Gå til innhold

Miljøterapaut skole - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Ser på en utlyst stilling som miljøterapaut på skole og SFO jeg vurderer å søke på. Har 3-årig høyskoleutdanning (bhglærer) og 1 år med spes.ped i tillegg. Beskrivelsen sier arbeid med spesialped tiltak og arbeid med barn med behov for ekstra oppfølging. 

Noen som jobber med dette og kan si noe om arbeidsdagen, trivsel, lønn, arbeidstider etc? 

Anonymkode: e3867...7ac

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144416339-milj%C3%B8terapaut-skole-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg kjenner som er miljøterapeuter trives god i stillingene sine. De har godt samarbeid med lærere og elever. For miljøterapeut tror jeg egnethet er veldig viktig. Det kan være tungt å stå i det og du må ha en personlighet som vinner tilliten til elevene. Er det på barneskole kan det være enklere enn på ungdomsskoler. De jeg kjenner jobber på ungdomsskoler. De er gjerne på skolene når der er undervisning, og har også åpnet opp for at foreldre og elever kan kontakte dem på messenger, snap eller ringe selv på kveldstid så de er ganske tilgjengelige også utover arbeidstiden. De prøver også å være kreative på arenaer der elever også treffes som på Snap, tictoc osv. De byr en del på seg selv og elevene ser veldig opp til dem. De er fornøyd med lønnen sin, men jeg vet ikke hva de får. De støtter elever som har det vanskelig hjemme, har det vanskelig på fritid, på skolen, har konflikt med andre elever, blir mobbet og hjelper også i konflikter mellom elever og lærere. De må dermed kunne opptre nøytralt i vanskelige situasjoner og våge å gå imot kolleger for å finne den beste løsningen. Uten tillit er det vanskelig å jobbe som miljøterapeut. 

Jeg kjenner en som i jobbsammenheng treffer på miljøterapeuter. De fleste som virkelig flinke. Elevene stoler på dem og våger å gå til dem med vanskelige ting og stoler på at de håndterer det de får høre på en god måte.Vedkommende har også truffet miljøterapeuter som ikke passer i jobben. De som jobber alene som dette på en skole finner seg gjerne en annen jobb. Med andre ord; de som har personlig egnethet og får innpass i elevmiljøet trives godt i stillingen sin. De som ikke får det til slutter.  

Anonymkode: a2710...a78

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De jeg kjenner som er miljøterapeuter trives god i stillingene sine. De har godt samarbeid med lærere og elever. For miljøterapeut tror jeg egnethet er veldig viktig. Det kan være tungt å stå i det og du må ha en personlighet som vinner tilliten til elevene. Er det på barneskole kan det være enklere enn på ungdomsskoler. De jeg kjenner jobber på ungdomsskoler. De er gjerne på skolene når der er undervisning, og har også åpnet opp for at foreldre og elever kan kontakte dem på messenger, snap eller ringe selv på kveldstid så de er ganske tilgjengelige også utover arbeidstiden. De prøver også å være kreative på arenaer der elever også treffes som på Snap, tictoc osv. De byr en del på seg selv og elevene ser veldig opp til dem. De er fornøyd med lønnen sin, men jeg vet ikke hva de får. De støtter elever som har det vanskelig hjemme, har det vanskelig på fritid, på skolen, har konflikt med andre elever, blir mobbet og hjelper også i konflikter mellom elever og lærere. De må dermed kunne opptre nøytralt i vanskelige situasjoner og våge å gå imot kolleger for å finne den beste løsningen. Uten tillit er det vanskelig å jobbe som miljøterapeut. 

Jeg kjenner en som i jobbsammenheng treffer på miljøterapeuter. De fleste som virkelig flinke. Elevene stoler på dem og våger å gå til dem med vanskelige ting og stoler på at de håndterer det de får høre på en god måte.Vedkommende har også truffet miljøterapeuter som ikke passer i jobben. De som jobber alene som dette på en skole finner seg gjerne en annen jobb. Med andre ord; de som har personlig egnethet og får innpass i elevmiljøet trives godt i stillingen sin. De som ikke får det til slutter.  

