Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Det er vanskelig, altså. Har en jente på 12 år som har mobilen sin på en trone av gull 🤪 Jeg forsøker å finne en balanse. Mindre skjerm har liksom blitt min fremste kampsak. Men så slår deg meg jo av og til. Skjerm er ikke bare skjerm.. Det er en sosial arena, det er et sted hun finner bøker skrevet av upubliserte forfattere, det er et sted hun oppdager ny musikk. Vi hadde en kjempekoselig kveld nå denne uken hvor vi sammenliknet spillelister. Og hun har fått SÅ bra musikksmak ( etter min smak i alle fall) Hun har oppdaget så mange nye band, satt seg inn i historien deres, tolket tekster.. Så nå er jeg litt sånn.. er det så farlig med den skjermen? Blir det å sette skjermgrenser litt som om mamma skulle ha gitt meg husarrest, tatt fra meg boka mi og cd spilleren min da jeg var 12 år? Hva tenker dere, og hvordan praktiserer du skjermtid for ditt barn? (Nevn gjerne alder) Anonymkode: f1720...dd0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er vanskelig, altså. Har en jente på 12 år som har mobilen sin på en trone av gull 🤪 Jeg forsøker å finne en balanse. Mindre skjerm har liksom blitt min fremste kampsak. Men så slår deg meg jo av og til. Skjerm er ikke bare skjerm.. Det er en sosial arena, det er et sted hun finner bøker skrevet av upubliserte forfattere, det er et sted hun oppdager ny musikk. Vi hadde en kjempekoselig kveld nå denne uken hvor vi sammenliknet spillelister. Og hun har fått SÅ bra musikksmak ( etter min smak i alle fall) Hun har oppdaget så mange nye band, satt seg inn i historien deres, tolket tekster.. Så nå er jeg litt sånn.. er det så farlig med den skjermen? Blir det å sette skjermgrenser litt som om mamma skulle ha gitt meg husarrest, tatt fra meg boka mi og cd spilleren min da jeg var 12 år? Hva tenker dere, og hvordan praktiserer du skjermtid for ditt barn? (Nevn gjerne alder) Anonymkode: f1720...dd0 Her er det som du sier mye som foregår på skjerm . Begge ungene er på trening og aktiviteter så det blir en god balanse totalt. Vi legger derfor ikke føringer utover når det må legges bort for natten. De går i 7 og 9
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Her er det som du sier mye som foregår på skjerm . Begge ungene er på trening og aktiviteter så det blir en god balanse totalt. Vi legger derfor ikke føringer utover når det må legges bort for natten. De går i 7 og 9 Det høres bra ut 😀 Datteren min er ikke med på noen idrett, men har én annen type fritidsaktivitet i uken. Vi går fast en times tur sammen hver dag. Også er hun lite sammen med venner fysisk utenom skole, men er konstant i dialog med dem på telefonen.. HI Anonymkode: f1720...dd0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Har også en datter på 12 år. Hun trener to dager i uka og er ellers mye ute med venninner. Vi har skjermtid om kvelden, ellers regulerer hun dette fint selv. Anonymkode: 8e4ff...4ee
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 Jeg tenker at skjermtid må ses i sammenheng med alt annet. Om ungen også klarer å «te seg» sammen med dere, klarer å legge den bort om kvelden, respekterer mobilfrie soner uten vansker (som middag f.eks), og også er nok fysisk aktiv, så er det sannsynligvis ikke et problem.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Vi opplever ikke at det fungerer å gi skjermtid, som i et visst antall timer pr dag. Vi har avtale med barna om at de gjør lekser, spiser og gjør pliktene sine før de holder på med skjerm/gaming. I tillegg går de på ulike idretter med flere treninger pr uke, treffer venner jevnlig og er aktive utendørs sammen med dem, spiller sjakk, øver på musikkinstrumenter, tegner osv osv. Avtalen med våre barn er at det er "fri tilgang" til skjerm så lenge vi foreldre opplever at de har en god balanse i livet sitt, og at ikke venner/skole/idrett/annet forsømmes til fordel for mer skjermtid. Vi opplever at barna klarer å opprettholde denne balansen (ved hjelp av noen påminnelser og litt veiledning innimellom), og at dette fungerer bra og blir mindre konfliktfylt enn "stoppeklokke-modellen". Vi ser også at det foregår mye positivt sosialt samvær online, som blir av bedre kvalitet når barna ikke må avbryte når "tiden er ute". Anonymkode: 17984...dff
Anonym bruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 Vår niendeklassing har heller ingen begrensning i skjermtid. Det er en viktig sosial arena, blant annet har hun alltid venninnene på FaceTime mens de gjør lekser hver dag. Hun legger mobilen fint fra seg ved leggetid, og har andre fritidsaktiviteter utenom som gir avveksling. Anonymkode: 3fd69...753
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå