Gå til innhold

Det å spørre hvor folk kommer fra.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møtte en mann en gang, han snakket en annen dialekt enn meg, og jeg spurte hvor han var fra.
Han smilte og svarte og 5 år senere var vi gift.

Jeg er nysgjerrig av meg, snakker folk en annen dialekt spør jeg, alle smiler og svarer.

Så var det våre nye landsmenn, jeg har samme nysgjerrighet ovenfor dem, men spør jeg dem får jeg som regel navnet på et sted her i Norge, stedet de kom først til. Dersom jeg presiserer at jeg bare er nysgjerrig på hvor i verden de kommer fra blir flere sure, og jeg blir nesten sett på som en rasist.

Hvorfor er det så stor forskjell på å lure på hvor i landet folk kommer fra ut fra dialekten, og hvor i verden folk kommer fra ut fra utseende? 

Anonymkode: 3c3d3...8d2

Fortsetter under...

Skrevet

Bare slutt å spør!

Anonymkode: 43d85...27d

Skrevet

Fordi folk er drittlei av å hele tiden måtte svare på spørsmål om hvem de er, hva og hvorfor og alt det der kun fordi de ser annerledes ut eller prater på en annen måte. Jeg opplevde det selv i sååå mange år (men nå er jeg helt som norsk og ingen spør lenger), og jeg ble virkelig drittlei av det. Det å påpeke annerledeshet hele fuckings tiden er slitsomt. For deg er det bare et spørsmål av nysgjerighet men for meg (og andre som meg) er det en konstant påminnelse om at jeg er "ikke som dere".

Anonymkode: 7f12a...130

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg møtte en mann en gang, han snakket en annen dialekt enn meg, og jeg spurte hvor han var fra.
Han smilte og svarte og 5 år senere var vi gift.

Jeg er nysgjerrig av meg, snakker folk en annen dialekt spør jeg, alle smiler og svarer.

Så var det våre nye landsmenn, jeg har samme nysgjerrighet ovenfor dem, men spør jeg dem får jeg som regel navnet på et sted her i Norge, stedet de kom først til. Dersom jeg presiserer at jeg bare er nysgjerrig på hvor i verden de kommer fra blir flere sure, og jeg blir nesten sett på som en rasist.

Hvorfor er det så stor forskjell på å lure på hvor i landet folk kommer fra ut fra dialekten, og hvor i verden folk kommer fra ut fra utseende? 

Fordi de får spørsmålet hele tiden. Hver dag, hver gang de møter noen. Det er fryktelig irriterende. Gjerne skal folk gjette også. Det er faktisk ikke så hyggelig, altså. 

Anonymkode: edd42...5d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi de får spørsmålet hele tiden. Hver dag, hver gang de møter noen. Det er fryktelig irriterende. Gjerne skal folk gjette også. Det er faktisk ikke så hyggelig, altså. 

Ja fy faen så slem hi er som viser interesse for livet til utlendinger! Hun må virkelig være ett gruuuusomt menneske 🙄

Anonymkode: 4e21d...045

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det virkelig noe å ta seg nær av da? Selv er jeg utflyttet sunnmøring. Men, føler aldri at folk har hatt en negativ tanke bak spørsmålet når de har lurt på hvor jeg kommer fra. Det gjettes da alt fra Sogn og Fjordane til Sverige før det endelig dras fram at «så klart, du kommer fra samme plass som Skravle Kaspar».

Anonymkode: 87dfc...0b6

Annonse

Skrevet

I Norge har det jo vært tradisjon å spørre hvor man kommer fra, så jeg tenker ta dette er noe de som kommer hit også bør lære seg, at det er vanlig å spørre om, enten man nå kommer fra Fauske eller Eritrea.

Jeg har spurt noen jeg kjenner som er veldig mørk i huden om dette. De sier at at det spørres om det i en samtale, det er ingen problem. Men de opplever at folk de aldri har møtt før, personer som ikke har noen tanker om å innlede en samtale med dem, bare kommer bort til dem, eller slenger i dem når de går forbi "Hvor kommer du fra?". Slike situasjoner reagerer de på og finner ubehagelige. Men spørsmål i vanlige samtaler, det synes de er ok.

Jeg tror noen av våre nye landsmenn også kan ha opplevd at det kan ha vært farlig å fortelle akkurat hvor de kommer fra. Noen av dem er jo til og med redde for familie som er i hjemlandet fremdeles. Og da kan man kanskje forstå at de har et helt annet syn på å si til fremmede hvor de kommer fra.

