Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #26 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvorfor skal man vise masse interesse for totalt ukjente folk? Det er ganske uhøflig etter norsk målestokk. Jeg fikk spørsmålet ofte i begynnelsen da jeg snakket norsk med en utenlandsk aksent. Nå spør folk ikke lenger. Men i begynnelsen så var det flere som kuttet meg ut da de fant ut hvilket land jeg kommer fra. Så når man vet at man blir dømt nord og ned på grunn av opphavet sitt, blir det slitsomt med alle spørsmålene. Anonymkode: 2dfd5...185 Det var neppe pga landet du kom fra. Anonymkode: 5e337...b6f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #27 Skrevet 11. april 2021 Selv om du sikkert ikke mener noe vondt med det, kan det kanskje oppfattes slik? Som noen nevner, når du faktisk er født i Trøndelag og opplever ofte å bli spurt flere ganger selv etter man har svart. Eller det kan ligge en historie bak. Eller det kan være man har opplevd noen som ufine etter de har fått vite hvor man opprinnelig er fra. Selv om du kun spør fordi du bare er nysgjerrig, så kan de ha opplevelse som gjør at det spørsmålet ikke kjennes greit å svare på. Sånn sett er det nok et spørsmål du bør stille i en annen setting enn smalltalk mens man venter på bussen. Når dere kjenner hverandre godt nok til at de vet du er vennlig innstilt. Anonymkode: d2dd0...598
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #28 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Fordi folk er drittlei av å hele tiden måtte svare på spørsmål om hvem de er, hva og hvorfor og alt det der kun fordi de ser annerledes ut eller prater på en annen måte. Jeg opplevde det selv i sååå mange år (men nå er jeg helt som norsk og ingen spør lenger), og jeg ble virkelig drittlei av det. Det å påpeke annerledeshet hele fuckings tiden er slitsomt. For deg er det bare et spørsmål av nysgjerighet men for meg (og andre som meg) er det en konstant påminnelse om at jeg er "ikke som dere". Anonymkode: 7f12a...130 Hør hør 👆 Jeg er også drittlei det spørsmålet Ja men hvor er du egentlig fra?? Anonymkode: 7e6cc...4cb
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #29 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ja fy faen så slem hi er som viser interesse for livet til utlendinger! Hun må virkelig være ett gruuuusomt menneske 🙄 Anonymkode: 4e21d...045 Interesse? Neppe. Mer nysgjerrighet. Med en gang hun får svaret, er nok samtalen over. Anonymkode: 7e6cc...4cb
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #30 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ja fy faen så slem hi er som viser interesse for livet til utlendinger! Hun må virkelig være ett gruuuusomt menneske 🙄 Anonymkode: 4e21d...045 Men er hun egentlig interessert, eller er det som smalltalk, hvor det kanskje ville være enklere med noe som er mer personrelatert (feks møtes man i jobbsammenheng så kan man starte samtalen ut fra det, og ikke ut fra «se der er en som har brun hud, hvilket land er han fra tro?» Det finner man KO ut etterhvert uansett om det er noen man skal ha en relasjon med. For man spør jo ikke akkurat noen man står med i heisen hvor de kommer fra. Og selv om folk er «utlending» og ser annerledes ut kan de da veldig fint være født og oppvokst på Dombås. Da er de fra Dombås. Min far er Bergenser, jeg er født i Trondhjem. Jeg er trønder. Anonymkode: 41db9...34c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #31 Skrevet 11. april 2021 Jeg er fra et sted i Telemark med en distinkt dialekt. Det er min venninne med mørkere hudfarge også. Når vi snakker sammen i feks Oslo får vi først spørsmålet hvor vi er fra. Også får hun spørsmål om hvor hun egentlig er fra. Hun er født i Norge av foreldre fra et annet land Anonymkode: 9f174...237
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #32 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er fra et sted i Telemark med en distinkt dialekt. Det er min venninne med mørkere hudfarge også. Når vi snakker sammen i feks Oslo får vi først spørsmålet hvor vi er fra. Også får hun spørsmål om hvor hun egentlig er fra. Hun er født i Norge av foreldre fra et annet land Anonymkode: 9f174...237 Ja nettopp. Folk hinter da at venninnen din egentlig ikke er norsk. Så de fortsetter å grave. Når venninnen din så sier landet foreldrene hennes (og ikke hun) er fra, ja da slutter de plutselig å grave videre. Da avsluttes gjerne samtalen. Da sitter nok venninnen din med det inntrykk av at de bare var nysgjerrig på hennes egentlige opprinnelse. Da har de dannet seg et bilde av henne basert på hvor hennes foreldre er fra. Rart folk er drittlei det spørsmålet? Anonymkode: 7e6cc...4cb