Her mente jeg de som jobber alene som miljøterapeut på en skole og som ikke er egnet finner seg gjerne en annen jobb. De som er egnet og får innpass trives og blir uavhengig av om de er en eller flere miljøterapeuter på skolen. Egner en miljøterapeut seg ikke så bra, men det er flere miljøterapeuter på skolen, kan de fordele jobben slik at den som ikke egner seg så godt kan få jobb som den mestrer (f.eks. om elevene ikke åpner seg for denne kan den være mer involvert i forebyggende trivselstiltak f.eks) 

Takk for svar! Dette er en barneskole og de ønsker bakgrunn med arbeid med barn så antar det er for de yngste trinn. Jeg egner meg nok bedre der enn med ungdommer. 

Hva slags samarbeidskultur det er på skolen har nok mye å si ja, blir man anerkjent for jobben man gjør, eller blir det rivalisering mellom faggruppene. Høres ut som en spennende jobb. Ser på KS sine sider at de har lønnsstige ganske likt som barnehagelærer. HI 

Ulempen kan være at det ofte er deltidsstillinger. Skoledager varer jo ikke fra 08–15:30. Så mange miljøterapeuter må jobbe både på skole og sfo, og gjerne også på sfo i skolens ferier for å få opp stillingsprosenten mest mulig, og likevel blir det bare rundt 80% stilling. 
Vet at dette har vært problematisert fra fagforeningenes side, så det er mulig at det har blitt mer gunstige stillinger.

Jeg personlig foretrekker miljøterapeutstillinger i bufetat, psykisk helse, rus mm. Det gir mye bedre lønn (bedre grunnlønn og en del turnustillegg), større og mer inspirerende fagmiljø, og jeg opplever arbeidsoppgavene som mer givende. Men det er selvsagt individuelt hvilke fagfelt man trives best i. 

Anonymkode: a1894...c11

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Ulempen kan være at det ofte er deltidsstillinger. Skoledager varer jo ikke fra 08–15:30. Så mange miljøterapeuter må jobbe både på skole og sfo, og gjerne også på sfo i skolens ferier for å få opp stillingsprosenten mest mulig, og likevel blir det bare rundt 80% stilling. 
Vet at dette har vært problematisert fra fagforeningenes side, så det er mulig at det har blitt mer gunstige stillinger.

Jeg personlig foretrekker miljøterapeutstillinger i bufetat, psykisk helse, rus mm. Det gir mye bedre lønn (bedre grunnlønn og en del turnustillegg), større og mer inspirerende fagmiljø, og jeg opplever arbeidsoppgavene som mer givende. Men det er selvsagt individuelt hvilke fagfelt man trives best i. 

Anonymkode: a1894...c11

Står faktisk ikke noe om stillingsprosent så det må jeg evt spørre om, er avhengig av 100% stilling/ lønn. Ikke så gira på SFO men noen timer kan fungere. 

Nærmer meg 50 år så å begynne med turnus og nattarbeid frister ikke. Men forstår hva du mener med fagmiljø. Jobbet som pedagog i bhg i 20 år så blir nok ikke så stor forskjell, kanskje. HI

Annonse

Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Du har ikke like lange dager som en lærer,slik at en slik stilling er maks 80 % fordi du følger skolens kalender. 

Står 100% stilling på kommunens sider så da fyller man nok opp med timer på SFO. Mulig har man noe plantid også da man skal tilrettelegge for smågrupper og aktiviteter. HI 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tips:

Hvis du søker bør du lære deg å skrive tittelen riktig. Det er miljøterapeut, ikke "terapaut" som du skriver gjentatte ganger.

Anonymkode: 69d7b...5ac

Skal aldri skje igjen, var usikker men ser nå at jeg valgte feil vokal - 2 ganger! 👍 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...