En av de jeg kjenner som er så mørk i huden, som stadig får slike spørsmål, svarer alltid fødestedet sitt, som er i Norge, men folk blir ikke fornøyd med det. Da skal de vite mer, hvor gamle de var (eh... hvor gamle de var da de ble født?? :D ) , hvor foreldrene kom fra osv. Og igjen, helt fremmede personer som ikke har intensjon om å bli kjent med vedkommende. Veldig pussig adferd.

Min erfaring er at så lenge man viser vennlighet og oppriktig interesse så synes de fleste det er ok å bli spurt om hvor de kommer fra. Har noen få ganger spurt noen som jeg så var litt skeptiske til å svare, men som gjorde det likevel. Når jeg da har fortsatt samtalen, vist oppriktig interesse og respekt for deres opprinnelse og erfaringer, så har de sagt at de satte pris på samtalen og at jeg spurte. Så jeg tror man bare må vise oppriktig interesse, uten å dømme. Det hjelper også å følge noenlunde med hva som skjer i verden, og ikke bare plukke opp negative nyheter fra en del av de landene der det kommer flest nye landsmenn fra, men også plukke opp litt som har med historie, kultur, mat eller lignende å gjøre. Om det så bare er en liten flik av noe jeg husker, så blir det satt pris på oppriktig interesse.

Anonymkode: 28474...7b8

Skrevet

Er det virkelig noe å ta seg nær av da? Selv er jeg utflyttet sunnmøring. Men, føler aldri at folk har hatt en negativ tanke bak spørsmålet når de har lurt på hvor jeg kommer fra. Det gjettes da alt fra Sogn og Fjordane til Sverige før det endelig dras fram at «så klart, du kommer fra samme plass som Skravle Kaspar».

Anonymkode: 87dfc...0b6

Akkurat det som er poenget mitt, folk med en annen dialekt får spørsmålet like ofte som folk an en annen etnisk opprinnelse.
Spørsmålet er fremdeles det sammen.

Hvorfor blir de av en annen etnisk opprinnelse ofte fornærmet, og folk med en annen dialekt ikke?

Jeg er bare nysgjerrig, intet annet

HI

Skrevet

Folk er så forbanna hårsåre. Ikke skal man spørre hvor folk kommer fra. Ikke skal man spørre hvor de jobber. Ikke skal man spørre om de har barn. Folk tåler ingenting før de blir fornærma og sure. Sukk..... 

Anonymkode: abc32...6f2

Skrevet

Grunnen til at enkelte reagerer negativt på det er fordi de føler seg som en del av denne nasjonen. De føler de er en del av "vi". Når en da spør, "nei men sånn egentlig, hvor i verden kommer du fra", så sier en insinuerende at, "nei men du er ikke en del av oss, du hører ikke til vår nasjon, hvor er det du egentlig hører til".

Det er det som er sårende etter hvert. Når en aldri blir akseptert.

Anonymkode: 774cc...2d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja fy faen så slem hi er som viser interesse for livet til utlendinger! Hun må virkelig være ett gruuuusomt menneske 🙄

Er du seriøst så kort, eller drar du på med vilje for å skape debatt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Akkurat det som er poenget mitt, folk med en annen dialekt får spørsmålet like ofte som folk an en annen etnisk opprinnelse.

Hvorfor blir de av en annen etnisk opprinnelse ofte fornærmet, og folk med en annen dialekt ikke?

HI

Min venn er mørk i huden fordi han er adoptert fra et annet land. Hvis du spør ham hvor han er fra svarer han Trøndelag. Hvis du spør på nytt hvor han virkelig er fra blir han grinete. Han er virkelig fra Trøndelag. Du trenger ikke skjønne det, men kanskje du bør respektere at sånn er det? 

Anonymkode: 51895...c37

Skrevet

Min venn er mørk i huden fordi han er adoptert fra et annet land. Hvis du spør ham hvor han er fra svarer han Trøndelag. Hvis du spør på nytt hvor han virkelig er fra blir han grinete. Han er virkelig fra Trøndelag. Du trenger ikke skjønne det, men kanskje du bør respektere at sånn er det? 

Anonymkode: 51895...c37

Dette!!

Annonse

Skrevet

Du kan ikke se på personen at hun/han ikke kommer fra Norge.

Hvis personen svarer "Oslo", så er det gjerne tilfelle.

Mange har utlandske foreldre og noen ganger også norske foreldre, utlandske besteforeldre.  Da er det ikke så ok å få spørsmålet "Hvor er du fra EGENTLIG".