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #33 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er du ikke norsk så er du ikke norsk. Anonymkode: 5e337...b6f Hva er kravet for å være norsk? Hvit hud? Min datters venn som har svenske foreldre, har hvit hud, født i Norge, snakker kav vestlending er hun norsk? Hun blir aldri spurt hvor hun er fra. Annerledes med han klassekompisen som har besteforeldre fra Asia. Han blir spurt om hvor han egentlig er fra, noe han ikke helt skjønner for han er jo fra Norge. Hvor skulle han ellers være fra. Anonymkode: 51895...c37
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #34 Skrevet 11. april 2021 For meg er det normal folkeskikk å vise interesse for nye mennesker som feks begynner på jobb. Men, å pepre folk med spørsmål første dag gjør jeg ikke. Jeg tar det over langen. Det er mange minefelt da. Ikke bare hvor de kommer fra. Har du barn er fryktelig sårt for barnløse. Har du søsken er kanskje ikke alltid innafor om de nylig har dødd, de har et komplisert forhold til de. Hvor bor foreldrene dine kan være dumt om de er fosterbarn. Altså, dette satt på spissen. Jeg synes det er normalt å spørre hvor kommer du fra, men om det er åpenbart at dette mennesket har aner fra et annet land så mener jeg faktisk hvor de kommer fra i Norge. Uansett, jeg har forstått her inne at det er uaktuelt å spørre om så jeg venter til personen selv åpner for spørsmål. Jeg skjønner det er kjedelig å få spørsmål om opphav gang på gang. Jeg har likevel vondt for å tro at folk spør fordi de vil påpeke at de ikke er lik en selv. Jeg liker å kommunisere og bli kjent med nye folk og jeg kjenner at det stadig blir flere og flere minefelt. Hva skjedde med en hyggelig bli kjent samtale i lunsjen? Anonymkode: 222dc...bf5
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #35 Skrevet 11. april 2021 Men er ikke dette som kalles smalltalk? Når jeg reiser rundt i verden så får jeg spm om hvor jeg kommer fra og er det da man skal blir dødelig fornærmet? Folk spør av interesse for deg som person. Anonymkode: 67ca4...b10
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #36 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men er ikke dette som kalles smalltalk? Når jeg reiser rundt i verden så får jeg spm om hvor jeg kommer fra og er det da man skal blir dødelig fornærmet? Folk spør av interesse for deg som person. Anonymkode: 67ca4...b10 Det er ikke smalltalk når folk ikke er fornøyde med det første svarer de fikk og fortsetter å grave med men hvor er du egentlig fra? Jo nå skal du høre: min mormor er fra x og min farmor er fra x, min mor er fra x og min far er fra x. Jeg er født x men da jeg var 2 år flyttet vi til x, etter å ha bodd der i 18 år flyttet vi til x og nå bor vi her. Så jeg er vel egentlig fra x. Eller: jeg er adoptert fra x, så egentlig er jeg ikke norsk men x. Om jeg kjenner mine biologiske foreldre? (Hva faen har du med det?) Å ja du spør fordi du er nysgjerrig ja, så klart. Ja da skal du høre.... Møtes vi igjen? Neppe. Blir det mer smalltalk? Neppe. Du var kun interessert i en ting, gravde dypt, fikk svaret, og lever videre. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at jeg er mindre norsk og ikke lenger "en av dere". Takk 😢 Anonymkode: 7e6cc...4cb
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #37 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke smalltalk når folk ikke er fornøyde med det første svarer de fikk og fortsetter å grave med men hvor er du egentlig fra? Jo nå skal du høre: min mormor er fra x og min farmor er fra x, min mor er fra x og min far er fra x. Jeg er født x men da jeg var 2 år flyttet vi til x, etter å ha bodd der i 18 år flyttet vi til x og nå bor vi her. Så jeg er vel egentlig fra x. Eller: jeg er adoptert fra x, så egentlig er jeg ikke norsk men x. Om jeg kjenner mine biologiske foreldre? (Hva faen har du med det?) Å ja du spør fordi du er nysgjerrig ja, så klart. Ja da skal du høre.... Møtes vi igjen? Neppe. Blir det mer smalltalk? Neppe. Du var kun interessert i en ting, gravde dypt, fikk svaret, og lever videre. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at jeg er mindre norsk og ikke lenger "en av dere". Takk 😢 Anonymkode: 7e6cc...4cb Hårsår med andre ord? Er det ikke bare å si ja jeg kommer fra Kina men er oppvokst på Smestad i hele mitt liv. Så holder folk kjeft med en gang. Anonymkode: 67ca4...b10
