke jeg det spørsmålet? 

Jeg synes dette sier alt.

Anonymkode: 7e6cc...4cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, hvis du selv har ønsket å snakke mindre bredt eller liknende forstår jeg det. Litt mer eller mindre avslepen dialekt er kanskje ikke så rart. Jeg tenkte først at du hadde snakket trønderdialekt selv om du vokste opp i Stavanger eller noe sånt. Det synes jeg hadde vært overaskende. 

Kjæresten til min venninne er født og oppvokst i en liten bygd på Vestlandet med mor fra bygda og far fra Østlandet. Han har snakket østlandsk hele livet, noe som er utrolig merkelig. Det høres nesten ikke ut som morsmålet hans er norsk, for selv om alle ord blir sagt på ‘østlandsk’ så har han tonefallet fra bygda. Det høres veldig rart ut, det er akkurat som tungen er for stor eller noe når han snakker. 

Anonymkode: fe5c3...411

Skrevet
Pobie skrev (6 timer siden):

Hvorfor "må" det være lov å spørre? Man har da ikke krav på å vite hvor folk er fra, og når man vet at folk ikke liker å bli spurt har man såpass folkeskikk at man ikke spør. 

Og man kan da fint være mørkhudet og også være fra Trøndelag. 

Ja beklager. Man kan være fra Trøndelag, men man er ikke trønder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja beklager. Man kan være fra Trøndelag, men man er ikke trønder. 

Hva skal til for å bære trønder da?

(Uansett var det her svar på hvor noen var fra, så da ville Trøndelag være godkjent svar)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...