Anonymkode: ba056...b83

Skrevet

Hva svarer du når noen spør hvor du kommer fra? Stedet du er født? Stedet du vokste opp? Stedet du bor nå? Stedet moren din vokste opp? Stedet faren din vokste opp?

Jeg svarer stedet jeg vokste opp, ikke stedet jeg ble født og i hvertfall ikke stedet foreldrene mine ble født.

Anonymkode: 8af85...31c

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

HI

Hvorfor godtar du ikke svarene du får? Det er ikke usannsynlig å være fra Horten og ha mørk hud. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor skal man vise masse interesse for totalt ukjente folk? Det er ganske uhøflig etter norsk målestokk. 

Jeg fikk spørsmålet ofte i begynnelsen da jeg snakket norsk med en utenlandsk aksent. Nå spør folk ikke lenger. Men i begynnelsen så var det flere som kuttet meg ut da de fant ut hvilket land jeg kommer fra. Så når man vet at man blir dømt nord og ned på grunn av opphavet sitt, blir det slitsomt med alle spørsmålene. 

Anonymkode: 2dfd5...185

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

HI

Du ser virkelig ikke forskjell på nordmenn med forskjellige dialekter og utlendinger? Jeg råder deg å åpne et hvilket som helst kommentarfelt i VG eller Aftenposten og se hva folk lirer ut av seg mot utlendinger. Da skjønner du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor godtar du ikke svarene du får? Det er ikke usannsynlig å være fra Horten og ha mørk hud. 

Dette. Man kan være adoptert eller født av utenlandske foreldre i Horten. Da er man fra Horten, da. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva svarer du når noen spør hvor du kommer fra? Stedet du er født? Stedet du vokste opp? Stedet du bor nå? Stedet moren din vokste opp? Stedet faren din vokste opp?

Jeg svarer stedet jeg vokste opp, ikke stedet jeg ble født og i hvertfall ikke stedet foreldrene mine ble født.

Eller om man har hatt svensk eller dansk mor, far, bestemor osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Men du spør, får et svar, men spør likevel videre? Om den du spør mener at hn kommer fra Smøla selv om hn ble født i Bombay så er det vel ikke opp til deg å mase videre om det? Om en etnisk  norsk svarer at hn er fra Smøla så lar du det vel bli med det? 

Min mor er født i Trondheim, men flyttet til Molde da hun var fem år. Det er ingen som sier ‘men hvor er du egentlig fra’ når hun sier at hun er fra Molde!

Du oppfattes som masete og uhøflig når du ikke godtar svaret du får. Slutt med det da vel. 

Anonymkode: fe5c3...411

Skrevet

Jeg blir spurt en del om hvor jeg er fra, selv om jeg ikke har noen annen bakgrunn enn norsk.. tror bare jeg har noen trekk som mange synes ser litt «utenlandske» ut... føles litt rart å bli spurt om det, særlig fordi de liksom ikke tror meg når jeg sier at jeg bare er fra Oslo, Norge liksom... kleint og irriterende. 
så ville ikke spurt sånn basert på utseendet. Personlig tenker jeg aldri over at folk har en annen dialekt heller, er så mange forskjellige dialekter her jeg bor at jeg legger faktisk ikke merke til det engang 😅

Anonymkode: 4952c...a2b

Skrevet

Men nå er det jo flere voksne med en annen hudfarge, som er født i Norge. Og da er de fra Norge. Og andre som er adoptert. Og regner med at de er ganske lei av det spørsmålet. 

Anonymkode: b01c8...0e9

Skrevet

Med folk som ikke er etnisk norske spør man kun hvor de opprinnelig er fra et stykke ut i samtalen, eller etter man har kjent dem en stund, og da flettet inn i samtalen. Folk spør og graver om dette hver bidige gang de har en samtale med noen, så man kan ha litt folkeskikk og spørre om noe annet til man kjenner dem bedre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Fordi folk er drittlei av å hele tiden måtte svare på spørsmål om hvem de er, hva og hvorfor og alt det der kun fordi de ser annerledes ut eller prater på en annen måte. Jeg opplevde det selv i sååå mange år (men nå er jeg helt som norsk og ingen spør lenger), og jeg ble virkelig drittlei av det. Det å påpeke annerledeshet hele fuckings tiden er slitsomt. For deg er det bare et spørsmål av nysgjerighet men for meg (og andre som meg) er det en konstant påminnelse om at jeg er "ikke som dere".

Er du ikke norsk så er du ikke norsk.

Anonymkode: 5e337...b6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...