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #38 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Min venn er mørk i huden fordi han er adoptert fra et annet land. Hvis du spør ham hvor han er fra svarer han Trøndelag. Hvis du spør på nytt hvor han virkelig er fra blir han grinete. Han er virkelig fra Trøndelag. Du trenger ikke skjønne det, men kanskje du bør respektere at sånn er det? Anonymkode: 51895...c37 Men er han mørk i huden så er han ikke fra Trøndelag. Etniske nordmenn er hvite. Så det må jo være lov å spørre. Anonymkode: 6ea84...858
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #39 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hårsår med andre ord? Er det ikke bare å si ja jeg kommer fra Kina men er oppvokst på Smestad i hele mitt liv. Så holder folk kjeft med en gang. Anonymkode: 67ca4...b10 Dette. Det er ikke verre. Anonymkode: 5e337...b6f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #40 Skrevet 11. april 2021 Det er nettopp det å respektere det svaret man får, som er "problemet", tenker jeg. "Hvor kommer du fra?" er et greit spørsmål for det fleste, tenker jeg. Jeg har bodd flere år i utlandet, og det er ikke noe typisk norsk å spørre om akkurat det. Det er en del av en samtale. Det samme gjelder ting som "Har du barn?", "Bor foreldrene dine her også" "Hva jobber du med?" Spør gjerne, men ikke dra ut svaret med ting som er nevnt her - ja, men hvor kommer du eeeegentlig fra? - - Vil du ikke ha barn? - - Å, bare du slutter å stresse så..., jeg kjenner en som... - osv osv Smalltalk er fantastisk, og det er en kunst som gjort riktig kan føre til både interessante samtaler og nye vennskap. Men "graving" og for mye "synsing" kan ofte være både slitsomt og vanskelig. Da er det bedre å snakke om overfladiske ting som været og omgivelsene. Og en liten nyanse forskjell, jeg synes at "Hvor er du fra?" høres mye bedre ut enn "Hvor kommer du fra?" Anonymkode: 3d5db...73d
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #41 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Men er ikke dette som kalles smalltalk? Når jeg reiser rundt i verden så får jeg spm om hvor jeg kommer fra og er det da man skal blir dødelig fornærmet? Folk spør av interesse for deg som person. Anonymkode: 67ca4...b10 Det er en himmelvid forskjell på å spør hvor man kommer fra og hvor man egentlig kommer fra. Det ser du sikkert? Anonymkode: fe5c3...411
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #42 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Men er han mørk i huden så er han ikke fra Trøndelag. Etniske nordmenn er hvite. Så det må jo være lov å spørre. Anonymkode: 6ea84...858 Hvor mange generasjoner av dine forfedre må være født i Norge for at du skal kunne være fra et sted og må alle forfedrene komme fra trøndelag for at du skal kunne si du er derfra? Jeg har forfedre fra Spania, Polen, Tyskland, Rusland,Finland, Sverige og sansynlig vis Nordafrika et sted. Jeg kan også føre familien tilbake til bondeslekt i Norge på 1300-tallet og til Norske konger. Både mine foreldre og mine besteforeldre er født her men jeg er ikke født i Norge. Bør jeg komme med hele den forklaringen hvis du spør hvor jeg komme fra? Hvor godt kjenner du din egen slekt? Anonymkode: 8af85...31c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #43 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange generasjoner av dine forfedre må være født i Norge for at du skal kunne være fra et sted og må alle forfedrene komme fra trøndelag for at du skal kunne si du er derfra? Jeg har forfedre fra Spania, Polen, Tyskland, Rusland,Finland, Sverige og sansynlig vis Nordafrika et sted. Jeg kan også føre familien tilbake til bondeslekt i Norge på 1300-tallet og til Norske konger. Både mine foreldre og mine besteforeldre er født her men jeg er ikke født i Norge. Bør jeg komme med hele den forklaringen hvis du spør hvor jeg komme fra? Hvor godt kjenner du din egen slekt? Anonymkode: 8af85...31c Nå gjør du deg litt vrang 🙄 Anonymkode: 67ca4...b10
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #44 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå gjør du deg litt vrang 🙄 Anonymkode: 67ca4...b10 Nei, det er du som er litt vanskelig nå. Hun har jo rett. Anonymkode: 222dc...bf5
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #45 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hårsår med andre ord? Er det ikke bare å si ja jeg kommer fra Kina men er oppvokst på Smestad i hele mitt liv. Så holder folk kjeft med en gang. Anonymkode: 67ca4...b10 Men hvorfor skal de åpne kjeften i utgangspunktet? Har aldri forstått poenget med smalltalk som bedrives med mennesker man ser for første gang og vil aldri treffe igjen. Da er det ikke snakk om interesse for noens person. Anonymkode: 2dfd5...185
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #46 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nå gjør du deg litt vrang 🙄 Anonymkode: 67ca4...b10 De fleste har det jo omtrent som meg, selv om jeg nok kjenner slaktshistorien min bedre enn andre. Hva synes du jeg skulle svart? Anonymkode: 8af85...31c
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #47 Skrevet 11. april 2021 Jeg tenker dette går litt begge veier. Har man sosiale antenner plukker man som regel opp at personen man snakker med ikke er i terrassert i å utdype. Da presser man ikke på for å få flere svar (og man spør selvfølgelig ikke hvis det ikke faller seg naturlig). På samme måte må man ikke gå i full krenkemodus av et enkelt spørsmål. I Norge er vi interessert i slektshistorie og dialekter, og opphav er ofte noe man viser interesse for. Anonymkode: 608d2...9d8
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #48 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenker dette går litt begge veier. Har man sosiale antenner plukker man som regel opp at personen man snakker med ikke er i terrassert i å utdype. Da presser man ikke på for å få flere svar (og man spør selvfølgelig ikke hvis det ikke faller seg naturlig). På samme måte må man ikke gå i full krenkemodus av et enkelt spørsmål. I Norge er vi interessert i slektshistorie og dialekter, og opphav er ofte noe man viser interesse for. Anonymkode: 608d2...9d8 Men når man graver og spør hvor en utlending egentlig er fra, er man selv beredt til å brette ut hele sin familie- og slektshistorie hvis utlendingen spør det samme tilbake? Anonymkode: 2dfd5...185
Anonym bruker Skrevet 11. april 2021 #49 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor skal de åpne kjeften i utgangspunktet? Har aldri forstått poenget med smalltalk som bedrives med mennesker man ser for første gang og vil aldri treffe igjen. Da er det ikke snakk om interesse for noens person. Anonymkode: 2dfd5...185 Det har med å skape noen hyggelige øyeblikk å gjøre. Og hvem vet, kanskje er en to minutters overfladisk prat med en fremmed på bussholdeplassen eller på venterommet en eller annen plass, den eneste samtalen den personen har den dagen. Det kan gjøre utrolig mye. Jeg har bodd i utlandet hvor jeg ikke kjente noen, og den smalltalken som folk var så flinke til, redda virkelig dagen min mange ganger. Det samme gjelder nye kollegaer på jobb, den nye naboen, moren til den nye klassekameraten til barnet... kanskje blir det bare den gangen, kanskje blir det plutselig en dag vennskap eller et hyggelig bekjentskap. Og trenger ikke du det, så kan det likevel være utrolig mye verdt for den andre. Og hvem vet, kanskje en dag er det godt for deg også. Anonymkode: 3d5db...73d
Pobie Skrevet 11. april 2021 #50 Skrevet 11. april 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men er han mørk i huden så er han ikke fra Trøndelag. Etniske nordmenn er hvite. Så det må jo være lov å spørre. Anonymkode: 6ea84...858 Hvorfor "må" det være lov å spørre? Man har da ikke krav på å vite hvor folk er fra, og når man vet at folk ikke liker å bli spurt har man såpass folkeskikk at man ikke spør. Og man kan da fint være mørkhudet og også være fra Trøndelag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå